Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

    Nyanlända går före i bostadskön

    kaffe skrev 2016-09-17 18:10:08 följande:

    Som jag förstår det får flyktingarna inte bostadsrätterna. Dom köps av kommunerna som sen hyr ut bostäderna till flyktingar. Detsamma med husen som ges som exempel. Det är inte riktigt samma sak som att flyktingar får.


    Nej men det snedvrider bostadsrättsmarknaden och skapar undanträngningseffekter när kommuner går in och börjar köpa bostadsrätter. Många av kommunerna har försökt försvara sig själv med att de bara köper in billiga bostadsrätter. Men kan jag tycka är nästan värre eftersom deras tilltag då påverkar priserna på de allra billigaste bostadsrätterna. De fattiga bostadsköparna slås ut medans de rika med mycket kapitalstarka inte påverkas.
  • Anonym (ts)

    Många påstår att de nyanlända är hjälplösa och inkompetenta i förhållande till svenskar. Vilket kolonialt skitsnack att omyndigförklara en hel grupp människor bara baserat på hudfärg och etnicitet. Jag skulle istället vilja påstå att de förmodligen är mer kapabla och kompetenta än många svenskar i samma situation. De har överlevt krig och elände och farliga flyktresor över kontinenter. De svagaste flydde aldrig eller överlevde inte flykten. De som kommit hit är sanna överlevare och kompetenta och kapabla i dubbel bemärkelse.

  • Anonym (ts)
    KillBill skrev 2016-09-17 18:14:49 följande:

    Kan du länka till exempel på en svensk familj i en svår social situation som inte fått förtur? Det är svårt att diskutera detta utan att veta omständigheterna både för den familj som fick förtur och den familj som inte fick förtur.


    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barnfamilj-vraks-under-jul-och-nyarshelgen

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bostadslos-barnfamilj-bor-pa-vandrarhem

    www.hd.se/2013-11-04/speciella-skal-kravs-for-bohjalp

    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/barnfamiljen-%C3%A4nnu-bostadsl%C3%B6s-1.1176883

    avestatidning.com/nyheter/nyheter/1.2833438-bostadslos-familj-stannade-hos-socialkontoret

    När man läser mellan raderna blir det uppenbart att kommuner och socialtjänsren inte tar ansvar för hemlösa och att sociala kontrakt endast lämnas ut efter många överklaganden och påtryckningar om ens det. Och att det stora problemet är den enorma bostadsbristen i kombination med tuffa krav för att få hyreskontrakt.
  • Anonym (ts)

    Läste precis att det i sverige finns 350 000 unga vuxna (gissningsvis 18-29 år gamla) som saknar eget boende. Det är ett samhällsproblem att unga vuxna inte kan flytta hemifrån, nli självständiga och bilda familj.

    I stockholm behöver man i runda slängar 500 000 i kontantinsats för att ta sig in på bostadsrättsmarknaden om man är i familjebildande ålder och behöver bostadsutrymme för en växande familj. Den summan är endast möjlig för unga vuxna som antingen pluggar sig till statusjobb eller kommer ifrån stabila medelklassmiljöer och har kapitalstarka föräldrar som kan bidra. Resten är hänvisade till hyresmarknaden som inte fungerar. Och som nu kollapsat helt.

    Vi har kanske ekonomiska resurser att ta emot drösvis med flyktingar. Men det finns andra faktorer att ta hänsyn till än bara pengar. Bostadsbeståndet är en sådan faktor. Bostäderna i vårt land räcker ju inte.

  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 19:49:11 följande:

    Om jag hade haft barn hade jag flyttat någon stans där jag både haft jobb och bostad. Då hade jag såklart offrat drömjobbet för att ge mitt barn trygghet.

    Stödjer den svarta marknaden? Nej det gör jag inte, men jag hade inget val. Jag hade inte heller råd, men jag sparade allt jag fick in tills jag hade råd. Vad hade alternativet varit? Sitta utanför bostadskön och tjura?


    Problemet är att jobben och bostäderna sällan finns på samma ställe. På landsbygden finns det fortfarande bostäder så det räcker för befolkningen. Men där finns det inga jobb. Jobben finns i städerna. Men där finns det inte tillräckligt med bostäder.

    Det blir ju ett jättesvårt beslut för familjer att fatta. Ska man välja ett eget hem men då bli beroende av välfärdssystemet för sin försörjning. Man väljer ju i princip fattigdom då. Eller ska man välja arbete men då offra stabiliteten i sitt boende. Tvingas till att bo på nåder i andrahand, regelbundna flyttar, höga boendekostnader, få rättigheter.

    Andrahandsboende är extremt otryggt för barnfamiljer. Ofta bor man svart och utan giltigt kontrakt. Man har då inga som helst rättigheter. Man kan tvingas flytta när som helst. Visste du att man inte ens har rätt till bostadsbidrag när man bor så?
  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 20:17:35 följande:

    Är man beredd att flytta var som helst i Sverige så går det att både få jobb och bostad.


    Ja för ett litet fåtal men inte för majoriteten.
  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 20:17:35 följande:

    Är man beredd att flytta var som helst i Sverige så går det att både få jobb och bostad.


    Men placera de nyanlända där då. För de kvittar de ju var i sverige de bor eftersom de saknar anknytning till något specifikt ställe.
  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 21:00:45 följande:

    Flyktingar placeras på landet också. Det finns massor av boenden i hålor som inte är storstäder eller attraktiva.

    Det finns alltid folk som kommer i kläm. Hur man vänder och vrider på det så kan man få allting att bli orättvist. I slutänden är man alltid själv skyldig att se om sitt hus.


    Skyldighet att se om sitt hus gäller väl även nyanlända. Eller gäller det inte dem?
  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 22:28:41 följande:

    Det är nästan så jag har lust att bjuda in dej att träffa flyktingfamiljen från Syrien med mamma och 3 barn som jag bor granne med så ska du få höra barnen berätta saker som får dej att drömma mardrömmar för resten av livet. För jag antar att du aldrig pratat med någon?

    Här i Göteborg blir flyktingarna placerade, dom får inte bestämma själva. Vad får dej att tro att flyktingarna bestämmer var dom ska bo?


    Att man tycker synd om någon kvalificerar dem intr förtur i bostadskön.
  • Anonym (ts)
    kaffe skrev 2016-09-17 22:42:24 följande:

    Det är inget jag påstått heller.


    Vad hade ditt inlägg för syfte då?

    Det är inte mer synd om flyktingar mer än det är synd om andra människor som haft det svårt (även om jag personligen inte anser att det är bra att tycka synd om någon).

    Ja de har haft det svårt. Men nu är de i sverige och kan påbörja sina nya liv. Men kan tycka att det ska de göra på samma villkor som landets egna medborgare.
Svar på tråden Nyanlända går före i bostadskön