• Anonym (bebis)

    Fick veta att han har ett till barn som han aldrig träffat

    Förra året träffade jag en man som jag blev ihop med och efter några månader flyttade vi ihop. Han hade varit skild i några år och har vuxna barn som är utflugna. Vårt förhållande har varit väldigt bra, han är omtänksam och världens snällaste person. Trodde jag då fram tills nu. Jag fick nämligen veta att han har en bebis ihop med en tjej som han träffat strax innan han träffade mig. 

    Han har aldrig träffat barnet och vill inte se eller höra något från mamman och barnet. Vi hade gemensamma vänner innan vi träffades och jag frågade dem om de visste något om detta och det gjorde de inte, enligt dem hade han varit singel efter skilsmässan för några år sedan tills han träffade mig. 

    Jag blev såklart väldigt chockad, både över hans beteende och över att han undanhållit sanningen från mig under ett helt år. Hans svar var att han inte trodde att detta var viktigt eftersom han inte skulle träffa barnet och vårt gemensamma liv skulle inte påverkas av att han har ett annat barn. Ett barn är inte viktigt nog att nämna för sin partner?! Tyst Jag har försökt förstå varför han inte är intresserad av barnet eftersom han ju älskar sina andra barn (med sin exfru) mer än allt annat. De träffas ofta, umgås och hittar på olika saker tillsammans, aktiviteter, resor osv. 

    Han har ingen bra anledning, han vill helt enkelt inte då barnet inte var planerat och de inte är ihop längre. Han försöker inte ens komma med bortförklaringar. Trodde att han skulle berätta något om att mamman har lurat honom, att hon är en galning eller något liknande. Han sa att hon är en fin tjej men att han inte vill vara ihop med henne och då han redan från början berättat för henne att han vill att hon gör abort så anser han inte att han har något mer ansvar. Han säger alltså inget dåligt om henne alls och de har aldrig bråkat. De har pratat lite under graviditeten men sen när barnet föddes ville han inte träffa dem och hon slutade höra av sig.

    Vi är både äldre, ca. 50 år och har barn (tillsammans med andra) och kommer inte att ha gemensamma barn så jag är inte orolig att jag kommer att hamna i samma situation som hans ex men känner ändå att vårt förhållande är förstört. Det känns som att han endast spelat teater inför mig och att han inte alls är så snäll och omtänksam som han låtsas vara. 

    Jag känner mig verkligen lurad. Hur kan man vara så underbar mot vissa personer i sin närhet men samtidigt skita i ett av sina barn?! 

    Vet inte vad jag vill med tråden. Vad tycker ni om hela situationen, åsikter? 

  • Svar på tråden Fick veta att han har ett till barn som han aldrig träffat
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Gosh) skrev 2016-10-20 21:21:18 följande:
    Har han kört oskyddat sex så är han dum i huvudet och ska ta sitt ansvar xD detsamma om en kvinna kör oskyddat.

    Men har han kört med kondom eller trott att kvinnans p-piller (om exet gick på det) skulle hålla. ..Så har han rättigheter att göra "abort" enligt min åsikt .

    Så...Ja det beror på situationen och om dem var skyddade eller ej..Var dem skyddade så gör han inget fel...Men var dem oskyddade då ska han ta sitt ansvar! Abort ska inte ses som en preventivmedel
    Fast det funkar ju inte så.
    Mannen kan inte göra en juridik abort..
    Oavsett om han blev lurad, att kvinnan sa att hon hade p-piller etc..
    Väljer kvinnan att föda barnet så står han med som pappa och får betala underhåll..
    Det är ju för barnets skull, inte kvinnans.


  • Anonym (Eh)
    Anonym (bebis) skrev 2016-10-19 00:20:43 följande:

    Förra året träffade jag en man som jag blev ihop med och efter några månader flyttade vi ihop. Han hade varit skild i några år och har vuxna barn som är utflugna. Vårt förhållande har varit väldigt bra, han är omtänksam och världens snällaste person. Trodde jag då fram tills nu. Jag fick nämligen veta att han har en bebis ihop med en tjej som han träffat strax innan han träffade mig. 

    Han har aldrig träffat barnet och vill inte se eller höra något från mamman och barnet. Vi hade gemensamma vänner innan vi träffades och jag frågade dem om de visste något om detta och det gjorde de inte, enligt dem hade han varit singel efter skilsmässan för några år sedan tills han träffade mig. 

    Jag blev såklart väldigt chockad, både över hans beteende och över att han undanhållit sanningen från mig under ett helt år. Hans svar var att han inte trodde att detta var viktigt eftersom han inte skulle träffa barnet och vårt gemensamma liv skulle inte påverkas av att han har ett annat barn. Ett barn är inte viktigt nog att nämna för sin partner?! Tyst Jag har försökt förstå varför han inte är intresserad av barnet eftersom han ju älskar sina andra barn (med sin exfru) mer än allt annat. De träffas ofta, umgås och hittar på olika saker tillsammans, aktiviteter, resor osv. 

    Han har ingen bra anledning, han vill helt enkelt inte då barnet inte var planerat och de inte är ihop längre. Han försöker inte ens komma med bortförklaringar. Trodde att han skulle berätta något om att mamman har lurat honom, att hon är en galning eller något liknande. Han sa att hon är en fin tjej men att han inte vill vara ihop med henne och då han redan från början berättat för henne att han vill att hon gör abort så anser han inte att han har något mer ansvar. Han säger alltså inget dåligt om henne alls och de har aldrig bråkat. De har pratat lite under graviditeten men sen när barnet föddes ville han inte träffa dem och hon slutade höra av sig.

    Vi är både äldre, ca. 50 år och har barn (tillsammans med andra) och kommer inte att ha gemensamma barn så jag är inte orolig att jag kommer att hamna i samma situation som hans ex men känner ändå att vårt förhållande är förstört. Det känns som att han endast spelat teater inför mig och att han inte alls är så snäll och omtänksam som han låtsas vara. 

    Jag känner mig verkligen lurad. Hur kan man vara så underbar mot vissa personer i sin närhet men samtidigt skita i ett av sina barn?! 

    Vet inte vad jag vill med tråden. Vad tycker ni om hela situationen, åsikter? 


    Jag gissar att han inte villa ha kondom och att det är därför de blev gravida, eller att han inte har intellektuell förmåga att fatta att inga p-piller är 100% säkra. Jag tror inte att jag hade velat vara tillsammans med en man med sån attityd. Hade jag dessutom fått veta att han undanhållit  mig den informationen så länge då hade han blivit an annan person i mina ögon - inte den person jag blev kär i.

    Klart att det påverkar er att han har ett barn. Barnet har alltid rätt till sin far och dessutom kommer detta barn att ärva honom så småningom.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-10-19 18:09:55 följande:
    Ska man tvinga en man att ta hand om ett barn ,som han inte ville ha,utan mamman ville det?Tänker ni på VV i detta Fall,automatiskt?"eftersom kvinnan vill ha detta barnet,är jag tvungen ta hand om detta 50/50?Vakna!
    Han har varit med och satt detta barn till världen. Abort är inte som att gå till tandläkaren. Det är inte alla som klarar av att gå igenom en abort fysisk och inte minst psykiskt. Om man som man inte vill ha barn kan man använda kondom eller sterilisera sig. Med tanke på mannens ålder och att han redan hade barn hade han mycket väl kunnat sterilisera sig.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Gosh) skrev 2016-10-20 00:15:05 följande:

    Kan en kvinna göra abort så kan en man göra en "abort".

    Sjukt att bara det ena könet ska ha makten att antagligen födda ett barn eller abortera den.

    Har mannen "aborterat" barnet så har kvinnan i mitt tycke ingn rättighet att tvinga på mannen det oönskade barnet (vilket hon inte gör i detta fallet)..kvinnan kan ju skaffa en ny pappa till barnet istället och då får barnet en far i livet.

    För aldrig kan en kvinna gå med på att födda ett barn åt pappan om han vill behålla men hon vill abortera. För det är upp till kvinnan ...

    Så i mina ögon är ts man ingen "monster" utan en man som har "aborterat" ett oönskat barn som han absolut inte ska bli påtvingad. .Dock hoppas jag att hans önskade barn inte är hel syskon till det oönskade, för det blir ju taskigt om det oönskade får syn på sin "pappa" som hälsar på sina önskade barn...

    Jag hoppas att mamman till den oönskade barnet (enligt ts man) hittar en lämplig pappa till barnet så att den får en underbar familj ^^

    Eller kanske en extra mamma :P

    Tycker Ts ska glömma händelsen och fokusera på sin underbara man ^^ för du hade väl inte velat bli tvingad att födda ett barn bara för att din man hade velat?


    Visst, vi kan införa juridisk abort - den dagen kvinnan kan delegera den smärtsamma förlossningen till pappan...
  • Anonym (Eh)
    Anonym (asdf) skrev 2016-10-20 07:33:15 följande:
    Det handlar inte om att mamman har mer makt över bebisen än pappan utan om att hon har makten över sin egen kropp. Alla människor har rätten att göra vad de vill med sina egna kroppar. Så även gravida kvinnor. Därav aborträtten.
    Och mannen har också rätt att göra vad han vill med sin kropp, exempelvis sterilisera sig när han närmar sig 50 om han inte vill ha fler barn.
  • Anonym (Eh)
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-20 09:19:25 följande:

    Jag tror att det handlar om att mannen känt sig pålurad barnet, och då valt att dra sin kos helt enkelt. Kvinnan kanske lurade till sig graviditeten


    Det säger ju TS att kvinnan INTE gjort. Mannen talar inte illa om kvinnan och beskyller henne inte heller för nåt sånt.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Gosh) skrev 2016-10-20 21:21:18 följande:
    Har han kört oskyddat sex så är han dum i huvudet och ska ta sitt ansvar xD detsamma om en kvinna kör oskyddat.

    Men har han kört med kondom eller trott att kvinnans p-piller (om exet gick på det) skulle hålla. ..Så har han rättigheter att göra "abort" enligt min åsikt .

    Så...Ja det beror på situationen och om dem var skyddade eller ej..Var dem skyddade så gör han inget fel...Men var dem oskyddade då ska han ta sitt ansvar! Abort ska inte ses som en preventivmedel
    Trots att man skyddar sig kan en graviditet uppstå. Om jag skulle bli gravid så skulle jag bli förtvivlad. Jag skulle inte klara att genomföra en abort rent mentalt, så jag hade varit tvungen att genomgå en oönskad graviditet, en smärtsam förlossning och en kostsam uppfostran i 18 år. Pappan hade fått betala ett underhåll bara så han hade kommit billigt undan.

    Nej män kan inte välja, men kvinnor kan inte heller välja. I par där man gemensamt bestämmer sig för att skaffa barn kan inte kvinnan delegera en jobbig graviditet och en smärtsam förlossning till pappan. det är precis lika orättvist!
  • Anonym (Eh)
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-21 05:59:28 följande:
    Jo fast hur många par använder kondom i långa förhållanden, egentligen? Jag kan faktiskt förstå, att om ett par har kommit överens om att hon ska ha spiral t.ex., så räknar mannen med att den sitter där den ska. Och att hon inte har gått till MVC och tagit ut den utan att berätta det för honom. 

    Det bästa skulle ju vara om det kom ett manligt p-piller någon gång... Då först skulle männen få samma kontroll över sin fruktsamhet som kvinnor haft i ett halvt sekel nu. 
    Vi använder kondom. Jag mår skit av p-piller.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Lf) skrev 2016-10-24 10:40:32 följande:
    Nej det är nog inte många par som gör det..
    Använder kondom..

    Självklart så slutar man ju inte bara med p-piller/spiral utan att säga det till sin partner, det är ju fult gjort.
    Men det finns ju dom som blivit gravida trots p-piller/spiral..

    Jo det hade varit bra med ett p-piller för män..
    Så dom kan skydda sig på annat sätt förutom kondom.
    Det pågår ju försök med p-piller för män, men de har för många biverkningar (dvs färre biverkningar än p-piller för kvinnor!)
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Eh) skrev 2016-10-24 11:47:43 följande:
    Det pågår ju försök med p-piller för män, men de har för många biverkningar (dvs färre biverkningar än p-piller för kvinnor!)
    Okej..
    Konstigt att män ska inte behöva tåla en uppsjö av biverkningar men kvinnor ska :-/
    Jag förstår inte männens ovilja till att använda kondom faktiskt..
    Jag tycker det är rena skitsnacket att det skulle kännas annorlunda med kondom.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Lf) skrev 2016-10-24 12:33:15 följande:
    Okej..
    Konstigt att män ska inte behöva tåla en uppsjö av biverkningar men kvinnor ska :-/
    Jag förstår inte männens ovilja till att använda kondom faktiskt..
    Jag tycker det är rena skitsnacket att det skulle kännas annorlunda med kondom.
    ..och noll biverkningar, plus att man bara har den på när man behöver. P-piller måste man lida med oavsett om man har sex eller inte.
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Eh) skrev 2016-10-24 12:42:06 följande:
    ..och noll biverkningar, plus att man bara har den på när man behöver. P-piller måste man lida med oavsett om man har sex eller inte.
    Ja precis..
    Jag använder inte p-piller nu, men tänker inte börja igen någonsin..
    Jag fick humörsvängningar och hade mens två gånger varje månad..
    Inte speciellt roligt, plus att man har läst om tjejer som fått mycket värre biverkningar än så..
    Dåligt att det skrivs ut p-piller och att dom dessutom rekommenderas.. :-/
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Lf) skrev 2016-10-24 13:06:05 följande:
    Ja precis..
    Jag använder inte p-piller nu, men tänker inte börja igen någonsin..
    Jag fick humörsvängningar och hade mens två gånger varje månad..
    Inte speciellt roligt, plus att man har läst om tjejer som fått mycket värre biverkningar än så..
    Dåligt att det skrivs ut p-piller och att dom dessutom rekommenderas.. :-/
    Och att tjejer går på hormonpiller från att de är 15 år och i flera decennier.
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Eh) skrev 2016-10-24 14:35:37 följande:
    Och att tjejer går på hormonpiller från att de är 15 år och i flera decennier.
    Ja det är också helt knäppt..
    Att man skriver ut recept till unga tjejer som inte ens har ett sexliv alla gånger!
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Lf) skrev 2016-10-24 14:42:23 följande:
    Ja det är också helt knäppt..
    Att man skriver ut recept till unga tjejer som inte ens har ett sexliv alla gånger!
    Faktiskt finns det tjejer som mått dåligt från tonåren och framåt, varit nedstämda, haft låg sexlust osv. Inte förrän de slutar med p-pillerna, kanske 10-12 år efter att de börjat äta dem, förstår de att det är pillerna som orsakat nedstämdheten. De har trott att det varit annat eftersom de inte minns hur det var innan de började käka piller och eftersom de började med p-piller samtidigt som kroppen och humöret även ändrades på grund av puberteten.
Svar på tråden Fick veta att han har ett till barn som han aldrig träffat