• Anonym (Sårad)

    Har han rätt? Får inte umgås med vänner.

    La denna tråd i denna kategori då jag vill vara anonym.

    Jag har en pojkvän som är väldigt svartsjuk. Han klarar inte alls av att jag umgås med mina killkompisar (har två stycken som jag kännt i 8 år)

    Min pojkvän är nu iväg med några kompisar och är ute och vandrar.

    Igår ringde han mig och frågade vad jag hade gjort under dagen. Varpå jag svarar att jag var hemma hos min killkompis och käkade thaimat och snackade lite skit. Varpå han flippar ur. Jag får absolut inte vara hemma hos någon av mina killkompisar. Dom här 2 killarna är även dom ända två vännerna jag har. Dessutom har killen Jag var hemma hos igår en flickvän sedan 2 år tillbaka som han älskar djupt. Har träffat henne några gånger. Jag känner Mig så sårad över min pojkvän. Vad har jag någonsin gjort honom för arr han inte ska kunna lita på mig? Hans ex var otrogna men det betyder inte att jag kommer vara det. Jag värderar dom

    Här 2 kompisarna högt då dom verkligen funnits för Mig i vått och torrt.

    Men har min pojkvän rätt? Borde jag inte umgås med dom när jag har honom ?

  • Svar på tråden Har han rätt? Får inte umgås med vänner.
  • Turisten777
    hejnina skrev 2016-07-29 00:51:33 följande:

    Och är det inte sjukligt att flippa ut för att ens partner umgås med sina kompisar? Hjälp


    Du har sett på tv män som förföljer sina kvinnor, sätter upp kameror och mm.

    Att han flippar ut och blir arg för att hon är hemma hos sin killkompis är inte så värsta sjukligt. Det finns såna typer men det är inte sjukligt. Klart, det är jobbigt för henne. Men han kan inte hjälpa att han har den svartsjukan. Han borde lära sig hantera den. Men jag tycker absolut att hon ska fortsätta träffa sina killkompisar. Men hon borde ta hänsyn till hans svartsjuka och inte köra över honom om hon älskar honom. Det hade kunnat vara vice versa, där en tjej blir svartsjuk för att hennes pojkvän går hem till sin tjejkompis. Många tjejer hade reagerar och flippat ut också.
  • Tom Araya
    Anonym (Sårad) skrev 2016-07-27 09:03:10 följande:

    La denna tråd i denna kategori då jag vill vara anonym.

    Jag har en pojkvän som är väldigt svartsjuk. Han klarar inte alls av att jag umgås med mina killkompisar (har två stycken som jag kännt i 8 år)

    Min pojkvän är nu iväg med några kompisar och är ute och vandrar.

    Igår ringde han mig och frågade vad jag hade gjort under dagen. Varpå jag svarar att jag var hemma hos min killkompis och käkade thaimat och snackade lite skit. Varpå han flippar ur. Jag får absolut inte vara hemma hos någon av mina killkompisar. Dom här 2 killarna är även dom ända två vännerna jag har. Dessutom har killen Jag var hemma hos igår en flickvän sedan 2 år tillbaka som han älskar djupt. Har träffat henne några gånger. Jag känner Mig så sårad över min pojkvän. Vad har jag någonsin gjort honom för arr han inte ska kunna lita på mig? Hans ex var otrogna men det betyder inte att jag kommer vara det. Jag värderar dom

    Här 2 kompisarna högt då dom verkligen funnits för Mig i vått och torrt.

    Men har min pojkvän rätt? Borde jag inte umgås med dom när jag har honom ?


    Nej, han har inte rätt och du borde ställa krav på att han hanterar sin svartsjuka, det ska inte gå ut över sin partner på det sättet.

    Att hans ex var otrogen kan vara en förklaring till hans svartsjuka, men det är ingen ursäkt.
  • hejnina
    Turisten777 skrev 2016-07-29 03:37:05 följande:

    Du har sett på tv män som förföljer sina kvinnor, sätter upp kameror och mm.

    Att han flippar ut och blir arg för att hon är hemma hos sin killkompis är inte så värsta sjukligt. Det finns såna typer men det är inte sjukligt. Klart, det är jobbigt för henne. Men han kan inte hjälpa att han har den svartsjukan. Han borde lära sig hantera den. Men jag tycker absolut att hon ska fortsätta träffa sina killkompisar. Men hon borde ta hänsyn till hans svartsjuka och inte köra över honom om hon älskar honom. Det hade kunnat vara vice versa, där en tjej blir svartsjuk för att hennes pojkvän går hem till sin tjejkompis. Många tjejer hade reagerar och flippat ut också.


    Naturligtvis finns det grader i helvetet. Både en förkylning och cancer är sjukdomar även om den ena är mer dödlig än den andra. Likaså i det här - att flippa ut för att ens respektive umgås med sina vänner ÄR sjukligt. Även om det finns dom som är sjukare.

    Och ja, det klart det finns tjejer som är likadana? Det gör väl inte saken bättre? En av mina bästa kompisar, tjej som var ihop med en tjej, var likadan. Som vän sa jag till henne att söka hjälp därför att hon förtjänar sunda relationer och varken hon eller hennes partner kommer orka i längden. Hon har sökt hjälp och fungerar betydligt bättre idag.

    Man ska inte ta någon hänsyn till svartsjuka. Den som är svartsjuk bör däremot visa hänsyn till sin respektive och söka psykologhjälp. Eller välja att leva ensam för att inte förpesta andra människors liv med sina osäkerheter.
  • Lord Hans
    Anonym (.) skrev 2016-07-27 09:36:06 följande:

    Fy så läskigt beteende... En av min makes bästa polare är tjej och de går regelbundet på bio tillsammans. Varför skulle jag hindra det? De kände varandra långt innan jag kommun i bilden och om de velat strula med varandra hade de gjort det för längesen.


    Tyvärr för dig så gör de nog annat än att gå på bio tillsammans.
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (Sårad) skrev 2016-07-27 09:31:59 följande:

    Jo han själv var otrogen mot en tjej när han var yngre. Sedan efter det kom karman ikapp och några av hans tjejer senare var otrogna mot honom. Jag tror jag kommer ställa ett ultimatum. Att antingen söker han hjälp för detta eller så måste jag tänka om..


    Var tjejerna otrogna mot honom eller inbillar han sig att de var det?

    Att snacka skit om tidigare partners för att förminska dem är ett varningstecken. Är man trygg i sig själv så behöver man inte det. Och att just den här killen skulle ha råkat ut för flera stycken tjejer som är (fysiskt) otrogna mot honom är högst osannolikt. Snarare så räknar han minsta kontakt med en annan man som otrohet (prata med manlig expedit eller servitör tex).

    TS, det är inte ditt ansvar att trygga din kille. Det är hans ansvar.
    Ditt ansvar är att trygga dig själv, innan det har gått så långt att du inte får prata med någon annan än killen.
  • Anonym (Sårad)

    Tack för alla era svar! En snabb uppdate,

    Han ringde mig igår och jag förklarade att jag trodde det var okej att jag åkte hem till min kompis. Han sa att han hade sagt att de var okej att ses men inte hemma hos kompisen. Han är väldigt arg på mig och jag mår dåligt. Han vill ha en ursäkt från Mig då jag tidigare för några mån sedan sa att jag inte skulle åka hem till mina vänner mer utan endast ses ute (hade helt glömt bort det) vi bråkade lite i telefonen kan man säga. Hans sista ord var att det är jag som gjort fel, han förtjänar en ursäkt enligt honom. sedan sa han att : du vet om att jag har ett visst kontrollbehov, så just take it or leave It. Jag har problem med ångest, och den är på topp just nu. Det gör ont i hjärtat det här. Jag är helt vilsen. Dessutom slängde han på luren rakt i örat på mig..

  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Sårad) skrev 2016-07-29 10:25:25 följande:

    Tack för alla era svar! En snabb uppdate,

    Han ringde mig igår och jag förklarade att jag trodde det var okej att jag åkte hem till min kompis. Han sa att han hade sagt att de var okej att ses men inte hemma hos kompisen. Han är väldigt arg på mig och jag mår dåligt. Han vill ha en ursäkt från Mig då jag tidigare för några mån sedan sa att jag inte skulle åka hem till mina vänner mer utan endast ses ute (hade helt glömt bort det) vi bråkade lite i telefonen kan man säga. Hans sista ord var att det är jag som gjort fel, han förtjänar en ursäkt enligt honom. sedan sa han att : du vet om att jag har ett visst kontrollbehov, så just take it or leave It. Jag har problem med ångest, och den är på topp just nu. Det gör ont i hjärtat det här. Jag är helt vilsen. Dessutom slängde han på luren rakt i örat på mig..


    Ring upp och säg "leave it!" och släng luren tillbaka i örat på honom.  Svarar han inte skicka ett sms istället och säg att det är slut. Han förtjänar inte ens ett slut öga mot öga med sitt beteende.

    När du satt och drömde om framtida förhållanden när du var singel, föreställde du dig då en man som du måste fråga om lov för att umgås med vänner, som försöker sätta hållhakar på dig, som har ett kontrollbehov etc? Som ger dig ångest?

    Är du verkligen hellre tillsammans med en idiot än lever som singel?
  • Anonym (Neeej)
    Zeko skrev 2016-07-27 09:46:12 följande:

    Han har rätt, vafan ska du springa runt hem till andra killar??? Hade han gjort samma sak slår jag vad om att du skulle flippat


    Så om vi säger att en kille är ihop med en bisexuell tjej så skulle hon alltså inte kunna umgås med någon eftersom risken finns att hon skulle vara otrogen?! Hon skulle inte få ha några vänner a l l s eftersom båda könen i hennes fall är potentiella personer att vara otrogen med?
  • Anonym (varningsklockor)

    Mitt ex var fruktansvärt svartsjuk! I början blev jag lite smått smickrad. Såg det som ett tecken på att han älskade mig så otroligt mycket - och det var också vad han sa. Så fruktansvärt naiv jag var!

    Säger som så många andra.."svartsjuka har ingenting med kärlek att göra".. Man har bara haft oturen att stöta på någon med kontrollbehov, och önskan att ha makt över nån annan. De som är svartsjuka är det i regel i alla relationer de har. Så det är inget som beror på en extra stor kärlek just för dig. Jag hör varningsklockor överallt. Hoppas du hör dom också!

  • hejnina
    Anonym (Hepp) skrev 2016-07-29 11:02:58 följande:

    Ring upp och säg "leave it!" och släng luren tillbaka i örat på honom.  Svarar han inte skicka ett sms istället och säg att det är slut. Han förtjänar inte ens ett slut öga mot öga med sitt beteende.

    När du satt och drömde om framtida förhållanden när du var singel, föreställde du dig då en man som du måste fråga om lov för att umgås med vänner, som försöker sätta hållhakar på dig, som har ett kontrollbehov etc? Som ger dig ångest?

    Är du verkligen hellre tillsammans med en idiot än lever som singel?


    Missa inte det här inlägget TS. Det är precis såhär det är. Leave it.

    Han kommer fortsätta kontrollera dig, ditt utrymme kommer krympa ännu mer (jag fick tex inte träna tillslut, han var övertygad om att jag knullade andra när jag var där. Även när han satt utanför och väntade och jag bara hade en timme på mig innan jag skulle vara tillbaks) och din ångest kommer stiga.

    Det är inte ok. Leave it!
Svar på tråden Har han rätt? Får inte umgås med vänner.