• smulpaj01

    Min sambo är besatt av sitt ex...

    Anonym (?!) skrev 2016-10-23 11:54:14 följande:

    Det är ju uppenbart att han fortfarande inte kommit över henne. Självklart kan man inte styra sina känslor men det är väldigt respektlöst av honom att ens vara tillsammans med dig då hans tankar är hos sitt ex dagligen. Det är som att han försöker ersätta henne med dig, att du ska fylla tomrummet efter henne men att det inte lyckas. Även att han stannar hos dig för att slippa vara ensam och för att han förmodligen inte har en chans kvar med henne för att hon nu har sambo. Om jag hade varit du så hade jag lämnat, ingen vill väl vara ett andrahandsval?


    Ja tyvärr är det ju så. Hade inte kunnat vara med den mannen. Jag är min sambos största kärlek i livet och han är det för mig!
  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2016-10-23 14:52:08 följande:

    Är hon väldigt snygg så det är bilder på henne han vill se varje dag och attraheras av?


    Undrar fortfarande detta?
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-23 17:35:49 följande:
    Han säger att han absolut inte vill ha henne tillbaka, att han älskar mig och att jag är nummer ett. Man vill ju så gärna tro honom.
    Jadu vad ska han annars säga menar du?
    Hans agerande tyder inte på att det är sanningen.

    Vad skrev han i messen till henne?
  • smulpaj01
    Anonym (Hmm) skrev 2016-10-23 18:41:55 följande:

    Han hängde upp sig på dig också alltså. 
    Det kanske känns bättre om det här är ett problem han har som egentligen inte har med känslorna för henne att göra? Det skulle faktiskt kunna vara så. Att han av någon anledning inte klarar av att släppa banden till tidigare partners. Han kanske googlade dig var och varannan dag all tid ni inte var tillsammans? I så fall behövs ju ett ultimatum om att han skaffar hjälp. Själv skulle jag nog valt parterapi som ultimatum. Då vet du att terapeuten ifråga får höra sanningen och han tvingas höra vad någon utanför er relation har att säga om hans beteende. Kanske kan denne person få honom att öppna ögonen inför att han behöver söka hjälp för detta? 


    Men det hänger ju på att detta är en issue han har och att han inte "bara" fortfarande är kär i henne. Men det låter så tvångsmässigt på något vis. Även om han vore förälskad fortfarande, skulle han inte försöka låta bli att googla henne var och varannan dag? Om han betedde sig friskt alltså. 


    Har han fler ex? Hur hanterar han i så fall dem? Eller finns endast ni två som seriösa förhållanden? I så fall finns ju ett mönster. 


    Kan du fråga exet vad han skrivit till henne i sms? 


    Ja jag hade frågat exet!
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-23 18:54:59 följande:
    Vill helst inte blanda in henne i detta...
    Er gemensamma vän då? Den som berättade för dig kanske vet mer?
    Tycker det gör viss skillnad vad han skrev och vad hon svarade.
  • smulpaj01

    Vet exet att han har dig nu?
    Har ni en bra relation annars? (Tänker om han försöker hitta en väg ut)

    Lider verkligen med dig ts. Hade aldrig accepterat det där. Vad är hans förklaring att ha hennes foto i plånboken?
    Har han dig och barnet också?

  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-23 20:37:59 följande:
    Ja det skulle jag tro att hon vet, vi har många gemensamma vänner och bekanta, sprang även på henne på ett köpcentrum för ett tag sedan. Hon sökte ögonkontakt.

    Vi har haft en rätt stormig relation, han heter problem med alkoholen, pga av exet som alltid spökar och diverse lögner, svek och andra snedsteg från hans sida. Dock aldrig otrohet. Jag är dock den som velat lämna och han den som vill stanna, inte vill ge upp och tycker man ska kämpa! Inga bilder på varken mig eller barnen i börsen. På mig har han väl nån enstaka bild i mobilen. På vårat barn har han såklart en del i mobilen. På datorn finns de bilder på mig och barnen som jag lagt in från min mobil och från hans kamera, bilder som jag tagit.
    Vad har han för förklaring till bilden på henne? Dem är väl inte ens vänner eller?
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-23 20:59:04 följande:
    "Han visste inte att det låg kvar där bland kvittona" Nej dom har ingen kontakt, det är från början hennes val men enligt honom så vill inte han det nu heller.
    Så det har legat där bland kvittona i 7 år?!

    Sen om man tar allt annat du skrivit så låter han som allt annat än en drömman!
    Däremot verkar han ha svårt att vara ensam eftersom han gör dig så illa och ändå försöker klamra sig fast hos dig!

    Flyttade han in hos dig? Har han skulder?
  • smulpaj01
    Fånga dagen skrev 2016-10-24 10:53:29 följande:

    Skulle inte ens komma på tanken att gå i parterapi med min karl, för att han ska få hjälp med att "komma över" sitt ex.


    Nej, inte jag heller! Aldrig!
  • smulpaj01
    molly50 skrev 2016-10-24 12:03:46 följande:
    Ok. Ja,jag förstår det och du känner ju bäst själv hur du vill hantera det här.
    Jag tänkte mest på om han vägrar att stå för att han har gjort fel.
    Kanske har han t ex skickat fler mess till henne än vad han vill erkänna.
    Mattias och Hannah.
    Å andra sidan, gör det egentligen någon skillnad hur många sms han har skickat?
    Det ts vet är mer än illa nog.
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-24 12:35:50 följande:

    Jag vill nog inte veta mer än jag redan vet... Kanske ska be henne låsa sin instagram så är problemet löst haha nä skämtåsido


    Ha ha...ja det hade ju varit urkul
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-24 19:22:46 följande:
    Verkar inte finnas nån annan utväg börjar jag inse tyvärr
    Jättetråkig situation ts. Men just det där med att vara ett andrahands val är vad som skulle fått mig att ge upp förhållandet. Finns tyvärr massor som tyder på att det är så även om han lyckats manipulera dig i över 3 år!
    Du verkar vara en gullig tjej som har alla möjligheter att träffa en fin kille där Du är nr 1!
    Hoppas bara inte detta förstör för dig i framtida förhållanden!
    Gå i terapi ensam innan du tar något beslut. Se vad en terapeut kan ge dig för verktyg att klara detta och kanske hjälpa dig förstå vad han håller på med?!
    Har aldrig hört talas om liknande faktiskt.
    Nästan alla mina ex hör av sig ibland, även när det gått många år. Men tror knappast dom går med foto på mig i börsen och kollar in mig på sociala medier dagligen! Stört beteende!
    Lycka till hur du än väljer att göra....men jag hoppas du väljer Dig själv och ditt barn!
  • smulpaj01
    Anonym (Förvirrad) skrev 2016-10-30 05:42:54 följande:
    Han nekar i sten att det skulle vara några känslor inblandade mer än bitterhet typ... Han vill inte ha tillbaka henne för allt smör i Småland som han så fint uttryckte det... Jag vet inte vad jag ska tro och göra....
    Igen....hans ord betyder inget när hans agerande visar på motsatsen!
  • smulpaj01
    Melisandre skrev 2016-10-31 08:27:39 följande:
    Men om han har hållit på såhär mer eller mindre i 7 år, vad är det som får dig att tro att han ska kunna sluta nu?
    Exakt! Han kommer självklart inte sluta, däremot börja dölja det och sopa igen spår på datum och eventuella (fylle?) sms!
  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2016-10-31 08:41:49 följande:
    Exakt! Han kommer självklart inte sluta, däremot börja dölja det och sopa igen spår på datum och eventuella (fylle?) sms!
    Spår på datorn *
  • smulpaj01
    Anonym (Thsi) skrev 2016-10-31 14:08:20 följande:

    Problemet är ju inte om han ska sluta eller inte. Givetvis kanske han kan sluta.

    Det värsta här är ju helt klart att mannen har känslor för exet. Lyser ju solklart, helt solklart beteende.

    Men jag förstår dig Ts. Man vill skydda sig själv och sina känslor, förneka in i det sista.

    Men jag tänker mig att om tio år kommer du att ifrågasätta vad du egentligen (idag) höll på med.

    Lycka till i alla fall!

    Samtidigt håller jag med någon kommentar jag läste. Jag hade aldrig heller velat gå på parterapi för att det ska hjälpa mannen sluta känna för sitt ex. Känner man för sitt ex slutar det inte bara för att man blir påtvingad det av sin partner. Han kan sluta stalka henne på internet för sådant kan du lättare styra. Men utan att försöka såra dig Ts kommer du aldrig kunna styra vad han känner i hjärtat...


    Ja att gå i parterapi pga detta är ju nästan förnedrande för ts.

    Självklart har han känslor för exet, men om ts kan leva med att antingen vara hans andrahands val alternativt dela första plats med ett gammalt ex så kan det nog funka ett tag till...
  • smulpaj01
    Anonym (l) skrev 2016-10-31 15:29:59 följande:
    Fast det skulle väl mer vara parterapi för mannens skull, tänker jag. Att han blir varse vad det är han sysslar med. Kan slå rätt hårt om någon utomstående lyckas trycka på rätt punkter så att han öppnar ögonen och inser vilka lögner han troligen intalat sig själv. 
    Ja det kan möjligen få honom att sluta stalka exet, men ingen. Terapi kan ta bort hans känslor?!
Svar på tråden Min sambo är besatt av sitt ex...