• BK1986

    Vårbebisar efter IVF 2016

    Då var det min tur. Inatt då jag var uppe på toa kom det blod. Färskt blod ungefär som en femkrona. Nu på morgonen är det brunt på papperet. Tycker att mina symtom har minskat och mina bröst ömmar inte alls längre. Är rädd att det är slutet för oss denna gång.

  • BK1986

    Nästa koll är fredag till veckan. Har pratat med kvinnokliniken och de gör inget. Bara att avvakta och se vad som händer.

  • BK1986

    Uppdatering: Då jag fortfarande har rosa flytningar och mer ont på vänster sida så ringde jag kvinnokliniken igen och fick komma in. Där låg en liten en och bara har det hur gött som helst. Fint hjärtslag och på pricken rätt storlek. Vi grät hela vägen ut i bilen och satt kvar en stund och bara andades. Så skönt att knodden mår bra.

    Nu ska jag göra mitt bästa för att inte stressa upp mig och försöka att njuta av detta lilla liv som växer i mig. :)

  • BK1986

    halfmoon: Förstår att det är känsligt. Hade ni gjort KUB? Mest troligt mår liten bara bra där inne och är frisk och kry. Statistiken talar för det. :)

    Harmonica: Varmt välkommen hit! Då ligger du tre dagar före mig. :) Skönt att du får må bra!

    Vad spännande att ni redan bokat in KUB. Har du gjort det själv eller gjordes det på UL?

  • BK1986
    halfmoon skrev 2016-07-28 20:15:58 följande:

    Man kan ju noja för det mesta om man tillåter sig. Försöker ägna mig lite åt det andra också, idag har vi börjat prata lite namn. :) Vi har inte gjort KUB,har inte rätt till det i mitt landsting pga åldern (29 i år). Kanske lika bra, hade nog bara oroat mig över siffrorna oavsett och hade inte valt att gå vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov ändå med missfallsrisken. De ger ju bara en sannolikhet och inte nåt säkert. NIPT var ju ett alternativ med men det kostar ju rätt mkt mer.

    Ska ni göra KUB?


    Det kan man absolut göra! Undra hur många timmar en har på Google om diverse IVF-relaterade saker. ;)

    Å vad mysigt! Har ni några favoriter? Har du kollat in appen Namna? :)

    Vet inte. Vi kollade lite på NIPT och pratade lite om att vi isåfall måste vara överens om hur vi ska hantera resultatet. Jag är också 29, så vi har inte rätt till det heller. Har hört att det kostar runt 7000 kr. :/
  • BK1986
    Harmonica skrev 2016-07-29 07:33:44 följande:

    Tack. Ja, det är skönt att få må bra, men samtidigt kan det vändas till oro; är det verkligen normalt, borde jag inte känna mer? 

    Eftersom jag snart är 40 skickade BM remiss för KUB när vi var på inskrivning. 

    Vi fick också, pga min ålder, ett läkarbesök extra. Jag trodde hon skulle ta prover eller något men vi gjorde typ ingenting. Det verkade mest vara om vi hade frågor, och dem hade vi ju tagit med BM veckan innan. Både jag och sambon gick därifrån utan att fatta syftet med besöket. Är det någon annan "äldre" (jag tror jag fick nervösa tics varje gång läkaren omnämnde mig som äldre) blivande mamma som fått ett tidigt läkarsamtal som gjorde något annat än vi? 


    Förstår precis. Hittills har jag bara haft några enstaka morgnar då jag mått illa. Annars lite öm i brösten, trött och nu molvärk förmodligen för att livmodern växer. Man får försöka glädjas så länge man mår bra helt enkelt. :)

    Okej! Vad skumt! Ni får fråga på nästa besök vad tanken var.

    Vi har inte varit på inskrivningssamtal än, det har vi först den 23/8. Det ska bli spännande. Känns jättelångt bort!
  • BK1986
    Venne skrev 2016-07-29 12:58:16 följande:

    Hej! Tänkte höra om jag möjligen skulle vara välkommen här. Har inte gjort IVF, men var "godkänd" för det, då vi försökt i ca 4 år nu. Jag har fått missfall 2 gånger innan, men detta är första gången något har hänt på drygt 2 år nu. Så jag är minst sagt orolig för missfall igen! Passade inte alls in i vanliga gruppen, där får man inte ens nämna oro för missfall- för de väntar barn och inte missfall. Jag känner mig då som ett ufo, för i mitt fall är det nog minst lika troligt vilket scenario som helst.


    Hej! Självklart är du välkommen. Tänker att denna grupp är till för att vädra allt möjligt - både oro och glädje. :)

    Stod ni i kö till IVF nu när du plussade? Hur långt gången är du?
  • BK1986
    halfmoon skrev 2016-07-30 08:43:42 följande:

    Vi har inte hittat nåt klockrent namn ännu. Några som känns ok. Killnamn är lättare än tjejnamn tycker jag. Inte kollat appen så tack för tipset! :) Har ni pratat namn?

    7000 är mkt för ett test, rent statistiskt är det ju rätt låg risk att något skulle vara fel i vår ålder. Sen kan man ju alltid vara den som drar nitlotten. Jag försöker ställa in mig lite på att det blir som det blir oavsett antal ultraljud och eventuella tester.

    Just nu kliar det i fingrarna och jag vill boka in ett ultraljud till innan RUL för 5 veckor känns som en evighet. Men det gör ju ingen skillnad i sak mer än att jag får veta lite tidigare om nåt är fel, i värsta fall leder det bara till ännu mer oro om de inte kan se allt för att det är för tidigt ändå. Iih, jag måste ha det sämsta tålamodet i världshistorien. :D


    Samma här! Vi har pratat lite namn och jag hittar killnamn hela tiden. Tjejnamn är supersvårt. Men jag har något guldkorn på tjejnamn som jag håller fast vid. :)

    Ja nä, det känns inte superaktuella att göra NIPT faktiskt. Men vi har inte riktigt pratat klart om det än. ;)

    Förstår dig till 100 %! Det värsta är nog den här känslan av maktlöshet. Tror det är därför man utvecklar ett sådant kontrollbehov. Man vill liksom veta att allt är som det ska. Helt förståeligt! Men boka in ett om du känner dig orolig. Jag har ju redan hunnit göra två UL och har nästa på fredag till veckan. ;)
  • BK1986
    Tindra85 skrev 2016-07-30 08:10:24 följande:

    Hej!

    Nu vill jag våga mig in här och skriva något och inte bara läsa av rädslan för att inte våga hoppas och jinxa det om jag skriver något. Hoppas det är ok!?

    Vi är äntligen gravida igen (7+5 cirka) efter vårt 6 ivf (4 et 2 fet) och fick se ett blinkande hjärta på vanligt ul igår ?? Går på semester nu så blev lugn av att få se att där var något innan man ska försöka slappna av och njuta av lata dagar. Vi har ett MA i bagaget i v 8 för 1,5 år sedan och ett väldigt jobbigt missfall i v 11 i våras så vi vågar inte riktigt hoppas men försöker.

    Har mått rätt dåligt senaste 1,5 v med kräkningar och noll matlust så har gått ner typ 2kg men att få se att där var något i magen gör allt värt det. Lycka till alla ni andra och trevlig sommar på er!


    Varmt välkommen! Då ligger vi lika. 7+5 här idag. :)

    Förstår helt klart detta med att jinxa, men precis som halfmoon säger finns det inte mycket att göra. En vän till mig outade på sociala medier när hon var i vecka 5-6 någonting och det gick superbra. Försök istället tänka att det kan vara bra att få prata av sig. :)
  • BK1986

    Här fortsätter det iallafall med lite bruna flytningar idag. Har ont i vad jag tror är ligamenten på båda sidorna så jag försöker tänka att det nog är små blodkärl som brister när livmodern växer. Liten hade det ju superbra där inne i torsdags och allt såg fint ut. Så nu får det vara så tills jag vet något annat. :)

  • BK1986
    Tindra85 skrev 2016-07-30 11:27:57 följande:

    Vad roligt :) har du haft kontakt med din klinik efter insättningen? Jag gjorde ju FET denna gången och har lite räknat själv hur långt jag är eftersom de har sommarstängt. Tydligen 7+6 såg jag nu så dagen före dig ;) (enligt mina beräkningar då) jag fick mitt bf till 11mars - men ska ringa och höra på måndag när de öppnar.

    Jag har haft bruna flytningar en vecka denna omgången under vecka 7 men har slutat nu. Förra graviditeten blödde jag färskt lite hela tiden..men då hade jag ett hematom i livmodern också...

    Ska bli kul att följas åt :)


    Nej, kliniken har sommarstängt och öppnar först den 8/8. Så jag har ringt barnmorskan på eget bevåg för att få tid för UL och inskrivning. :)

    Gör kliniken något mer när man blivit gravid och har tid för UL? Visst räknas det som en "vanlig" graviditet sen? Kul! Jag är beräknad 12/3. :)

    Har ni något barn sedan tidigare eller var det graviditeten som slutade i missfall? Jag försöker allt jag kan att inte oroa mig för missfall, men det är svårt med dessa bruna flytningar.
  • BK1986
    Tindra85 skrev 2016-07-30 12:11:30 följande:

    Ok då är du lite i samma sits :)

    Jag tror de vill göra ett viabilitetsultraljud, dvs att där är ett levande foster sen räknas det som vanlig graviditet om inget är avvikande. Min förra graviditet var en tvillinggraviditey via ivf där ett av fostrena dog i v 5 och det andra levde vidare plus en blodansamling i livmodern som gjorde att jag blödde lite ständigt så jag var inne på vul en gång i veckan minst..tills dess det tyvärr tog helt slut. Men det var färskt blod och hade att göra med blodet i livmodern plus att det döda fostret inte återbildades utan skapade en kraftig infektion som tog kål på det andra tyvärr :( så så långe det är brunt så borde man kunna va rätt lugn tror jag.

    Vi har inga barn sedan tidigare, utan har försökt i drygt 4 år med de enda plusen på två av ivf-insättningarna. Ni då?


    Okej. Usch vilken hemsk upplevelse. Beklagar verkligen. <3 Hoppas att allt får gå bra denna gång.

    Vi har försökt i ungefär tre år. Har gjort tre fulla IVF-försök sedan januari i år. Första blev ET och minus. Andra inget befruktat. Nu tredje blev det ET och plus. Så det har varit hårt och intensivt. Vi har aldrig ens varit nära ett plus tidigare, så det känns helt overkligt och vi är båda såklart väldigt oroliga.
  • BK1986

    Förstår helt och hållet det ni säger om att jinxa. Men då brukar jag som sagt tänka på min vän som gjorde det officiellt typ några dagar efter att hon fått plus på stickan. Det gick ju toppenbra ändå! :)

    Har tidigare tänkt att vi ska berätta om allt ser bra ut på UL som vi har till veckan, men nu tror jag inte att det blir så ändå. Men det kommer väl alltid vara någonting man är orolig för. Det ska ju hålla på resten av livet nu är det väl tänkt? :)

    halfmoon: Hahaha! Helt riktigt. Man blir ju helt galen av att hålla på och kolla såhär.

  • BK1986

    God morgon gänget! Hur har ni det?

    Här har det inte varit några fler bruna flytningar sedan i lördags. Så nu går jag och längtar till UL på fredag. :)

    Vi har berättat för närmaste familjen och vännerna som vet om att vi gör IVF. I övrigt känns det nu som att vi kommer berätta tidigast i vecka 13. Min chef har vetat om allt från början eftersom jag själv är chef och det blir så tydligt när jag är frånvarande. Häromdagen då vi åkte på koll berättade jag även för hennes chef då hon är ansvarig nu under min chefs semester. Så det håller på vara ett gäng som vet om det nu. ;)

  • BK1986

    halfmoon: Vad skönt att alla prover såg bra ut! Alltid kul med glada nyheter. :)

    Äsch. Vänta tills du känner att du vill berätta. Det kommer väl en tid annars när folk börjar fråga. ;) Många av mina vänner som blivit gravida på naturlig väg har ändå inte berättat förrän v 15 eller efter RUL. Tror det är helt naturligt att känna sig orolig.

    Var på fika hos en kompis igår och där var det flera som sneglade mot min mage. Inte för att den är stor men jag har ju gått upp några kilo. Glassmage här också. ;)

  • BK1986

    Tindra85: Men visst! :) Tror de gör VUL eftersom jag kommer vara i 8+5. Kanske tidigt för vanligt UL tänker jag.

    Skönt med en sån bra barnmorska! Vi bor på en jätteliten ort men har en BM här. Har aldrig varit till henne så det ska bli intressant. :)

    Mjölkiga flytningar har jag läst är jättevanligt så det är nog bara att vänja sig. Jag kör trosskydd sedan de färgade flytningarna. Känns mindre obehagligt.

  • BK1986

    Hejmennej: Vad härligt att allt såg bra ut! Så skönt. :)

    Venne: Ligamenten bråkar hela tiden med mig. Eller vad jag tror är ligamenten iallafall. Vad jobbar du med? Är det mycket fysiskt tungt?

    Det är läskigt att ha ont. För mig gjorde det mest ont på vänster sida i samband med att jag hade blödningen, men det var nog bara växtvärk. Man blir ju bara så himla rädd och orolig.

  • BK1986

    De ringde nyss från Kvinnokliniken och sa att de hade sett allt de behövde se på förra veckans UL och att vi inte behövde komma. Jag var nära att gråta. Som jag sett fram emot detta UL. Det känns som en milstolpe i graviditeten.

    Efter lite frågande så sa hon att vi fick komma om vi ville men att vi inte behövde. Jag sa att vi redan tagit ledigt och var inställda på det, så då fick vi ändå komma. Gravidhormon-varning på mig!

  • BK1986

    Så var resan slut för oss. Idag fanns inga hjärtslag och bebisen hade slutat växa i måndags i 8+0.

    Stort lycka till till er allihopa. Nu ska vi stänga in oss och sörja.

Svar på tråden Vårbebisar efter IVF 2016