• Anonym (Märkligt)

    Varför är inte manlig omskärelse förbjudet i Sverige?

    Är det för att det krockar med religionsfriheten?

  • Svar på tråden Varför är inte manlig omskärelse förbjudet i Sverige?
  • Anonym (Amal)

    Hur många barn av det manliga könet råkar i Sverige ut för omskärelse? 

  • EnAnonumius
    Anonym (mor) skrev 2016-08-26 05:16:58 följande:

    Har inte en susning men spontant........omskärelsen har kommit för att stanna och skulle ngn politiker knysta om förbud så skulle det bli ett HALLÅ utan like! och då inte från de som inte får omskära sina söner utan från svenska tanter (bl a)


    Verkligen? Vilka är dessa svenska TANTER du pratar om, som skulle ge "ett HALLÅ utan like" om någon skulle knysta om förbud? Tycker se mig flera tanter som är emot än för. Har även hitta många feminister som är för ett förbud av manlig omskärelse.

    Sedan så är det märkligt att du skriver "omskärelsen har kommit för att stanna".. 
    Det har förekommit omskärelse i Sverige under flera decennier då vi har faktiskt judar som bor i Sverige, och de klipper kragen av sina söner. Det är bara nu på senare tid debatten har blossat upp då vi har fått in mer av en annan religiös grupp, muslimer, som också idkar omskärelse. Så nej omskärelsen har inte "kommit" för att stanna utan det har bara blivit mer uppmärksammad de c:a två senaste decennierna.

    Och denna svenska tant kommer alltid att vara emot manlig omskärelse. Den enda omskärelsen som skall vara acceptera är av medicinska skäl. Och jag kommer heller aldrig att acceptera så _korkade_ kommentarer som att "men det är ju inte stympning att skära bort förhuden på en pojke" som jag har sett både män och kvinnor komma med.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (mor)
    EnAnonumius skrev 2016-08-28 09:58:14 följande:
    Verkligen? Vilka är dessa svenska TANTER du pratar om, som skulle ge "ett HALLÅ utan like" om någon skulle knysta om förbud? Tycker se mig flera tanter som är emot än för. Har även hitta många feminister som är för ett förbud av manlig omskärelse.

    Sedan så är det märkligt att du skriver "omskärelsen har kommit för att stanna".. 
    Det har förekommit omskärelse i Sverige under flera decennier då vi har faktiskt judar som bor i Sverige, och de klipper kragen av sina söner. Det är bara nu på senare tid debatten har blossat upp då vi har fått in mer av en annan religiös grupp, muslimer, som också idkar omskärelse. Så nej omskärelsen har inte "kommit" för att stanna utan det har bara blivit mer uppmärksammad de c:a två senaste decennierna.

    Och denna svenska tant kommer alltid att vara emot manlig omskärelse. Den enda omskärelsen som skall vara acceptera är av medicinska skäl. Och jag kommer heller aldrig att acceptera så _korkade_ kommentarer som att "men det är ju inte stympning att skära bort förhuden på en pojke" som jag har sett både män och kvinnor komma med.
    Okej jag inledde med "har inte en susning"! Jag tror dock att omskärelsen av pojkar (som nu då ökat) kommer att fortsätta öka och vara kvar. Jag tror för egen del inte att man nödvändigtvis skadar pojkarna med detta . Vem ska betala är väl den stora frågan kanske?
  • MiasMamma
    Anonym (mor) skrev 2016-08-28 11:19:10 följande:
    Okej jag inledde med "har inte en susning"! Jag tror dock att omskärelsen av pojkar (som nu då ökat) kommer att fortsätta öka och vara kvar. Jag tror för egen del inte att man nödvändigtvis skadar pojkarna med detta . Vem ska betala är väl den stora frågan kanske?
    Omskärelsen av pojkar har ökat och kommer fortsätta öka? Var någonstans? I Sverige? 
  • Anonym (Amal)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-28 11:19:10 följande:
    Okej jag inledde med "har inte en susning"! Jag tror dock att omskärelsen av pojkar (som nu då ökat) kommer att fortsätta öka och vara kvar. Jag tror för egen del inte att man nödvändigtvis skadar pojkarna med detta . Vem ska betala är väl den stora frågan kanske?
    Bra att få lite koll här. Nu förstår jag varför våra patienter med en dubbelfraktur i armen får tillbringa minst 13 timmar på akuten. Det är för att vi håller på med alla dessa omskärelser hela dagen. Dum jag är.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Amal) skrev 2016-08-28 11:35:44 följande:
    Bra att få lite koll här. Nu förstår jag varför våra patienter med en dubbelfraktur i armen får tillbringa minst 13 timmar på akuten. Det är för att vi håller på med alla dessa omskärelser hela dagen. Dum jag är.
    ?????? Antydde jag ngt sådant? Knappast att man har så stor anstormning av gossar som ska omskäras MEN man kan ju ställa sig frågan vem som ska betala? Är ju inte sjukvård eller hälsovård utan mer en plastikoperation?
  • Rocket Mania
    Anonym (mor) skrev 2016-08-28 11:39:27 följande:
    ?????? Antydde jag ngt sådant? Knappast att man har så stor anstormning av gossar som ska omskäras MEN man kan ju ställa sig frågan vem som ska betala? Är ju inte sjukvård eller hälsovård utan mer en plastikoperation?
    Är det vad frågan är? Är det det viktiga här? Vem som ska betala? 
  • Anonym (Amal)
    Anonym (mor) skrev 2016-08-28 11:39:27 följande:
    ?????? Antydde jag ngt sådant? Knappast att man har så stor anstormning av gossar som ska omskäras MEN man kan ju ställa sig frågan vem som ska betala? Är ju inte sjukvård eller hälsovård utan mer en plastikoperation?
    Källa på att omskärelsen på det manliga könet har ökat, tack. 
  • Anonym (mor)
    Rocket Mania skrev 2016-08-28 11:58:34 följande:
    Är det vad frågan är? Är det det viktiga här? Vem som ska betala? 
    Spontant så tycker jag det eftersom det precis som ngn påpekade så är inte omskärelse av pojkar ngt nytt fenomen utan en gammal tradition inom vissa religioner. OM det nu mot all förmodan skulle bli förbjudet i Sverige så bekostar föräldrarna till gossebarnen det själva och/eller åker till ngt annat  land och får det gjort. Då slipper vi kostnaden men ngt annat förändras inte.
  • Anonym (Amal)

    För att vara ärligt, har jag de senaste 15 åren inte haft en enda kille på bordet som skulle omskäras, varken av religiösa eller medicinska skäl. Vad fasan dillar ni om här egentligen? Omskärelsen har ökat? Var då?

    På tal om ts. Manlig och kvinnlig omskärelse är nog lika illa. 

Svar på tråden Varför är inte manlig omskärelse förbjudet i Sverige?