• Anonym (Kronan)

    Det där med dina/mina pengar...

    Läste tandläkartråden och dess kommentarer och höll med ibland, ibland inte.
    Lite tröttsamt med dem som tycker att bara för att den ena i förhållandet har pengar sparade så ska den ställa upp i ur och skur.

    Någon föreslog att man skulle lägga ihop sina inkomster, betala räkningarna, spara och sedan dela 50/50. 
    Ska man inte få en bonus när man lyckats skaffa sig en högre inkomst? Eller måste man skaffa sig en partner som tjänar ungefär detsamma?

    I mitt fall hade jag 500 000+ på kontot när jag träffade min sambo. Han hade ca 50000 som lån. (Ett lån som gått till något vettigt, något han inhandlat innan vi träffades.)

    Vi tjänar i runda slängar ungefär lika, jag tjänar lite mer men bara ca en tusenlapp efter skatt.
    Vi har helt separat ekonomi. En gemensam ekonomi skulle påverka mitt sparande då jag är mer återhållsam med utgifter än han är.

    Ni som är för detta med totalt gemensam ekonomi, räknar ni även in tillgångar/skulder sedan innan?
    Tycker ni att jag skulle ta ut 50 papp för att göra honom skuldfri? Eller för den delen pröjsa halva hans lån?

    Berätta hur ni tänker!

  • Svar på tråden Det där med dina/mina pengar...
  • Anonym (Kronan)
    gbgumman skrev 2016-07-23 19:08:58 följande:

    Jag hade 0kr när vi träffades och min man 100 000kr som han ärvt. Vi har alltid haft gemensam ekonomi. Hans pengar använde vi lite till förlovningsringar och lite senare till vårt hem och barn. Idag får han ut 15000kr mer än mig och de är lika mycket mina som hans. Möjligt att han har ett mer välbetalt jobb men inte har han det jobbigare. Jag sliter lika mycket.


    Har han kanske ett studielån att avbetala som gett honom detta välbetalda jobb?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Kronan) skrev 2016-07-23 19:10:18 följande:

    Frågar igen, hur tänker ni här?

    Ni som är för detta med totalt gemensam ekonomi, räknar ni även in tillgångar/skulder sedan innan?
    Tycker ni att jag skulle ta ut 50 papp för att göra honom skuldfri? Eller för den delen pröjsa halva hans lån?


    Vi gjorde det, min man sålde sin lägenhet för att flytta hem till mig i min hyreslägenhet. De pengarna använde vi till nästa gemensamma boende.

    Jag tycker inte du behöver göra det, om du inte vill. Ni verkar ju ha löner så ni klarar er båda två.
  • Anonym (Kronan)
    Anonym (Thea) skrev 2016-07-23 19:09:22 följande:

    Nja... Det känns tudelat det där. Just vad gäller tandläkaren från första tråden tycker jag det känns rimligt att man som partner hjälper till med sådana utgifter..men inte till att betala skulder från förr.. Men samtidigt blir det ju lite tokigt om man är i ett förhållande och ena lever rikt och den andra fattigt...Kanske inte dela helt rakt av men visst är det väl schyst om man kan hjälpa varandra så att man har råd med basic grejer i alla fall

    Jag är lite i den sitsen nu då jag är fl med barn och har låg inkomst och mannen tjänar bra... Men han ska ju inte behöva betala för mina barn det är ju mitt och pappans problem samtidigt som anledningen till att jag har lite pengar är hans barn... Svårt sits... Jag förälder klara det själv och bet surrogatmamma om pengar har som ska vara till barnen men däremot får han ta mer mathandel just nu. Men blir ju snett när hans barn kan få ga ska mkt och mina i princip inget..


    Angående tandläkartråden först då.
    Jag hade inte betalat, däremot lånat ut men krävt tillbaka.
    Mina pengar på banken är till stor del ett skadestånd samt försäljning av en villa som skedde innan jag kände min sambo. Dessa pengar är mina, enbart mina.

    Andra stycket av din kommentar hänger jag faktiskt inte riktigt med i svängarna på...
  • Anonym (Kronan)
    Anonym (Maria) skrev 2016-07-23 19:13:18 följande:
    Vi gjorde det, min man sålde sin lägenhet för att flytta hem till mig i min hyreslägenhet. De pengarna använde vi till nästa gemensamma boende.

    Jag tycker inte du behöver göra det, om du inte vill. Ni verkar ju ha löner så ni klarar er båda två.
    Har ni skrivit detta inför en ev framtida skilsmässa?
    (Fast jag hoppas såklart inte på det!)

    Att han får tillbaka insatsen han gjorde innan resten delas?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Kronan) skrev 2016-07-23 19:22:02 följande:
    Har ni skrivit detta inför en ev framtida skilsmässa?
    (Fast jag hoppas såklart inte på det!)

    Att han får tillbaka insatsen han gjorde innan resten delas?
    Nej, de pengarna spelar ingen roll nu. 

    För oss är det viktigare att vi båda två känner att våra pengar är just våra pengar. Att båda har lika mycket att säga till om, att vi kan leva på samma nivå trots att någon kanske under någon period tjänar mindre.

    Ingen av oss är någon latmask, vi tar ungefär lika ansvar för allt här hemma, både ekonomin och det praktiska.
  • Anonym (f)

    Håller med ts. Jag och sambon har levt tillsammans i snart 10 år med separat ekonomi och vi har en 3-åring nu också. Har aldrig varit nåt problem. 

    Min mor och far är 64 år och har levt med separat ekonomi sen dom flyttade ihop när dom var typ 25.

  • fjanten
    Anonym (Maria) skrev 2016-07-23 19:10:01 följande:

    Men säg att han blir långtidssjuk, eller arbetslös och hans pengar tar slut. Vad gör ni då? Det är sådana frågor som jag tycker är intressanta när folk har separat ekonomi. 


    Detta undrar jag med?
  • Anonym (Kronan)
    Anonym (Maria) skrev 2016-07-23 19:26:30 följande:
    Nej, de pengarna spelar ingen roll nu. 

    För oss är det viktigare att vi båda två känner att våra pengar är just våra pengar. Att båda har lika mycket att säga till om, att vi kan leva på samma nivå trots att någon kanske under någon period tjänar mindre.

    Ingen av oss är någon latmask, vi tar ungefär lika ansvar för allt här hemma, både ekonomin och det praktiska.
    Ok, ja man gör ju såklart som man vill.

    Själv hade jag säkrat dessa pengar inför en ev skilsmässa.
  • Anonym (Kronan)
    Anonym (Maria) skrev 2016-07-23 19:10:01 följande:
    TS, om det funkar för er är det ju hur bra som helst.

    Men säg att han blir långtidssjuk, eller arbetslös och hans pengar tar slut. Vad gör ni då? Det är sådana frågor som jag tycker är intressanta när folk har separat ekonomi. 
    Jag vet faktiskt inte men att ge bort dessa pengar är inte ett alternativ. Det skulle göra mig till fattigpensionär och det tänker jag inte bli.

    Det finns socialförsäkringar som täcker det mesta.
  • Anonym (Kronan)
    Anonym (f) skrev 2016-07-23 19:28:21 följande:

    Håller med ts. Jag och sambon har levt tillsammans i snart 10 år med separat ekonomi och vi har en 3-åring nu också. Har aldrig varit nåt problem. 

    Min mor och far är 64 år och har levt med separat ekonomi sen dom flyttade ihop när dom var typ 25.


    Exakt, går hur bra som helst.
Svar på tråden Det där med dina/mina pengar...