• Mrs.Brightside

    berättar ni om era skäms-ärr för barnen?

    Ni som har ärr på kroppen som ni själva åsamkat er? När barnen frågar om dom vad svarar ni? Och i vilken ålder tycker ni att man ska vara någorlunda ärlig om vad man gjort mot sig själv?

  • Svar på tråden berättar ni om era skäms-ärr för barnen?
  • lollip0p

    Varför skulle ärr som man själv orsakat sig vara "skäms-ärr"? Mitt barn ser ju mina ärr dagligen så han kommer ju inte plötsligt att upptäcka dem en dag utan de finns där och är just bara ärr, men den dag han frågar om dem kommer han såklart att få en förklaring på hans nivå.

    (Det skulle för övrigt ha varit bra om det hade varit möjligt att kommentera anonymt - du hade nog fått många fler ärliga svar då.)

  • Mrs.Brightside
    lollip0p skrev 2016-08-21 15:58:36 följande:

    Varför skulle ärr som man själv orsakat sig vara "skäms-ärr"? Mitt barn ser ju mina ärr dagligen så han kommer ju inte plötsligt att upptäcka dem en dag utan de finns där och är just bara ärr, men den dag han frågar om dem kommer han såklart att få en förklaring på hans nivå.

    (Det skulle för övrigt ha varit bra om det hade varit möjligt att kommentera anonymt - du hade nog fått många fler ärliga svar då.)


    Smart. Tänkte inte på det... Kan man ändra till privat i telefonen?

    Vad är rätt nivå? Känns så brutalt att erkänna att man gjort det mot sig själv samtidigt som jag inte vill ljuga. Han kommer ju förstå en vacker dag.... Har dina barn frågat? Ex på vad man kan säga? Tack för ditt svar!
  • lollip0p

    Jag vet faktiskt inte hur man gör för att ändra det i efterhand eller om man ens kan det. Ibland är FL tyvärr lite dumt när det gäller sånt...

    Nej, min son är bara 5 månader ännu så det har inte blivit aktuellt än. Jag förklarade däremot för min lillebror när han var 4 år när han upptäckte mina ganska nya skärsår (vilket ju hade kunnat bli väldigt traumatiskt) men det var så plötsligt så då sa jag bara att jag hade varit tvungen att slåss mot monster och då tyckte han bara att det var häftigt. Nu när han är äldre har han ju självklart fattat att det inte var några fysiska monster men han verkade aldrig må dåligt av att ha sett mina sår och ärr så jag tycker att det var en bra nivå för honom just då.

    Jag förklarade även för ett annat barn (ca 5,5 år) på ett dagis där jag praktiserade men till hen sa jag mer som det var, att jag hade varit sjuk men att jag inte var sjuk längre (eftersom jag inte hade skadat mig själv på 8 år då). Det accepterade hen direkt och sedan var det liksom inget mer med det, vissa sjukdomar lämnar spår och det vet ju barn om väldigt tidigt.

    Jag tror det blir lättare ju tidigare man berättar om/visar sina ärr, främst så att barnet kan se att man har gått vidare i livet och att man kan må bra utan att skada sig. Att självskadandet inte var någon lösning helt enkelt, det är något man har lämnat bakom sig och kommit över. För min del hoppas jag att min öppenhet även kan verka lite avskräckande då jag har väldigt mycket ärr (det ser inte fult/groteskt ut, det är bara många ärr).

    Det var två exempel iaf. Hoppas att det hjälpte lite grann. :)

  • Mrs.Brightside
    lollip0p skrev 2016-08-21 21:49:22 följande:

    Jag vet faktiskt inte hur man gör för att ändra det i efterhand eller om man ens kan det. Ibland är FL tyvärr lite dumt när det gäller sånt...

    Nej, min son är bara 5 månader ännu så det har inte blivit aktuellt än. Jag förklarade däremot för min lillebror när han var 4 år när han upptäckte mina ganska nya skärsår (vilket ju hade kunnat bli väldigt traumatiskt) men det var så plötsligt så då sa jag bara att jag hade varit tvungen att slåss mot monster och då tyckte han bara att det var häftigt. Nu när han är äldre har han ju självklart fattat att det inte var några fysiska monster men han verkade aldrig må dåligt av att ha sett mina sår och ärr så jag tycker att det var en bra nivå för honom just då.

    Jag förklarade även för ett annat barn (ca 5,5 år) på ett dagis där jag praktiserade men till hen sa jag mer som det var, att jag hade varit sjuk men att jag inte var sjuk längre (eftersom jag inte hade skadat mig själv på 8 år då). Det accepterade hen direkt och sedan var det liksom inget mer med det, vissa sjukdomar lämnar spår och det vet ju barn om väldigt tidigt.

    Jag tror det blir lättare ju tidigare man berättar om/visar sina ärr, främst så att barnet kan se att man har gått vidare i livet och att man kan må bra utan att skada sig. Att självskadandet inte var någon lösning helt enkelt, det är något man har lämnat bakom sig och kommit över. För min del hoppas jag att min öppenhet även kan verka lite avskräckande då jag har väldigt mycket ärr (det ser inte fult/groteskt ut, det är bara många ärr).

    Det var två exempel iaf. Hoppas att det hjälpte lite grann. :)


    Tack! Tusen tack för att du tog dig tid att skriva ner allt. Många bra tips. Det där om monstren kanske kan funka till en början och sen kanske man mer kan prata om monstren inom sig och skapa samtal om det på så sätt. Mkt klokt! Det är inga enkla saker....
  • lollip0p

    Precis. Man kan ju ta det i etapper och i takt med att barnet får ett mer abstrakt tänkande kan man ju berätta mer om att det var en symbol för något som pågick inom en själv. Sådant brukar många barn förstå redan i tidig skolålder, kanske även innan dess. Kanske kan man t.o.m göra det "spontant" i en normal situation där man redan pratar om symbolik och att en sak kan stå för något annat (så att informationen avdramatiseras ytterligare och det hela inte måste bli Ett Allvarligt Samtal).

    Man behöver ju kanske inte använda så starka ord som "monster" heller om man har ett barn som man tror kan bli påverkat negativt av det och kanske bli rädd att monsterna ska komma och ta hen också.

  • Mrs.Brightside

    Förutsätter lite att barnet tycker monster är lite coola såklart. Man läser ju mkt om att sånt beteende smittar och därför brukar folk inte prata om det. Det är min största mardröm att han ska göra sig själv illa med flit. Där av tveksamheten till att ens säga sanningen någonsin. Har till och med kollat vad en operation skulle kosta.

Svar på tråden berättar ni om era skäms-ärr för barnen?