• elinaehn

    tentaångest och studieteknik

    jag vet inte var jag ska lägga tråden, ursäkta. jag undrar hur andra gör och hanterar tentaångest? hur tentaläser andra? hur vet man när man är redo för tenta? jag fattar jag totalt överdriver alltihop men jag har sån tentaångest. om jag blir underkänd känns det som lika med att jag är värdelös. totalt orimligt, jag vet.
    jag har läst litteraturen, antecknat strukit under och repeterat. jag har gått igenom föreläsningar och anteckningar... och repeterat. men nu då? om en vecka är det tenta och jag har fokus råångest istället för kunskap liksom. hur gör andra? alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden tentaångest och studieteknik
  • AstridA

    Under samhälle finns en kategori studerande, där är det nog mer rätt att lägga frågan, men jag kan svara här.

    Jag pluggar precis som du gjort, sista veckan pluggar jag sådant jag tror att jag kan glömma bort, för mig är det årtal och personnamn.
    Sista veckan vilar jag också lite mera samt äter bra och tar promenader för att hålla mig pigg i huvudet. 
    Även jag har tenta snart.

    Lycka till!

  • My Sigma

    Har du tittat på gamla tentor? Brukar vara till stor hjälp för att se var ribban ligger. Jag brukar vika sista veckan-dagarna åt gamla tentor för att komma in i vilken typ av frågor som ställs och vilka svar som förväntas.

  • Annelie 76

    Om du känner att du behöver hjälp av utomstående så kan kuratorn hjälpa dig med studieteknik. Kanske kan du få hjälp med ångesten också men den bör iaf dämpas om du känner att du får lite mer grepp om situationen.

  • Klickerträna

    Hmm. Är det salstentamen alltså? Utan öppna böcker?

    I regel är det koncept man ska lära sig. Inte detaljer. Man ska visa att man fått övergripande förståelse för ämnet och att man kan använda sin kunskap - ex tillämpa det på nåt sätt.

    Det skiljer sig väl lite från ämne till ämne, men om man har grepp om HUR nåt är, VARFÖR det uppstått och VILKA konsekvenser det medför så är man i regel i hamn.

    Är det första tentan eller? Man vet ju oftast inte i förväg om man är redo och har lyckats lära sig precis det som efterfrågas, men gamla tentor är ett hett tips.

    Personligen har jag inte pluggat mer än på gymnasiet men har ändå aldrig kuggat en salstenta. Jag har nog rätt lätt för mig, men nivån är i min mening inte så mycket högre än gymnasiet. Vilket jag från början trodde och fasade för. Men i ärlighetens namn går det många... mindre smarta på min utbildning. Och de verkar ju ta sig igenom...
    Men det skiljer sig säkert mellan olika skolor också.

  • elinaehn

    har fyra böcker och många föreläsningar till en tenta om några veckor. försöker använda olika tips i tråden. finns fler idéer om hur man tar in fyra böcker?

  • Elderberry

    Jag brukar göra sammanfattningar, bra sammanfattningar, som jag skriver för hand. Brukar sätta sig lite bättre i huvudet då, i alla fall för mig.

    Sedan tycker jag att du ska ta ett djupt andetag och lugna ner dig, världen går inte under om du får U på en tenta! Det är bara att göra om den.

  • Elderberry

    Just det, som någon skrev ovan, om det finns gamla tentor, gå igenom dom! Se om det finns något system, om samma frågor kommer osv. Om det är nya lärare så kan det ju ha ändrats rätt så mycket, men läs på så att du kan svara på de gamla tentafrågorna i alla fall :)

  • nnnnnnnn

    VI gjorde såhär med litteraturen, då den oftast var amerikansk = babblig = går att förkorta utan att tappa info:

    Vi delade upp mellan oss i studiegruppen, var det en tjock bok på 2-3000 sidor så tog vi ett par kapitel vars, om det var flera tunnare böcker så tog vi vars en bok.
    Sen läste man supernoga, skrev punktvisa sammanfattningar och hänvisningar till bilder i boken tex:

    s. 10 - 12 handlar om blablabla, som sammanfattas:
    * blablabla -> blaha
    * blablabla - titta på bilden uppe till vänster på s. 11
    * blablabla - > bla -> blaha

    om du förstår...

    Det innebar oftast att 30 sidor blev ca 3-5 sidor sammanfattningar, vilka enkelt kan delas mellan de i studiegruppen.

    Hur gör man då en studiegrupp?
    Jag reste mej helt enkelt upp efter 1-2 föreläsningar och sa: "jag vill gärna göra en studiegrupp, så om någon känner att det hade varit bra att plugga tillsammans så är det bara att stanna kvar här nu så sätter vi ihop en grupp"

    Vi blev oftast 3-6 st (olika kurser) och det var bästa stödet! Om någon var sjuk fick denne föreläsningsanteckningar, vi pluggade klart innan vi gick hem för dagen, vi sammanfattade böckerna åt varandra osv.

    Kan tillägga att några oseriösa försökte åka med på tåget, snålskjuts alltså, men då gav vi denne snabbt ett kapitel att sammanfatta så brukade denne snabbt droppa av eller (hör och häpna!) bli mer seriös i sina studier!!!

  • nnnnnnnn

    Och inför tentorna så samlades såklart vår lilla grupp och pluggade tillsammans!
    Vi lånade en sal på högskolan och turades om att rita och berätta framme vid tavlan, så fyllde de andra i så att alla verkligen förstod alla frågor på övningstentorna och frågorna till böckerna.

    SUUUUUPERBRA!

    Ingen var osäker på om de skulle klara sig eller ej, vissa som var osäkra blev peppade av de som var säkra i sig själva, för om man kan innehåller så är det bara hjärnspöken som ställer till ångesten....

  • Elderberry

    Vill bara säga att det där med att plugga i grupp som personen ovan sa kan vara bra, om man är på någorlunda jämställd nivå. Jag avskydde att jobba i grupp då de andra lärde sig på helt andra sätt än jag.
    Om du är osäker på om du har förstått saker rätt så tror jag nog att det kan vara väldigt bra med en grupp där man kan diskutera, men om du, som jag, bara behövde minnas allt (alltså redan förstod informationen) så kan grupper vara väldigt frustrerande och ett slöseri med tid.

  • Ekorekoleko

    För mig är det effektivt att träna på att svara SKRIFTLIGT. Gör du ex-tentor så lägg tid och svara skriftligt istället för att tänka svaren. Du spar mycket tid på tentan om du redan har en känsla för hir du ska formulera svaren.

Svar på tråden tentaångest och studieteknik