• KristinaJ

    Ivf start i November

    Här är en 32.årig tjej som är oförklarligt barnlös. Vi skulle starta i oktober (äntligen!) men mitt blodprov visade att jag inte hade skydd mot röda hund så kändes tryggast att vaccinera sig, vilket betydde ytterligare en månads väntan.

    Men ska förhoppningsvis starta nästa vecka! Blir lite tight innan jul, men hinner förhoppningsvis köra då det är korta protokollet. 

    Dock har jag fått tid för ultraljud på måndag, dagen innan beräknad mens, någon annan som har det så? Vad kollar de då? Känns som man redan gjort hundra ultraljud och vet ju att de ska kontrollera två gånger för att undersöka äggblåsorna under tiden, men vad kollar de precis inför? Vet någon? Jag har redan fått recept och info om sprutorna mm.

    Åh, detta är sådan bergochdalbana. Så skönt att äntligen komma igång samtididigt som det är så psykiskt påfrestande och läskigt. 

  • KristinaJ

    Åh vad spännande att läsa era historier, det känns så skönt att inte vara ensam. Som andra nämnt, det känns som att alla runt om en blir gravida till höger och vänster, det är först när man hamnar på fertilitetskliniken som man får en annan verklighet presenterad för sig. Som jag önskar att fler var öppna och pratade om sina svårigheter att få barn, men samtidigt förstår jag ju att det är jättetungt att dela en sådan personlig kamp. Jag håller alla tummar för er här i tråden!! <3

    Idag tog jag min första spruta Gonal-f !!! Eller, min man tog den (jag vågade inte titta ens) så nu är det bara att "spruta på" och vänta resultat från blodprov och så småningom ultraljud. Såå nervöst. Skräcken att kroppen inte ska reagera alls! 

  • KristinaJ
    KajsaStina123 skrev 2016-11-18 20:02:54 följande:

    Spännande att läsa om alla, jag har precis börjat med nässpray idag för att nedreglera mina hormoner..så första steget i detta ivf projekt


    Åh, vad kul! Grattis! Heja er!!! 
  • KristinaJ

    Idag var det "äntligen" dags för äggplock. Jag var så himla nervös innan, speciellt då jag endast varit på ett vul och sprutat så få dagar kändes det som (8 dagar). Men det gick i alla fall oväntat snabbt och smärtfritt! mycket berodde nog på den fantastiska personalen som var så lugn och proffsig och stod beredd med morfinet om jag råkade säga aj för högt. Av 9 tillräckligt stora blåsor fick de ut 5 ägg. Låter lite, kanske får jag en högre dos nästa gång? (Hoppas slippa nästa gång såklart). Nu väntar en jobbig kväll/natt innan besked om eventuell befruktning i morgon..

  • KristinaJ
    pergotimestina skrev 2016-12-02 16:04:33 följande:

    Hej jag ville bara skicka lite tröst med att jag fick ut 3 ägg vid mitt fösta äggplock, jag va helt förtvivlad!!

    MEN jag fick tillbaka 1 fin fint 4 celligt ägg! Så tappa aldrig hoppet ???? det behövs bara ett guldägg ?


    Jag fick också "bara" ut 5 ägg idag. Men försöker tänka att det inte är mängden som räknas :) Och 5 är ju ändå 5!
  • KristinaJ
    Sascha lo skrev 2016-12-01 15:49:42 följande:

    Hej!

    Hoppas jag kan passa in i denna tråden. Jag är ny på familjeliv och lite orolig för att jag bara ska bli nojjig(are) men testar och hoppas jag kan hitta stöd!

    Bakgrund:

    Jag och min fästman har försökt få till en liten sen feb 2015.

    För ett år sen fick vi remiss till sahlgrenska och efter en utredning i mars fick vi veta att det inte är något "fel" på oss.

    21 nov började jag med gonal-f och la sen till orgalutran.

    Idag gjorde vi vårt äggplock och vi fick ut 5 ägg.

    På lör ska ett tillbaka om dem blir befruktade. Är så nervös så jag vet inte vart jag ska ta vägen!!

    Började gråta när dem sa att det var 5 för trodde det skulle bli fler...

    Hoppas hoppas.

    Kram


    Jag fick också "bara" ut 5 idag men min läkare tyckte det var ett bra resultat. Men kände också att det var lite. Håller tummarna för dig!
  • KristinaJ
    pergotimestina skrev 2016-12-02 20:59:25 följande:

    Ja absolut min läkare sa att det behövs bara 1 :)

    Håller tummarna för dig... har dom sagt 2 dagar till insätrning?

    Hoppas att få läsa att du är ruvar snart :)


    Blir på måndag antagligen (tredagars pga inga ET på söndagar)) men om alla fem blir hefruktade blir det på onsdag. Vågar inte hoppas på det dock.. :)
  • KristinaJ
    KajsaStina123 skrev 2016-12-03 07:04:37 följande:

    Hej!

    Hoppas ni får ett bra svar idag, jag ska också "bara" ta sprutor i 7 dagar, känns också som kort tid, men jag hoppas innerligt att det räcker. Ska till kliniken på fredag för vul och hoppas då att allt ser ut som de förväntar!! När tog du ägglossnings sprutan? Och hur många dagar fick du vänta innan ÄP efter det?


    Ägglossningssprutan tas alltid 36 timmar innan plock vad jag förstått? Var tvungen att ta den prick 21.00 ons för äggplock 09.00 fredag! Av fem ägg blev två befruktade och läkaren bekräftade det jag fruktat, att äggen kanske inte var helt mogna eftersom många av blåsorna också var små och de största inte jättestora. Ååååh! Nu håller jag alla världens tummar för de två. Men eftersom jag inte har insättning förns måndag eftermiddag är jag inställd på attde kommer hinna ringa och säga att de inte ser tillräckligt bra ut. Känns inte dom några vidare odds med endast två befruktade :( fan!
  • KristinaJ
    Sascha lo skrev 2016-12-03 10:27:48 följande:
    Jag tyckte med det gick bra! Jag bad om mer och fick morfin och lustgas. Fick jätteont när det var över men sa till och då gav dem mig en tablett och sen släppte det och jag var bara trött resten av dagen.

    Blir det återföring för dig idag då om allt går vägen? Tänk om man får ruva in andra advent! Tur jag är förlovad med en norrlänning för han är hur lugn som helst medan jag nästan kräks av nervositet. Hatar att inte ha kontroll på situationen..!!
    Åh, jag önskar jag med var gift med en norrlänning! Haha! Min man är lika nervig som jag och nu kommer vi oroa ihjäl oss att inget av våra två ägg håller måttet eller klarar sig tills på måndag! Man vill ju vara så positiv och hoppfull sitt första IVF men jag känner mig helt nedslagen just nu. Från 14 fina stora äggblåsor till endast 5 ägg och ynka 2 befruktade. Blir orolig och började på riktigt överväga att ställa oss i adoptionskö idag. Det känns så stort och läskig att ha IVF som sitt enda sista hopp när första rundan inte alls gick som väntat :(

    Ps. Jag tyckte också äggplocket gick hyfsat smärtfritt men fick så galet ont efteråt! Fick ta två citodon och däcka för att orka med det, men ett dygn senare var smärtan nästan helt borta! :) Ändå skönt att veta inför kommande äggplock att det faktiskt inte är så farligt med själva plocket i alla fall.  

    Hur går det för dig? Har du gjort insättning? eller är det på g? :) 
  • KristinaJ
    Sascha lo skrev 2016-12-06 11:35:44 följande:

    Men vad lika!:) våra var 4 celliga. Jag vet inte när vi ska få svar om dem andra men hoppas snart..

    Det jobbigaste just nu är att jag inte känner nånting. Absolut ingenting. Borde man inte känna trötthet, mer uppsvälld, molande? Känns som att ingenting har hänt:(


    Jag fick tillbaka en tredagars 8-cells igår, och min läkare sa till mig efteråt: "bli inte orolig om det inte känns något nu närmsta tiden, själva återförandet är så snällt mot kroppen så det brukar inte kännas efteråt, och när embryot fäster är det väldigt få som känner något överhuvudtaget, varken just då eller kommande dagarna.."

    Kanske sa hon bara det för att lugna mig? Men det gjorde mig lugn iaf :)
  • KristinaJ
    pergotimestina skrev 2016-12-09 20:07:08 följande:

    Hej tjejer.

    Tänkte bara kolla hur det går för er allihopa vart befinner ni er I eran behandling?

    Och hur går det för alla ruvare? Har ni märkt av någonting?

    Så nyfiken på hur det går för er:)


    Ruvardag 4, har typ precis blivit av med all ömhet efter äggplock. Du då? Mår bra förutom jätteömma bröst och minikramper på kvällen (av lutinus?) känner du något sådant? :) sååå jobbig väntan!
  • KristinaJ
    pergotimestina skrev 2016-12-09 23:35:41 följande:

    Det känns som att tiden står stilla när man ruvar:/

    Jag hade ont ca första hela veckan efter äggplock ( jag tyckte att det gjorde ganska ont) så värken höll i sig hela vecka efter.

    Har du testat och kollat om ovitrelle sprutan är ute ur kroppen? Min försvann ca 7-8 dagar efter injektionen om jag inte minns helt fel.

    Jag har lite dragnings och stickande känsla i tjej magen just nu .

    Det känns nästan som känslan innan mens...

    Du måste berätta hur det går :) jag är så nyfiken:))

    Jag hoppas verkligen att du får ett plus snart.

    Har du bestämt om du ska tjuv testa tidigare än test dagen?

    ( OM du nu bestämmer dig för att göra det så kosta på dig ett bra test, de som är billiga visar mycket dåligt när man testar tidigt.)

    Jag testade på dag 7 med clearblue + test)


    Nää jag har typ aldrig testat varken ägglossning eller graviditet. Har endast ett test från kliniken hemma så det spar jag OM mensen inte kommer innan :) blir bara stressad och mer nojig av tester tyvärr :)

    Men dragningskänsla låter väl bra? :) kan ju vara något som händer där inne, hoppppas!
  • KristinaJ
    minbaramin skrev 2016-12-09 19:31:40 följande:

    Hej

    Jag hoppar också in här.. gör nu vår första ivf.. utredningen visade att jag har lågt amh. Resan är verkligen som en berg och dalbana.. oklart om ivfen skulle fullföljas då jag svarade dåligt på menopuren trots hög dos.. slutade iaf med 4 äggblåsor..

    Äggplock igår och 4 ägg ut.. jag va så lycklig.. sen börjar nästa katastroftankar.. tänkt om de inte befruktade? Idag ringer de och berättar att alla 4 är befruktade!! Jättelycklig.. har tid för återföring imorgon kl.13 men nu är jag jätterädd att de inte klarar sig :(

    Den resa är såååå jobbig men jag hoppas så mycket.

    Vi går på carl von linne kliniken i Uppsala.

    Känns bra att läsa allas historier då jag känner mig fruktansvärt ensam i detta.


    Du är allt annat än ensam! Vi är (tyvärr) många! Önskar jag kunde ge er alla inkl mig själv det vi önskar oss i julklapp.

    4 befruktade låter ju super! Jag hade 13 blåsor, endast 5 ägg och endast 2 av dessa blev befruktade!! Hade också katastroftankar.. speciellt då jag gjort plock en fre och de aldrig återför en söndag så fick vänta tre dagar på att de kanske ringa och säga att ingen av de få två hade överlevt. Helt onödig oro! Ett fint fick jag tillbaka i måndags och ett skulle få ett försök till frys! :) Klysight men: det behövs ju bara ett! <3

    Håller alla tummar för dig!
  • KristinaJ
    Sascha lo skrev 2016-12-11 09:05:17 följande:

    Ruvardag 9.

    Vågar inte testa än men blir tokig av att inte veta!

    Hur tänker ni? Har ni som ruvar några graviditets-tecken och isåfall vilka?


    Ruvardag 6. Känner typ ingenting. Fram tills igår var brösten stora och ömma och magen molande men det har typ avtagit nu. Känner inte ens något av lutinus (var lätt illamående från lutinusdag två tom igår). Lite öm men snarare övre delen av magen än tjejmagen. Har inga tester hemma, känns nästan skönt. Men väntandet är hemskt!!! Känner mig verkligen inte gravid.

    Du?
  • KristinaJ
    Troyanen skrev 2016-12-18 18:23:36 följande:

    Hej tjejer!

    Vi gjorde en återföring den 14/12 efter ha fått ut 19 ägg, 11 som var mogna, 7 blev befruktade. Det slutade med 2 fina embryos. Vi satte in en liten barbapappa, och nu är det bara att vänta. Jag har pco och detta är vårat första försök. Jag känner att det spänner vid livmodern, illamående. Brösten är ömma och stenhårda, vårtorna är stora - men det är nog efter ovitrellen. Vi får testa den 27e...känns som en evighet!


    Åh spännande! Håller tummarna! Också gjort min första ivf nu, vi fick också två fina embryon (av endast två befruktade). Återföring 5 dec för min del. Testdag 21/22. Mådde illa första veckan, sedan la det sig. Misstänker av lutinus. Mina bröst är seriöst gigantiska, haha!!!
  • KristinaJ
    Troyanen skrev 2016-12-18 20:47:07 följande:

    Lutinus är underbart! 3 gånger om dagen. Hur känner du inför testet?


    Har smygtestat positivt igår och starkare idag. Höll på att kräkas av nervositet att mensen var på g, haft vanlig mensvärk och skulle utan ivf haft mens igår. Svårt att vara glad än, mest chockad och orolig. Har varit nere i barnlösa träsket och sedan svajiga ivf-landet så är såå trööött! Men önskar galet mycket såklart!!!!! <3

    Hur känner du?
  • KristinaJ
    Troyanen skrev 2016-12-19 09:29:25 följande:

    Har du köpt stickor? Jag har beställt 10 st...bara för att se om det där strecket blir starkare eller svagare. Men vet inte om det är så bra..? Tänk om det blir starkare trotts att man inte är gravid och kroppen bara luras? Tycker att detta är otroligt jobbigt psykiskt. Trotts gravsyntom så kan det bara vara en luring pga alla hormoner.

    Jag tycker detta har varit mycket jobbigare än jag trodde det skulle vara - känner inte igen mig själv ibland. Alla hormoner, tankar, hur man fixar med jobb för att kunna åka till kliniken. Låt den 27e komma fortare!

    Gud vad härligt att strecket blir starkare!!! Vart bor du? Hur gammal? Vilken klinik?


    Hur menar du nu? Du kan ju endast få falskt positivt om du testar så tidigt att ägglossningssprutan ej gått ur. Om du väl får plus efter den, så får du ju inget falskt plus! :) men självklart psykiskt jobbigt att ha massa stickor och eventuellt se ett svagare streck. Därför har jag gett mig testförbud nu. Testdag officiellt om två dagar, om allt är ok då ska jag inte testa mer! :)
  • KristinaJ
    pergotimestina skrev 2016-12-25 17:44:35 följande:

    Åhh va jag känner igen det där! Men varför ska du sluta med lutinusen så tidigt? Jag fick fortsätta i 2 veckor efter test dagen! Men det kanske är olika.

    Jag ser fram emot att få se ett fint plus imorgon :))

    Tack så mycket, håller tummarna för imorgon!..


    Jag har också hört så himla olika om lutinus. Fick instruktioner att sluta på testdag, men när jag plussade blev jag nojig då förpackningen säger att de ska fortsätta tas i 30 dagar efter bekräftad graviditet. När jag ringde och frågade på kliniken sa de typ: "har du kvar hemma? Då kan du ta tills de tar slut och trappa ner."

    Eh, jaha? Nyss skulle jag ju sluta tvärt? Eftersom de plötsligt sa att det var bra att fortsätta så gjorde jag det. Först två om dagen första veckan (tills idag) och sedan en om dagen tills de är slut. Vågade inget annat. :) är dock fortfarande nojig över hur olika instruktioner man får!
Svar på tråden Ivf start i November