• Anonym (Hur göra?)

    Svårlöst problem

    Min man har ett barn som han har umgänge med på helgerna pga avstånd.
    Eftersom avståndet är så långt så måste min man ta ledigt från jobbet de fredagarna han ska hämta och det har hittills inte varit något större problem, lite gnäll på arbetskamraterna men inte mycket. Han har alltid haft något lägre i lön än vanligt pga detta, han har inte känt att det är ok att kräva lika mycket i löneförhöjning.

    Min man bytte jobb för några månader sen pga att det tidigare gick i konkurs, han fick jobb direkt och det skulle inte vara några problem att han åkte tidigare (kl 12 ungefär)  de fredagar han behövde. Han fick antingen ta sem eller jobba in vid annat tillfälle om det gick.

    Nu säger arbetsgivaren ifrån. Det har blivit så krångligt att lösa arbetet för övriga när min man går för att arbetsgivaren (inte så stor firma) har blivit sjukskriven pga skada. Tidigare har han hoppat in och löst de fredagar som de övriga arbetskamraterna har behövt någon med min mans kunskaper på plats.

    Detta gör att vi hamnar i ett dilemma. Vi vet inte hur länge arbetsgivaren blir sjukskriven, det är minst 6 månader iaf, troligen mer pga arbetsgivarens ålder.

    Vi har föreslagit för mamman att vi hämtar på lördagen istället trots att det blir kort umgänge men hon säger nej.
    Vi har föreslagit att hon tar tåget och möter oss en bit på väg så att min man ändå hinner hämta i rimlig tid. Det är 30 mil ENKEL resa och bonusbarnet är i förskoleåldern. Maken slutar 16,15. KAN gå 16 om inget händer. Men nej, det är hans uppgift att lösa. umgängesavtalet ska gälla menar hon.

    Hon har också varit ganska bitchig i sitt språk och även ringt flera gånger och avkrävt svar på hur han ska lösa det nästa helg men vi vet ju inte.

    Att han åker på fredagen och sover på hotell är inget alternativ, de pengarna finns helt enkelt inte. Vi ringde soc och pratade med dem om de kan hjälpa till men det kunde de inte fick vi besked om.
    Flyg går inte för det finns ingen flygplats för inrikesflyg så pass nära att det fungerar.

    Min man blev igår så förbannad så han sa att då har vi inget umgänge alls förrän chefen är frisk igen då. men det känns ju inte heller så bra.

    Nu vänder jag mig till er, har vi förbisett något alternativ? Jag kan inte lämna mitt jobb, det har jag redan kollat och mamman har inte körkort så för hennes del är det tåget som gäller om hon ska lämna.
    Vi har erbjudit oss att betala tåget, men att vi då måste göra avkall på det extra 'underhåll' hon får genom att vi betalar ytterkläderna helt men det går hon inte heller med på.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-29 13:26
    Jag tillägger att jag framkastade förslaget att han kunde sova över hos henne men han bara stirrade på mig och sa: Är du inte klok! Aldrig i livet. Hon skulle nog inte heller gå med på det då hon brukar dejta när bonus är borta och då vill hon nog inte ha både barnet och pappan där...

  • Svar på tråden Svårlöst problem
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:17:47 följande:
    Då är ju problemet löst om ni betalar tågresan. Den 1000 lappen tjänar ni in på att pappan jobbar fulla fredagar
    Nej, han får ju jobba in de timmarna eller ta semester när det finns semester att ta ut så han får inte mer i lön för det. Det är 1500 totalt så hur räknar du? 
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-29 18:13:16 följande:

    What? 1000kr enkel resa med tåg? Så mycket kostar det ju inte ens Ystad-Haparanda...

    Som jag förstår dig har mamman flyttat med sonen 30 mil bort från sin pappa? I den lyckliga världen borde hon tillse att pappan har möjlighet att träffa sonen smidigt. Jag tycker hon ska bjuda till, det är ju hon som flyttat bort. Förstår att det är lättare sagt än gjort.

    Nu är ju sonen så ung att din kille har rätt till att gå ned i tjänst till 80% för att vara med sitt barn. Ogillar arbetsgivaren det så koppla på jurist, han blir diskriminerad annars.


    Jo visst har han rätt att gå ner i arbetstid. Men i praktiken fungerar inte det inom min mans bransch då alla behövs på plats. Går han hem måste alla andra också gå hem i många fall utom de få ggr han jobbar ensam ute hos kund vilket är sällan.
    De som propsar på sin rätt finner snart att de står utan jobb. Antingen måste firman friställa folk eller så går de ikull.

    Dessutom, går han ner i arbetstid så har vi ännu mindre pengar att röra oss med så då har vi iaf inte råd. Vi försöker spara för att kunna ge barnet de extra pengarna och spara till ny buffert. Det finns fler barn i familjen att ta hänsyn till också, inga gemensamma så börja inte gapa om att det är dumt att skaffa barn om man inte kan försörja de man redan har. Har vi enskild ekonomi har min man inte råd med vare sig extra underhåll eller varannan helgumgänge.


  • Anonym (Hmmm)

    Som vanligt vill inte styvmamman ha några goda råd eller tips, bara slippa ungen!

    Han får väl bo i tält, vandrarhem eller inneboende hos en gammal dam i byn!

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:40:05 följande:

    Som vanligt vill inte styvmamman ha några goda råd eller tips, bara slippa ungen!

    Han får väl bo i tält, vandrarhem eller inneboende hos en gammal dam i byn!


    Jovisst, det är därför jag gav maken mina sparpengar till advokat och stöttade honom genom tvisten. Det är därför jag skriver här. Det är därför jag har gemensam ekonomi med maken trots att jag hade haft bättre ekonomi om vi haft enskild. Det är därför vi flyttade till större så att makens barn också fick plats osv.

    Att du räknade galet är ju knappast mitt fel.
  • Charlotte N

    Kan inte barnet åka tåg själv om föräldrarna lämnar och hämtar på stationen och barnet har en telefon? Går ju dessutom att se var telefonen befinner sig om man installerar en sån app.

  • Brumma
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:40:05 följande:

    Som vanligt vill inte styvmamman ha några goda råd eller tips, bara slippa ungen!

    Han får väl bo i tält, vandrarhem eller inneboende hos en gammal dam i byn!


    Att förkasta "tips och goda råd" för att de inte fungerar i verkligheten är inte riktigt samma sak som att inte vilja ha tips och goda råd som faktiskt fungerar..

    Och nej, det är inte heller likställt med att man vill "slippa ungen".
  • Brumma
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:17:47 följande:

    Då är ju problemet löst om ni betalar tågresan. Den 1000 lappen tjänar ni in på att pappan jobbar fulla fredagar


    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:19:36 följande:

    Ni kommer tom tjäna på det. Bra va?


    Hur räknar du här?

    Att gå 2500 back varje månad i säg sex månader (beroende på hur länge chefen kommer vara sjukskriven) innebär att de betalar 15000 MER under de här sex månaderna än normalt.

    HUR får du det till att de tjänar på det?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-29 18:40:05 följande:

    Som vanligt vill inte styvmamman ha några goda råd eller tips, bara slippa ungen!

    Han får väl bo i tält, vandrarhem eller inneboende hos en gammal dam i byn!


    Men verkligen, märks så tydligt. "Men det blir ju inte heller så bra". Angående att inte träffa sonen alls. Nej det blir det inte för vare sig din partner eller barnet, som ju är bra mycket viktigare än dig i den här frågan, eller vad du tycker om att din partner skulle kräva att gå ner till 80% eller ta hjälp av jurist för att få igenom det. Det är mycket mer rimligt än att strunta i att träffa sitt barn. Dessutom tar ju mamman ansvar till sin del av avtalet då hon ju har barnet hos sig hela tiden förutom varannan helg, det är ju pappan som ska lösa det. Hon är dessutom ensam med barnet och har inte en partner som rimligtvis borde vilka hjälpa till mer än att beklaga sig. dessutom verkar den enda avlastningen för mamman vara barnets umgänge med pappa, ska hon åka långväga varje gång det ska ske för att pappan inte kan ta tag i saken själv (vilket han KAN oavsett hur mycket TS snackar om hans bransch) så försvinner ju jättemycket av den tiden för henne?

    Och snälla sluta dra upp att hon "dejtar" som om det vore något negativt när barnet ej är hemma. Pappan har ju obv gjort det han med eftersom han träffat dig? Han kunde väl dessutom träffas nästan när som helst förutom varannan helg. Hon har vaddå, två dagar på sig, att vara människa utöver sin mammaroll.

    Det enda rimliga här är att pappan ser till att ordna det så det funkar, om han nu vill ha umgänge. Och inget underhåll är för mycket när det kommer till barn, betala det lägsta FK har bedömt och känn er nöjda över er snikenhet, eller fortsätt göra som ni gör utan att beklaga dig över det. Om mamman bett om högre underhåll finns säkerligen en anledning till det. Och läs på lite om vad underhåll egentligen är, och hur mycket som är rimligt och vad det betyder.
  • Brumma
    Anonym (Johanna) skrev 2016-07-30 13:43:43 följande:

    Men verkligen, märks så tydligt. "Men det blir ju inte heller så bra". Angående att inte träffa sonen alls. Nej det blir det inte för vare sig din partner eller barnet, som ju är bra mycket viktigare än dig i den här frågan, eller vad du tycker om att din partner skulle kräva att gå ner till 80% eller ta hjälp av jurist för att få igenom det. Det är mycket mer rimligt än att strunta i att träffa sitt barn. Dessutom tar ju mamman ansvar till sin del av avtalet då hon ju har barnet hos sig hela tiden förutom varannan helg, det är ju pappan som ska lösa det. Hon är dessutom ensam med barnet och har inte en partner som rimligtvis borde vilka hjälpa till mer än att beklaga sig. dessutom verkar den enda avlastningen för mamman vara barnets umgänge med pappa, ska hon åka långväga varje gång det ska ske för att pappan inte kan ta tag i saken själv (vilket han KAN oavsett hur mycket TS snackar om hans bransch) så försvinner ju jättemycket av den tiden för henne?

    Och snälla sluta dra upp att hon "dejtar" som om det vore något negativt när barnet ej är hemma. Pappan har ju obv gjort det han med eftersom han träffat dig? Han kunde väl dessutom träffas nästan när som helst förutom varannan helg. Hon har vaddå, två dagar på sig, att vara människa utöver sin mammaroll.

    Det enda rimliga här är att pappan ser till att ordna det så det funkar, om han nu vill ha umgänge. Och inget underhåll är för mycket när det kommer till barn, betala det lägsta FK har bedömt och känn er nöjda över er snikenhet, eller fortsätt göra som ni gör utan att beklaga dig över det. Om mamman bett om högre underhåll finns säkerligen en anledning till det. Och läs på lite om vad underhåll egentligen är, och hur mycket som är rimligt och vad det betyder.


    Det märks tydligt för att PAPPAN säger att det inte blir något umgänge men bonusmamman påpekar att det inte är bra och försöker hitta andra lösningar när pappan gett upp?

    Jorå. Snacka om att försöka hitta anledningar till att ge sig på en bonusmamma!

    Underhållsstödet och barnbidraget täcker större delen av ett barns kostnader om man "läser på". Ända upp till tolv års ålder ungefär behöver boendeföräldern inte lägga speciellt mycket själv alls. Här finns dessutom andra barn med i bilden och pappan hade inte kunnat bidra med mer om inte TS lagt en del av de pengarna. Det är TACK VARE den elaka bo usmamman som det överhuvudtaget existerar något umgönge alls och du/ni ger er på henne och påstår att hon inte VILL att barnet kommer dit?!?

    Skäms!!!

    Vad jag finner konstigt är att mamman inte bidrar med kostnaderna för umgänget då det var hon som flyttade..
  • Anonym (Asdf)

    Har de umgängesavtal? Mamman har inte rätt att ställa in umgänget bara för att pappan kommer försent. Särskilt med tanke på att förseningen sker på grund av hans arbetssituation. Om hon gör det ändå utövar hon umgängessabotage.

    Varför skaffar din man inte bil och körkort? Eller flyttar närmare sitt barn? Är folk helt handlingsförlamade nuförtiden? Ringer till socialtjänsten istället för att själv försöka lösa sina problem.. omg.

Svar på tråden Svårlöst problem