• Johan75

    Sexiga dialekter

    Norrländska? Låter ganska olika mellan Tornedalen, Sundsvall, Skellefteå, Kalix och Gävle. 


    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (&&&&) skrev 2016-10-26 13:08:56 följande:
    Värsta dialekten är iaf urstockholmska. Som när man hör Gry och Laila på morgonradion. Omg vad de låter översittare. ( De är det inte men dialekten låter väldigt kaxig och märkvärdig)
    OBS! Inte för att du ts är stockholmare för vissa låter mer normalt :)
    Gry Forssell? Hon är från Norrbotten.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (&&&&) skrev 2016-10-26 13:25:21 följande:
    Haha ja kanske det men lyssna på henne :)
    Hon har sen där speciella klangen som iaf jag ogillar.
    Möjligt, men då kanske det inte är "urstockholmsks"? Är det Laila Bagge du även menar så är inte heller hon från Stockholm.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (&&&&) skrev 2016-10-26 13:32:57 följande:
    Men nä hä :D
    Äsch ja vet inte.. Gillar inte den där typiskt förställda stilen på rösten som vissa lägger till med. Kanske är nåt annat än dialekt då men många stockholmare låter iaf som översittare. Inte alla och jag vill inte klanka på alla stockholmare <3
    Ja, jag tar inte åt mig i alla fall eftersom jag själv är uppvuxen långt ifrån Stockholm. Tänkte bara att om de två exempel man har på en dialekt inte är uppvuxna i närheten av Stockholm, då kanske det inte är "urstockholmsksa" som de pratar. 

    När jag hör "urstockholmska" tänker jag på den numer utdöende söderkisdialekten. Typ Hoa-Hoa och Jerry Williams. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Tom) skrev 2016-10-26 13:38:33 följande:
    Självklart var det en grov generalisering när jag skrev norrländska. Men du måste förstå att för mig är allt norr om Gävle Norrland :)
    Vilket i princip stämmer, men det talas väldigt olika dialekter där.
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Token) skrev 2016-10-29 23:29:07 följande:
    Det kallas norrländska... De flesta i södra Sverige vet att dialekten i Tornedalen skiljer sig ifrån Skelleftemålet och så vidare.

    Men norrländska funkar som ett samlingsnamn för dialekterna i norra Sverige, och det funkar hyggligt bra eftersom de flesta dialekterna i Norrland är starkt besläktade med varandra rent uttalsmässigt.

    Samma sak med dialekterna i Skåne. Hur man pratar i Lund skiljer sig ifrån Kristianstad, och hur man snackar i Landskrona är annorlunda i förhållande till hur det låter i Malmö. Men det kallas skånska.
    Anonym (Token) skrev 2016-10-29 23:41:00 följande:
    Samma sak med "småländska". Det låter helt olika i exempelvis Västervik, Jönköping och Kalmar. Knappt ens besläktat!!! Det är faktiskt väldigt stora skillnader, och nere i Markaryd är det en blandning av skånska, halländska och småländska.

    Ändå brukar man slänga sig med "småländska" i vardagligt tal.
    Anonym (Token) skrev 2016-10-29 23:44:47 följande:
    På Öland skiljer det sig hur man snackar på norra och södra delen.

    Sanna sak på Gotland. Bönderna på sudret snackat bredare dialekt än stenarbetarna och fiskarna på "norr". Och i Visby är det utslätat..

    Men man säger gotländska alldeles oavsett.
    Och det norrlänningar stör sig på är att Skåne (11 000 km2), Småland (29 000 km2) och Gotland (3 000 km2) och Öland (1 300 km2) tillsammans inte ens utgör 20 % av Norrlands yta. Att kalla alla dialekter inom denna yta för samma sak är bara ett uttryck för att man inte vet/bryr sig om den landsändan lika mycket som resten av Sverige där man delar upp ytan i mycket mindre delar.

    Dialekterna följer ofta älvarna eftersom det var efter dessa man färdades förr i tiden. Att ens insinuera att det skiljer lika mycket i dialekt mellan Gävle och Karesuando som det gör mellan norra och södra Öland är bara ytterligare ett exempel på hur grova generalliseringar kring Norrland man slänger sig med som man samtidigt inte accepterar på andra platser. 


    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (Haha) skrev 2016-10-30 08:29:31 följande:
    Hur ska detta ändras då? Vad är det stora felet?
    Vet inte om det går att ändras. Har man inte personliga kopplingar till Norrland kommer man inte heller att lära sig en massa om denna del (2/3-delar) av vårt land. Kanske får det bara vara så här? Folk skriver/säger norrländska och blir rättade/ifrågasatta om det finns personer från Norrland närvarande. 

    Det finns en generell syn på Norrland som en del av landet som är rätt oviktig om man ser till de som bor där. Norrland ska förse resten av Sverige med råvaror och natur, men annars är man rätt obrydd. En kolonial syn till viss mån som lever kvar. 
    Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Sexiga dialekter