• elinaehn

    tentaångest och studieteknik

    jag vet inte var jag ska lägga tråden, ursäkta. jag undrar hur andra gör och hanterar tentaångest? hur tentaläser andra? hur vet man när man är redo för tenta? jag fattar jag totalt överdriver alltihop men jag har sån tentaångest. om jag blir underkänd känns det som lika med att jag är värdelös. totalt orimligt, jag vet.
    jag har läst litteraturen, antecknat strukit under och repeterat. jag har gått igenom föreläsningar och anteckningar... och repeterat. men nu då? om en vecka är det tenta och jag har fokus råångest istället för kunskap liksom. hur gör andra? alla tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden tentaångest och studieteknik
  • AstridA

    Under samhälle finns en kategori studerande, där är det nog mer rätt att lägga frågan, men jag kan svara här.

    Jag pluggar precis som du gjort, sista veckan pluggar jag sådant jag tror att jag kan glömma bort, för mig är det årtal och personnamn.
    Sista veckan vilar jag också lite mera samt äter bra och tar promenader för att hålla mig pigg i huvudet. 
    Även jag har tenta snart.

    Lycka till!

  • My Sigma

    Har du tittat på gamla tentor? Brukar vara till stor hjälp för att se var ribban ligger. Jag brukar vika sista veckan-dagarna åt gamla tentor för att komma in i vilken typ av frågor som ställs och vilka svar som förväntas.

  • Annelie 76

    Om du känner att du behöver hjälp av utomstående så kan kuratorn hjälpa dig med studieteknik. Kanske kan du få hjälp med ångesten också men den bör iaf dämpas om du känner att du får lite mer grepp om situationen.

  • Klickerträna

    Hmm. Är det salstentamen alltså? Utan öppna böcker?

    I regel är det koncept man ska lära sig. Inte detaljer. Man ska visa att man fått övergripande förståelse för ämnet och att man kan använda sin kunskap - ex tillämpa det på nåt sätt.