• Anonym (??)

    Barnet på förskolan även tid man inte jobbar?

    Jag har valt att gå ner i tid för att vår dotter ska få korta dagar på förskolan. Fram till för någon månad sedan jobbade jag 75% och slutade 14.15, hämtade senast 15 beroende på trafik.

    Då jag alltid kom dit precis när de hade gått ut för lek så var det svårt att få henne att vilja följa med hem. Det blev alltid gråt och skrik.

    Så jag gick upp i tid med en timme per dag och hämtar henne nu strax innan 16. Hämtningen är mycket smidigare nu.

    Satt och pratade med några kollegor om hur jag hade vant mig vid de korta dagarna och att en timme till känns (skämtsamt).

    En av kollegorna sa då att man inte alls behöver öka sin arbetstid för att få ha barnet längre på förskolan.

    Kan detta stämma?

    Jag tar ju förgivet att tiden vi får ha henne på förskolan är den tid vi arbetar samt pendlingstiden.

    Det skulle dessutom kännas fel att ha henne kvar där pm jag ändå inte jobbar.

  • Svar på tråden Barnet på förskolan även tid man inte jobbar?
  • Anonym (??)
    Anonym (Kand) skrev 2016-07-25 15:41:27 följande:

    Finns alternativet att du slutar olika tider sloka dagar? Iså fall kanske du kan hämta 16 någon dag och 14 en annan?


    Nej. Anledningen till att jag gick upp i tid var för att hon har så roligt när de går ut och jag inte ville komma och störa den leken efter bara 5-10 minuter
  • Anonym (??)
    Carambolan skrev 2016-07-25 17:32:27 följande:

    Kan du lämna senare på morgonen istället?


    Hur är detta relevant till min fråga?
  • Anonym (??)
    Carambolan skrev 2016-07-25 17:57:42 följande:

    För att då får barnet och du kortare dagar men kan ändå gå hem klockan 16? Alltså jag tänker om ni har 9:30-16 istället för 8-14:30.


    Förvisso. Men frågeställningen är inte hur hon kan få kortare dagar utan om det är korrekt att man får ha barnen på förskolan lite som man vill.
  • Anonym (??)
    mammatillengrabb skrev 2016-07-25 18:05:28 följande:

    Om du finner det lämpligt att ditt barn har längre arbetsdag än dig och tycker att det är vettigt kan du ju ha det, men tror inte att förskolan hade uppskattat det. Där jag jobbar får föräldrar inte ha barn på förskolan annan tid än den tid det tar för dom att ta sig till och från jobbet samt under arbetspasset.


    Har jag sagt att jag finner det lämpligt?
  • Anonym (??)
    Anonym (Plus) skrev 2016-07-25 19:36:44 följande:

    Shit vad otrevlig du är..

    Men vad är din exakta fråga? Om det stämmer att du måste öka din arbetstid för att kunna ha ditt barn den extra timmen på förskolan. Svaret är både ja och nej. Både ur juridisk synvinkel. Samt beroende på vilken kommun ni bor i och vilket regelverk de har.

    Rent juridiskt har barnet rätt till förskola under den tiden du förvärvsarbetar men ingenting mer (om man bortser från den allmänna förskolan som ändå kvittar i det här fallet) Det handlar om skattesubventionerad pedagogisk barnpassning för att föräldrar ska kunna arbeta och ingenting mer. Det finns dock ett undantag. Om barnet har stora behov av extra barnpassning kan det beviljas utökad barnomsorg oavsett föräldrarnas arbetstider. Dock väldigt tveksamt om ditt barn kan klassas ha såna specialbehov baserat på vad du berättar. Ditt barn överlever nog besvikelsen över att inte få fortsätta leka ute på förskolan utan några brstående psykologiska men.


    Vart skriver jag att jag vill att det skulle gå att applicera på min situation?
  • Anonym (??)

    Personliga påhopp för att man ombeds hålla sig till ämnet.

    Men då är det iaf som jag redan Misstänkte, man får inte ha barnen på förskolan lite hur som helst utan det är efter ens arbetstider.

  • Anonym (??)
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-25 20:55:07 följande:

    Varför frågar du inte på ditt dagis, vilka regler som gäller där?


    För att det är sommaruppehåll.
  • Anonym (??)
    Anonym (Dagisbarn) skrev 2016-07-25 21:02:19 följande:

    vad för personliga påhopp ? Trodde du startat tråden för att du ville veta o inte för att bråka


    Syftar till ett inlägg som har tagits bort där det sattes en diagnos på mig. Anmälde självfallet inlägget i fråga.
  • Anonym (??)
    Anonym (Plus) skrev 2016-07-25 21:10:43 följande:

    Men skyll dig själv som svarar otrevligt på alla som råkar avvika från din frågeställning ens en millimeter. Du är inte lätt att tillfredsställa. Ta en chillpill och njut av sommarvärmen istället.


    Det är endast du som har kontroll över ditt beteende och vad du skriver. Det går därför inte att skylla beteendet på någon annans agerande.
Svar på tråden Barnet på förskolan även tid man inte jobbar?