Inlägg från: Serenade |Visa alla inlägg
  • Serenade

    Tips på en bra familjebil tack?

    Hej vi är 2 vuxna och har 2 barn. En på sex år och en på några månader. Har nu en SAAB 9.5 etanol / bensin och den drar nåt fruktansvärt och börjar bli trång med barnvagn och matkassar etc och vi åker en hel del på friluftsliv med extra packning.

    Budgeten är begränsad till max 120.000 kr och kommer att byta in Saaben då vi bara behöver en bil. Har kollat lite på beg Volvo XC60 på Blocket då en SUV skulle kännas bra menn de är ju inte direkt billiga i försäkring mm.

    Har ni några tips på så vore vi tacksamma?


     
  • Svar på tråden Tips på en bra familjebil tack?
  • Serenade

    Uppdaterar lite. Givetvis är billig försäkring, bränslesnål riktigt viktigt också samtidigt som den är rymlig.

  • Serenade
    Honda CRV kollade jag på snabbt verkar vara en bra bil men kravet är diesel och då fanns det inte så många att välja på. 2010 och uppåt ska årsmodellen vara på den bil vi söker då vår är en 2007. Kanske dimper ner en Honda till rimligt pris 2010 och framåt.

    Anledningen till diesel är att de dra mycket mindre och den vi har nu är en Saab biopower men när man kör etanol drar den 40% mer och priset skiljer en krona på bensin nu 2016 så det blir dyrare.

    MP skiter totalt i miljön och har alltid gjort.

    El / Hybrid kostar väl en bil en halv miljon i inköp så det är bara att glömma.

    Några fler tips och tack för era svar. Volvo CX60 har jag insett är för dyr.
  • Serenade
    Grande Rock skrev 2016-07-31 11:17:23 följande:

    Kolla noga på skatten, stora begagnade dieslar brukar vara rätt dyra att skatta.


    Vad kan skatten ligga på en diesel Hyundai Santa Fe eller Volvo XC60? Helförsäkring på båda de bilarna ligger runt 6000 kr. Tänkte chippa eventuell bil så den drar mindre.

    Skulle vara riktigt nöjd med nån av de bilarna dock i dyraste laget.
  • Serenade
    Friedan skrev 2016-07-31 10:42:54 följande:

    Vi har en Hyundai Santa Fe, hög frigång, fyrhjulsdriven och drar helt ok med diesel. Den är riktigt bekväm både att åka och köra och har stort lastutrymme. Vi har en sjusitsiga varianten men den finns med fem säten (och annars är det bara att ha de extra platserna nedfällda i golvet). 


    Årsmodell, mil, vad kostade den, skatt, försäkring per år och vad drar den?
    Mycket personliga trista frågor men skulle hjälpa oss oerhört.
  • Serenade

    Blev riktigt sugen på Forden men måste få bort den nuvarande bilen först till ett bra pris. Byter man in den på bilfirma så får man inte bra betalt och vi bor mitt i stan och kan vara utan bil ett tag.

    Dock en annan sak också, sambon börjar inte jobba förrän i feb och jag bara halvtid så vi har inte mycket pengar till att avbetala ett lån på kanske 80.000 kr på 1500 i mån.

    Hon vill ta lånet när jobbet börjar igen det kan jag förstå men jag vill lägga ut nuvarande bil på Blocket få bra betalt (kanske 20.000 kr mer än inbyte.), låna mindre och slå till. Tror inte en sån bil dyker upp så ofta. Dock är jag mycket mer impulsiv än henne. Skatt och helförsäkring skulle landa på 9500 k/år på just den bilen också.

    Helt OT blev det nu är bilsugen den verkar vara kvalité. vad tycker ni ska jag försöka övertala henne? Nuvarande bil står på henne men jag kommer vara medsökande på den nya bilen.

  • Serenade

    Den gör 35 Hk mer på etanolen och på sista tiden har jag faktiskt märkt att den inte drar så mycket mer på det. På bensin är den seg och drar kanske 1,2 blandad körning och det är på tok för mycket.

    Samma Saab ligger runt 27.000 kr-55.000 kr på Blocket och vår är sport och fullutrustad och har inte gått jättelångt. 

    Tänkte om man sätter ut den för 50.000 kr och absolut inte går under det eftersom hon inte har så bråttom (bara jag) har man ju sparat en hel del. Men som någon skrev. Hör du inte på dig själv lyssna på henne. Så får det bli.

    Det var just det att exakt den bilen jag länkade till med den inredningen och utrustningen tror jag inte växer på träd. men det gör ju inte pengar heller tyvärr. :)

  • Serenade
    Grande Rock skrev 2016-08-20 20:01:03 följande:
    Lyssnar du på dig själv när du pratar?
    Ni har inte så gott om pengar och du funderar på allvar att dra på er dubbla bilutgifter när ni egentligen inte behöver någon av dem.

    Lyssna på din sambo och börja med att sälja Saaben.

    Det finns just nu 33st Ford Kuga till salu, i Sverige, för mindre än 120kkr, det verkar osannolikt att det inte skulle finnas någon i februari.
    33 st? Jag får det till 6 st i hela Sverige och den näst billigaste kostar 189.400 kr. det är ju just den modellen vi vill ha när det gäller Ford.

    www.blocket.se/hela_sverige/bilar%20Kuga%202.0%20TDCi%20AWD%2019&cg=1020&st=s&l=0&cp=&ca=7&sp=1&w=3
  • Serenade
    Serenade skrev 2016-08-20 20:46:50 följande:
    33 st? Jag får det till 6 st i hela Sverige och den näst billigaste kostar 189.400 kr. det är ju just den modellen vi vill ha när det gäller Ford.

    www.blocket.se/hela_sverige/bilar%20Kuga%202.0%20TDCi%20AWD%2019&cg=1020&st=s&l=0&cp=&ca=7&sp=1&w=3
    Grande Rock du skrev Lyssna på din sambo och börja med att sälja Saaben.!!!

    Det är ju just det JAG vill göra. Tycker att risken att vara utan bil några månader t.om upp till ett år inte spelar någon roll. Vi bor mitt emot skolan 500 m till city. Släktingar som ställer upp om man skulle vilja åka långt. Det är just dubbla bilutgifter jag inte vill ha (Saaben är dock betald) som tur är.
  • Serenade

    Forden är högre, lättare att lasta i, rymmer 100 l mer i bagaget, vi åker mycket på sommaren, och då menar jag mycket speciellt norrut men vi ska även till Italien i framtiden.

    Den är dessutom 3 år yngre än nuvarande. Och visst kan inte låta bli att hålla med om det du skriver om "penisförlängare" men vem vill inte ha en snygg bil till bra pris. I stället för en av samma modell till samma pris men med standardinredning. Kan hålla med om att vi åker på tok för mycket bil redan fast vi bor centralt.

    Tjejen är dock av den kalibern att hon skulle vägra te.x en Skoda fast det kanske vore det smartaste alternativet ekonomiskt sett. Hon är nämligen bilintresserad och jag skulle också hellre sitta och "andas in atmosfären bakom ratten" i Forden känslomässigt bättre än i en Skoda. Obs ser inte ner på folk som åker Skoda de är troligen smartare. ;) 

  • Serenade
    Studentpappa skrev 2016-08-21 11:36:08 följande:
    Ja det är ju verkligen ingen mer status i en Ford än en Skoda utan båda är ju budgetbilar.ha 

    Ha ha ha...ja...tänkte mest på just den specifika bilen jag länkade till..men du har så rätt.
  • Serenade
    Noname00 skrev 2016-08-21 14:33:25 följande:

    Vad är det för årsmodell på Saaben och hur långt har den gått?


    2007 och den har gått 16000 mil, stora servicen gjord, nya däck (3 dagar gamla). 
    Saab 95 Vector Biopower sportmodellen. Intresserad eller? ;) Nyss börjat på en bilfirma med recond. passar mig bra :)
  • Serenade
    Studentpappa skrev 2016-08-21 11:36:08 följande:
    Ja det är ju verkligen ingen mer status i en Ford än en Skoda utan båda är ju budgetbilar.
    Ja vet, men jag men om jag förklarar omvänt då. Gissar att du har Skoda. Om du har en fullutrustad Skoda med speciallack (sällsynt färg), snygga fälgar till ett riktigt bra pris. Och så har du en annan Skoda med standardutrustning och kanske inte en färg du gillar då köper du väl i alla fall den förstnämnda. 

    Kvarliggande problem föreligger dock. Jag jobbar halvtid och hon går på föräldrapenning och hon jobbar heltid i början av vintern tror inte samma bil finns kvar då och vi har redan en bil. Det är minussidan att slå till nu som hon hävdar och hon har säkert rätt.

    Jag ser plussidan. (impulsiv) Vi kan sälja bilen privat för bättre pris nu än inbyte på bilfirma. Vara utan bil 5 månader eller köpa just Forden jag länkade till snart. Redan där spar man pengar och ta ett mindre lån och börja betala av nu.

    Kvinnor är från Venus och män från Mars.
  • Serenade
    Grande Rock skrev 2016-08-22 17:06:48 följande:
    Jag förstår att du "vill" köpa forden nu, inget fel i det, mitt senaste bilköp var även det impulsstyrt. Men försök inte göra det till att det är ekonomiskt fördelaktigt att låna till något ni inte behöver.
    Tack det är nog bäst så.
Svar på tråden Tips på en bra familjebil tack?