Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

    Någon som hittat 'svarta hålet' och vill tipsa?

    Vi tjänar mer än er (men inte galet långt ifrån). 
    Vi har alltid mkt pengar över... Vet inte hur vi gör det ? Jag köper endast kött som det är tillbud på... är extremt medveten om vad jag kan tänka mig betala för mat o har i stort sett alla jämförpriser i huvudet. 

    Era stora barn har ju en sanslöst dyr sport... får det tredje barnet något alls som kompensation ? 

    Äter ni ute ? Köper ni fika/kaffe ute? 
    Vad känner du själv att ni lägger pengar på ? 

    Är barnbidragen inräknade i er inkomst ? 


    I kinamockaskogen.....
  • straw2008

    Jag handlar alla barnens kläder på rea, off seasson liksom. 

    Kan bli förvånad över att grannesn barn varje år får nya vinterskor o kläder på löpande band... tills jag förstod att det är svärföräldrarna som kommer med dessa saker. 


    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Stårschan skrev 2016-10-26 09:04:33 följande:
    Anser du att det tredje barnet BÖR ha kompensation? Eller är det OK om det barnet lägger ner lika mycket tid och energi och får lika mycket stöd av sina föräldrar för ett annat intresse som är mycket billigare?

    Jag är själv lite fundersam, eftersom vårt yngsta barn har en hobby som är dyrare än det äldsta barnets. Hon har fått åka på ridläger varje sommar, medan storasyster gjort betydligt billigare grejer, och sagt att det har varit OK. Men det har ändå känts lite skevt. Man vill ju vara en rättvis förälder. Ända tills nu, när storasyster vill åka på en språkresa. Den är dyr, men vi har råd, och då känns det ändå som att det på något sätt "jämnar ut sig i längden" om man väger språkresepengen mot den ackumulerade ridlägerspengen. Men jag tror att det hjälper att vi har pratat om sånt här i familjen tidigare, och diskuterat vad som räknas som rättvisa. Vi kom väl fram till att så länge vi har råd så ska vi som familj sträva efter att alla får utöva den hobby de vill, och att sportaktiviteter SKA få gå före annat om man måste göra ekonomiska avvägningar. Hellre resor och sport än nya möbler, fordon och dyra (kosmetiska) renoveringar. Vi har nog helt klart skruttigaste bilen i kvarteret.
    Då är ni i ungefär samma situation som jag var då jag var liten o vi idag faktiskt är (dvs jag o min vuxna man o våra barn). 

    Som liten blev jag aldrig någonsin kompenserad för att syrran fick åka på ridläger, för det fanns bara pengar till hennes ridläger. 
    Hon fick som 13 åring egen häst som jag inte ens fick röra, än mindre rida på. Vi hade endast råd med en häst så jag fick liksom bara stå där. 
    Alla oljerockar läderstövlar osv hon fått... jag blev skjutsad till kyrkokören med en smäll i baken liksom. Detta har gjort mig väldigt bitter på mina föräldrar idag o det gynnade verkligen inte mina o min systers relation. 

    I dagsläget så har vi tre barn o vi har inte råd med att alla ska få gå på ridläger o ridskola (blir väl ca 60 000 om året i skattade pengar). Som TUR är vill inte alla rida utan en går på scouterna o en är för liten för sport. Men i framtiden om alla vill rida vet jag inte hur vi skulle göra... mina barn är medvetna om pengar o då hon som rider behöver utrustning så vill den större som inte rider ha en hooverboard tex. Som sagt de är så pass gamla att de förstår pengars värde.

    Jag själv som har fått sälja min häst o slutat rida då det inte fanns utrymme för den tid o pengar då jag fick barn.

    Men jo med det bagage jag har så vill jag faktiskt kompensera mina andra barn på ngt sätt, häst tar ju sanslöst mkt tid så tid har jag inte direkt till de andra barnen om jag ska stötta den ridande dottern helhjärtat, detta känns som du märker VÄLDIGT jobbigt för mig o minnena om min barndom gör sig ständigt påminnda.

    Om du orkade läsa hit (sorry hahah ) så ärr det främst syskonens relation jag är rädd för.  Det märks att det inte gynnar dem att vi satsar så otroligt mkt på endast ett av tre barn. 
    Alla barnen är gemensamma om det nu har någon betydelse. 

    Samma gäller julklappar, till de barn som förstår pengars värde ger vi för samma summa, vi klarar helt enkelt inte av att se ett barn besviket över att de fick sidenblommor medens de andra fick nya iphone7. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Stårschan skrev 2016-10-26 11:10:46 följande:

    Straw2008 - det lät som en väldigt orättvis uppväxt. Jag förstår att du blir bitter när du tänker tillbaka  på det. Var det stor åldersskillnad mellan er? Jag tycker att det låter väldigt orättvist att hästen bara var din syrras, om ni nu båda var hästintresserade. Det minsta man kunde begära var väl att hästen skulle ha varit er gemensamma. Man undrar ju hur dina föräldrar resonerade.


    Det skiljer 16 månader på oss. Jag älskade oxå hästar, älskade så pass att jag i vuxen ålder tog upp ridningen o köpte egen häst.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    sextiotalist skrev 2016-10-26 11:35:50 följande:
    Det låter väldigt orättvist. Vi systrar red, vår bror hade billiga intressen (men han å andra sidan fick en språkresa till USA och var med mina föräldrar på skidresor till alperna).
    Jag själv slutade följa med på familjeresorna till fjällen när jag började gymnasiet, men var på två språkresor istället.
    Så det har nog jämnat ut sig i längden.
    Min syster hade nog gärna haft häst (och hade också fixat det), men det hade inte fungerat för det hade inneburit att det hade endast varit hon som fått behålla sitt intresse.
    Alla vi ungdomar arbetade extra under gymnasiet och då fick vi även bekosta våra nöjen själva, syrran fick betala sina ridlektioner själv t.ex. Jag valde att sluta rida och lade pengar på annat istället.
    När mina syskon fick studieplats i Stockholm och ännu inte fått egna boende så fick det betala hemma, jag själv fick studieplats i Göteborg och betalade för eget under hela min studietid, det hade varit väldigt orättvist om vi, med lika långa utbildningar (samtliga på tekniska högskolor) inte hade fått samma förutsättningar för att vi inte läste på samma ort.
    Vilka fina omtänksamma föräldrar du har. Ni verkar dock haft pengar så det räckte till allt, det hade inte mina föräldrar. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (Fattig) skrev 2016-10-26 14:06:39 följande:
    Tredje barnet är 2 år. Sladdis. Därav än så länge inte dyr i sport. :)

    De två stora är 12 och 13. Planen är att minstingen om hon så önskar ska få gå i storasyskonens spår om några år.

    Jag har försökt titta över vad vi kan spara på.

    Själv är jag farlig på luncher ute. Inte dagligen, men snittar nog 300 i veckan på det.

    En annan sak är bensin. Både jag och mannen är dåliga på att tänka efter innan vi hoppar in i bilen och skjutsar barn hit och dit, far och fixar div osv. Lite planering i bilkörning skulle nog inte skada...
    Ja man tar igen på gungorna helt enkelt :) 

    Vår ekonomi ser annorlunda ut men vill ändå ge feedback, hur mkt lägger din man på luncher ? Ekenomin faller inte pga en extra tank bensin i månaden... 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (Fattig) skrev 2016-10-26 15:53:32 följande:
    Min man lägger inga pengar på uteluncher. Han har inte möjlighet på jobbet. Skulle nog påstå att boven i dramat torde vara jag. Eller andra gemensamma utgifter. Han lägger inte pengar på just nått förutom barnens sport. Att han en gång i månaden (max) tar en kaffe på stan är inget som gör till eller från.

    En tank bensin är ju då förvisso drygt tusen spänn.

    Vi är på inget sätt på ruinens brant ekonomiskt, men jag skulle gärna vilja kunna spara mer till nöjen och lyx helt enkelt.

    Det lilla extra. Känns så tradigt när det 'bara' går runt hela tiden ekonomiskt.
    Men för 1000 kr bensin kan man ju köra 60-80 mil ? Då snackar vi ju inte om att köra en extra vända till skolan väl ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Skogshuggaren skrev 2016-10-27 09:46:18 följande:

    Vi är i liknande situation, tre barn och ungefär lika stort huslån.

    Vi har utgifter på ca 30 000 kr varje månad. Det täcker allt utom de vuxnas privata utgifter (kläder, fritidsintressen etc). I det ingår också 4000 i amortering, fast inget annat sparande.


    30 000 i MÅNADEN ??
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-10-27 14:05:35 följande:
    Vad är det med den summan? Vi har nog något liknande.
    Men vi har 2 bilar, lyxig villa och lever väldigt gott! Men vi har ju mellan 55 och 60 000 ut efter skatt ihop.
    Har man "endast" 1,5 miljoner i lån så tycker jag att det är väldigt mkt att ha 30 000 i fasta kostnader varje månad. 
    Villan må va HUR lyxig som helst men de har fortfarande endast 1,5 miljoner i lån. 
    Ställer mig undrande till vad som kostar då. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Skogshuggaren skrev 2016-10-27 14:19:56 följande:
    Ja. Är det något konstigt med det? Har du utgifter på 30 000 i veckan? Eller 30 000 per år?

    Mitt svar relaterade till TS som har ca 40 000 i nettoinkomst varje månad, och inte verkar få något över.
    Har man "endast" 1,5 miljoner i lån så tycker jag att det är väldigt mkt att ha 30 000 i fasta kostnader varje månad. 
    Villan må va HUR lyxig som helst men de har fortfarande endast 1,5 miljoner i lån. 
    Ställer mig undrande till vad som kostar då. 
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-11-01 10:11:50 följande:
    Vi har en villa som idag är värd ca 7 500 000kr.
    Vi har lån på knappt 3 500 000kr. Sedan kostar det att ha villa, så 30 000kr
    med barn (3st) är ju ingen ovanlighet. Men eftersom vi som sagt har ut 57-60000kr så lever vi väldigt gott med resor och går ut och äter gott ofta bla.
    DÅ förstår jag, tyckte du skrev att ni var i samma sits som TS (dvs lån på 1,5 miljon), det var därför jag undrade. 
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Någon som hittat 'svarta hålet' och vill tipsa?