• Anonym (M)

    Vill så gärna få en flickvän.

    Det är nog ytterst få tjejer som är intresserade av en kille som inte bryr sig om vem de är.

    De flesta vill ju ha en ömsesidig relation där man har ett intellektuellt och känslomässigt utbyte av varandra och så gott som alla vill bli sedda för den person man är. Man vill inte vara en utbytbar person som bara fyller ett tomrum utan man vill vara omtyckt och älskad för den person man faktiskt är.

    Så för att öka dina chanser att inte bara "få" en flickvän utn också "ha" en flickvän under en längre tid bör du nog försöka se på tjejer på ett annat sätt än vad du gör idag. Kanske handlar det om att lära känna dig själv och genom det finna vilka personer du trivs med.

  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-24 16:17:41 följande:

    Så gemene man vill träffa någon för den blivande partnerns skull? Trams säger jag.

    Hur ska du kunna tycka om och bry dig om någon du inte vet vem det är?

    Givetvis går du in i en relation för din egen skull. Sedan utvecklar du med tiden omsorg för varandra där båda jobbar för att tillfredsställa varandras behov.


    Det jag sa var att få personer lär vara intresserad av dig om du inte är intresserad av dem. Och det krävs ju ett ömsesidigt intresse för att det ska bli något. Om det märks att du (med din egna ord) egentligen inte bryr dig om vem hon är lär hon heller inte finna dig så intressant. Det gör det alltså svårare för dig att få och framför allt behålla en flickvän. Så det var helt enkelt ett tips för din skull.

    Du blir väl inte ihop med någon du inte vet vem det är? Det lät på dig i trådstarten som att du kan tänka dig en relation med vem som helst och inte alls bryr dig om vem hon är.

    Jag har aldrig påstått att man går in i en relation för någon annans skull så det förstår jag inte vad du menar med.

    Det jag menade är att få personer vill vara flickvän till någon som inte bryr sig om vem man är.
  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-24 18:10:21 följande:

    TS så att han inte har så höga krav. Det betyder inte att han inte intresserar sig för den han väl träffar.

    Tycker snarare att det är sympatiskt istället för de vanliga ytliga kravspecsen som folk brukar ha


    Han skrev:

    "Jag bryr mig egentligen inte om vem hon är, hur hon ser ut eller hur hon är som person. Bara hon är trogen och tycker om att kramas så blir det nog bra".

    Jag finner inte det sympatiskt alls och skulle själv inte vilja ha en relation med någon som resonerade som så. Det handlar inte om att vara ytlig att tex vilja ha en en partner med liknande värderingar som en själv, en partner som får en att skratta och som man själv kan få att skratta, en partner som har liknande intressen som man kan prata med om det man tycker är intressant och hitta på saker tillsammans med som båda tycker är roligt. Det är lite andra "krav" (ditt ordval) än att bara vara trogen och tycka om att kramas. Jag tycker snarare att det är ts som verkar ytlig i så fall.

    Men det är ju jättebra för ts om jag har fel och att det bara är jag som tycker att det är viktigt att min partner vill ha mig för den person jag är och bryr sig om vem jag är och hur jag är som person.
  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-24 19:15:43 följande:

    Värderingar?

    Få en att skratta?

    Ja, det låter ytligt. Jag värderar min partner för att hon är en bra människa som bryr sig om mig och barnen samt kan föra intellektuella samtal. Men


    Ja, då bryr du dig väl om vem hon är? Eller kan du bara byta ut henne mot vem som helst som vill kramas och inte är otrogen?
  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-24 20:07:03 följande:

    Inte nu givetvis men ursprungligen så gott som, ja.

    Nu hade jag lätt att få kvinnor så jag ställde fler krav eftersom jag visste att jag kunde. Krävde att hon skulle vara snygg, bildad och komma från akademisk familj. Hade jag inte haft lätt för mig hade jag nöjt med med TS krav.

    Det viktiga är inte hur personen är när man träffas. Det viktiga är att personen man träffar vill bygga något tillsammand. Man hittar sätt att få bra utbyte av varandra om man bara vill.


    Ok, då är vi olika. För mig krävs båda att jag gillar mannen som person ochvatt jag känner att han gillar mig som person för att det ska vara värt att bygga något långsiktigt tillsammans.

    Jag tror att väldigt många män och kvinnor fungerar som jag gör i det avseendet. Så jag håller fast vid att det är lättare för ts att behålla (inte bara få utan också ha som jagvskrev i första inlägget) en flickvän om hon inte känner sig utbytbar (och i de flesta fall handlar det också om att partnern heller inte ska vara utbytbar).

    Men det är naturligtvis upp till ts att avgöra om det känns som ett vettigt råd för honom eller ej. Jag kan ju bara komma med råd utifrån vad jag känner till och har erfarenhet ifrån.
  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-24 19:15:43 följande:

    Värderingar?

    Få en att skratta?

    Ja, det låter ytligt. Jag värderar min partner för att hon är en bra människa som bryr sig om mig och barnen samt kan föra intellektuella samtal. Men


    Lite nyfiken bara, menar du alltså att om du tyckt att din partner var tråkig, ni aldrig skrattade tillsammans, och hennes värderingar var helt uppåt väggarna enligt dig, och du fann henne helt ointressant som person - hade du alltså ändå varit ihop med henne?

    Hur kan hon vara en bra människa om värderingar kvittar förresten? Hur har det att hon kan föra intellektuella samtal inte med att göra vilken person hon är? Är det inte en del av henne? Och hur kan det i så fall (som ts skrev) inte spela någon roll hur partnern är som person?

    De saker du nämner handlar väl också om hur man är som person?
  • Anonym (M)
    Anonym (Längtar) skrev 2016-09-24 21:54:59 följande:

    Okej då förstår jag! Vi hade inte passat ihop tror jag då du verkar väldigt ytlig och jag är raka motsatsen.

    Ser mycket hellre att "min" flickvän hade velat hitta på utflykter, plocka svamp, gå på bio, spela minigolf, gå på teater, picknick vid någon mysig plats osv  framför att ha sex 24/7. Men det är väl inget fel med det, alla är olika och jag vill hitta en tjej som tänker som mig.


    Då spelar det alltså roll hur hon är som person?
  • Anonym (M)

    Ts:

    Utifrån det du skrivit i tråden verkar det som att du har en bild av hur "din" tjej ska vara som person. (Vilket underlättar en hel del). Du verksr vara intresserad av en aktiv och nångfacetterad tjej som gillar att hitta på många olika saker.

    Lever du idag det liv du tänker dig att du skulle leva med en flickvän - eller tänker du att det livet ska komma med flickvännen? Ett tips on du ibte lever det livet är att du börjar göra det - skaffa ett liv som du vill ha och gör förändringar innan du får flickvän istället för att vänta till du får en. Det lär göra ditt liv mer ibtressant nu, öka dina möjligheter att träffa på tjejer som du skulle kunna falla för och ökar också din attraktivitet.

    Du verkar ju vara lite frilufsig - engagera dig i Friluftsfrämjandet. Där kan du göra saker du tycker är roligt och utvidga din bekantskapskrets och så småningom kan det med stor sannolikhet leda till att du hittar rätt tjej.

  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-25 07:14:32 följande:

    Ja, det är bra att du leder in tråden på att hjälpa TS.

    Det var bra råd.


    Tack

    Med mitt första råd menade jag ungefär samma sak som detta. Att för att träffa och behålla en tjej måste man nog ha en bild av vilken "typ" av tjej som passar en och för att göra det behöver man utgå från den person man är. Skaffa ett liv som man trivs med så lät man i det livet träffa människor som man trivs med och som trivs tillbaka.

    "Traditionella familjevärderingar" är för lvrigt en hel uppsättning värderingar det också. Att känna att man har gemensamma vörderingar handlar inte om partipolitik (i alla fall långt ifrån bara).

    Men det är ju olika saker som är viktiga för olika personer, för min egen del är att skratta tillsammans jätteviktigt fast att det inte är det för dig tex. Och det är det jag menar är grejen, ts ska ju hitta en tjej som passar för honom och då kommer han inte så långt med "det spelar ingen roll hur hon är som person". För att inte tala om hur sårad den eventuella flickvännen skulle bli om hon fick reda på hur han tänkte där.

    Men nu verkar det ju som att ts menar något helt annat med "hur hon är som person" (har ju skrivit om yrkesval tex och det förstår jag ör ointressant). Han verkar ju faktiskt ha en bild av hur hans flockvän ska vara och vad de ska göra tillsammans för att han ska trovas i hennes sällskap.
  • Anonym (M)
    Anonym (utveckla dig) skrev 2016-09-25 10:37:30 följande:

    Kom att tänka på detta igen när jag såg en annan tråd.a

    Jag menar att om du är personfokuserad kommer du alltid hitta någon bättre. Du får ett liv där du byter partner var och vartannat år.

    Se ex tråd: Två personfokuserade i relation

    www.familjeliv.se/forum/thread/76997206-abrupt-lamnad-efter-fantastiskt-forhallande

    Är du istället relationsbyggare kommer du välja bort den nya attraktiva kollegan eftersom du anser att det du har byggt upp med din partner är så mycket viktigare.

    Har du den sistnämnda inställningen kommer du även satsa mer på din partner eftersom han/hon gäller livet ut.


    Är man tillsammans med någon som man verkligen tycker om, respekterar och älskar för den den är är väl risken ganska liten att man ska hitta "någon bättre"? Man är ju redan med en person som man verkligen trivs med. Varför skulle man i ett sådant fall inte ha inställningen att förhållandet ska gälla livet ut? Jag ser verkligen inget motsatsförhållande i att ha en partner som man gillar som person och att tillsammans bygga en relation. Lär ju vara lättare att göra det om man gillar varandra tänker jag.

    Fast det är klart bryr man sig inte alls om vem man är med finns det ju heller ingen anledningen att hitta någon annan, så det har du ju rätt i. Risken är ju dock rätt stor att parnern om hon inser att hon är utbytbar och att vem hon är som person inte spelar roll lämnar istället.
Svar på tråden Vill så gärna få en flickvän.