Inlägg från: Anonym (Usk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Usk)

    Varför klagar ssk på lönen?

    Jag har efter 26 år i vården som usk ca 32000 inkl ob. Är nöjd med den lönen och håller med om att ssk gnäller.. Vi gör verkligen grovjobbet även om ssk har mer ansvar många ggr. Men även vi har ett stort ansvar då det gäller tex medicindelning, omläggningar och även är de som ser när patienter försämras. Hos oss tycker jag våra ssk mest glider omkring, åker runt med bilen från kontoret och det tar runt 40 min till vårt boende. De kommer för att dela mediciner i dosett vilket är rent löjligt då de kan delegera såna enkla uppgifter till oss. Har nämligen hänt flera ggr på telefon. Lika så för att ta blodtrycket. De skriver dokumentation på viva ( vårt system) men det gör vi med. Så mkt hade kunnat ges till oss som är på plats...

    Så ja, jag tycker oxå att de gnäller väldigt..

  • Anonym (Usk)

    [quote=76916366][quote-nick]M1rella skrev 2016-08-26 20:15:56 följande:[/quote-nick]

    En ssk kan inte delegera bort uppgifter till höger och vänster till folk som inte har den formella kompetensen.

    Ang dokumentation så är vi lagpåförda art dokumentera de åtgärder vi utför så nej, allt kan och ska inte ges muntligt.

    [/

    Jag ser inte att jag nämnt nånstans att ssk kan delegera allting? Men saker som jag nämnde kan vi utan problem få delegerat till oss. Har hänt ett flertal gånger. Vi har den utbildningen och erfarenheten Lixom. Onödigt slöseri med resurser när vi ändå är på plats. Vi har den realla kompetensen och som sagt.. Mkt kan definitivt delegeras och mkt tid kan sparas. Simple as that :)

  • Anonym (Usk)
    M1rella skrev 2016-08-27 01:24:03 följande:

    Nej, ni har varken utbildning eller kompetens som krävs för läkemedelshantering i form av att lägga upp dosett. Vill du ha mer ansvar så läs till sjuksköterska.

    Så du tycker att många ssk uppgifter ska delegeras till usk för att spara tid. Patienterna då? Är inte de värda att en ssk som har utbildning och kompetensen sköter medicinen?

    Att delegera sådana saker till en som saknar utbildning och kompetens kan försätta patienten i livsfara.

    Att få lägga upp en tablett efter telefonkontakt med ssk är inte samma sak.


    Men säg du till vår ssk att hon gör fel då. Har delat dosetter sen många år tillbaka och särskilt svårt är det inte.. Faktum är att vi pratat om att ta över det ansvaret på vår avdelning. Mycket underligt att ssk inte vet att det inte får gå till så?! Menar inte att låta snorkig nu men hon borde väl egentligen veta om det inte får gå till så? Isf gör hon ju väldigt fel. Blodtryck är iaf ofarligt :)
  • Anonym (Usk)
    M1rella skrev 2016-08-27 01:33:01 följande:

    Att ta blodtryck är ingen formel ssk uppgift.


    Och därmed kan hon alltså spara runt 1, 5 Tim genom att be oss. Håll med om att det är onödigt att hon först säger att hon har ont om tid och sen inte ens frågar oss? Vi gör det ju så gärna.
  • Anonym (Usk)
    M1rella skrev 2016-08-27 11:53:06 följande:

    Även om man kan ta blodtrycket så måste man ju kunna analysera resultatet. Sedan ska man kunna ta blodtrycket på rätt sätt. Det är kanske de ni inte kan och därför ber hon er inte ta det. Dock borde ho absolut kunna visa/lära er hur man tar blodtrycket.


    Nu får du ge dig! Har jobbat på Vc och kan både ta blodtryck och blodprover. Sån kompetens har jag och flera av mina kollegor och därmed punkt för denna diskussionen. Det låter nästan som ni ssk är gudar?!
  • Anonym (Usk)

    [quote=76918987][quote-nick]M1rella skrev 2016-08-27 20:02:58 följande:[/quote-nick]

    Det är jättebra att du kan ta blodtrycket korrekt och förhoppningsvis veta vad resultat kan innebära. Det innebär dock inte att alla usk kan det eller har den kompetensen. Kan mycket väl vara så att eran ssk i likhet med mig vill se, känna och själv undersöka pat. Innen ju dock inte att ni inte ska kunna ta blodtrycket om ni nu kan ta det korrekt. Men när man som ssk göra en bedömning om vidare åtgärder på ex ett äldreboende så tittar man och bedömer mer än blodtrycket och det kan vara svårt att få till en korrekt bedömning genom att bara höra usk observationer.

    [/

    Okey då är du kanske bättre än vår ssk som kommer förbi för att dela mediciner, tar en kopp kaffe och tyvärr inte alltid ens tittar till våra patienter :/

    Vi får ibland be henne vänta kvar för att tex få rätt bedömning om viss såromläggning. Ledsamt nog är hon nonchalant där och vi funderar på att göra avvikelse på hennes beteende.

  • Anonym (Usk)

    Faktum är att tom min nyexaminerade son som är usk bad en ssk i somras att ta en xtra titt på en vårdtagare där han sommarjobbade. Han ansåg att den gamla andades tyngre än tidigare och ssk där sa att hon gör så ibland. Det hela slutade på akuten och konstaterad lunginflammation. Kan säga att jag är mkt stolt över min son som ska fortsätta till brandman. Så en uska kan de oxå :)

  • Anonym (Usk)

    [quote=76919036][quote-nick]Anonym (J) skrev 2016-08-27 20:27:21 följande:[/quote-nick]Ska ham läsa till brandman nu i höst? Sommarjobba som usk på ett äldreboende?

    Har han kommit över det som hände i somras? (Trots vad jag hört var till stor del hans fel).[/

    Du pratar om fel person. Ha ingen aning om vem du pratar om men min son jobbade klanderfritt och fick goda vitsord. Nej först till våren ska han läsa och det var dessutom inte på ett äldreboende. Nämnde jag att den ssk som han sa emot fick en avvikelse på sig?

Svar på tråden Varför klagar ssk på lönen?