• Scheven

    En eller man?

    Jag kan inte vara den enda som har uppmärksammat att fler och fler har börjat använda pronomet "en" istället för "man", i meningar såsom "Man ska ha det bra". Det har alltid varit en dialektal del av svenskan, men det jag har sett är att fler använder en som ett slags ställningstagande. Gissningsvis av feministiska skäl, då man är homonymt med man som i maskulin.

    Det är kanske ett komplement till hen, vilket jag anser vara ett bra ord, men just en ser jag absolut inget skäl till att använda sig av. Meningar tappar helt flyt, såsom "En lever bara en gång", och inte ens ur ett jämställdhetsperspektiv tycker jag att det funkar något vidare bra. Dessutom är en i själva verket objektsformen av man, vilket gör att "lösningen" sätter krokben på sig själv.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En eller man?
  • summa21
    Scheven skrev 2016-09-15 22:48:08 följande:

    Vilket ord tycker du är en ersättare för "man"? Jag har inte hört ett enda förslag, förutom "en" givetvis.


    Jag antar att personen menar att meningen ska omformuleras (istället för "man ska omformulera") vilket såklart är möjligt men kan ge ett mycket stelt intryck.
  • 5by5
    summa21 skrev 2016-09-16 08:57:09 följande:
    Jag antar att personen menar att meningen ska omformuleras (istället för "man ska omformulera") vilket såklart är möjligt men kan ge ett mycket stelt intryck.
    Precis. I en formel text bör inte "man" användas och det går utmärkt att formulera sig utan något utbytes ord även i vardagsspråket.
    "Man kan säga så."
    "Det går att säga så." T.ex
  • Xenia

    Jag fortsätter att säga "man". Helt korrekt och betyder som sagt "människa" i detta sammanhang. En låter dialektalt. Andra får väl använda det om de vill men jag avstår.

    "Hen" är däremot ett ord som behövs. Det är så träligt att behöva skriva/säga "han eller hon" eller styltiga "vederbörande" eller "personen ifråga" etc. Hen är så behändigt. Som finska "hän".

  • Moderno
    Scheven skrev 2016-09-15 22:48:08 följande:

    Vilket ord tycker du är en ersättare för "man"? Jag har inte hört ett enda förslag, förutom "en" givetvis.


    Som Klickerträna skriver i #20 är "man" ett behjälpligt ord i tex följande mening:

    "Ex: Det är dumt att inte använda bälte när man (en) åker buss."

    Den meningen kan dock skrivas om till "Det är dumt att inte använda bälte vid bussresor" (t.ex.).

    I skriftspråk försöker jag undvika ordet man och istället förklara vilka dessa mannar är (obs! Gäller irl, på forum slarskriver jag hela tiden!) eller göra omskrivningar enligt exemplet ovan.

    (Däremot använder jag alltid hen som är ett fantastiskt bra pronomen!)
  • Xenia
    sofiapersson84 skrev 2016-09-14 14:42:29 följande:
    Tycker du verkligen inte att det finns någon genusladdning i man? Brandman, polisman, ombudsman, manskap, manligt. Tom med ordet människor innehåller män fast i formen av flera. Tills vi har neutrala ord för allt så är kampen inte över. Alltså kvinnokampen eller jämlikheten. Ok, enniska låter konstigt men något måste ju göras.
    Kvinnokampen går verkligen på tomgång och jämställdheten är redan genomförd om  man (!) tror att detta för jämställdheten framåt.

    För mig är språket viktigt och jag hatar när man ändrar av rena klåfingrighetsskäl. Nu blev jag ännu mer fast besluten att vägra "en" och framhärda med "man". Eller kommer det att bli ett förbjudet ord framöver om du får som du vill?

    Och manskamp kan visst behövas, tror du inte att män också kan känna sig orättvist behandlade (som i vårdnadstvister)?
  • Pentagram
    Scheven skrev 2016-09-12 21:49:52 följande:
    Vilka pronomen är det?
    "De" kan vara mer lämpligt, om det rör sig om en grupp med folk. "Jag" och "Vi" kan också vara alternativ, de sistnämnda även i många fall där användandet av "man" snarare är ett sätt att allmängiltigförklara en personlig åsikt eller dölja sitt eget ansvar (alltså, det vore bra att använta "jag" eller "vi" istället för "man" i sådana lägen, även om du inte normalt byter ut "man" mot "en").
  • sofiapersson84
    Xenia skrev 2016-09-17 17:12:15 följande:
    Kvinnokampen går verkligen på tomgång och jämställdheten är redan genomförd om  man (!) tror att detta för jämställdheten framåt.

    För mig är språket viktigt och jag hatar när man ändrar av rena klåfingrighetsskäl. Nu blev jag ännu mer fast besluten att vägra "en" och framhärda med "man". Eller kommer det att bli ett förbjudet ord framöver om du får som du vill?

    Och manskamp kan visst behövas, tror du inte att män också kan känna sig orättvist behandlade (som i vårdnadstvister)?
    Nej förbud för att säga en del saker tror jag inte riktigt på. Det är för svårt att genomföra.

    Det är bättre att man använder sig av det sociala trycket att säga rätt saker. För jättemånga år sen var det ok att säga n....-boll men det är det inte längre. Det är inte förbjudet men man stämplas som rasist om säger det. På samma sätt kan man använda sig av det sociala trycket för att få folk att säga och tänka rätt saker. De som pratar om åsiktspolis, pk och åsiktskorridor är samma personer som vill fortsätta säga saker som håller kvar patrikala strukturer.

    För mej är språket också viktigt och därför måste en säga till när det är fel. Hur var det med Fotbolls-VM? Är det tjejerna eller herrarna som spelar då? Frisör/frisörSKA.
  • Dorian Ertymexx
    Pentagram skrev 2016-09-19 08:11:44 följande:
    "De" kan vara mer lämpligt, om det rör sig om en grupp med folk. "Jag" och "Vi" kan också vara alternativ, de sistnämnda även i många fall där användandet av "man" snarare är ett sätt att allmängiltigförklara en personlig åsikt eller dölja sitt eget ansvar (alltså, det vore bra att använta "jag" eller "vi" istället för "man" i sådana lägen, även om du inte normalt byter ut "man" mot "en").
    Jepp.

    Själv försöker jag övergå till att just sluta med "man" av den anledningen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • K Kalle

    Feministiska skäl?

    Jag har inte alls märkt att fler säger "en" och gör det inte själv heller. Jag tycker att det låter bonnigt.

  • Anton Chigurh
    K Kalle skrev 2016-09-19 11:56:59 följande:
    Feministiska skäl?

    Jag har inte alls märkt att fler säger "en" och gör det inte själv heller.

    Jag tycker att det låter bonnigt.
    Vad exakt, innebär "bonnigt" ???

    Bara undrar.

    MHV //Antondancing penguin smiley
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden En eller man?