• Janice82

    Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..

    Jag är gravid i v.36+3, har 4 barn tidigare yngsta är dock redan 8 år.

    Men iallafall så har jag fött alla vaginalt och dom har kommit mellan v.36-38.

    Upptäcktes att denna bevisen ligger fel, och jag visste själv för jag känner huvudet vid revbenen.

    Igår var jag på spec. Mödravården och fick en barsk utländsk läkare som ifrågasätter varför jag inte vill föda i säte osv....sa att här i Skövde föder alla i säte man brukar inte vända blablabla...

    Iallafall så försökte hon tillslut vända på honom, han låg inte i säte utan tvärläge. Hon lyckades inte och blev nästan arg och otrevlig och sa att jag spänner mig m.m Fick inte bricanyl först!

    Jag bad att få bli snittad istället,men det fanns inte på världskartan! Antingen prova vända inne på förlossningen och få en igångsättnings tid 2 v. Senare pga att dom andra kommit tidigare.

    Blev skickad till förlossningen och fick en jätte snäll läkare där hon var tveksam till att vända eftersom den andra redan försökt.

    Men hon sa att skulle göra ett försök, med bricanyl så,och det gick bra! Hon vände honom rätt,och jag låg kvar och allt såg bra ut.

    Tills jag kom hem...Han har vänt sig fel igen ????

    Jag frågade förlossningsläkaren om vad som händer om han ligger fel när det sätter igång, hon sa att ja jag tycker absolut inte att vi gör fler vändningsförsök så vi hoppas han ligger kvar.

    Annars blir det ju akut kejsarsnitt... Hon visste inte varför spec. Mvc inte ville godkänna det.

    Men varför kan man inte få ett planerat? Kan dom tvinga mig att gå och va orolig liksom? Borde det inte vara bättre med ett planerat snitt än akut?

  • Svar på tråden Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..
  • Ego Lovers

    Ligger barnet i tvärlagt är det omöjligt att komma ut och du kommer självklart få snitt när du kommer in till förlossningen. Kan tom tänka mig att när du ringer och säger att förlossningen har startat så blir du prio ett till snitt

  • Janice82
    Ego Lovers skrev 2016-08-02 19:01:02 följande:

    Ligger barnet i tvärlagt är det omöjligt att komma ut och du kommer självklart få snitt när du kommer in till förlossningen. Kan tom tänka mig att när du ringer och säger att förlossningen har startat så blir du prio ett till snitt


    Jag hoppas att du har rätt, jag är så himla rädd och orolig nu...speciellt eftersom det har gått så fort senaste förlossningarna ????
  • Maddi
    Janice82 skrev 2016-08-02 19:06:19 följande:

    Jag hoppas att du har rätt, jag är så himla rädd och orolig nu...speciellt eftersom det har gått så fort senaste förlossningarna ????


    Dom kan aldrig neka dig snitt, men dom gör allt för att övertala till vaginalt. Du kan kräva snitt.
  • Ego Lovers
    Maddi skrev 2016-08-02 19:23:23 följande:
    Dom kan aldrig neka dig snitt, men dom gör allt för att övertala till vaginalt. Du kan kräva snitt.
    Om barnet ligger i tvärläge kan det inte komma ut. Det förstår vem som helst
  • viseversa

    Oj jag hade nog gjort en anmälan på det vidriga bemötandet du fick. Och det GÅR INTE att föda barn i tvärläge så ligger han på tvären måste det bli ks. 

  • Maddi
    Ego Lovers skrev 2016-08-02 19:42:15 följande:

    Om barnet ligger i tvärläge kan det inte komma ut. Det förstår vem som helst


    Och?????

    Jag skrev att dom aldrig kan neka snitt, men att dom gör allt för att föda vaginalt. Lite sådär allmänt inte bara riktat mot ts.
  • Janice82
    Maddi skrev 2016-08-02 19:23:23 följande:

    Dom kan aldrig neka dig snitt, men dom gör allt för att övertala till vaginalt. Du kan kräva snitt.


    Alla frågetecken vet jag inte varför dom kom med! Jag ska till min bm imorgon och se vad hon säger
  • calabalic

    Låter ju helt sjukt med den första läkaren! Men tyvärr har jag upplevt att sjukhusen numera nästan "tävlar" om att ligga bra till i statistiken för låg procent KS. Mitt sjukhus toppar listan över låg procent KS och är väldigt stolta. Men de verkar vilja att man ska föda vaginalt till varje pris. Mitt förstfödda barn (förra sommaren) låg i rent säte och hade gjort det sen v.20. Vändningsförsök misslyckades, de var hårdhänta och försökte flera ggr trots att jag hade väldigt ont (tror mina organ kom i kläm). Efteråt försökte de övertala mig att föda i säte trots att jag absolut inte ville. Kändes som att prata med en telefonförsäljare som inte ger sig trots att man sagt nej flera ggr. Trots att det står i sjukhusets egna riktlinjer att sätesförlossningar främst ska rekommenderas omföderskor. "Senaste året har vi satsat mycket på sätesförlossningar och det har gått jättebra!" Och jag fick gå därifrån med en tid för bäckenmätning istället för planerat snitt.

    Som tur är hade jag en bra BM på mvc som tog kontakt med en annan läkare som fixade planerat snitt åt mig. BM sa att det alltid går trender på förlossningen och att de "alltid ska hålla på och experimentera". Ett år erfarenhet av sätesförlossningar är ganska lite - det är ju bara 3% som är i säte och av dem blir ju många snitt också.

    Förstår ju att de behöver övning men kan de inte hålla sig till dem som väldigt gärna vill slippa snitt i första hand? Vi hade lyckats bli gravida via ivf efter 5 års försök, INTE så sugna på att chansa med barnets födsel då direkt..

    Och i ditt fall TS som flera andra skrivit - tvärläge går ju inte ens att föda. Planerat snitt är mkt säkrare än akut, varför bokar de inte bara in? Man blir så trött! Vänder sig barnet rätt är det ju bara att avboka igen.. De kollar alltid med UL före snittet.

  • Janice82
    viseversa skrev 2016-08-02 19:42:40 följande:

    Oj jag hade nog gjort en anmälan på det vidriga bemötandet du fick. Och det GÅR INTE att föda barn i tvärläge så ligger han på tvären måste det bli ks. 


    Han låg verkligen på tvären, och gör nu också! Förlossningsläkaren sa också att Oj, han ligget ju på tvären och inte i säte...

    Även första läkaren såg detta men tjatade bara om att föda i säte.. Och garanterade att om vi vänder honom kommer han inte vända tillbaka.

    Och att om jag föder i säte kommer han bara glida ut mkt enklare än om man föder med huvudet först..och fanns inga risker alls!

    Hur ska man ens kunna lita på henne liksom
Svar på tråden Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..