• Anef

    Sover inte bra en enda natt! Nu 7 mån gammal.

    Vår 7 månaders har inte sovit mer än kanske 2 nätter en hel natt sedan han föddes. Bra nätter sover han från 20.00 - 24.00, äter, somnar om till 3.00 tappar nappen, somnar om och vaknar sen vid 6.00ca. De värre nätterna som är desto vanligare (!!) så sover han bara bra mellan 20.00-23.30 sen knorras det, tappar nappen, gråter, är hungrig osv varje halvtimme el timme fram till man går upp 5-6.

    Vi har samma rutiner med välling, pyjamas, somna i egen säng varje kväll..

    Samma sak dagtid. Han sover ca 10 minuter i sträck sen vaknar till med ett ryck och är pigg igen. Det är ytterst sällan han sover långa stunder i sträck och oftast är det om vi är ute.

    Jag är nu gravid igen och jag förstår verkligen inte hur man ska orka ha en bebis till när man aldrig får sova ens nu och sen ha två som väcker oss. Vi börjar bli helt slut. Någon som har tips på vad vi kan göra? :(

  • Svar på tråden Sover inte bra en enda natt! Nu 7 mån gammal.
  • Gravitation

    Dottern började inte sova hela nätter förrän när vi slutade amma vid 23 månader, innan dess vaknade hon varannan till tredje timma.

  • vinterbebis12

    Låter ganska "normalt". Ammas han på nätterna. Jag ammade länge men slutade på nätterna när bebisen var 6-7 månader. Mitt tips är att ta hjälp så ofta ni kan, tex någon som kan ta honom ett par timmar på dagen så att du får sova då. Sov alltid när han sover, tex mellan 20-24.

  • Anef
    vinterbebis12 skrev 2016-09-10 10:07:42 följande:

    Låter ganska "normalt". Ammas han på nätterna. Jag ammade länge men slutade på nätterna när bebisen var 6-7 månader. Mitt tips är att ta hjälp så ofta ni kan, tex någon som kan ta honom ett par timmar på dagen så att du får sova då. Sov alltid när han sover, tex mellan 20-24.


    Ja det kanske är normalt.. man lyssnar dock på alla som har sovandes bebisar från dag 1 ;) men jag minns inte att mina andra var så här krångliga nattetid. Men det var ju några år sen iofs. Trött är man iaf och jag önskar vi hade möjlighet till mer hjälp men icke. Men att sova när han sover är något som jag verkligen borde bli bättre på absolut.
  • Axe

    Min dotter har sovit med mig sen dag ett och sover minst 11 timmar i sträck så gott som varje natt.

    Jag tror samsovning gör att barnen sover bättre.

  • mammalovis
    Axe skrev 2016-09-10 14:44:27 följande:
    Min dotter har sovit med mig sen dag ett och sover minst 11 timmar i sträck så gott som varje natt.
    Jag tror samsovning gör att barnen sover bättre.
    Samsovning är ingen mirakelkur tyvärr. Jag samsov med första och hon åt med 3 till 1 timmars mellanrum hela natten, tätare ju närmre morgonen vi kom. Jag fick lägga mig med henne kl 20 och vi gick upp vid 8 tror jag. Vi hade en handfull nätter hon sov 5 timmar i sträck under första året. Nu är hon 5,5 år och är fortfarande uppe på natten och dricker och kissar.
  • mammalovis
    Anef skrev 2016-09-10 07:44:04 följande:
    Han äter inte så mycket per gång men vill ha mat desto oftare. Han äter max 150 men oftast 120 sen vill han inte ha mer så det kanske är så att han behöver mer mat. Ska börja försöka pytsa i han mer innan han ska sova och hopps på att det hjälper. Även prova att sova med honom hos oss halva natten. Tack för svar! :)
    När jag läser dina inlägg så funderar jag på var han befinner sig i utvecklingen? Har han lärt sig rulla/krypa eller liknande eller befinner han sig fortfarande i frustrationsfasen och övar kanske till och med nattetid? Är det tänder på gång? Fungerar magen som den ska?

    Sedan undrar jag hur det går med den fasta födan? Den kan ju öka mättnaden så han sover bättre.

    Vår son är nu 11 månader och har perioder med god sömn och perioder som nu då han kan äta 3-4 gånger per natt. Jag försöker ge honom snuttefilten för att få honom att somna om, men duger inte den så skriker han och mat är enda möjligheten för att han ska somna om. Då äter vår kille 1 dl gröt + katrinplommon, ammar på förmiddagen, äter halv burk + ett päron till lunch, halv banan till mellanmål, halv burk mat och fruktpuré, ibland kvällsmat med oss plus 1 dl gröt med katrinplommon innan han somnar. Senast han vägdes vid 9 månader vägde han 9,2 kg. På 11-månadersdagen klämde han dock till med att sova till 5.50 och somnade innan 22 tror jag.
  • Gravitation
    Axe skrev 2016-09-10 14:44:27 följande:

    Min dotter har sovit med mig sen dag ett och sover minst 11 timmar i sträck så gott som varje natt.

    Jag tror samsovning gör att barnen sover bättre.


    Vet många som samsover, inklusive jag, som haft barn som vaknat varannan timma länge. Så det tror jag inte spelar någon större roll. Däremot tror jag nattamning kan "störa" och göra att de vaknar oftare eftersom många upplever de sover bättre efter avslutad nattamning/amning.
  • Ellie
    Gravitation skrev 2016-09-10 16:56:27 följande:
    Vet många som samsover, inklusive jag, som haft barn som vaknat varannan timma länge. Så det tror jag inte spelar någon större roll. Däremot tror jag nattamning kan "störa" och göra att de vaknar oftare eftersom många upplever de sover bättre efter avslutad nattamning/amning.
    Ja, visst kan det vara så att nattamning stör vissa barn, men det är nog inte generellt så. Snarare kanske så att barnet ändå är moget att sova bättre ungefär när det är så gammalt att det slutar amma nattetid.

    Jag slutade amma första barnet vid drygt 2 års ålder. Hon sov inte bra på nätterna förrän vid 2,5 år. Enda märkbara skillnaden var att hon vägrade sova på dagen i och med att hon inte fick amma då.

    Min syster slutade amma sin son vid ca 10 månaders ålder. Det tog ändå något år innan han sov bra, och när de inte hade amningen att ta till på nätterna så blev det att gå upp och bära, gå ut med vagnen osv. Ganska kämpigt.

    Det bästa är nog om man råkar vara en sådan människa som klarar att sova hela natten även om barnet kryper intill och ammar då och då. I så fall tror jag på att fortsätta med nattamning tills någon tröttnar. Själv märker jag knappt av amningen, förutom när det börjar närma sig morgon.
    Annars gäller det att hitta någon som kan avlasta på nätterna, eller få till lite sömn dagtid... och komma ihåg att det BLIR bättre!
  • Tummelisa01

    Kunde ha varit jag som skrivit det här då jag nyss skrev en nästan exakt lika tråd. Min dotter är 7 månaders. Har inte sovit på 5 månader. Har inga tips men du är inte ensam! Hoppas det blir bra snart. För mig är det andra barnet så jag kan inte sova på dagen heller. På nåt vis går det! Oroa dig inte

  • Marten

    Vill inte skrämma dig men vissa barn sover inte bra utan har ett aktivt nattliv, drömmar och lätt sömn. Mina ungar började sova bra vid 6 resp 9 år. Eftersom jag själv sover väldig lätt har det alltid varit jag som tagit nattpasset.
    Dvs har inte sovit en hel natt på 12 år.

    Kanske är ditt barn likadant. Det går över men kan ta tid.

    Det enda som verkligen fungerade var att vi bäddade upp madrasser i vårt sovrum, ungarna smög upp för trappen (och det väcker mig) för att lägga sig där. Bättre det än att ha folkvandring och sängskifte varje natt, denna lösning kom vi på efter några år och det gjorde stor skillnad.

    Lösningen som jag ser är att barnets far tar nattskiften så du orkar, du får sova ikapp på dagen när barnet sover. Städa kan man göra senare, finns bra med färdigrätter i butiken. Det måste fungera för er alla.

  • Anef

    Tusen tack för alla svar! Vi har provat allt men det är ändå i princip samma sak. Vissa nätter går lite bättre (och då tror vi att vi hittat lösningen!) andra nätter vaknar han var och varannan timme - igen. Oavsett samsovning, mer eller mindre mat, tänder på g eller ej ;)

    Vi får kämpa på helt enkelt och försöker avlasta varandra istället med varannan natts ansvar, sovmorgon varannan gång då det är möjligt. Han kanske helt enkelt är en liten lättväckt/orolig själ som vi får hoppas bli bättring på så småningom.

  • vinterbebis12

    Lycka till och ta det dag för dag! Låter som en bra plan att få så mycket hjälp och avlastning som möjligt. Det är oftast en begränsad tid. Ett av mina barn sov dåligt fram till 1,5 års ålder men sedan dess sover hen nätterna igenom. Mitt andra barn har alltid sovit bra. Kan tillägga att vi samsover, vet att många föräldrar störs av att ha barnen i sängen men här funkar det bra för både stora och små.

  • johanna7401

    Min två åring har inte sovit bra sen han föddes. Efter mycket påtryckning från min sida fick vi göra en sömnregistrering som visade att han hade andningsuppehåll när han sov. 12 st i timmen vilket gjorde att det valde att operera honom. just idag ligger han på operationsbordet.

    Läs gärna mer om vår väg till detta på min blogg johannaaltun.se

Svar på tråden Sover inte bra en enda natt! Nu 7 mån gammal.