Inlägg från: Anonym (ego?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ego?)

    Är jag ego?

    Jag är ensamstående och har mina två barn varannan vecka. Jag har precis haft tre semesterveckor på raken - två med barnen och en utan. Planen är att jag ska ta en vecka i höst också. Är jag ego om jag tar semester när barnen är hos sin andra förälder? 

    Barnen är i lägre skolåldern, det yngsta går på fritis efter skolan, det äldsta går hem själv, så de blir inte hellediga bara för att jag är hemma. 

  • Svar på tråden Är jag ego?
  • Anonym (ego?)
    smulpaj01 skrev 2016-07-26 15:59:30 följande:

    Självklart kan du göra så, men varför vill du inte vara med dina barn på semestern?


    Klart att jag vill vara med mina barn. Men jag skulle också vilja ha sovmorgon i stället för att gå upp halv sju för att rodda frukost och skolfölje, gå ut och äta med kompisar någon kväll utan att behöva fixa barnvakt och tänka på att komma hem i tid, kanske till och med hitta en restresa och ligga vid en poolkant och slappa i en vecka, läsa några böcker, kanske dricka några drinkar och bara vara.

    Det hade varit skillnad om barnen också hade kunnat vara lediga, då hade vi kunnat dra iväg alla tre, men eftersom de har skola att sköta så blir det som vardag, förutom att jag får 1-2 timmar mer med dem på eftermiddagen och har några timmar mitt på dagen då jag kan... ligga på sängen och läsa, typ. Ta promenader i närområdet. 

    Jag känner mig ego, men samtidigt skulle jag behöva lite riktig semester (= inget ansvar, få släppa vardagen).
  • Anonym (ego?)

    Ja, alltså, det är ju inte barnen jag vill ha semester från egentligen. Hade jag kunnat ta med dem på en resa, eller ha dem hemma en vecka och bara ta det lugnt, hade jag gjort det. Men eftersom de har vardag så blir det ju vardag för mig med. Och det handlar inte om att jag inte vill vara med mina barn, det är klart jag vill. Det är inte så att jag tänker ta semester en vecka jag skulle ha dem, lämna dem till mina föräldrar och dra till Kreta. Jag funderar på att i stället för att vara hemma och jobba en vecka när de ändå inte är med mig, vara ledig från jobbet i stället. Och bara för att jag är "barnledig" varannan vecka året om så är ju inte det semester. Tro mig, om jag fick välja utifrån mitt perspektiv skulle jag givetvis ha mina barn på heltid (fast i så fall skulle jag utan något som helst dåligt samvete lämna dem till mina föräldrar en vecka och ha semester ensam).

    Semesterveckan jag nyss hade utan barn gick åt till att storstäda mitt hem, hjälpa mina föräldrar med ett renoveringsprojekt, och förvisso ligga på stranden en dag. 

    Höstlovet är inte min vecka med barnen, jag kan inte ta ledigt hela den veckan, och skulle för övrigt inte ha råd att resa någonstans då. Sportlovet samma sak. Jag ska ha semester i jul - barnen är lediga hela jullovet. De har för övrigt sju veckors sommarlov i år. Två veckor med mig, tre med sin andra förälder, två veckor med släktingar.

    För *barnen* blir det ju ingen skillnad om jag är ledig eller om jag jobbar när de inte är hos mig. Visst, det går semesterdagar som de hade kunnat få med mig.

  • Anonym (ego?)

    Barnen kan inte få mer ledighet. De har skolplikt och ska vara i skolan. Höstlovet är de lediga redan, liksom jullovet och förmodligen sportlovet. Jag har inte bestämt något om påsken än, men barnen ska vara med mig och även om jag inte kommer att få ledigt hela veckan så kommer nog barnen att vara det (=mormor).

    Det är inte heller två veckor som någon skrev, utan en.

    Alternativen är alltså: 1. ta ledigt en vecka när jag inte har barnen, kunna vara lös och ledig och kanske åka på en resa, 2. ta ledigt när jag har barnen, gå upp som vanligt på morgonen, köra morgonracet, sedan slappa hemma några timmar och sen hämta barnen lite tidigare än vanligt, samt 3. spara semesterdagarna och ta dem som strödagar då och då (och då med samma alternativ som 1 och 2, förutom att det är enstaka dagar, inte en hel vecka).

    Äsch, nu när jag spaltar upp det så inser jag att det var en rätt dum fråga. Nu ringer jag några kompisar och frågar om någon vill ta en barnfri resa med mig i höst och sörpla drinkar vid någon pool.

  • Anonym (ego?)

    Alltså, det går ingen nöd på mina ungar. De har inte direkt suttit hemma och gjort ingenting på sommarlovet om man säger så.

  • Anonym (ego?)

    Återigen. Att ta med barnen på en resa i höst är inget alternativ. De ska vara i skolan. Punkt. Jag fick inte mer sommarsemester, alltså fick de vara med mina föräldrar en vecka (jag hämtade dem på eftermiddagarna).

    Klart jag hade velat ha mer semester med mina barn, men jag kan inte bara ta semester när det passar mig, jag har kolleger att synka med och en verksamhet som ska drivas. Jag är glad att jag fick tre sammanhängande veckor varav två med barnen, och jag är glad att barnen ändå fick ett långt sommarlov.

    Men vet du, jag tänker inte försvara mig mer. Som sagt, det går ingen nöd på mina barn, och det är inget fel med att göra något annat än bara jobba och sakna dem när de inte är hos mig.

  • Anonym (ego?)
    Anonym (M) skrev 2016-07-27 07:14:20 följande:
    Du skrev ju att dubredan haft en semestervecka utan barnenrn och nu planerar en till, det vlor ju två veckor av årets semester.
    Ja, det är sant. Det tänkte jag inte på. 

    Jag försökte faktiskt få fyra veckors sommarsemester - varannan vecka så jag bara var ledig med barnen, men det fick jag inte.
    Anonym (M) skrev 2016-07-27 07:17:52 följande:

    Naturligtvis ska du inte behöva försvara dig. Du tar ju beslut utifrån vad du tycker att är bra. Däremot får man nog räkna med synpunlter när man aktivt ver om dem :)

    En helt annan sak, du har rätt att ha fyra veckors semester på sommaren.


    Såklart. Jag hade inte riktigt tänkt färdigt. Klart folk får ha synpunkter. 

    Jag har rätt att ha semester, det stämmer. Men jag har inte rätt att förlägga den semestern hur jag vill - det ska fungera i verksamheten också.
    smulpaj01 skrev 2016-07-27 07:44:52 följande:
    Varför ens ställa en fråga när du redan är tokbestämd på hur du ska göra och blir upprörd över ifrågasättande svar?
    Jag var inte tokbestämd. Jag var osäker. Jag blev tokbestämd när jag redde ut mina tankar här. Jag blir inte upprörd över ifrågasättande svar, jag blir upprörd när det förutsätts att jag inte vill vara med mina barn.
    Anonym (Sommar) skrev 2016-07-27 08:21:04 följande:
    Ta med dig barnen på resan. Tror de också skulle bli piggare av att komma bort från höstrusket. Du kan ansöka om ledighet. Eller så kan du ta med dig dem ändå. Ingenting kommer att hända för att de missar skolan en vecka.
    Nej. Barnen har skolplikt och ska vara i skolan. Det är min och deras andra förälders absolut fasta åsikt. Det är dessutom skolans bestämda åsikt - de beviljar ingen ledighet utanför loven om det inte är något exceptionellt. Semester räknas inte dit.


  • Anonym (ego?)
    Anonym (Sommar) skrev 2016-07-28 03:46:18 följande:

    Ja du är ego. Det är dock okej ibland. Men blir irriterad på folk som inte vågar stå för det de tycker och gör.

    Alla ts inlägg är "å ena sidan hit" och "å andra sidan dit".

    Stå för att du vill åka på semester själv och sluta låtsas att du egentligen vill vara med dina barn eller ha med dig dem.


    Det här måste jag tänka mer på. Varför är det så hemskt för mig att känna mig lite ego ibland?  Intressant. Tack.

    Jag hade gärna haft mina barn med mig, men jag ska inte förneka att när det nu inte går lockar det lite med egensemester. Jag har alltså inte ens bestämt att jag ska resa någonstans. Tanken från början var att ha semester från jobbet en vecka när barnen är hos sin andra förälder, men att vara hemma. Ha sovmorgon, gå ut och äta med kompisar, slappa. Det där med resan var ett infall, men jag ska faktiskt fråga om det är någon kompis som vill följa med, får se om det blir av.
    Anonym (Nope!) skrev 2016-07-28 08:40:11 följande:

    Ego är du inte men jag tycker det är konstigt att man väljer att slösa sina semesterdagar en vecka i höst utan barnen om man är utan dom så ofta. Jag hade försökt sökt ledigt till barnen, tagit ledigt ett annat lov, eller sparat semester dagarna till nästa år istället. Eller bytt vecka med pappan möjligtvis?


    1. Barnen får inte ledigt från skolan.
    2. De är lediga med sin andra förälder höstlov och sportlov, hela jullovet (halva hos vardera förälder) samt förmodligen påsklovet med mig. De hade sju veckors sommarlov. Det finns inte fler lov där jag kan ta semester.
    3. Jag fick inte mer sommarsemester. Hade jag propsat på min rätt att ha fler sommarsemesterveckor hade jag fått ta dem i början av juni eller slutet av augusti (dvs när barnen gick/går i skolan).
    4. Jag får spara max fem semesterdagar, men företagets policy är att man måste meddela det i början av semesteråret (dvs i april-maj).
    Famous skrev 2016-07-28 09:25:35 följande:

    Sen är det klart att barnen oxå behöver få uppleva härliga semestrar nån gång .Kanske åker ni tillsammans nästa gång :)



    Barnen och jag var i väg en av våra veckor nu i sommar tillsammans med en kompis till mig och hennes barn som är jämnåriga med mina. De var iväg ensamma en vecka med sin andra förälder. Dessutom fick de småturer och dagsutflykter tillsammans släktingar. Som jag sa, det går ingen nöd på mina barn. De har haft en bra sommar.


    Så. Tack för att ni bollar. Det blev ändå en intressant diskussion.
  • Anonym (ego?)

    Barnen går inte i kommunal skola, och det står i skolans regler, som alla föräldrar måste läsa och skriva under innan barnen får börja, att de inte beviljar någon ledighet utanför loven, med vissa få undantag (som till exempel någon enstaka dag i samband med en religiös högtid, en begravning eller något sådant). Det är inte förhandlingsbart. Detta är inget problem för oss, vi föräldrar är rörande överens om att man ska vara i skolan. 

    Det är alltså inget försvar, det är rena fakta. 

Svar på tråden Är jag ego?