• Fiiee

    Hur mycket får era 13-åringar i månadspeng?

    Hur mycket får dom?

    Vad ska det räcka till?

    När skjuter ni till pengar?

    Och vad hjälper era tonåringar till med hemma?

  • Svar på tråden Hur mycket får era 13-åringar i månadspeng?
  • Anonym (Tvillingmamma)

    Våra tvillingar har hittills medvetet fått ganska lite pengar att röra sig med.
    Vi har sett att många som får mycket pengar tidigt köper mycket godis och läsk, I ganska unga år, och förstör tex sina tänder. Vi tycker det är onödigt och vi tror inte att mindre barn har den mognadsgraden att de själva kan bestämma kring godis och läsk.

    Nu vid 13 år har de fått månadspeng på 200 kr och de köper inget godis för pengarna utan sparar till lite större saker.

  • Twilight

    Min 13-åring får 250:- i månaden, vilket ska gå till onödigt joll, eller vad jag ska kalla det.
    Jag står för kläder, mobil, nöjen, fredagsmys/godis och ja, allt annat...
    Så är det nåt utöver allt annat som hon vill ha, då får hon köpa det själv ????.

    Inga motprestationer krävs.

  • Twilight
    Twilight skrev 2016-10-26 19:33:49 följande:

    Min 13-åring får 250:- i månaden, vilket ska gå till onödigt joll, eller vad jag ska kalla det.
    Jag står för kläder, mobil, nöjen, fredagsmys/godis och ja, allt annat...
    Så är det nåt utöver allt annat som hon vill ha, då får hon köpa det själv ????.

    Inga motprestationer krävs.


    Ska icke vara frågetecken... Emojis funkade visst inte här.
  • pigglet

    Här får man 10 x sin ålder. Så en 13-åring får 130 kronor.
    Från det dras 25 kronor till hamster-omkostnader.
    I övrigt spenderas pengarna som man vill, nästan. Men de köper inte godis o dyl.

    Barnen samlar pengarna på hög. Ibland blir det något biobesök med kompisar. Men de träffas oftast hemma hos någon.

    Vi betalar ALLT. Fritidsintressen, kläder, hygienartiklar, gemensamma aktiviteter, busskort, mobiler, instrument... Så trots att de har lite pengar (speciellt i jämförelse med andra i tråden) så har de mer än de behöver.

    De förväntas städa sina rum, sortera sin tvätt, ta rätt på den när den är ren o torr, hålla efter sina saker, sköta skolan, hjälpa till att städa huset, plocka undan från bordet osv. Hjälpa till med disk, sopor, matlagning o annat när vi ber dem.

    Finns chans att tjäna extra pengar om man vill, genom att tex klippa gräsmattan, skotta snö, putsa fönster, kratta gården... 14-åringen utnyttjar detta och tjänar ihop flera tusen/år, pengar som går till extra ridning.

  • Anonym (Linda)

    Vår dotter har ett Visakort där det alltid finns 1500 kr på.

    Om hon hittar något i en affär som är dyrare, ex kläder osv- swischar vi över. Vi vill ej att hon har större summor på kortet.vi har en mycket god ekonomi och hon är medveten om det nu i den här åldern. Hon har aldrig visat någon bortskämdhet eller antydan på vilja " utnyttja" vår fördelaktiga ekonomiska situation.

    Vi tror inte på att ha en viss summa eller att sysslor krävs i utbyte.

    Självklart så förväntar vi oss: ett gott uppförande, ansvar över sina studier och att ser hon att det behövs fixas ngt i huset- då gör hon det. Det har alltid fungerat fint för oss.

  • Holma
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-27 20:04:46 följande:

    Vår dotter har ett Visakort där det alltid finns 1500 kr på.

    Om hon hittar något i en affär som är dyrare, ex kläder osv- swischar vi över. Vi vill ej att hon har större summor på kortet.vi har en mycket god ekonomi och hon är medveten om det nu i den här åldern. Hon har aldrig visat någon bortskämdhet eller antydan på vilja " utnyttja" vår fördelaktiga ekonomiska situation.

    Vi tror inte på att ha en viss summa eller att sysslor krävs i utbyte.

    Självklart så förväntar vi oss: ett gott uppförande, ansvar över sina studier och att ser hon att det behövs fixas ngt i huset- då gör hon det. Det har alltid fungerat fint för oss.


    Så om hon handlar upp 300kr så för ni över 300kr fast hon har 1200kr kvar ?
  • Anonym (Linda)

    Vi swischar över det hon vill ha/behöver helt enkelt. På just kortet vill vi inte att hon har mer än 1500 kr som bas på för att hon kan tappa/ vara ouppmärksam osv.

    Vi har ingen uttalad gräns på vad som swischas över. Det har alltid fungerat i vår familj.

  • Holma
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-28 00:32:08 följande:

    Vi swischar över det hon vill ha/behöver helt enkelt. På just kortet vill vi inte att hon har mer än 1500 kr som bas på för att hon kan tappa/ vara ouppmärksam osv.

    Vi har ingen uttalad gräns på vad som swischas över. Det har alltid fungerat i vår familj.


    Du skrev att det ALLTID finns 1500kr på hennes kort
  • Anonym (Linda)

    Ja, det stämmer. Handlar hon något så sätter vi in upp till 1500 kr- den summan ser vi till att det ska finnas på kontot. Utöver det så swischar vi vid större inköp.

  • Anita78

    Våra barn får 4500kr i månaden. Men om de vill äta ute eller ha kläder står vi självklart för det. De behöver såklart städa sitt rum när vi ber dom men de lite större sysslorna fixar vi. Våran städerska går ut med hundarna, diskar och städar huset så det behöver de inte oroa sig för. Barnen är 12 (snart 13) och 14 (snart 15) Det tycker vi är rimligt. När de blir 16 och börjar gymnasiet får de en höjning 5000.

  • karinsegerstrom92
    Anita78?? Mina två barn skulle inte ens kunna drömma om de pengarna. Min 12 åring får 25kr i månaden, och min 14 åring får 50kr. De pengarna ska räcka till kläder, om de vill äta ute, nöjen osv. Det tycker vi alla i familjen är en okej summa!!
  • Anonym (fs)

    Mina barn är 4&5, dom får 500kr var i månaden att handla vad dom vill för, men sen har ju jag en väldigt bra lön också!

  • tvillingmammaVastmanland

    Många svar i den här tråden verkar inte seriösa?

  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Linda) skrev 2016-10-31 20:52:21 följande:

    Ja, det stämmer. Handlar hon något så sätter vi in upp till 1500 kr- den summan ser vi till att det ska finnas på kontot. Utöver det så swischar vi vid större inköp.


    Är det ett bra sätt att lära tonåringen ekonomi?

  • tvillingmammaVastmanland
    Anita78 skrev 2017-10-24 13:40:24 följande:

    Våra barn får 4500kr i månaden. Men om de vill äta ute eller ha kläder står vi självklart för det. De behöver såklart städa sitt rum när vi ber dom men de lite större sysslorna fixar vi. Våran städerska går ut med hundarna, diskar och städar huset så det behöver de inte oroa sig för. Barnen är 12 (snart 13) och 14 (snart 15) Det tycker vi är rimligt. När de blir 16 och börjar gymnasiet får de en höjning 5000.


    Enligt min mening är detta helt orimliga summor oavsett hur god ekonomi familjen har. Jag hoppas att det inte är sant.
  • Anonym (fs)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-24 14:15:27 följande:

    Många svar i den här tråden verkar inte seriösa?


    Upplever du FL som en seriös sida? Ligger väl på samma nivå som Flashback skulle jag vilja påstå.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (fs) skrev 2017-10-24 14:24:36 följande:
    Upplever du FL som en seriös sida? Ligger väl på samma nivå som Flashback skulle jag vilja påstå.
    Jo, jag börjar förstå det.
  • Anonym (Thea)

    Min 14 åring får 500 I månaden det ska täcka nöjen och kläder man vill ha.. Kläder man behöver köper vi föräldrar inom rimliga priser.. Vill hon ha dyrare får hon skjuta till men tack och lov är hm populärast att handla på.... Bägge barnen går även med på begagnat... Tar surfen slut får hon köpa det själv.

    Sambons barn får barnbidraget - det deras telefoner kostar så det blir ung samma summa för alla barn.

    Dom har en dag var där de ska sköta av och pådukning, diskmaskinen, köksbänk och dammsugning av övervåning

  • anniita78
    tvillingmammanvastmanland ?? Vi anser summorna som rimliga då de måste betala så mycket själva. Vi har nog medelmåttig ekonomi och det blir väl mest nudlar för oss. Barnen äter oftast ute med kompisar så det blir väl jag och Roger som äter nudlar hemma. Dock betalar vi (inte från deras månadspeng) när de vill äta ute. Vad får dina egentligen?
  • tvillingmammaVastmanland

    Men vad använder dina barn sina pengar till ? Du säger ju att ni betalar om de behöver kläder eller äta ute. Vad skall de då använda pengarna till?
    4500 kr är det per barn och månad eller för båda barnen tillsammans?
    Ni har medelmåttig inkomst? Om man har medelmåttig ekonomi har man väl knappast städerska som både diskar och går ut med hunden?

    Mina barn får 400 kr i månaden var.
    De är 14 år, går i åttan.
    Vi betalar kläder , telefon och annat nödvändigt.
    De 400 kr är för uteätande, godis, småinköp , bio etc.


Svar på tråden Hur mycket får era 13-åringar i månadspeng?