• Regnbågsdröm

    Erfarenhet av zonterapi/akupunktur vid IVF

    Hej. Jag undrar om det finns folk som har erfarenhet av zonterapi och/eller akupunktur i samband med IVF-behandling?
    Efter fyra misslyckade försök känns det som att vi nu är beredda att testa allt, även sådant som kanske kan kännas som "hokus pokus".

    Vad har ni för erfarenheter? Berätta gärna! När ska man göra "terapin"? Innan IVF-behandlingen eller under själva behandlingen? Nämnas bör också att jag gör långt protokoll i IVF och vill ha svar om det, först och främst. Eftersom jag nedregleras funderar jag på om det ens är någon mening att göra zonterapi eller akupunktur innan IVF-behandlingen börjar, eftersom jag ändå "nollställs" när jag sedan tar synarela spray/nedregleras.

    Tacksam för svar och erfarenheter!

  • Svar på tråden Erfarenhet av zonterapi/akupunktur vid IVF
  • Regnbågsdröm
    Jazzgirl76 skrev 2017-01-13 09:54:44 följande:
    Nää!! Fy fasen! Förstår att du bryter ihop... :(
    Har ni några back-up planer som donation eller adoption? Beklagar...
    Nej. Vi kan tyvärr inte göra något annat eftersom vi är två kvinnor.
    Så vi får försöka med min sambo så småningom om vi ska försöka få barn. Men jag kommer aldrig få bara gravid tyvärr, vilket var min dröm.
  • Nykär15
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 09:57:33 följande:
    Nej. Vi kan tyvärr inte göra något annat eftersom vi är två kvinnor.
    Så vi får försöka med min sambo så småningom om vi ska försöka få barn. Men jag kommer aldrig få bara gravid tyvärr, vilket var min dröm.
    Sorgligt, beklagar verkligen. Kan ni inte sätta in hennes ägg i dig då?
  • Regnbågsdröm
    Nykär15 skrev 2017-01-13 11:14:34 följande:
    Sorgligt, beklagar verkligen. Kan ni inte sätta in hennes ägg i dig då?
    Eh nej. Det är samma sak som embryoadoption - dvs väldigt olagligt.
  • Nykär15
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 11:17:27 följande:
    Eh nej. Det är samma sak som embryoadoption - dvs väldigt olagligt.
    Usch för alla dessa regler...tyvärr inte insatt så långt då vi inte kommit till att behöva det själva. Men det står som ett sista alternativ för oss med ÄD utomlands om vi inte får till det via IVF
  • Regnbågsdröm
    Nykär15 skrev 2017-01-13 11:27:33 följande:
    Usch för alla dessa regler...tyvärr inte insatt så långt då vi inte kommit till att behöva det själva. Men det står som ett sista alternativ för oss med ÄD utomlands om vi inte får till det via IVF
    Har ni egna spermier så kan ni göra äggdonation i Sverige. Bra att veta vilka alternativ som finns. Tyvärr har vi homosexuella inte så många vägar att gå.
  • Superfurry
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 09:04:20 följande:

    Blev ingen insättning. Båda dog. Så nu bryter jag ihop. Var min sista chans.
    Försvinner från familjeliv.
    Kram och lycka till till er andra.


    Hej regnbågsdröm!

    Jag har inte hängt i den här tråden alls men läst den och du och jag har "pratat" lite i en annan tråd, minns inte vilken. Jag vill bara säga att jag är verkligen ledsen för denna sista resultat. Det är f-n att det ska vara så svårt! Men det jag ville säga nu helst innan du försvinner från FL är att jag vill gärna berätta om mina erfarenheter.

    Jag har haft exakt som du väldigt kassa ägg alla gånger jag har gjort IVF, har ifs inte gjort det så många gånger men det var ju nästan så att vi gav upp och hade planerat äggdonation. Jag har fått få ägg då jag har en cysta som varje gång växt och blockerat min högra äggstock. Men trots den har jag fått ca fyra ägg från vänster och nån gång har de plockat nån enstaka från hö. Alla ägg blir befruktade, men dör innan de börjar dela sig. Så med andra ord kom jag inte till ET första gången och inte andra gången heller.  Nu inför sista gången så ville de prova en annan protokoll. Jag gjorde korta metoden och tog 450 gonal f och varannan dag under behandlingen så tog jag en pyttelite "shot" av HCG, detta var för äggmognad och äggkvalitet. När jag väl fick ut äggen (fick bara ut tre då en massa äggblåsor var tomma och ja, mina ägg växte ganska ojämnt så det fanns en del små som de inte plockade) men anyways, de  gjorde ISCI på äggen gav de ett ämne, tror att det heter clorifern, så att det skulle kicka igång äggdelning, som en slags "elshock". Det gav resultat och för första gången nånsin kom jag till ET och fick dessutom ett riktig tiopoängare som jag ruvar på nu. Nu är det så att jag är inte gravid då jag inte kommit så långt så jag kan inte säga att detta slutar lyckligt än, men ville gärna skriva till dig asap innan du försvinner från FL. Tänkte om du kunde hitta styrkan till at prova än en gång, kanske du kunde föreslå den protokollen? Jag har dessutom gått på akupunktur i 7 månader innan och min akupunktör har mest jobbat med äggkvalitet. Han jobbade så att cystan inte skulle vaxa under behandling (och den växte faktisk inte så mycket) plus att jag hade mest äggblåsor jag nånsin har haft. Nu fick de inte så många ägg ut ändå, men bara att jag hade kanske 10 äggblåsor till skillnad från högst fyra innan är ju en stor framgång. om ca två veckor vet jag om det gav resultat :)

    Jag förstår at teet känns hopplöst just nu been there med ägg som dör, men om du skulle vilja prova igen så kan jag föreslå protokollet ovan. Hopasp det är ok att jag skriver här om detta trots att jag inte ens hängt i denna tråd. Ville bara ge dig ett uns hopp.
  • Regnbågsdröm
    Superfurry skrev 2017-01-13 12:28:06 följande:
    Hej regnbågsdröm!

    Jag har inte hängt i den här tråden alls men läst den och du och jag har "pratat" lite i en annan tråd, minns inte vilken. Jag vill bara säga att jag är verkligen ledsen för denna sista resultat. Det är f-n att det ska vara så svårt! Men det jag ville säga nu helst innan du försvinner från FL är att jag vill gärna berätta om mina erfarenheter.

    Jag har haft exakt som du väldigt kassa ägg alla gånger jag har gjort IVF, har ifs inte gjort det så många gånger men det var ju nästan så att vi gav upp och hade planerat äggdonation. Jag har fått få ägg då jag har en cysta som varje gång växt och blockerat min högra äggstock. Men trots den har jag fått ca fyra ägg från vänster och nån gång har de plockat nån enstaka från hö. Alla ägg blir befruktade, men dör innan de börjar dela sig. Så med andra ord kom jag inte till ET första gången och inte andra gången heller.  Nu inför sista gången så ville de prova en annan protokoll. Jag gjorde korta metoden och tog 450 gonal f och varannan dag under behandlingen så tog jag en pyttelite "shot" av HCG, detta var för äggmognad och äggkvalitet. När jag väl fick ut äggen (fick bara ut tre då en massa äggblåsor var tomma och ja, mina ägg växte ganska ojämnt så det fanns en del små som de inte plockade) men anyways, de  gjorde ISCI på äggen gav de ett ämne, tror att det heter clorifern, så att det skulle kicka igång äggdelning, som en slags "elshock". Det gav resultat och för första gången nånsin kom jag till ET och fick dessutom ett riktig tiopoängare som jag ruvar på nu. Nu är det så att jag är inte gravid då jag inte kommit så långt så jag kan inte säga att detta slutar lyckligt än, men ville gärna skriva till dig asap innan du försvinner från FL. Tänkte om du kunde hitta styrkan till at prova än en gång, kanske du kunde föreslå den protokollen? Jag har dessutom gått på akupunktur i 7 månader innan och min akupunktör har mest jobbat med äggkvalitet. Han jobbade så att cystan inte skulle vaxa under behandling (och den växte faktisk inte så mycket) plus att jag hade mest äggblåsor jag nånsin har haft. Nu fick de inte så många ägg ut ändå, men bara att jag hade kanske 10 äggblåsor till skillnad från högst fyra innan är ju en stor framgång. om ca två veckor vet jag om det gav resultat :)

    Jag förstår at teet känns hopplöst just nu been there med ägg som dör, men om du skulle vilja prova igen så kan jag föreslå protokollet ovan. Hopasp det är ok att jag skriver här om detta trots att jag inte ens hängt i denna tråd. Ville bara ge dig ett uns hopp.
    Fint av dig att skriva till mig.
    Men jag har gjort fem försök och tyvärr vill ju inte landstinget hjälpa oss mer, utan det här var vårt sista försök då de gjort bedömningen att chanserna är så pass små för mig att kunna bli gravid. Så tyvärr finns det inga protokoll som kan hjälpa mig. Har kört maxdos från start hela tiden, men mina ägg är för dåliga.
    Önskar dig all lycka och tackar dig ändå för att du försöker ge mig styrka. Hade jag fått så hade jag försökt tjugo gånger om. Men det går ju inte när läkarna gör den medicinska bedömningen att min kropp inte kan. Så tyvärr.
  • Superfurry

    ok, nej det är klart. men vill bara tillägga att jag gjort mina behandlingar privat i Danmark, där är de mer öppna med alternativa behandlingar och tar sig an svåra fall.

    Skickar en massa styrka till dig. Det är ingen rolig sits du är i just nu, så jag hoppas att du hittar styrkan att gå vidare på nåt sätt. Massa kramar!

  • Nykär15
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 11:44:58 följande:
    Har ni egna spermier så kan ni göra äggdonation i Sverige. Bra att veta vilka alternativ som finns. Tyvärr har vi homosexuella inte så många vägar att gå.

    Det vet jag..men när vi är klara med IVF-karusellen så är det lite sent kanske för det här hemma i Sverige pga min ålder...så vi får se. Är 40 år. 


    Tycker det är skit att reglerna inte gäller alla oavsett vilken typ av relation man lever i. Vi fick mycket skit när jag var gravid över att vi inte bodde på samma adress, tjatades om vid varje besök eller kontakt...sen slutade det ändå i MA så blev inget barn och inte blivit nåt än. Men tycker inte det är ok att andra ska ha åsikt om ens eget sätt att ha familj på eller hur man bor och lever.
    Nu var det för sent för oss att söka IVF via landsting men det hade inte gått då ändå eftersom man måste ha varit skriven på samma adress i ett år för att få söka...skitregler. 

  • Snuttis2

    Hej zonterapi o akupunktur kan absolut vara intressanta behandlingar att pröva! Men vill varna då det inte är rek. att man gör zonterapi under pågående ivf behandling !!!!!!!!

    Går bra innan start men aldrig när någon form av medicinering startat!!

    Zonterapi handlar om självläkning och att upprätta balans i kroppen och kan i allra värsta fall motverka hela ivf behandlingen då zonterapi kan riskera att arbeta emot medicineringen!!

    Är själv i ivf svängen sen flera år o skulle göra zonterapi men fick avboka alla behandlingar på terapeutens rekommendation då kombinationen är kontraproduktiv !!!!

    Akupunktur vågar jag inte säga något om?

  • Kezza
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 09:57:33 följande:

    Nej. Vi kan tyvärr inte göra något annat eftersom vi är två kvinnor.

    Så vi får försöka med min sambo så småningom om vi ska försöka få barn. Men jag kommer aldrig få bara gravid tyvärr, vilket var min dröm.


    Jag förstår att du kanske inte alls vill tänka på detta mitt i all sorg men jag vill bara berätta att det finns möjlighet till embryodonation, dock i utlandet. Jag har kollat upp detta lite då vi nog kommer att prova det om våra ivf-försök inte fungerar (min sambo har inga egna spermier därför använder vi donerade spermier nu). Företaget IVF-Sverige har en "systerklinik" på Island och där är det lagligt med embryodonation. De verkar bra och har svensktalande personal.

    Jag tänker att detta kan vara en chans för oss med "dåliga ägg" att få bli gravida!
  • Regnbågsdröm
    Kezza skrev 2017-01-14 16:02:22 följande:
    Jag förstår att du kanske inte alls vill tänka på detta mitt i all sorg men jag vill bara berätta att det finns möjlighet till embryodonation, dock i utlandet. Jag har kollat upp detta lite då vi nog kommer att prova det om våra ivf-försök inte fungerar (min sambo har inga egna spermier därför använder vi donerade spermier nu). Företaget IVF-Sverige har en "systerklinik" på Island och där är det lagligt med embryodonation. De verkar bra och har svensktalande personal.

    Jag tänker att detta kan vara en chans för oss med "dåliga ägg" att få bli gravida!
    Tack för din omtanke. Jag vet att möjligheten till embryoadoption finns utomlands i vissa länder. Dock enbart för heterosexuella på de kliniker jag sett. Tyvärr.
    Men förhoppningsvis går väl utveckligen framåt där också någon gång. Men vårt nästa steg efter att vi sörjt ett tag blir ändå att gå vidare med min sambo. Det vore ju helt sinnessjukt om hon inte heller kan bli gravid. Det är ju trots allt barn vi vill ha. Även om sorgen över att inte få bära det är stor i mig.
  • jasmin79
    Regnbågsdröm skrev 2017-01-13 09:04:20 följande:

    Blev ingen insättning. Båda dog. Så nu bryter jag ihop. Var min sista chans.
    Försvinner från familjeliv.
    Kram och lycka till till er andra.


    Så fruktansvärt tråkigt! Blir riktigt ledsen för din skull. Hoppas att allt ändå löser sig för er i framtiden med din sambo. Kram.

  • minerva123

    Jag ser att tråden inte är helt ny och det är möjligt att du inte längre läser här, Regnbågstjej. Men jag känner verkligen med dig och ville i alla fall tipsa om att det finns en möjlighet att bli gravid med sin partners ägg. Behandlingen görs på Island och räknas inte som embryodonation. Mer info finns i länken.

    http://regnbågsfamilj.se/reportage/barn-med-sin-partners-agg/

  • Regnbågsdröm
    minerva123 skrev 2017-03-22 16:31:23 följande:

    Jag ser att tråden inte är helt ny och det är möjligt att du inte längre läser här, Regnbågstjej. Men jag känner verkligen med dig och ville i alla fall tipsa om att det finns en möjlighet att bli gravid med sin partners ägg. Behandlingen görs på Island och räknas inte som embryodonation. Mer info finns i länken.

    http://regnbågsfamilj.se/reportage/barn-med-sin-partners-agg/


    Tack minerva. Vad fin du är.
    Vi kommer att försöka med min sambo först. Skulle min längtan fortsätta vara såhär stor även efter att vi förhoppningsvis fått ett barn genom henne.. ja då får Island bli vårt alternativ för syskon i så fall. Men jag hoppas att jag kommer över allt när vi förhoppningsvis fått barn på annat vis.
Svar på tråden Erfarenhet av zonterapi/akupunktur vid IVF