• Mila

    Vad ska vi göra?

    Jag och sambon skickade in hälsodeklaration till en fertilitetskliniken och har väntat och väntat, men de har läkarbrist.

    Istället har jag kontaktat en privatklinik, och på tisdag fick vi tid dit för undersökning och eventuellt få letrozole utskrivet. Sen återbesök efter ca 10-14 dagar. Dessa besök kostar minst 900 st.

    Men bara för det fick jag medelande från fertilitetskliniken efter jag åter igen hört av mig och varit ledsen. Vi uppfyller kraven och får snart hem info om provtagningar och påbörjar då vår utredning.

    Nu vet jag inte hur vi ska göra. Ska vi vänta? Eller ska vi påbörja hos den privata?

  • Svar på tråden Vad ska vi göra?
  • Carambolan

    Vad är patientavgiften på fertilitetskliniken där du bor då? Där jag bor är det 350kr per person, så det blir ju ändå 700kr per besök. Jag hade absolut tyckt att det var värt de extra hundralapparna för att få komma igång tidigare.

  • Mila
    Carambolan skrev 2016-10-05 12:26:59 följande:

    Vad är patientavgiften på fertilitetskliniken där du bor då? Där jag bor är det 350kr per person, så det blir ju ändå 700kr per besök. Jag hade absolut tyckt att det var värt de extra hundralapparna för att få komma igång tidigare.


    Jag har frikort så för mig kostar det inget antar jag.

    Egentligen bryr jag mig inte om kostnad så utan är rädd för att privata sätter in behandling och sen blir vi kallade och då förstör det deras utredning?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

    Jag skulle väntat på landstinget. Eller kanske inte om du närmar dig 40 år. Är man jättestressad och inte orkar vänta är det ju bra med privat alternativ. Eftersom de på landstiget säger att ni ska få utredning borde det väl ändå handla bara om en väntan på max tre månaders väntan? Det går snabbt. Däremot är du jättrstressad och mår jättedåligt tycker jag ni borde fortsätta privat. Men jag personligen tycker inte att det är värt att betala privat för att det ska gå snabbare ibörjan. Jag sparar hellre pengar till om ivf inte fungerar för oss och vi måste betala själva för fler försök eller för eventuella kostnader för att få barn på annat sätt.

  • Mila
    Yonne skrev 2016-10-05 14:07:08 följande:

    Jag skulle väntat på landstinget. Eller kanske inte om du närmar dig 40 år. Är man jättestressad och inte orkar vänta är det ju bra med privat alternativ. Eftersom de på landstiget säger att ni ska få utredning borde det väl ändå handla bara om en väntan på max tre månaders väntan? Det går snabbt. Däremot är du jättrstressad och mår jättedåligt tycker jag ni borde fortsätta privat. Men jag personligen tycker inte att det är värt att betala privat för att det ska gå snabbare ibörjan. Jag sparar hellre pengar till om ivf inte fungerar för oss och vi måste betala själva för fler försök eller för eventuella kostnader för att få barn på annat sätt.


    Jag är strax under 30 och mannen 35. Mannen känner sig lite små stressad, men några månader gör nog ingen skillnad.

    Usch vad svårt. Ska nog ringa privata och höra lite med dem. Vågar inte ringa landstinget för då kanske de tycker att det inre är så bråttom eftersom vi är villiga att gå genom privat.
  • Yonne

    Ja, det är svårt med alla val man måste göra. All väntan är också jobbig. Du är ju ändå rätt ung. Jag är själv 30. Vilket ändå är ok i detta samanhang. Jag var också väldigt stressad ibörjan när vi sökte utredning (dec 15). Vi fick vänta 3 månader. Sedan blev det rätt skönt med väntan för då gav vi oss själva ro att låta våra kroppar få en chans. Sedan väntan till ivf sedan sommaren 16. Vi hoppade av kön och bytte landsting till Örebro. Så ännu mer väntan. Väljer man rätt? Hade det gått snabbare om vi valt att stå kvar i första kön? Många frågor.Men nu känns väntan ok. Vi vill till Örebro och kan lugnt vänta en stund. Låta oss själva land i denna livskris. Men alla är ju olika. Jag hoppas ni kommer fram till hur ni vill göra. Inget val är fel. Kram

  • Mila
    Yonne skrev 2016-10-05 15:06:26 följande:

    Ja, det är svårt med alla val man måste göra. All väntan är också jobbig. Du är ju ändå rätt ung. Jag är själv 30. Vilket ändå är ok i detta samanhang. Jag var också väldigt stressad ibörjan när vi sökte utredning (dec 15). Vi fick vänta 3 månader. Sedan blev det rätt skönt med väntan för då gav vi oss själva ro att låta våra kroppar få en chans. Sedan väntan till ivf sedan sommaren 16. Vi hoppade av kön och bytte landsting till Örebro. Så ännu mer väntan. Väljer man rätt? Hade det gått snabbare om vi valt att stå kvar i första kön? Många frågor.Men nu känns väntan ok. Vi vill till Örebro och kan lugnt vänta en stund. Låta oss själva land i denna livskris. Men alla är ju olika. Jag hoppas ni kommer fram till hur ni vill göra. Inget val är fel. Kram


    Är Örebro för oss också..

    Ja alla dessa frågor och väntan. Vill att allt ska ske nu..

    Vet inte hur jag ska orka vänta så länge som ni :(

    Får jag fråga vad erat "problem" är eftersom ni får ivf?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

    Vi får vänta extra länge eftersom vi valt att göra behandling i annar landsting än där vi bor. Vi vill till Örebro av lite olika anledningar. Det innebär att vi inte längre omfattas av vårdgarantin tex. Så väljer ni att vara kvar i Örebro kommer det nog ändå gå snabbare för er än för oss. Så klart inte lika snabbt som privat. Tror tyvärr inte man kommer ifrån viss väntan om man inte går privat.

    Vi har manlig faktor och därför troligtvis ICSI för oss. :(

  • Mila

    Jag har hört att Örebro ska vara super bra, så de kommer säkert kunna göra så ni får barn inom en snar framtid :) har läst en del om manlig faktor, om dem som de inte hittat en ända spermie, men som kunnat få ur bitestikeln.

    Vi pratade med privata kliniken, och de sa att vi absolut ska ta chansen genom landstinget. Så nu får vi vänta på dem.


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

    Skönt att ni landar i hur ni vill göra. :) Nu kan ni lägga pengarna på något trevligt istället. Vi ska tex äta räkor i kväll. Hoppas också vi snart ska bli gravida även om vi behöver hjälp. Önskar er ett stort lycka till med utrednigen och att din ägglossning kommer igång. Man måste öva mindfullness i denna väntan och fy så jobbigt det är ibland. "Livet blev inte som jag tänkt men jag accepterar att jag inte kan göra något mer än att vänta på hjälp." Är mitt mantra, tillslut kanske jag tror på det. Bor du i Örebro?

  • Mila
    Yonne skrev 2016-10-07 17:10:25 följande:

    Skönt att ni landar i hur ni vill göra. :) Nu kan ni lägga pengarna på något trevligt istället. Vi ska tex äta räkor i kväll. Hoppas också vi snart ska bli gravida även om vi behöver hjälp. Önskar er ett stort lycka till med utrednigen och att din ägglossning kommer igång. Man måste öva mindfullness i denna väntan och fy så jobbigt det är ibland. "Livet blev inte som jag tänkt men jag accepterar att jag inte kan göra något mer än att vänta på hjälp." Är mitt mantra, tillslut kanske jag tror på det. Bor du i Örebro?


    Ja vi sparar till hus, så pengarna får åka in på det kontot :p

    Jag har försökt med mindfullnes förut av en annan anledning, men funkade inte riktigt på mig då. Men har planer på att försöka varje kväll att ligga på en spikmatta och försöka mig på lite mindfullness. Tror det är jätte bra, bara man kan slappna av :)

    Ja vi bor i Örebro. Antar att ni inte gör det?

    Förövrigt kom mensen idag, flera dagar sen :(
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Vad ska vi göra?