• Anonym (Ida)

    Varför otrevlig mot telefonförsäljare??!!

    Har tänkt länge på varför vissa människor är så oerhört otrevliga mot telefonförsäljare?

    Det finns redan så få jobb i Sverige och därav så blir det ju så att folk väljer att jobba som telefonförsäljare istället för att gå till sociala, utan tar som sagt tag i det själv. Ändå är människor så ofattbart elaka mot människor som gör sitt jobb, javisst är det jobbigt när de ringer i otid men varför då vara så otrevliga istället för att säga: "tyvärr jag är upptagen just nu" eller inte svara alls för stunden. De gör ju inte detta för att jävlas - de gör sitt jobb!

    Men nu tillbaka till frågan: varför är du så otrevlig (om du nu är det, gissar att alla inte är det) mot telefonförsäljare?

  • Svar på tråden Varför otrevlig mot telefonförsäljare??!!
  • Meriall

    Jag är bara otrevlig om de fortsätter tjata trots att jag sagt tydligt att jag inte är intresserad och inte har tid att prata med dem. Är ändå otrevlig på ett någorlunda hövligt sätt. Förstår att det är jobbigt för dem med.

  • LFF

    Jag kan vara otrevlig om det är ett nummer som ringer om och om igen trots att jag sagt att jag inte är intresserad. Jag vet hur det är att vara den som ringer så jag vet vilken press de har på sig men när folk inte lyssnar när man sagt att man inte är intresserad, inte har tid etc så tappar även jag humöret. Är det nummer jag känner igen så är det oftast så att jag inte ens svarar men ibland finns det "fula fiskar" som ringer från hemligt nummer trots att man inte får det som telemarketer numera. 

  • Litet My

    För att de stör mig och jag har aldrig haft någon önskan om att någon skall ringa öht som jag inte känner. Dessutom ger de sig aldrig heller

  • Stårschan

    Knepig fråga. Vad räknas som otrevligt, om vi börjar i den änden? Min grundinställning är att en person som ringer mig för att sälja något gör intrång i min privata sfär. Han stör mig, och redan där är jag på dåligt humör. Om han sedan kommer med en lång harang "HejXXXjagheterXXXochjagringgerfrånYYYhurärlägetjagharettjättebraerbjudande" och jag svarar "Tack, men jag är inte intresserad", och han sedan fortsätter att försöka förklara hur dum jag är som tackar nej till något jag inte ens vet vad det är så blir jag ju bara ännu mer irriterad. Och eftersom han inte accepterar mitt "Tack, men jag är inte intresserad " (för det VET jag att jag inte är), då lägger jag bara på utan vidare diskussion. Det hade jag aldrig kunnat förmå mig till för tio år sedan. Men jag anser att om typen i andra änden inte respekterar vanligt samtalshyfs, så behöver inte jag göra det heller.

    Jag förstår att det är tungt för den som behöver försöka försörja sig som telefonförsäljare. Det är banne mig inte långt ifrån prostitution. Men jag tänker inte ödsla min tid på att konsumera saker jag inte vill ha bara för att personen i andra änden har ett taskigt jobb.

  • Fia 28
    Meriall skrev 2016-10-25 13:55:31 följande:

    Jag är bara otrevlig om de fortsätter tjata trots att jag sagt tydligt att jag inte är intresserad och inte har tid att prata med dem. Är ändå otrevlig på ett någorlunda hövligt sätt. Förstår att det är jobbigt för dem med.


    Samma här. Jag är trevlig i början men fortsätter de tjata så blir jag otrevlig.
  • Anonym (Anti)

    För att de tjatar, lurar folk, ringer fast man sagt tusen gånger att man inte vill de ska ringa och ska låta så himla personliga-"Hej det är Göran, hur mås det idag?". Det ska du skita i, du ringer och stör!

  • Anonym (Housewife)

    För att ni aldrig ger er

    För att ni inte respekterar tider

    För att ni är så fruktansvärt dryga och påträngande

    Behöver jag fortsätta?

  • Anonym (haha)

    Jag trycker nästan jämt bort samtalet om det är en försäljare som ringer. 

    Men ibland så brukar jag jävlas lite med dom bara för att det är så kul. :-P
    En kvinna ringde och ville att jag skulle börja prenumerera på trosor så jag frågade ifall hon hade storlek 7XL :-P 
    En annan ringde och ville att jag skulle prenumerera på strumpor. Då sa jag att jag var amputerad nedanför båda knäna. 
    Ibland säger jag bara att personen dom söker (mig) har gått bort. 

  • Anonym (Housewife)
    Anonym (haha) skrev 2016-10-25 14:56:10 följande:

    Jag trycker nästan jämt bort samtalet om det är en försäljare som ringer. 

    Men ibland så brukar jag jävlas lite med dom bara för att det är så kul. :-P

    En kvinna ringde och ville att jag skulle börja prenumerera på trosor så jag frågade ifall hon hade storlek 7XL :-P 

    En annan ringde och ville att jag skulle prenumerera på strumpor. Då sa jag att jag var amputerad nedanför båda knäna. 

    Ibland säger jag bara att personen dom söker (mig) har gått bort. 


    Hahahha! Nu fick jag lite inspiration
  • Gena

    Jag är sällan otrevlig mot den som ringer om denna kan hantera ett nej. Men ibland fortsätter de tjata trots att man sagt att man inte är intresserad, tex "jaha, vad är det du inte är intresserad av, du har ju inte hört mitt erbjudande?". Det tar emot att slänga på i örat på en annan människa, så i sådana fall brukar jag säga "jag vill inte vara otrevlig, men nu kommer jag att lägga på, hejdå" innan jag lägger på luren.

Svar på tråden Varför otrevlig mot telefonförsäljare??!!