• MAD86

    Syskonförsök med ivf höst/vinter 2016

    Hej!
    Vi är i ungefär samma sits som er. Manlig faktor. Har en underbar son på 1 år och två månader. Vi längtar redan efter ett syskon. Vi hade tur och vår son kom till på första färskförsöket. Nu verkar det dock inte gå lika bra. Vi har gjort tre fet sen i Augusti med embryona som vi hade i frysen från ivfen då sonen blev till. Samtliga tre misslyckades och nu har vi inga fler kvar i frysen. Så om två veckor ska vi till nordic ivf i Göteborg. Om vi förstått det hela rätt så börjar vi en ny behandling i slutet på månaden då mensen kommer.

    Håller tummarna gör att det går bra för er. När har du preliminärt planerat ägguttag?

  • MAD86

    Hej!

    Håller helt med dig i det du skriver. Kul att följa och stötta andra i samma sits, men såklart inte kul att någon av oss ska behöva genomgå detta.

    Vi bor i Göteborgs kommun, så har ungefär ca 15 minuter att köra till Nordic. Så det är smidigt. Hade ju varit så jäkla mycket krångligare om man ahde bott långt ifrån. Speciellt nu när man behöver fixa barnvakt för besöken.

    Ja våra historier verkar lika. Men förstår att det måste ha varit riktigt jobbigt att gå igenom så många behandlingar. Men så klart värt det!!! Gjorde ni något säskillt den sista behandlingen som gjorde att ni lyckades? Förutom att det var en blastocyst. Hoppas också blastocyst för oss den här gången. Vi hade ju jättetur som lyckades på första försöket. Men hade det rätt jobbigt under graviditeten och första tiden med vår son. Blev överstimulerad på IVF:en. Vid ultraljudet i vecka 19 så tror läkaren att det är något kromosomfel på vår son. Så vi fick göra fostervfattensprov. Sen väntan från helvetet på svar. Samt att jag var orolig för missfall. Fick efter två veckor svar att allt var okej. Inga kromposomfel hittades och på det extra ultraljudet såg allt normalt ut. Hade en rätt jobbig förlossning. Innan vi åker hem från bb så upptäcker läkaren ett blåsljud på hjärtat. Så vi fick göra ett ultrajud på hjärtat och då upptäcks att våran son har ett hjärtfel. Så nu går vi på kontroller för det, men det ser just nu bra ut. Men oron har varit stor och är det fortfarande stundtals. Sen hade jag jätteproblem med amningen. Gick så långt att jag fick infektioner av mjölkstockningen som vägrade ge med sig, så fick gå på antibiotika. Så gav upp amningen helt till slut. Sen blev jag tvungen att opereras 3 veckor efter graviditeten. Plus lite annat. Så det har varit tufft, men nu känner vi oss redo att försöka igen. Hade egentligen velat börja innan sommaren. Men var bortrest i maj. Sen så kundet inte Sahlgrenska ge oss någon tid fören i Augusti.

    De embryona vi fick tillbaka var tvådagar. Vi hade från början 4 st i frysen. Men jag hade inte så stora förhoppningar om att de skulle lyckas. Det första vi satte in hade fyra celler. Det andra hade haft fyra, men tappat en cell vid upptiningen och det sista hade sex celler, men bara tre kvar efter upptiningen. Sen har ju Sahlgrenska inte gjort några undersöknignar alls på mig. Inte ens en gyn-undersökningen. Fick bara ta ägglossningstest, komma för insättning och betala 12 000 kr för varje besök. Så kändes sådär. Men det kanske är så det går till.

    Jobbigt att nedregleringen inte gick så smidigt som det var tänkt. Samt att de hittat en cysta. Hittades den efter att du börjat spraya? Måste den tas bort innan äggplcok eller kan det göras samtidigt? Hoppas verkligena tt det går bra för dig idag, så att du kan börja med sprutorna snart.

    Jag tror att det blir korta metoden för oss. Lät så på telefon i alla fall. Men vet inte säkert än. Har fortfarande inte riktigt förstått varför dom väljer korta eller långa. Har du någon koll? Vi körde korta på när vi fick sonen.

    Lycka till nu idag och skriv gärna och berätta hur det har gått sen om du orkar


    Gian80 skrev 2016-11-02 11:11:03 följande:

    Hej!

    Åh va roligt med någon som vill följas åt! :) eller ja, såklart samtidigt inte "roligt" att även ni ska behöva genomgå behandlingar för att kunna få ett syskon till er lille son... men du förstår nog vad jag menar :)

    Och en till i Göteborgsområdet, vad roligt? Bor ni nära? Vi bor en bit utanför, men har väl inte mer än 20 min att köra in till stan, så nära och bra när man gör behandlingar.

    Våra historier verkar väldigt lika, bortsett från att vi dock fick kämpa ofantligt mycket för att få vår lille son. Men det va det såklart värt! Och jag känner att jag skulle kunna genomgå mycket en gång till för att få chansen att få ett syskon till honom!

    Det verkar ju innebära att även ni vill ha barn tätt inpå :) dom få som vet att vi nu har påbörjat försök igen har lite försiktigt ryckt på ögonbrynen och undrat om vi verkligen vill ha barn så tätt (lyckas vi på första försöker skulle det bli ca 19 månader emellan). Dock är ju våra förhoppningar om att lyckas direkt inte så stora, med tanke på hur många som krävdes sist. Men om det lyckas direkt så skulle jag bli så lycklig och tar mer än gärna en liten till snart!

    Beklagar verkligen att era frysförsök inte lyckats! Men med tanke på att ni lyckades få sonen på första försöket så borde ni ju ha väldigt stora chanser att lyckas igen! Och att få så man kan göra tre frysförsök på en behandling är ju väldigt bra och borde ju innebära att du både har gott om ägg och att det blivit bra kvalitet på embryona. Min läkare på calanderska (han som är chefsläkare där och den som tillslut fick oss att lyckask) sa att om man en gång lyckats få barn med ivf så har man väldigt stora chanser att lyckas igen! Så hoppas innerligt att han har rätt!

    Va det två/tre dagars embryon ni återfört? Eller va det blsatocyster?

    Vår son va en fryst blastocyst. Och vår förhoppning är att även denna gången odla till blastocyster (om vi får tillräckligt många befruktade).

    Från början va vi inbokade preliminärt för äggplock nästa vecka. Men jag har inte svarat så bra på Synarela denna gången och blödningen kom inte när den skulle, Dvs jag blev inte nedreglerad... och de hittade både en cysta samt äggblåsor som va kvar, så det har dragit ut på tiden här. (Min kropp hade nog lite svårt att hänga med i alla svängar här, va ganska nyss jag slutade amma).

    Nu har iaf blödningen startat och ska på kontroll imorgon för att kolla med blodprov om jag är nedreglerad nu samt göra VUL för att kolla hinna, kolla så äggblåsorna släppt samt kolla om cystan är kvar och isf antagligen ta bort den. Och om allt det klaffar (kanske inte så troligt) så kanske jag få börja med sprutorna redan i slutet av denna veckan.

    har ni tänkt göra den korta metoden? Och börja direkt med nästa mens då?


  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-05 17:01:44 följande:
    Men shit vad mycket som hänt er!!! :(

    Och framförallt vad jobbigt med sonens hjärtfel, beklagar verkligen!!! Kan inte ens försöka sätta mig in i hur det måste känts att få ett sånt besked. Vilken oro ni måste haft (och kanske delvis fortfarande har). Mycket tråkigt att höra!!!

    Och måste ha varit väldigt tungt att få ett besked på RUL att något inte stod rätt till, men vilken tur att dom hade fel och att allt såg bra ut tillslut!!!

    Alltså, bortsett från att vår son hela tiden varit frisk, så är våra historier väldigt lika varandra! Nästan lite skrämmande lika! Vi hade också en väldigt tuff start med vår lille älskling! Väldigt jobbig förlossning, amning som inte kom igång (men sen blev det bra tillslut, men fick ge lite ersättning också då han va sånt matvrak). Han låg precis på gränsen för gulsot och vi blev inte utskrivna från BB direkt utan fick komma tillbaka varje dag för mätning osv (vilket jag va väldigt tacksam över att dom gjorde). Sen fick jag åka in akut till akuten pga riktigt besvärlig migrän (jag va rädd för att det va nån hjärnblödning först) fick en stor knöl i bröstet som fick tas bort (visade sig som tur va att det inte va nån fara, men mycket oro innan det konstaterades att den va ofarlig). Min svärfar va nära att dö i en hjärtinfarkt och min sambo blev tre gånger riktigt sjuk (inte livshotande som tur va) men såpass illa att han va riktigt dålig och inte ens kunde lyfta vår son under långa perioder.

    Allt detta och liten annat till, innan han ens hade blivit fyra månader, så starten va allt annat än bra för oss också!

    Men sen dess, har livet bara lekt mer eller mindre och jag njuter för fullt precis var enda dag!!!

    Ja, vår resa för att få sonen va rent ut sagt fördjävlig, om man får säga så! Shit va dåligt vi mådde! Och vi hade nästan gett upp hoppet om att lyckas faktiskt, i slutet fortsatte vi mest för att jag va tvungen att känna att jag verkligen hade gjort ALLT innan vi skulle bestämma oss för att ge upp. Och vi har hoppat runt på massa olika klinker, träffat så många olika läkare samt även tillslut gjort en extra utredning nere i Athen (från början för att kolla mer exakt hur dåliga min sambos spermier verkligen va). Den visade på att vi hade infektioner och vi fick stark antibiotika utskriven där. Så inför vårt sista försök hade vi ätit antibiotika (innan FET som blev vår son). Detta är dock inget vi har diskuterat med våran läkare i Sverige. Utan något vi gjort vid sidan om, Dvs vi tog antibiotikan mellan misslyckandet efter vårt ET och innan vi gjorde FET. Om det va det som gjorde det eller om det bara va en slump att vår son kom till just efter det, det vet vi ju inte! Jag hoppas ju på att det va infektionen som ställde till det, för isf borde det gå lättare att få till ett syskon och det lär väl tiden utvisa isf...

    Skulle kunna skriva hur mycket som helst om vad vi gjort och testat, men då blir det så långt här! Men det är inte mycket inom ivf-området som jag inte testat eller iaf satt mig in i.. jag hade nästan kunnat doktorera i ämnet vid den tiden :)

    Det vanligaste är, iaf när man går privat, att göra det korta protokollet. Och har du även blivit överstimulerad så kan jag nästan garantera att dom kör det korta på dig! Risken för överstimulering är större när man kör den långa!

    Vi har gjorde det korta våra första fem behandlingar, och när jag sen bytte till CA så ville han testa att köra den långa. Vi har alltid med den korta haft problem med att mina ägg inte mognar, tex en av gångerna så plockades jag på 15 ägg men då va hela 9 ägg omogna och av de 6 mogna så befruktades bara 3, så inget vidare resultat. Så CA ville nu testa och se om äggen mognade bättre för mig med den långa metoden och det gjorde dom :) hela 12 av 14 va mogna sist. Så därför vill de, såklart, även denna gången köra på den långa för mig. Samt att vår son ju faktiskt blev till med ett embryo skapat efter långt protokoll, så det va liksom inget att diskutera ens.

    Cystan/cystorna upptäcktes då jag inte fick någon blödning när jag skulle och således inte blev nedreglerad. Cystorna ligger och avger hormoner och gör så att kroppen inte kan svara fullt ut på nässprayen som jag förstått det.

    Va tråkigt att det blev så med era frysförsök, men är väl tyvärr inte helt ovanligt att dom tappar celler när dom ska tinas.

    Frysförsök med blastocyster så överlever 90% ca och är mer eller mindre helt intakta som jag förstått det. Men däremot så är det oftast väldigt många som faller bort på vägen och man får ist kanske inget till frysen.

    På nordic när jag gjorde FET där så va det heller ingen undersökning inför (men det va drygt två år sedan). På calanderska fick jag en undersökning inför FET, så verkar vara väldigt olika från klinik till klinik hur de gör.

    På calanderska kostar ett FET 16 tusen har jag för mig, samt 2 tusen i kostnad för att dom fryst embryot, så det är inte billigt att inte kunna få barn naturligt :(

    När har ni tid hos nordic? Och tanken va att starta så snart ni kunde va?

    Cystorna är kvar på mig, men förhoppningvis tar dom bort dom på tisdag. Och hoppas så att jag får starta snart efter det. Huvudet spränger konstant och är så jäkla trött på att gå och vänta på att få starta igång...

    menmen, är väl bara att bita ihop! :)
    Hej!

    Ledsen att jag är så seg på att svara. Man har ju inte riktigt lika mycket "egentid" längre.

    Våra historier är ju verkligen lika! Måste ha varit en riktigt tuff start för er med. Men så skönt att allt blivit bättre och att man kan njuta av livet som mamma :) Ja just det, jag läste att både du och en annan tjej i tråden bor i Lerum. Jag är från Lerum från början, men bor inte där längre. Vilket sammanträffande!!! Tre Lerumare i tråden :)

    Får jag råga hur det kommer sig att ni bytte från nordic till carlanderska? Var ni inte nöjda med nordic?
    Intressant med utredningen som ni gjorde i Athen. Har läst en del i greklandstråden här på familjeliv och det verkar som att dom är duktigare på barnlöshet än i Sverige. Sverige känns så stelbenta. Hoppas det var antibiotikan som behövdes för er. Som du skriver så borde det i så fall gå lättare för er den här gången :) Jag tog fragmin-sprutor i en månad för överstimuleringen vid min ivf då sonen kom till. Funderar ibland på om det kan ha hjälpt till att få till ett plus.

    Usch, det här med IVF är inte billigt alltså. Misstänker att ni lagt en hel del. Men har ni aldrig gått på Sahlgrenska? Vi kommer troligtvis börja med ett två-pack på Nordic. Kostar 47000 kr och man får inte ha fyllt 31 år. Fyller 31 år i April, så det är precis så att vi får köpa det. 

    Ja just det, hur många dagar har korta protokollet tagit för dig? Är det vid äggplocket eller två dagar senare dom tar beslut om att försöka odla till blastocyster?

    Viska till Nordic den 15/11. Så det är inte så många dagar kvar :) På telefon sa det att vi kan köra igång direkt vid nästa mens som bör komma i slutet på månaden.

    Hoppas det går bra med cystorna imorgon nu. Håller tummarna!

    Natti nattt


  • MAD86
    synthetical skrev 2016-11-11 16:03:19 följande:
    Vad tråkigt att det blir så för dig. Så himla trist när drt inte funkar.

    Idag fick vi plus <3 Känns så galet overkligt att mitt älskade mirakel ska få ett syskon
    Grattis synthetical!!! Hur många försök har ni gjort?
  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-11 10:31:29 följande:
    Fortsätter här, blir ju lite långt.. :)

    När jag gjorde korta på nordic så sprutade jag runt 9 dagar. Generellt tror jag typ om du börjar en måndag eller tisdag så plockar dom Tors eller fre veckan efter. Har även för mig att dom inte vill att man börjar på en onsdag, för att undvika plock på helgen, men det kanske dom tagit bort nu...

    För att bestämma att odla till blastocyster direkt (Dvs inte återföra något dag två eller tre) hade nordic en regel om att man skulle ha minst 7 befruktade (vilket vi aldrig hade där), sen vet jag inte om de har någon gräns på att det måste vara ett visst antal som ser bra ut dag 2/3. Calanderska har fem befruktade och att minst tre måste se bra ut dag 2/3.

    Hur många befruktade hade ni på Sahlgrenska?

    Snart dags för möte för er då! :)

    När beräknar du att din mens ska komma då?

    Här går det segt, mycket segt!!!

    Va och plockade bort cystan i tisdags, skönt att vara av med den iaf!!! Och trodde att allt skulle vara fixat då och att dom skulle ta blodprov och att jag iaf skulle få starta några dagar efter, men icke!!! Tydligen har cystan legat och avgett hormoner som då gjort att min hinna byggts upp i livmodern igen. Trots att jag hade blött konstant i 10 dagar... så nu måste jag invänta ytterligare en blödning innan de sen ska ta blodprov för att kolla om jag blivit nedreglerad och isf får börja! Blev så jäkla ledsen va! För jag mår verkligen skit av den jäkla sprayen och varje dag är en plåga just nu!

    Fick tabletter för att starta blödning, IGEN! Och läkaren ville vara snäll så hon skrev ut en starkare medicin än förra gången, som bara ska ätas en vecka. Men när jag skulle ta den första på tisdagen och läste bipacksedeln så insåg jag att man inte skulle äta den om man lider/lidit av migrän, så jag vågar inte ta den. Så fick ringa dagen efter och få samma tabletter som sist, Provera, som ska ätas i 10 dagar. Och så kommer blödning 2-5 dagar efter man slutat. Och sen får jag väl kanske, om jag har tur, starta med sprutor några dagar efter det... så det är väl kanske runt två veckor från nu tills blödningen ens kommer och har redan gått med den jäkla sprayen i fem veckor redan! Blir tokig snart! Sen har jag väl egentligen iofs inte så bråttom med att bli gravid, men börjar bli väldigt tröttsamt att gå runt med konstant huvudvärk, sova dålig och känna sig allmänt nedstämd! Hoppas bara att kroppen gör vad den ska nu och att blödningen kommer, annars lär jag inte ens hinna innan de stänger för jul :(
    Usch vilken jäkla otur!!! Förstår att det inte kan vara kul att spraya så länge. Hoppas verkligen allt går enligt plan nu. Det är ju så jobbigt när det inte går som man tänkt. Speciellt när det gäller detta. Men man får försöka tänka att det komemr vara värt det i slutändan och att man faktiskt har lyckats en gång. Men om allt går som det ska nu så låter det som att vi kanske får börja med sprutor ungefär samtidigt ju.

    Tack för att du svarar så bra :) Nu vet jag lite vad jag har att vänta. Beräknar få mensen runt den 26/11, en lördag. Brukar man börja dag ett eller två? Dom försöker undvika plock på helgen, men gör insättning på helgen eller?

    Om man sprutar i typ 9 dagar, har man någon mer spruta? Typ ägglossningsspruta?

    Sju befruktade låter mycket tycker jag. Fick ut tio ägg på sahlgrenska. Dag två fick jag ett embryo och fyra som frystes ner. Känns ju inte som att det blir några blastocyster för min del då om utdelnignen blir ungefär som sist.

    Nu är det inte långt kvar till tisdag för vår del. Skönt!!
  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-17 10:52:41 följande:
    Hur gick mötet i tisdags? Nyfiken...

    Hoppas allt gick bra!!!
    Hej!

    Mötet gick bra :) Fick göra gyn-undersökning och ta ett par kompletterande prover. Så bara dom ser ba ut så får vi köra igång på dag 2-3 när mensen kommer. Förutsatt att inte väldigt många ringer in på samma dag och vill köra igång. För då kan man bli nekad. Men dom sa även att dom typ aldrig hade nekat någon. Så får hoppas på att det inte händer oss.

    Har ni gjort vanlig ivf eller icsi? Vi gjorde icsi sist. Men min man lämnade ett nytt spermaprov i tisdags som visade lite bättre än tidigare gånger. 13 miljoner spermier, men 1 miljoner ml efter swim up. Så mindre än 10% rörliga om jag fattadeo det hela rätt. Dom sa på nordic att gränsen för icsi går vid 1 miljon. Så det lät på dom som att det kanske inte blir icsi den här gången. Blir lite orolig. Tänk om inga spermier vill simma in i ägget på egen hand. Varför ändra på det "vinnande" konceptet som vi hade sist?

    Vet du om det brukar vara så att man oftare har fler sprutdagar på långa protokollet? Såg att jag också hade 11 dagar sist+ÄL-spruta. Jag är ltie nojjig för jag har nämligen bokat en resa för mig och min son sedan lång tid tillbaka. Mina föräldrar har en lägeneht utomlands och de ska fira jul där. Så vi ska åka dit ner den på kvällen den 13/12 och vara där en vecka och fira lite jul med mina föräldrar. Känns som att det är 50% chans att resan kommer skita sig. Allt beror ju på när mensen kommer, hur många dagar jag får spruta och om det blir blastocyst insättning eller ej.

    Jag blev överstimulerad med bara 10 ägg. Hade 13 blåsor, men 10 ägg fick dom ut. Säkert inte så vanligt att bli överstimulerad med så "få" ägg. Blev dock bara måttligt överstimulerad. Började känna av det 1-2 dagar efter insättning. Troligtvis hade jag inte blivit det om det inte hade tagit sig sa läkaren. Tydligen så stiger ju hcg fort när man blir gravid och det ska ha "hjälpt" överstimuleringen.

    Har du kört med samma dos och sprutsort varje gång? Eller har utdelningen ägg blivit så olika varje gång med samma stimulering?

    Tydligen så har nordic nu också fem befruktade ägg för att dom ska göra blastocystodling och insättning. Så jag hoppas på blastocyst, både till insättningen och frysen. Men det där vet man ju aldrig. Kan ju gå hur som.

    Hur går det för dig? Ingen blödning i sikte?
  • MAD86

    Hej igen!

    Å vad skönt att du äntligen fått en blödning! Din kropp är på banan igen :) Hoppas du får börja redan imorgon eller på lördag. Måste kännas skönt att "bollen är i rullning".

    Dina ord om start på nordic låter lugnande :) Då får vi säkert köra igång när mensen kommer.  Bara mina prover ser bra ut. Det var AMH och TSH. Det hade inte Sahlgrenska tagit i somras då jag lämnade nya prover till dom. Tycker det är ltie konstigt att dom inte kollade TSH. Har många vänner som har haft dåligt TSH och haft problem med att bli gravida eller fått upprepade missfall. AMH vet jag inte om dom tagit nån gång. Men 2,9 låter ju jättebra vid 32 års ålder :) 2-3 är normalt/bra att ligga på när man är 30 år som jag sa läkaren på nordic.

    Oj, då har du testa på en hel del varianter i spriutväg. Men nu verkar det ju som att du har hittat din variant. Hoppas den nya dosen blir bra. Jag ska starta med 125 enheter gonal-f som sist. Så får vi se om det blir kvar på samma eller om den sänks eller höjs. Sist sänkte jag till 112,5 enheter dag 6. Hoppas 125 enheter räcker. Kan ju ha hänt en del med kroppen på två år tänker jag.

    Ja, jag blir orolig angående icsi eller ej. Det var min man som pratade med läkaren på telefon då hon meddelade resultatet på spermaprovet. Jag tänkte precis som dig att man kanske kan testa icsi på några och vanlig befruktning på några ägg. Speciellt då värdet precis låg på gränsen. Ska fråga läkaren om det nästa gång vi är där. Men det var verkligen en klar förbättring. Första gången maken lämna prov var det 6 miljoner (utan tvätt och simning) och andra gången bara 1,2 miljoner och efter swim up var det typ bara 0,1-0,2. Så det står i hans journal från Sahlgrenska "tydligt icsi-krävande".

    Det är så typiskt med våran resa. Men vill ju gärna ha en blastocyst tillbaka om det går. Funderar på om jag ska köpa nya flygbiljetter senare. Svårt.

    Hoppas hoppas att det går bra med blodprovet imrogon! Meddela gärna hur det gick :)


    Gian80 skrev 2016-11-17 16:24:06 följande:
    Hej igen!

    Va skönt att det gick bra för er!!! Håller tummarna för att alla prover ser bra ut nu då och att ni får starta igång!

    Vad gäller reservationen de har ifall för många ringer in, så säger de nog mest så för att kunna neka om det skulle bli så att alla kunder de har vill börja just på samma dag, men den risken är nog ytterst minimal! Så börja, det lär ni få göra!

    Jag tror inte generellt att man sprutar längre för att man går på den långa, men att chansen för fler ägg kan finnas för vissa iaf och i mitt fall så gav det ju större del mogna ägg. Och anledningen till att jag sprutade så länge va just att jag haft så många omogna ägg gångerna innan, så de ville nog göra allt de kunde för att få så många mogna ägg som möjligt. Plus att vi va ju en del i en studie och då hade de en gräns på att man skulle ha minst 8 ägg samt att de även (lite av eget intresse troligtvis) nog ville ha ut så många ägg som möjligt och "experimentera" lite med :)

    Min första omgång hade jag 150 enheter puregon (tror jag den heter), det gav 6 ägg, alla mogna och alla befruktade. Behandling två höjde de till 175 enheter puregon och fick då 15 ägg (6 mogna och 3 befruktade). Så den höjningen på 25 enheter gjorde stor skillnad för mig, va ju synd bara att dom inte mognade. Tredje behandlingen hade jag även då 175 och fick ut 11 ägg (7 mogna och 5 befruktade).

    Behandling 3 och fyra (som jag gjorde i Danmark) hade jag menopur ist (va inte min grej, svarade dåligt på den) då hade jag 8 resp 9 ägg tror jag, ena gången 3 befruktade och andra bara 1 som befrukatdes.

    Sista gången på CA långa för första gången. 200 enheter Gonal-f (som sen höjdes till 225 sista dagarna) gav 14 ägg, 12 mogna och hela 10 befruktade. Och som då tillslut blev vår lille älskling!!! Så en mitt i prick behandling!

    Nu ska jag få starta på 225 enheter denna gången. Men har ju gått två år sen sista behandlingen snart, så kan ju hända att min kropp inte svarar lika bra denna gången! Har fyllt 36, så börjar ju bli "lite till åren" också.

    Jag hade när jag gjorde min undersökning ett AMH-värde på 2,9 tror jag det va, vilket tydligen va iaf lite över medel för min ålder då (då va jag 32), så dom va till och börja med lite försiktiga då dom va rädda för överstimulering, men min kropp har inte reagerat direkt ens när jag fått 14-15 ägg.

    Men, SÅKLART! (Klantigt av mig :)) så har ju din graviditet påverkat också! Jag har aldrig ens fått ett plus på några färsk-försök, bara fått plus på mina två frysförsök. Så det spelar ju in!

    10 ägg är ju absolut inte "få", tror att det är runt där de flesta vill att man ska ligga, för att få ut så bra kvalitet som möjligt!

    Ska du börja på samma dos som sist? Eller har dom höjt något?

    Blir det samma preparat som sist? Och vad ska du ta?

    Vi har gjort ICSI alla gånger, men min kille har väldigt få spermier. Han har legat runt 1 miljon, innan alla "tvättningar" och Swim-up" osv, så att hans spermier skulle klara av att befrukta själva har aldrig varit något alternativ för oss. Men förstår absolut att du blir orolig över det, det hade jag också blivit! Men om spermierna nu själva kan befrukta så är det nog det absolut bästa. Att dom själva kan avgöra vilken spermie som faktiskt är starkast och kan befrukta ett ägg. Så om befruktning nu sker (för antar att det är det du är rädd för inte ska ske) så tror jag chansen till bra embryon ökar!

    Mest logiska hade jag tyckt varit om de isf hade befruktat några med ICSI och sen kört några som fick befrukta själva. Men det va inte ett alternativ eller?

    Fy va tråkigt om det ska krocka med eran resa!!! :( får verkligen hoppas att det inte blir så! Men om du nu vill det så kan du säkert be om en insättning dag 2 eller 3 (om det är så att du inte kan vänta till dag 5 pga resan). Och att dom odlar resterande till blastocyster. Du kan nog själv välja om de ska odla till blastocyster eller inte. Jag vet folk som även frusit 2-dagars på nordic. Så valet är nog ditt vad gäller blastocyster eller inte.

    JO!!! Blödningen kom idag!!! Så jäkla glad!!! Och lättad! Va orolig ett tag att kroppen kanske inte skulle fatta att den skulle blöda ut, hade ju bara 4mm hinna, så är ju inte det normala när man ska börja blöda. Med tabletterna verkar ha fungerat och blödning kom redan efter 9 tabletter (av 10) och behövde således heller inte vänta de vanliga 2-5 dagarna efter man ätit klart, för att blödningen skulle komma.

    Har fått tid för blodprov imorgon bitti. Och om jag är ordentligt nedreglerad så kanske jag får starta redan imorgon eller på lördag. Känns nästan för bra för att vara sant! Och vågar väl inte hoppas allt för mycket heller. Men skulle vara så skönt att äntligen få komma igång, snart 6 jäkla veckor med nässprayen här...
  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-19 16:43:26 följande:

    Dom ringde idag och sa att jag får starta! :) jippi!!! Äntligen!

    Så tar första sprutan om några timmar och ska på kontroll nästa söndag på dag9. Så plock troligtvis 1-3 dec.

    Sån jäkla lättnad att äntligen få komma i gång!

    Hoppas ni har en go helg allihopa!


    Å vad kul! Äntligen! Hoppas allt går bra nu :)
  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-25 15:40:08 följande:
    Hur går det? Någon mens i sikte?

    6 sprutor tagna och VUL om två dagar. Ska bli spännande och se hur mycket som finns där inne :) magen har börjat svullna upp ordentligt iaf :)
    Ja de dök upp idag, men får börja med sprutor först på söndag, tyvärr. Sen blir första vul på fredag i nästa vecka. Skönt att snart vara igång :)

    Kan tänka mig att det börjar hända en del för dig nu. Kul! Berätta gärna hur det gått på vul på söndag.

    Trevlig helg!
  • MAD86
    Gian80 skrev 2016-11-27 16:05:11 följande:
    Va skönt att den dök upp när den "skulle" :)

    Första sprutan idag då?

    Här händer det grejer i magen, ordentligt svullen nu!

    Va på VUL idag och de såg 6 större på den ena sidan och 11 större blåsor på den andra sidan och så ett gäng med mindre blåsor också. Så dom verkade kanske lite oroliga för överstimulering. Fick lämna blodprov idag och ska sänka dosen till 150. Sen blir det nytt VUL på tisdag för att kolla av igen. Troligtvis plock på torsdag eller fredag.

    Hoppas ni haft en go helg! Och trevlig 1:a advent och lycka till med första sprutan idag! :)
    Hej!
    Hur gick det igår? Vet du när det blir äggplock? Spännande! Hoppas verkligen du slipper överstimulering. Var de det som dom kollade med blodprovet?

    Här går det bra med sprutorna. Sprutdag fyra idag. Ska på första Vul på fredag. Ska bli "kul", haha.

    Lycka till med allt nu!
Svar på tråden Syskonförsök med ivf höst/vinter 2016