• calabalic

    Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?

    Efterlyser fler med pseudotvillingar, alltså syskon med mindre än 18 månader emellan. Spelar ingen roll om era barn är små eller större - vill gärna höra allas erfarenheter. Främsta utmaningarna respektive fördelarna? Hur funkar vardagen för er?

    Vi har 14 mån mellan våra, inte planerat. Storebror är 15,5 mån nu och lillasyster 1,5. Väldigt intensivt men tack och lov är vi båda föräldralediga ihop ett halvår.

  • Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?
  • Snuttispluttis
    calabalic skrev 2016-09-27 23:03:21 följande:

    Vi har också klarat oss utan att ha behövt köpa jättemycket dubbelt än så länge. Storebror växte ur babyskyddet och har fått en bilbarnstol lagom tills lillasyster fick babyskyddet. Hon sover i babynest tills storebror ska byta spjälsäng mot vanlig sängbotten utan ben inom några månader, då får hon ta över spjälsäng och storebrors rum. Och hon sitter i babysitter tills storebror bytt barnstolen mot trappstol (ca 2-3 mån till) har vi tänkt. Vi har dock köpt en syskonvagn samt en extra singelvagn för att slippa växla mellan ligg- och sittdel hela tiden plus att ibland måste båda ha vagn på varsitt håll.

    Vi är tyvärr så oromantiska att vi sover i olika rum - pappan i gästrummet och jag i sovrummet med lillasyster. Det är för att vi har hand om varsitt barn och ska störa varandra så lite som möjligt. Båda barnen har ju minst 2-3 uppvak per natt och skulle vi sovit i samma rum hade ju båda behövt vakna av alla uppvak. Ni då?

    Känner du många andra med barn så tätt? Bland mina vänner har den som är närmast 19 mån emellan. Insåg att min son har 3 mån kvar innan han blir så gammal, då förstår man hur liten han var när systern kom för 2 mån sen..


    Hehe, vi har tänkt väldigt lika med grejer till barnen då. Men det är väl inte konstigt när vi har typ lika långt mellan dem :)

    Vi sov i olika rum med varsitt barn första veckan och nu gör vi det på helgen om det har varit dålig sömn i veckan. Och när vi sover i sovrummet allihop så har vi en BBhugme amningskudde som skiljevägg i sängen och sen stora i spjälsängen på min mans sida och lillan i rede i en chicco på min sida. Sen samsover jag med lillan när hon vill amma första gången. Orkar inte lyfta i och ur redet en massa.

    Nä, ingen. Det närmaste är två år. De flesta tycker att vi är galna som får barn så tätt. Fast på öppna förskolan är det flera som har 12-18 månader mellan. Jag blev lite förvånad faktiskt.

    Hur tänker ni göra med pottträning för er son? Jag hade gärna börjat med min stora nu, hon känns redo. Men det går ju inte att springa till badrummet när hon vill med lillan i famnen. Och sen hinna få av byxor och blöja och vara på badrummet länge nog :/

    OM vi vill ha fler barn blir det inte förrän båda är blöjfria.
  • calabalic
    Snuttispluttis skrev 2016-09-28 13:04:32 följande:
    Hehe, vi har tänkt väldigt lika med grejer till barnen då. Men det är väl inte konstigt när vi har typ lika långt mellan dem :)

    Vi sov i olika rum med varsitt barn första veckan och nu gör vi det på helgen om det har varit dålig sömn i veckan. Och när vi sover i sovrummet allihop så har vi en BBhugme amningskudde som skiljevägg i sängen och sen stora i spjälsängen på min mans sida och lillan i rede i en chicco på min sida. Sen samsover jag med lillan när hon vill amma första gången. Orkar inte lyfta i och ur redet en massa.

    Nä, ingen. Det närmaste är två år. De flesta tycker att vi är galna som får barn så tätt. Fast på öppna förskolan är det flera som har 12-18 månader mellan. Jag blev lite förvånad faktiskt.

    Hur tänker ni göra med pottträning för er son? Jag hade gärna börjat med min stora nu, hon känns redo. Men det går ju inte att springa till badrummet när hon vill med lillan i famnen. Och sen hinna få av byxor och blöja och vara på badrummet länge nog :/

    OM vi vill ha fler barn blir det inte förrän båda är blöjfria.
    Vi skulle egentligen också gärna börja potträna nu för han är så krånglig att byta blöja på nu för tiden, vill inte ligga ner utan kränger runt, gnäller/skriker och ställer sig upp - inte världens smidigaste att torka bajs då. Å andra sidan tror jag inte han är redo för potta än, dels gillar han INTE att sitta på den och dels tror jag det vore bra om han kunde prata lite mer.

    Hur funkar nattningarna för er? När och hur somnar respektive barn? Och sover de bra på nätterna?

    Den lilla är hur smidig som helst än så länge, somnar alltid för natten mellan 19-20 och har sen bara 2-3 uppvak för amning fram till ca 07 när hon vill gå upp. Bara det är tyst och lugnt nattas hon ganska enkelt, så jag nattar henne i sovrummet samtidigt som mannen nattar den stora. Han har dock alltid varit krånglig med sömnen och är svår att natta. Vill inte sova, lättväckt, vaknar många gånger per natt. Måste bäras, somnar inte på egen hand. Väsnas mycket och springer runt under nattningen. Oftast somnar han dock mellan 19:30-20:30 numera, men som idag t ex är han fortfarande vaken nu vid 22 trots att vi började nattningsproceduren vid 19. Tror inte jag skulle klara att natta båda ensam, det är tur vi är två.
  • mamsen76

    Hej... mina 2 äldsta är pseudotvillingar, 1 år och 2 dagar mellan dom... de är idag 18 och 19 år gamla och har fått en bra relation nu de senaste 2-3 åren, innan har de haft svårt att hålla sams, grabben på 18 va väldigt tidig född (v29) så han har varit lite sen med det mesta och inte riktigt vetat hur man ska bete sig i olika situationer så tjejen som är äldre har bara tyckt att han varit jobbig.. men som sagt nu senaste åren är de kompisar och umgås, kollar in killar tillsammans, har filmkvällar osv...

  • calabalic
    mamsen76 skrev 2016-09-29 22:33:21 följande:

    Hej... mina 2 äldsta är pseudotvillingar, 1 år och 2 dagar mellan dom... de är idag 18 och 19 år gamla och har fått en bra relation nu de senaste 2-3 åren, innan har de haft svårt att hålla sams, grabben på 18 va väldigt tidig född (v29) så han har varit lite sen med det mesta och inte riktigt vetat hur man ska bete sig i olika situationer så tjejen som är äldre har bara tyckt att han varit jobbig.. men som sagt nu senaste åren är de kompisar och umgås, kollar in killar tillsammans, har filmkvällar osv...


    Hej och tack för din erfarenhet. Man ska verkligen inte ta för givet att barnen blir kompisar och leker bra ihop! Men kul att dina blivit det som äldre istället. :) Hur tyckte du det var att ha barn tätt, hade du velat ha större åldersskillnad med facit i hand? Vilken period av deras uppväxt tyckte du var jobbigast?
  • mamsen76

    Jo det va väl smidigt på ett sätt att ha dom tätt; de hade ju alltid nån att vara med men jag skulle nog inte råda nån att skaffa barn så tätt, man har ju 2 små barn, inte tvillingar utvecklingsmässigt men nästan i storlek... krångligt att försöka förklara....

    Jobbigast hadde jag ärligt talat från jag fick reda på att jag va gravid till på runt 10-11år... fick tyvärr graviditetspsykos så här aldrig haft nån vidare bra relation med grabben, han har fått det han har behövt men inte kärlek från mig tyvärr...

  • Snuttispluttis
    calabalic skrev 2016-09-29 21:55:59 följande:

    Vi skulle egentligen också gärna börja potträna nu för han är så krånglig att byta blöja på nu för tiden, vill inte ligga ner utan kränger runt, gnäller/skriker och ställer sig upp - inte världens smidigaste att torka bajs då. Å andra sidan tror jag inte han är redo för potta än, dels gillar han INTE att sitta på den och dels tror jag det vore bra om han kunde prata lite mer.

    Hur funkar nattningarna för er? När och hur somnar respektive barn? Och sover de bra på nätterna?

    Den lilla är hur smidig som helst än så länge, somnar alltid för natten mellan 19-20 och har sen bara 2-3 uppvak för amning fram till ca 07 när hon vill gå upp. Bara det är tyst och lugnt nattas hon ganska enkelt, så jag nattar henne i sovrummet samtidigt som mannen nattar den stora. Han har dock alltid varit krånglig med sömnen och är svår att natta. Vill inte sova, lättväckt, vaknar många gånger per natt. Måste bäras, somnar inte på egen hand. Väsnas mycket och springer runt under nattningen. Oftast somnar han dock mellan 19:30-20:30 numera, men som idag t ex är han fortfarande vaken nu vid 22 trots att vi började nattningsproceduren vid 19. Tror inte jag skulle klara att natta båda ensam, det är tur vi är två.


    Usch, det låter inget kul. Är han sån varje gång?

    Min stora är sån ibland. Sparkar och ska vända sig. Men oftast går det bra. Vi har aldrig provat potta så jag vet inte vad hon tycker om den.

    Och vad jobbigt att er son är så jobbig att natta ibland. Hur orkar din man med sånna gånger? Om det tar uppåt en timme att söva nån av barnen blir jag helt gråtfärdig.

    På kvällen söver min man stora vid kl.19. Han läser bok och lägger henne i sin säng med napp och gosedjur. Sen ligger han bredvid och sjunger vaggvisor. Hon brukar böka runt en del, beroende på hur trött hon är. Och hon håller emot, vill verkligen inte sova. Men hon somnar efter 10-30 minuter. Sen behöver hon få napp typ 1-3 ggr per natt fram till hon vaknar kl.05-07. Lillan har så svårt att komma till ro på kvällen och det är olika hur länge hon sover innan första amningen. Jag ammar henne till sömns och lägger henne i redet. Hon sover där mellan 30 minuter och två timmar innan jag får flytta henne till sängen och liggamma/sova resten av natten. Sen går vi upp när storasyster vaknar.

    På vardagar söver jag båda själv på middagsluren. Liggammar lilla och sjunger för stora. Funkar oftast okej, men en del dagar är det kaos innan båda sover.
  • Snuttispluttis

    Och jag har beställt en lekhage som man kan höja bottnen på. Tänker att det blir en bra och säker plats att lägga ner lillan så inte storasyster kommer åt henne samtidigt som lillan kan se vad som händer i rummet. Det är ju dags för att ligga lite i babygym och kolla och det går inte lägga på golvet. Risken för en liten bebis att bli överkörd av en dockvagn eller bli översprungen är rätt stor.. Hur har ni löst det?

  • calabalic
    mamsen76 skrev 2016-09-30 19:41:22 följande:

    Jo det va väl smidigt på ett sätt att ha dom tätt; de hade ju alltid nån att vara med men jag skulle nog inte råda nån att skaffa barn så tätt, man har ju 2 små barn, inte tvillingar utvecklingsmässigt men nästan i storlek... krångligt att försöka förklara....

    Jobbigast hadde jag ärligt talat från jag fick reda på att jag va gravid till på runt 10-11år... fick tyvärr graviditetspsykos så här aldrig haft nån vidare bra relation med grabben, han har fått det han har behövt men inte kärlek från mig tyvärr...


    Jag gissar att det var oplanerat med nr 2 då? Vad jobbigt att du fick psykos och allt! Blev relationen med sonen aldrig bättre med tiden ens? Vår nr 2 var oplanerad att komma så tätt, hade nog egentligen helst velat ha iaf 2 år emellan, men det tog 5 år och 4 ivf att få till nr 1 så vi trodde inte vi kunde få fler barn. Förstod att det skulle bli intensivt men för oss kanske detta var enda chansen till syskon.
  • calabalic
    Snuttispluttis skrev 2016-10-01 13:39:16 följande:

    Och jag har beställt en lekhage som man kan höja bottnen på. Tänker att det blir en bra och säker plats att lägga ner lillan så inte storasyster kommer åt henne samtidigt som lillan kan se vad som händer i rummet. Det är ju dags för att ligga lite i babygym och kolla och det går inte lägga på golvet. Risken för en liten bebis att bli överkörd av en dockvagn eller bli översprungen är rätt stor.. Hur har ni löst det?


    Ja han är sån nästan varje gång. Dock är han världens charmigaste resten av tiden så han är förlåten. Han har bara väldigt mycket energi! :)

    Mannen brukar vara rätt slutkörd efter de långa nattningarna. Om nätterna dessutom blir dåliga brukar han bli tjurig och negativ, men jag förstår ju varför så han får vara det. Man får nog ha överseende och tålamod med varandra den här perioden. Hur har er relation påverkats av täta barn? Jag tycker min man gör ett jättebra jobb med sonen, han har steppat upp tycker jag (tidigare var han lite mer bekväm). Men det blir ju att man är ett team som liksom bara köttar på och gör vad som krävs. Nån romantik finns det inget utrymme för just nu tyvärr.

    Smart med lekhage, vad är det för sort? Vi har inte löst den biten alls än, utan lösningen just nu är att vi aldrig lägger ifrån oss den lilla där den stora kommer åt, oftast är hon i nåns famn eller i babysittern på bordet. Eller i ett annat rum. Men det håller ju inte i längden.
  • Snuttispluttis
    calabalic skrev 2016-10-01 19:08:42 följande:

    Ja han är sån nästan varje gång. Dock är han världens charmigaste resten av tiden så han är förlåten. Han har bara väldigt mycket energi! :)

    Mannen brukar vara rätt slutkörd efter de långa nattningarna. Om nätterna dessutom blir dåliga brukar han bli tjurig och negativ, men jag förstår ju varför så han får vara det. Man får nog ha överseende och tålamod med varandra den här perioden. Hur har er relation påverkats av täta barn? Jag tycker min man gör ett jättebra jobb med sonen, han har steppat upp tycker jag (tidigare var han lite mer bekväm). Men det blir ju att man är ett team som liksom bara köttar på och gör vad som krävs. Nån romantik finns det inget utrymme för just nu tyvärr.

    Smart med lekhage, vad är det för sort? Vi har inte löst den biten alls än, utan lösningen just nu är att vi aldrig lägger ifrån oss den lilla där den stora kommer åt, oftast är hon i nåns famn eller i babysittern på bordet. Eller i ett annat rum. Men det håller ju inte i längden.


    Ja, det där med energin alltså. Min stora gillar just nu att bli snurrad och omkringslängd i famnen (om du hajar). Och hon är väldigt flängig med armarna och kroppen i soffan. Det går inte ha lillan i närheten då och att amma ifred är en utmaning :/

    Eller hur, vi tänker likadant. Typ, hur det än går idag så behöver vi aldrig göra om just den dagen iaf. Och en del dagar blir det ju noll energi, skrik, gråt och uppgivenhet från alla i familjen. Jag gör det mesta med barnen och har ansvar för dem. Min man jobbar och sen har han tagit över det mesta hushållsarbetet. Han tar en del mellanmål med stora på helgen och leker med henne. Och nattningen då. Ingen romantik här heller. Vi försöker komma ihåg att kramas och pussas nån gång varje dag iaf, men på vardagarna händer det att vi glömmer. Man får ju aldrig nåt tillfälle :( Längtar tills lillan blir större och har en stabilare dygnsrytm.

    Det är en Babydan. Felix heter modellen. Jag lägger lillan i soffan ibland, men då måste jag sitta bredvid för stora är där direkt och ska säga hej och pussas och pilla.. Hoppas att stora inte blir för svartsjuk på lillan i lekhagen bara. Med babygym och egna leksaker. Annars tror jag att det är den bästa lösningen för oss :)

    Men kan din son sova själv eller måste nån vara hos honom?

    Vad tycker din lilla om pappa? Är det okej att vara hos honom?

    Min lilla vill typ bara vara hos mig. Pappa duger en liten stund ibland, men oftast är det skrik typ direkt när han tar henne. Och så har han henne väldigt lite då. Aldrig bytt blöja eller kläder på henne
Svar på tråden Fler med pseudotvillingar som vill byta erfarenheter?