• Tihi

    Din godaste och lättaste ostsås till pasta?

    Vilket recept använder du till ostsås? Helst enkelt då jag är en novis på hemlagad ostsås. 
    Jag har googlat men föredrar att inte bara se ett recept på en random sida.

  • Svar på tråden Din godaste och lättaste ostsås till pasta?
  • norrlandsflicka

    [quote=77067651][quote-nick]Tihi skrev 2016-10-20 21:15:57 följande:[/quote-nick]

    Det lät ganska lätt och supergott. Kan man köra det på spisen istället? Riven mozzarella, funkar det för jag råkar ha det hemma?

    Har aldrig provat på spisen eller just mozzarella men det funkar säkert. Fördelen med micro annars tycker ju jag är att det inte bränns vid...

    Godast tycker jag det blir med mer lagrad ost. Fast oftast blir det på Gouda då det är den ost vi oftast har hemma.

  • Rafael90

    Själv kör jag på Keldas pastasås Fyra ostar och slänger ner knaperstekt bacon och broccolibitar i den.

  • dessan59

    Aniiee

    jag vet att man inte behöver steka kassler, men det blir godare tycker jag om man gör det. det som var meningen med mitt svar var att berätta om en väldigt god ostsås som jag gör!! tycker att det är så synd att "märka ord"

  • Aniiee
    dessan59 skrev 2016-10-22 11:56:17 följande:

    Aniiee

    jag vet att man inte behöver steka kassler, men det blir godare tycker jag om man gör det. det som var meningen med mitt svar var att berätta om en väldigt god ostsås som jag gör!! tycker att det är så synd att "märka ord"


    Alltså, det lät som att du menade typ "kom ihåg att steka kasslern ordentligt annars..." typ som med kyckling. Hade du skrivit "den blir godare då" så hade det ju varit klart att det är en smaksak. Jag ansåg mig behöva klargöra att man inte behöver steka kassler för att det finns faktiskt folk som inte vet att kassler är ätklart. Jag stöter på sånna stup i kvarten. Så det var inte meningen att märka ord utan att vara tydlig med livsmedelshygienen.

    Förlåt om du blev kantstött.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • ciann

    Smält två tredjedelar av en Kvibbille gräddädel i lite olja.
    Blanda in en burk cremefraiche
    Rör om
    Klart! 

    Vill man kan man blanda i frysta gröna ärtor 

  • Linnea1994

    Vad skall du ha ostsås till? Ett svenskt påfund som förstör, tycker jag.
    Långkokta små tomater med vitlök och pepparonchini är den perfekta basen för pasta av olika slag.
    Om man går till pastans hemland Italien så serveras det aldrig ostsås till pasta.

  • sextiotalist
    Linnea1994 skrev 2016-11-11 13:19:22 följande:

    Vad skall du ha ostsås till? Ett svenskt påfund som förstör, tycker jag.
    Långkokta små tomater med vitlök och pepparonchini är den perfekta basen för pasta av olika slag.
    Om man går till pastans hemland Italien så serveras det aldrig ostsås till pasta.


    Det är supergott det också. Men ostsås är också gott. Det ena behöver inte utesluta det andra.

    Jag hade förresten älskat detta, min sambo avskytt (då han varken äter vitlök, jag vet, det är katastrof ;) , eller tomater).

    Vi är riktiga såsälskare i den här familjen.
  • Birgitta02

    Koka upp grädde och en halv grönsaksbuljongtärning. Ta av kastrullen från spisen och häll i nån näve riven ost eller två och rör runt. Obs! Du får inte låta denna koka eftersom såsen blir grynig och äcklig.

    Det var den enkla varianten. Sen finns det en massa andra varianter. Kolla på www.tasteline.se

  • Linnea1994
    sextiotalist skrev 2016-11-11 13:48:14 följande:
    Det är supergott det också. Men ostsås är också gott. Det ena behöver inte utesluta det andra.

    Jag hade förresten älskat detta, min sambo avskytt (då han varken äter vitlök, jag vet, det är katastrof ;) , eller tomater).

    Vi är riktiga såsälskare i den här familjen.
    Vad jobbigt med en sambo som inte äter vitlök!
    Gör ni 2 olika varianter utav er mat eller får du avstå vitlöken?
  • sextiotalist
    Linnea1994 skrev 2016-11-14 09:25:17 följande:

    Vad jobbigt med en sambo som inte äter vitlök!

    Gör ni 2 olika varianter utav er mat eller får du avstå vitlöken?


    Det varierar. Beror på vad det är
  • Rehab

    2-3dl creme fraiche som du värmer upp i kastrull. Hyvla i smakrik ost, cheddar eller lagrad hushållsost. Låt smälta ihop med creme fraichen under omrörning, smaka av om du fått tillräcklig ostsmak. klart.

    Om du vill ha den till tacos kan du slänga med några jalapenos.

  • MadHatter

    Jag gör sås på philadelphiaost. Försr fräser man grönsaker, tex finhackad lök, rivna norötter, fänkål, champnjoner, zuchini (allt hackat förresten), sen blandar man i philadelphiaost så det smälts ihop till en röra och kryddar efter smak. Jag gillar oregano och timjan.

    Den blir rätt tjock i konsistenesen pga av mängden grönsaker, så mer "röra" än "sås" kanske.

Svar på tråden Din godaste och lättaste ostsås till pasta?