Inlägg från: Anonym (SOS!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SOS!)

    Tar du bort vännen på Fejjan i det här läget?

    Din vän som du har daglig kontakt med och inte har bråkat med begränsar dig så att du inte ser något på dennes sida på fejjan. Du ser samma saker som någon som inte är vän nu. Vid fråga från dig så ljuger han eller hon och påstår att du inte är begränsad. Personen fortsätter er kontakt helt som vanligt irl och hör av sig varje dag.

    Vad gör du?
    Tar du bort personen helt som vän?
    Står kvar fast du är begränsad?
    Väntar på att bli insläppt igen?
    Begränsar tillbaka så han/hon inte ser din sida men står kvar som vän?
    Något annat? Vad i så fall?

    Om ni kan svara snarast så är det suveränt. Skrattande

  • Svar på tråden Tar du bort vännen på Fejjan i det här läget?
  • Anonym (SOS!)
    Anonym (Ida) skrev 2016-07-26 19:08:31 följande:
    Jag hade nog "ignorerat", men tagit det som att vi egentligen kanske inte är så bra vänner, och därför distanserat mig lite ifrån personen, iaf känslomässigt.
    Anonym (Ida) skrev 2016-07-26 19:08:59 följande:
    Alltså ignorerat som i "inte brytt mig om att jag inte kunde se sidan".

    Du hade inte spärrat tillbaka eller tagit bort vännen? Hur hade du uppträtt irl när han/hon ringer och är lika snäll och trevlig som vanligt?
    Anonym (Samma) skrev 2016-07-26 19:09:34 följande:
    Jag gör samma sak tillbaka. Det är hen som satt ribban. Då får hen leva med att jag svarar med samma mynt.
    Du spärrar bara tillbaka och tar inte bort helt? Hur behandlar du personen irl?

  • Anonym (SOS!)
    Anonym (P) skrev 2016-07-26 19:11:05 följande:
    Men gud! Vad spelar det för roll om du ser din väns facebook eller inte?! Det viktiga är väl relationen irl. Fattar inte varför det skulle vara viktigt överhuvudtaget...
    För att det väl säger en del om vad personen tycker om relationen irl om personen har ytliga bekanta, föredettingar, nuvarande kärleksintressen, vänner, familj, släktingar, barnens vänner, skolkamrater från 25 år sen som den inte umgås med och arbetskamrater och arbetsbekanta på sin fejja men inte dig som han/hon påstår är en av sina bästa vänner? Varför begränsar man då en av sina närmaste vänner och varför ska man bara acceptera det utan något motdrag om man är utsatt för det?
  • Anonym (SOS!)
    Anonym (Samma) skrev 2016-07-26 19:15:48 följande:
    Nu framgick det inte vilken relation ts har med denna person privat. Men jag är inte nära vän med alla mina fb vänner nej.
    Om det är en nära vän som du hörs med hela tiden irl?
    Anonym (?!) skrev 2016-07-26 19:13:46 följande:
    Om ni är vänner och hörs dagligen "på riktigt" då kan det väl för sjutton kvitta vad ni har för Facebook-relation!?
    Läs inlägg 8.

  • Anonym (SOS!)
    Anonym (?!) skrev 2016-07-26 19:23:54 följande:
    Ja men om ni hörs "hela tiden" - vad är problemet? Personen vill ju uppenbarligen ha kontakt. Det vore skillnad om personen drogs sig undan både kontakt irl och på FB, då kan man ju börja undra vad det är som pågår...
    Fast varför blockera en god vän när alla andra får se vad som händer där?
  • Anonym (SOS!)
    Anonym (?!) skrev 2016-07-26 19:36:31 följande:
    Vill du fortsätta vara vän med personen? Släpp det i så fall! Facebook är inte livet.
    Det är inte livet men det är en skymf eller vad jag nu ska kalla det om någon gör så mot en utan orsak. Jag kommer nog välja att ta bort personen helt eftersom att den har satt ribban om man inte ser mer än en okänd person trots att man är "vän" där.
  • Anonym (SOS!)
    Anonym (Ida) skrev 2016-07-26 19:42:09 följande:
    Jag hade inte blockat och hållit på, känns lite dagis-nivå. Jag hade absolut varit artig, svarat när hon ringde etc, men om jag hade känt mig bortvald av henne, samt att hon ljuger, så hade jag nog inte lagt ner mer tid på den relationen själv, alltså: om vi umgås så sker det på hennes initiativ, om vi pratar så är det hon som ringde först etc. På det sättet lär vänskapen sakta fasas ut till ingenting, vilket jag tycker är det trevligaste sättet att avsluta vän-relationer.

    Det här är dock bara ifall jag själv hade märkt att personen inte egentligen ser mig som en vän/nära vän. Om personen umgås med dig mycket och är som vanligt då så kanske det ligger något annat bakom hennes hemliga fb-sida.
    Vad skulle det andra kunna tänkas vara då som gör att någon gör fb-sidan hemlig plötsligt för bara en nära vän? Ljuga måste hon/han ju göra eftersom att det inte finns någon bugg som gör att bara en person blockeras men inte andra vänner, har nämligen frågat några andra och dom ser allt som vanligt.

    Så hur gör man nu då om man vill gå ur det hela med hedern i behåll men även visa att man inte är en dörrmatta som tar vilken skit som helst?


  • Anonym (SOS!)
    Anonym (Mia) skrev 2016-07-26 19:43:22 följande:
    Hur vet du vad andra ser hos din "vän"?
    Har frågat gemensamma vänner förstås för att försäkra mig om att det inte är en bugg.
    Lottalottas2 skrev 2016-07-26 19:46:21 följande:
    Jag hade frågat vännen helt enkelt.
    Så får svaret man får avgöra resten.
    Svaret var flera gånger att jag inte är begränsad och att det måste vara något tillfälligt, femte dagen som blockerad nu. Så vad skulle du tänka och göra då?



  • Anonym (SOS!)
    Anonym (men öh) skrev 2016-07-26 19:52:07 följande:
    Jag får en känsla av att det ligger mer bakom din fråga än en begränsad fb-profil. Behandlar vännen dig illa IRL? Är du en dörrmatta? Känner du att du får ta skit från vännen?
    Nej, inte alls! Men om jag bara låter det här passera obemärkt så kommer jag att känna mig illa behandlad och som om jag får ta skit. Angående det du skrev tidigare så har jag förklarat flera gånger nu att det känns väldigt märkligt att prata varje dag och samtidigt vara begränsad och personen hävdar stenhårt att det måste vara en bugg. Konstigt att det aldrig har hänt med någon annan då men det är andra gången med den här personen. Varför skulle du inte ta bort personen förresten utan stå kvar och låta den förminska dig och er vänskap genom att du inte ser mer än någon som inte är vän med personen?
  • Anonym (SOS!)
    Lottalottas2 skrev 2016-07-26 20:01:50 följande:
    Jag har varit med om en liknande sak.
    Be henne göra ett inlägg som är helt offentligt, sedan vid nästa inlägg begränsar hon bara för vänner igen.

    I detta fall hade personen gjort ett inlägg bara för vissa personer och den begränsningen hängde kvar.
    Vet inte om jag förstår dig rätt men allt är borta. Det enda jag ser är när profilbilder är bytta och det är ju alltid offentligt för alla och så ser jag ett par inlägg med jordgloben som betyder offentligt. Men allt, verkligen allt annat är borta och det fanns väldigt mycket på sidan förut.
Svar på tråden Tar du bort vännen på Fejjan i det här läget?