• Anonym (När?)

    Ni med fler än ett barn, när kom längtan efter 2:an?

    Vi känner ännu inte ett jättestort sug efter ett syskon och vårt barn är nu 9 mån. Detta beror nog mest på sömnbrist..

    Var det så för er också när er 1:a var så liten? När började ni känna längtan efter en till?

  • Svar på tråden Ni med fler än ett barn, när kom längtan efter 2:an?
  • Anonym (N)
    Mattenörd skrev 2016-11-05 16:14:42 följande:

    Innan första tänkte vi att det skulle bli två, förmodligen tre barn med ett par år mellan varje. Efter ettan var tanken på en till extremt olockande. Tanken fanns ju att jag inte ville ha ett ensambarn men jag det fanns inte på kartan första två åren att jag skulle klara att ta hand om två - bara ett var ju supertufft!

    Sen vände det vid ungefär 2,5 år så vi försökte och fick ett till när första var ca 3 år och 3 månader. Det var med facit i hand ett bra avstånd. Den stora hade gått över till att sova hela nätterna åtminstone varannan natt. Han var blöjfri och kunde leka själv på sitt rum 1-2 timmar. Den värsta treårstrotsen klarade vi av när lillasyster fortfarande var så liten att hon mest låg i sjalen och sov (vi var noga med att vänja henne vid sjal redan på BB) och nu när lillasyster är 10 månader och kan ha sina krävande gnälliga dagar så är storebror 4 år och inne i en glad och självgående fas. Tanken på en tredje finns fortfarande i bakhuvudet men kanske om 5-6 år - om vi då kan tänka oss en ny period av sömnlöshet..


    Vi hade det precis likadant, vi har oxå 3 år och 3 månader emellan. Vår första var ganska krävande och jag var helt slut och hade aldrig orkat ett till barn tätt.
    Nu hann vi "vila upp oss lite" och första hann bli blöjfri och få in hyfsat bra sömnvanor. Vi kunde även passa på att ha barnvakt och göra lite saker för oss som par (bio, teater, middagar, spahelg) innan det kom en bebis till.

    Vi har många kompisar som har barn med bara nåt år emellan, jag förstår ärligt talat inte hur de orkar, det är ju som att ha två bebisar, fast dom inte är tvillingar.

    Nu är barnen snart 6 resp 2,5 och de leker jättebra ihop.
  • Anonym (Mamma till 2)

    Suget kom 8 månader efter förlossningen. Men vi har 2 år och 1 månad mellan dem.

  • Milleman

    Vid 9 månader tänkte vi verkligen inte på syskon. Längtan kom på riktigt när sonen var 3 år. Vi blev sen gravida när han var 4 år så vi har 5 år emellan dem :)

  • Anonym (Rätt när det känns rätt)

    Jag visste att vi skulle ha ett syskon men jag trodde jag ville ha mindre än 2 år mellan dom. Men jag tyckte inte jag va redo så det hann bli 2.5 år emellan och det blev bra. Har även bonusbarn som är 8 och 12 år äldre än vårt äldsta barn. Nu är som 5.5, 8, 16 och 20 år.

    Det är rätt när det jnns rätt helt enkelt. Finns ingen perfekt ålder mellan syskon som funkar för alla.

  • milli79

    Började tänka tanken när 1an  (en pojk) var 2mån =). Helt sjukt med tanke på hur jobbig förlossning jag hade och hur lite han sov. När han var runt 6mån så sa både jag och min man att ska vi ha två så är det bra om det är tätt så har man vaken nätterna avklarade sen. Så ja vi var rätt sugna båda två även om det var väldigt tufft med sömnbrist.

    Ammade dock mycket så hade långt mellan äl men när 1a var 10mån så blev jag gravid. Var så säker på att vi skulle ha en tjej och det var det.

    Nu har vi tre barn men suget efter 3e kom nog efter ca 1,5år efter 2a. Dock hade vi inte pratat om det då min man tydligt visade att två räckte mycket pga det praktiska. Men så blev 3e till ändå och det är jag så tacksam över och tror min man var lika glad han.

  • Anonym (Minna)

    Jag har alltid velat ha flera barn, men suget kom nog inte förrän efter ca 3 år efter första. Mycket praktiskt som skulle på plats också. Men mest för att jag tyckte det var en omtumlande upplevelse att få barn.

  • Anonym (När?)

    Hade ni hellre stannat vid endast ett barn, om valet stod mellan att få 2:an tätt eller inga syskon alls?

  • Haiduchi

    Vi var inte alls sugna på fler barn efter först var född.

    När hon var fyra började jag tänka att det var en bra tid men inte så sugen ändå.

    Men i somras slog det till, rejält och nu är vi gravida igen. Storasystern kommer hinna fylla 6 år innan syskonet kommer och för oss känns det perfekt. Hade inte velat tidigare. Alls.

  • Anonym (Yo)

    Ganska direkt efter förlossningen. Fast vi ville inte ha för tätt mellan barnen, så jag väntade lite och blev gravid när ettan var 17 månader. Nu är tvåan 9 månader och jag börjar fundera på trean... Har haft enkla graviditeter och enkla barn, bör tilläggas.

  • Seven Costanza

    Har visserligen bara ett barn, men känner igen mig. Mitt första barn är tio månader och jag är absolut inte sugen på ett till. Jag övervägde det ett kort tag men nu siktar vi troligen på 3,5-4,5 år emellan OM det blir ett barn till.

Svar på tråden Ni med fler än ett barn, när kom längtan efter 2:an?