• Anonym (Adhd)

    Ni som tar centralstimulerande medicin....

    Vad får ni för effekt/hjälp av den?

  • Svar på tråden Ni som tar centralstimulerande medicin....
  • pyssel

    En större klarhet och mer metodisk när jag betraktar utåt och bearbetar inåt. Längre uthållighet. Färre tappade trådar.

    Om jag ska sammanfatta det i någon slags metafor så är det som att det gör det enklare att växla fram och tillbaka mellan att titta på en liten punkt och att använda hela sitt vidvinkelseende.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Adhd)
    pyssel skrev 2016-07-29 11:26:23 följande:
    En större klarhet och mer metodisk när jag betraktar utåt och bearbetar inåt. Längre uthållighet. Färre tappade trådar. Om jag ska sammanfatta det i någon slags metafor så är det som att det gör det enklare att växla fram och tillbaka mellan att titta på en liten punkt och att använda hela sitt vidvinkelseende.
    Alla hästar hemma

    Hej tack för svar! Oj det var lite invecklat, haha!
  • Anonym (Dålig effekt)

    För min del hjälpte den genom att dämpa min intryckskänslighet lite grann så att det inte blev riktigt lika hemskt att vistas i vissa miljöer, men med tanke på att jag mådde sämre av den överlag och fick vissa biverkningar som jag inte ansåg vara acceptabla så bestämde jag mig för att lägga ner och köra vidare utan någon medicin.

  • MammAmma

    Jag medicinerar min ADHD med Concerta (samt har Voxra mot depression som har uppiggande effekt och passar ofta bra för personer med ADHD). Mina främsta svårigheter har alltid varit extremt bristande koncentrationsförmåga, sömnsvårigheter och att jag totalt saknar filter för sinnesintryck.

    Mitt huvud kändes alltid hemskt 'brusigt' och överfullt, min hjärna och mina tankar låg alltid i överväxel helt enkelt, så trots att jag egentligen var utmattad var jag hyper. Sömnproblemen berodde just på det. Jag blev distraherad av alla ljud då jag registrerade typ allt (analoga klockor t ex gjorde mig galen) kände av sömmarna på kläderna (jeans var ett riktigt gissel), solljus och starka lampor var jättejobbigt så jag fick kisa jämt trots solbrillor och mitt hem var alltid dunkelt för att jag hade alla gardiner fördragna.

    För mig har metylfenidatet gjort enorm skillnad och biverkningarna har varit väldigt få och övergående. Efter att hela livet ha trott att jag inte har något läshuvud så får jag nu A:n på de flesta av mina kurser och uppsatser och tentor. Ljus är fortfarande rätt jobbigt men jag kan åtminstone ha gardinerna undandragna på mulna dagar nu, och jag tänker inte längre på att köpa plagg med så få och mjuka sömmar som möjligt.

    Ehm, ja det blev visst ett långt svar... Kort och gott; centralstimulantia har underlättat och förbättrat min vardag avsevärt.

  • Anonym (Adhd)
    Anonym (Dålig effekt) skrev 2016-07-30 21:21:25 följande:
    För min del hjälpte den genom att dämpa min intryckskänslighet lite grann så att det inte blev riktigt lika hemskt att vistas i vissa miljöer, men med tanke på att jag mådde sämre av den överlag och fick vissa biverkningar som jag inte ansåg vara acceptabla så bestämde jag mig för att lägga ner och köra vidare utan någon medicin.

    Okej, Tack för svar
  • Anonym (Adhd)
    MammAmma skrev 2016-07-30 21:56:29 följande:
    Jag medicinerar min ADHD med Concerta (samt har Voxra mot depression som har uppiggande effekt och passar ofta bra för personer med ADHD). Mina främsta svårigheter har alltid varit extremt bristande koncentrationsförmåga, sömnsvårigheter och att jag totalt saknar filter för sinnesintryck. Mitt huvud kändes alltid hemskt 'brusigt' och överfullt, min hjärna och mina tankar låg alltid i överväxel helt enkelt, så trots att jag egentligen var utmattad var jag hyper. Sömnproblemen berodde just på det. Jag blev distraherad av alla ljud då jag registrerade typ allt (analoga klockor t ex gjorde mig galen) kände av sömmarna på kläderna (jeans var ett riktigt gissel), solljus och starka lampor var jättejobbigt så jag fick kisa jämt trots solbrillor och mitt hem var alltid dunkelt för att jag hade alla gardiner fördragna. För mig har metylfenidatet gjort enorm skillnad och biverkningarna har varit väldigt få och övergående. Efter att hela livet ha trott att jag inte har något läshuvud så får jag nu A:n på de flesta av mina kurser och uppsatser och tentor. Ljus är fortfarande rätt jobbigt men jag kan åtminstone ha gardinerna undandragna på mulna dagar nu, och jag tänker inte längre på att köpa plagg med så få och mjuka sömmar som möjligt. Ehm, ja det blev visst ett långt svar... Kort och gott; centralstimulantia har underlättat och förbättrat min vardag avsevärt.

    Hej, tack för ditt svar! Oj så jobbigt du har haft det, förstår verkligen att det måste vara jätte skönt för dig med medicin! Känns som jag inte har några problem alls jämfört med dig!
  • Anonym (Adhd)

    Jag har fått diagnosen adhd i vuxen ålder, jag vet inte om det stämmer eller ej! Jag känner mig väldigt nervös/orolig inombords, finner aldrig någon lugn och ro, har svårt att hantera stress, blir jag stressad blir jag ofta irriterad och får svårt att tänka/reda ut saker, jag kan inte njuta av stunden med en bok, tidning etc. endast hålla på med telefonen, har svårt att planera lunch/middag för familjen och ta beslut/bestämma mig! I vardagen är jag sjukpensionär och det funkar bra för mig att vara hemma, trivs med det! Nu i semestertider när mannen har semester blir jag väldigt orolig och nervös när alla är hemma, tycker då det är jobbigt att bara vara hemma, likaså med helger när det är vardag! Jag är sjukskriven pga att jag har så lite ork, har fått två diagnoser, fibromyalgi och myalgisk encefalomyelit, jag vet inte hur mycket mina fysiska sjukdomar har med min ork att göra och hur mycket adhd har med det att göra, jag orkar oftast inte få gjort någonting, har så svårt att väl ta tag i saker men när jag sedan gör det är det inga problem då får det av bara farten och jag har svårt att sluta! Min energi/ork tar slut väldigt fort när jag är fysisk!

  • Flisan79

    Min man som har adhd: blir på bättre humör, tar bort mycket ångest, ökat koncentrationen, får honom att vilja ta tag i saker, ökar orken

    På mig som har add: ökar orken, dämpar all ångest. Tar helt bort min sociala fobi. Mindre ont i kroppen. Får mig att vilja uträtta saker på riktigt ist för att bara fundera på det och bli sittandes. Får sjukt mycket gjort och är mycket mer positiv, mer självförtroende.
    Tyvärr får jag sån rekyleffekt att jag bara tar när jag verkligen måste få saker gjorda (som storstädning hemma) eller ska göra något som min sociala fobi ger allt för mycket ångest inför.
    Behöver troligen någon annan medicin alt kombinera med någon annan tex ssri.

Svar på tråden Ni som tar centralstimulerande medicin....