• Monmoi

    Är det snålt?

    Jag och min man lever ihop sedan två år tillbaka.

    Vi har ingen gemensam ekonomi överhuvudtaget och det har funkat. Men nu har jag börjat fundera på hur bra detta egtebligen är när bilden ser ut som så:

    Han tjänar 40.000 och jag 25.000 innan skatt. Vi bor i hans hus och han betalar precis allt som har med boendet att göra, alla räkningar. Jag i min tur betalar allt som har med mat och hushåll att göra. Handlar vi så betalar jag helt enkelt. Vi handlar mat och hushåll för ca 10.000 i månaden (vi äter ute rätt ofta).

    Vi har en son och jag betalar det mesta för jag får barnbidraget plus så är, som sagt mat och hushåll mitt "ansvar".

    Så han lägger ungefär 10-13 tusen på hus och räkningar (vet ej säkert) och jag lägger ca 10-11 tusen på "resten".

    Ekonomin pratar vi aldrig om, det är nog lite känsligt för oss båda.

    Tycker ni att jag gör rätt? Gör vi fel båda två? Har funderat några gånger på att hjälpa till med räkningar men alltid kommit fram till att "

    1.det är hans hus,

    2.han har alltid bott i hus och verkar trivas med räkningarna och allt

    3.att jag bor här gör ingen skillnad i hans ekonomi -han hade ändå betalat samma räkningar

    4.går det åt skogen så får jag inte dessa utlagda pengar tillbaka

    5.jag betalar ungefär samma summa fast på annat istället.

    Nu till det knivigaste. Är jag dum som endast står för maten och hushållet? Jag investerar inte i något egentligen medan han köper sitt hus och har den investeringen.. Hur hade ni gjort?

    Hur hade ni delat ekonomin?

    Min man är inte alls intresserad av gemensam ekonomi. Så mycket vet jag. Han är inte heller sugen på att jag också ska äga huset.

  • Svar på tråden Är det snålt?
  • Anonym (sara)

    Daga att vakna upp. Du kan inte leva med en man som inte vill ha dig, noll kärlek, utnyttjande och dåligt uppförande. Vad är det för miljö ni låter barnet växa upp i? Du har som nån skrev rätt till 2/5 av egendomen och lösöret, han kan skrika hur mkt han vill om det men det är din lagliga rätt. Skaffa en advokat, jag skulle inte lita på din man..

    Du tjänar 25.000kr/mån, det är inga som helst problem att starta om på nytt på egen hand med den inkomsten.

    Ut och njut av livet nu!!

  • nevermind

    Halva huset är ditt vid en skilsmässa så du behöver inte oroa dig. Men! Såhär tänker jag:
    Han betalar för huset, lån, räntor, renoveringar etc. Ni delar på sophämtning och el. Skaffa ett gemensamt konto med varsitt kort kopplat till. Därifrån går även saker till barnet.
    Men huset ska han betala själv, om han ska behålla det själv!

  • Anonym (Ekonomisk)

    TS, din man ger intryck av att vara en väldigt osäker och omogen person. Ni skulle behöva sätta er ner och verkligen reda ut er ekonomiska situation i lugn och sansad ton. Han behöver inse att även om han köpte huset så är det ert gemensamma hus. Ni har ett gemensamt liv som ni ska leva tillsammans. Säg åt honom att sluta med sina hot för att det får dig att känna dig illa till mods och ert barn kommer även lära sig av ert beteende när det blir äldre.

    I mitt umgänge finns följande ekonomiska uppgörelser...


    Alla pengar och utgifter hamnar/dras från gemensamt konto
    Den mindre bemedlade (han) sätter in lönen på gemensamt konto och hon sätter in lika mycket som han (båda tjänar i detta fallet bra, men hon tjänar fantastiskt bra)
    Båda sätter in en summa på gemensamt konto (han sätter in mer för han tjänar mer) där alla utgifter dras ifrån. Dom har även ett gemensamt sparkonto där dom kommit överens om hur mycket var och en av dom ska bidra.
    Han tjänar grymt bra och betalar alla räkningar, dom sätter gemensamt in pengar på ett ICA-kort för mat. Hennes pengar får hon roa sig med hur hon känner för förutom att hon betalar och inhandlar barnets kläder (mestadels).
     Ni borde väl antingen ha gemensamt konto, men det misstänker jag att han helt motsätter sig alternativt att ni sätter in en summa var där du som tjänar betydligt mindre bidrar med mindre och han mer.
  • Anonym (galet)

    Han är elak, du är naiv. 

    För det första är det urbota dumt att inte prata om ekonomi innan man flyttar ihop. För det andra är det vansinne att du ska betala för maten men inte har något att säga till om vad gäller matbudget. 
    För det tredje är det väl allmänt en rätt dålig uppdelning.
    För det fjärde, hur kan man sätta sig i sådan maktobalanserad situation där den ena anser sig ha all bestämmanderätt kring boendet medan den andra ska leva där på nåder?

    Det finns så många olika sätt att hantera ekonomi i en familj, och man måste ju prata om det så man är överens! Och se till att det är schyst. 

  • Anonym (sinonymous)
    Monmoi skrev 2016-07-25 04:18:51 följande:

    Ja vi är gifta.

    Han är absolut inte snål så det är inte där skon klämmer. Jag tänkte bara om det är jag som är snål? Någon sa till mig att jag är "dum i huvudet" som lägger ut pengar utan att samtidigt investera. Han har ju sitt hus. Jag kan inte ta med mig maten eller kuddarna om vi går skilda vägar, så jag förstår tanken..

    Är jag naiv eller är det min man som är snäll? Jag vet verkligen inte vad som är bäst för min del.

    Det finns inget äktenskapsförord.

    Måste tillägga att vid bråk så har han alltid sagt att jag ska flytta ut. Alltså jag lever lite med känslan av att det inte är mitt hus, mitt hem. Det händer varje gång vi bråkar att han ber mig leta efter annat. Därför är jag inte sugen på att betala för hemmet.

    Är inte det normala att man äger huset tillsammans? Jag har inte mycket pengar och när han köpte det nya huset så frågade han mig inte om hur vi skulle göra. Jag kunde ha lånat ju.. Men han var nog inte lockad så han frågade inte.

    Så hur är bäst att göra med ekonomin, med den bilden ni har fått? Känner mig vilse.


    inget ätenskapsord = du äger halva huset
  • Anonym (Alexa)
    Anonym (sinonymous) skrev 2016-07-26 17:09:44 följande:
    inget ätenskapsord = du äger halva huset
    Fel.
    Citerar mig själv...

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------

    Saxat från www.juristbyran.com/Vara-Tjanster/skilsmassa/

    Undantag från hälften var

    Om ni har varit gifta kortare tid än fem år finns möjlighet att gå ifrån regeln om hälften var. Då delar ni istället på en mindre del. Har ni till exempel varit gifta i två år är det 2/5 av giftorättsegendomen som delas lika och håller äktenskapet i fyra år är det 4/5. Femårsregeln omfattar även sambotiden före äktenskapet.



    Det finns också andra omständigheter som kan medföra att principen om hälften var frångås.

    -----------------------------

    Du har alltså rätt till hälften av 2/5-delar av husets värde.

  • Monmoi
    Jajjamen skrev 2016-07-26 22:25:21 följande:

    Du förlorar på eran "deal".


    Det är vad jag har misstänkt. Jag är som sagt naiv och jag trodde länge att "hans hus är mitt hus". Men var och varannan dag måste jag få det slängt i mitt ansikte, att jag är den som ska flytta, att jag ska ut mm.

    Minsta lilla så är det "flytta från mitt hus".

    Så därför har jag börjat tänka på min eldningars situation. Jag har inget eftersom jag ger så mycket.

    10-11 tusen kr går till mat och hushåll, 3-4 tusen kr till räkningar och bensin och har jag tur så kan jag köpa lite saker till barnet (vilket han också gör) men det är jag som står utan några sparade pengar i slutet av månaden. 18.000kr är borta på ingenting. Jag har aldrig tjänat så mycket och skulle vilja spara lite. Har som sagt ingen fast tjänst, ett vikariat. Börjar kännas jobbigt. Speciellt när han inte älskar mig och att jag hela tiden ska få höra att det inte är mitt hus.

    Utöver den ekonomiska stressen så mår jag psykiskt dåligt när man inte har ett hem, där man kan känna sig hemma. Trygghet. Mitt hem-min borg finns inte för mig.
  • Jajjamen

    En jag känner har det som dig fast värre, hon bor med sin kille i hans bostadsrätt, den är betald, tror den värderas till 700.000:-
    Hon betalar en avgift till honom för hyra och vad det skulle kosta om dom delade på boendet som det skulle kosta om den inte var betald..
    För dom pengarna så sparar han allt till ett hus som han kommer äga men hon har varit med och betalat på.

    Din kille är den STORA vinnaren på hur ni har det, varenda krona han amorterar är du med att betala på med pengar du aldrig kommer att få igen.

  • Phalaenopsis
    Jajjamen skrev 2016-07-27 00:43:22 följande:

    Din kille är den STORA vinnaren på hur ni har det, varenda krona han amorterar är du med att betala på med pengar du aldrig kommer att få igen.


    Nåja, det fina i kråksången är att varje månad äger hon ytterligare 0,83 % av huset och sparandet. Sedan är det frågan hur länge man står ut att leva med en tölp som hävdar att man är inneboende i det gemensamma boendet.
Svar på tråden Är det snålt?