• midnattljus

    Attefallshus

    Hej! Nu är det så att jag och maken är sugen på att bygga ett attefallshus (litet hus). Men jag hittar inget om vad det kostar om man bygger allt själv. Är det någon som vet och som kanske själv gjort det? Om det är någon här som bor i ett också vill vi gärna höra hur det är! Vi båda tycker det verkar så mysigt :)

  • Svar på tråden Attefallshus
  • midnattljus
    Tyrfing skrev 2016-10-11 21:15:37 följande:
    Om du vill ha några tips, idéer eller prisuppskattningar bör du nog förse oss med ritningar, vad ni tänkt er för material. Hur ska köket vara utformat? Räcker det med det enklaste ikea-pentryt eller vill ni ha nåt  mer avancerat? Ska badrummet ha badkar eller enbart dusch? Ska det vara helkaklat? 4
    Hur ska fastigheten värmas upp? Direktverkande el, oljefyllda element, vattenburenvärme, pellets, bergvärme, fjärrvärme....? 
    Inget material och sånt har vi valt riktigt utan bara tittat på olika hus, har hittat några jag gillar men just designgen utanför tycker vi inte om på de som är färdiga att köpa. Vi ska få gamla köket hos svärfar då de gör om, bara dusch i badrummet, inte helkakel, och blir nog billigaste uppvärmingen då det ska agera gästhus och man är där lite då och då och i framtiden bara under sommaren :) Är inte så insatt i allt så är skönt att ni hjälper till här med saker! Är roligt att få läsa på och lära sig!
  • midnattljus

    Vi är sugen antingen på den här varianten fast utan veranda och ett sovrum istället för två små då. 

    lh3.googleusercontent.com/93rN1e-3u6YX9h3kz0U-_HeEghYiaN0OCvU1wNbNhRpIhvAjjFpiWBZXKGgNoCWaDA=h900

    Men annars kan vi köra med loft också det är inga problem! 

    Finns många olika sätt att bygga det på också vilket är skönt.

    d1zqayhc1yz6oo.cloudfront.net/dd7c311a4a00b8251723457d0897acf5.jpg

    Men vi skulle vilja ha ett sånt här liknande hus till yttre och tänkt ungefär samma design inne. 

    vitadromgarden.blogspot.se/2015/04/kristina-ett-nytt-bygglovsfritt.html

  • Anonym (husägare)

    Det vanliga är att räkna på 25 000 till 30 000 kr per kvadratmeter när man bygger, dvs ett attefallshus som är jättebilligt hamnar kring en halv miljon, mer rimligt är nog att gissa kring 750 000 kr inklusive allt (ej grund och gräv, men du skrev att avlopp redan var på plats så det kanske inte behövs). Krångel kan göra att det drar iväg lite mer.

    Det blir inte så mycket billigare att ni bygger själva mot en byggsats eftersom ni lär få mer spill på materialet, inte är vana vid att bygga = inte vana att beräkna vad som går åt.

    Hade jag varit er hade jag anställt någon som fixar det åt er. Ni jobbar lite extra övertid istället och så går det på ett ut.

  • Tyrfing
    midnattljus skrev 2016-10-11 23:30:12 följande:
    Vi är sugen antingen på den här varianten fast utan veranda och ett sovrum istället för två små då. 

    lh3.googleusercontent.com/93rN1e-3u6YX9h3kz0U...

    Men annars kan vi köra med loft också det är inga problem! 

    Finns många olika sätt att bygga det på också vilket är skönt.

    d1zqayhc1yz6oo.cloudfront.net/dd7c311a4a00b82...

    Men vi skulle vilja ha ett sånt här liknande hus till yttre och tänkt ungefär samma design inne. 

    vitadromgarden.blogspot.se/2015/04/kristina-e...
    Husen i den översta länken är alldeles för stora, tänk på det bara.  
  • midnattljus
    Anonym (husägare) skrev 2016-10-12 09:34:27 följande:

    Det vanliga är att räkna på 25 000 till 30 000 kr per kvadratmeter när man bygger, dvs ett attefallshus som är jättebilligt hamnar kring en halv miljon, mer rimligt är nog att gissa kring 750 000 kr inklusive allt (ej grund och gräv, men du skrev att avlopp redan var på plats så det kanske inte behövs). Krångel kan göra att det drar iväg lite mer.

    Det blir inte så mycket billigare att ni bygger själva mot en byggsats eftersom ni lär få mer spill på materialet, inte är vana vid att bygga = inte vana att beräkna vad som går åt.

    Hade jag varit er hade jag anställt någon som fixar det åt er. Ni jobbar lite extra övertid istället och så går det på ett ut.


    Men hur kan det bli så dyrt som när det finns klara hus de säljer mycket billigare? Byggmax har ju hus som är under 100 tusen? 

    www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefallshus/attefallshus-paulina-25-2-obehandlad-p7103172
  • midnattljus
    Tyrfing skrev 2016-10-12 09:37:50 följande:
    Husen i den översta länken är alldeles för stora, tänk på det bara.  
    Ja jag vet jag ville bara visa själva planlösningen och sen stilen på dom. Vi är ju sugen på något mer sånt än allt vi hittat som är klart :)
  • nnnnnnnn
    midnattljus skrev 2016-10-12 09:39:56 följande:
    Men hur kan det bli så dyrt som när det finns klara hus de säljer mycket billigare? Byggmax har ju hus som är under 100 tusen? 

    www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefal...
    De är ju inte direkt klara...
    klipper och klistrar lite från deras hemsida:

    Takbeläggning ingår inte. Ett gott råd är att försöka få på takbeläggningen så fort som möjligt.

    Alla delar är obehandlade. Ett bra tips är därför att behandla utsatta delar vartefter för bästa livslängd. Grundolja, utegrundfärg och täckfärg är bra att ha tillgängligt redan när huset sätts upp.

    Isolering ingår inte, men det är lätt att regla upp och isolera med mineralull och klä insidan med plywood, OSB-skiva eller gips.

    Trossbottenskivor ingår inte. Välj gärna fibercementbaserade trossbottenskivor som inte är känsliga för fukt och algpåväxning.

    Grund ingår inte i paketet.

    Dörren är klassad som "varmförrådsdörr" dvs inte en vanlig ytterdörr.

    Fönsterna kallas "isolerglasfönster" men är det 2-glas eller 3-glas? Skulle gissa på 2-glasfönster...


  • Swagger
    midnattljus skrev 2016-10-11 14:34:17 följande:
    Vi ska bygga allt själv, vi ska inte anlita någon. Det ska vara som ett vanligt hus fast i mini version då på 25kvm. 
    Har ni tiden för det? Ska lägga in inkomstbortfall i er budget? Hur långt tid kommer det att ta er två att bygga? Är ni båda snickrare?
  • Tyrfing
    midnattljus skrev 2016-10-12 09:40:50 följande:
    Ja jag vet jag ville bara visa själva planlösningen och sen stilen på dom. Vi är ju sugen på något mer sånt än allt vi hittat som är klart :)
    Jo, det förstår jag. Men planlösningen funkar inte på 25 kvm. 
    Sovrumsdelen i den vänstra blir ca 1,25*2,8m. Det funkar som sovalkov med en 120 cm bred säng. 
    I den högra blir sovrummet ca 1,5*1,3, köket 1,5*1,5, badrummet 0,65*1,1.

    Jag tror det är bättre att ni utgår från riktiga Attefallshus och så modifierar ni dem. 
  • Anonym (husägare)
    midnattljus skrev 2016-10-12 09:39:56 följande:
    Men hur kan det bli så dyrt som när det finns klara hus de säljer mycket billigare? Byggmax har ju hus som är under 100 tusen? 

    www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefallshus/attefallshus-paulina-25-2-obehandlad-p7103172
    Det där är ett tomt skal utan allt som kostar...

    Det ÄR dyrt att bygga. Som sagt 20 000 - 30 000 kr per kvadratmeter är standard. Sedan kan man göra det lyxigare och mångdubbla kostnaden. Men under 20 000 - 25 000 kr per kvadrat är svårt att få beboeligt.

    Å andra sidan är 750 000 kr i klumpsumma för ett billigt boende ett väldigt litet lån hos banken. Ta och kolla med dem vad ni har för möjligheter, och om inte annat be om hjälp att göra upp en sparplan.
Svar på tråden Attefallshus