• Fröken W

    Hur gammal var ditt barn när han/hon slutade äta på natten?

    Hej!

    Jag har en bebis som är snart två månader. Hon vaknar och äter en gång/natt vilket jag inte tycker är ett problem över huvudtaget. Många bebisar verkar ju vakna betydligt oftare än så.

    Dock är barnets farmor på om att vi borde försöka vänja av henne med nattmålet då det annars kommer att bli en vana som blir svår att bryta senare. Hon säger att dottern inte behöver nattmaten eftersom hon ju är rätt stor (väger runt 5 kg), att vi kanske ska prova ge henne lite vatten istället för att sedan kunna sluta helt.

    Vi ska till BVC idag så jag tänkte passa på att fråga där då, men det vore intressant att "se" hur det ser ut bland andra föräldrar och bebisar. Hur länge åt er bebis på natten?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gammal var ditt barn när han/hon slutade äta på natten?
  • Topcom

    Men Gud vad galet, inget konstigt alls att 2 månaders äter på natten. Först vid sex månader kan man börja minska nattätandet-om man vill! Vår äldsta som drack välling på natten tills han var runt två år.

  • Anonym (Mamma)

    Vår son slutade vid 7 månader. Jag vande av det medvetet. Tog 3 nätter och sen sov han hela nätter 18-06 efter det.

  • Anonym (Hhgv)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-11-21 16:20:47 följande:

    Vår son slutade vid 7 månader. Jag vande av det medvetet. Tog 3 nätter och sen sov han hela nätter 18-06 efter det.


    Får man fråga vad för metod du använde?
  • MrsMS
    Anonym (Hhgv) skrev 2016-11-21 18:50:33 följande:

    Får man fråga vad för metod du använde?


    Ja visst :) Jag litade på den info jag fick om att barn vid 7 månader inte näringsmässigt behöver äta på natten. Och han åt ersättning på dagen blandat med mat då. Innan vaknade han nån gång mellan 02-04 och ville äta.

    Från det att vi bestämde oss så tog jag upp lillen och han och jag la oss i gästsängen. Försökte helt enkelt få honom att somna om. Petade in nappen 100 ggr.. låg och sjöng, strök över rygg och huvud.. tog ca 2h innan han väl somnade om och då sov han 1-2h till innan vi gick upp. Samma procedur i ytterligare 2 nätter men sen 4e natten så sov han till 06 utan att vakna och vilja ha mat.
  • Ragnar

    Båda barnen ammade på natten tills de var runt 1,5 år (kommer inte ihåg exakt när de slutade). De slutade inte plötsligt en natt utan det blev mindre och mindre under en längre perriod.
    Vi gjorde ett tappert försök att låta första barnet sluta nattamma då han var runt 10 månader för att alla runt om oss sa att så stora barn inte skulle äta på natten. Fick höra att det bara tar 3 nätter att vänja av. Vi gav upp efter 3 veckor med sömnlösa nätter. Insåg då att vi alla mådde bäst av att lillen ammade 1-2 gånger under natten.

  • Fröken W

    Tack snälla för att ni delar med er! Fick verkligen bekräftat det som jag redan kände på mig, att tvåmånadersbebisar "ska" äta på natten. På BVC sa de att fram till sexmånaders ålder så är det bebisens behov som får styra helt. Efter det kan man börja vänja av nattmål om man vill och om bebisen växer som han/hon ska.

  • fluu

    19 månader var hon när hon slutade amma självmant.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bengt65

    Båda mina barn var på dagen en månad gamla när dom slutade äta på natten.


    Förmodligen för att jag slutade att noja mig över det och sista veckan lät dom ligga kvar i sin säng medans jag fixade till maten, sedan lyfte upp, matade och la ner igen. Utan extra gos eller mys eller ligga bredvid, hur mycket jag än ville det så inte på natten.


    Efter ganska precis en vecka så somnade både min dotter och min son (två år emellan) om innan jag kom med flaskan.

    Sen var det klart..

  • Physalis

    Man har haft väldigt mycket konstiga idéer om bebisar och deras skötsel genom tiderna.

    På 60-talet opererade man spädbarn utan bedövning för att man inte trodde att de kände smärta. Får kalla kårar av tanken.

    Ett tag skulle man endast amma var fjärde timme och däremellan fick bebisen "lära" sig att vänta. Själv blir jag hungrig efter 3 timmar och min mat är betydligt mer svårsmält än mjölk..

    För att bara nämna två hemskheter man utsatt bebisar för under hennes livstid.

    Så om jag var du hade jag inte tagit råd ifrån en så gammal person om det direkt känns fel. Nu menar jag inte att hennes råd är att likställa med dessa två, men mycket av hennes kunskaper är garanterat föråldrade och avfärdade vid det här laget för att vi vet bättre.

    Lita på dig själv och rådfråga BVC om du känner att de är pålitliga.

  • Fröken W
    Physalis skrev 2016-11-23 10:16:20 följande:

    Man har haft väldigt mycket konstiga idéer om bebisar och deras skötsel genom tiderna.

    På 60-talet opererade man spädbarn utan bedövning för att man inte trodde att de kände smärta. Får kalla kårar av tanken.

    Ett tag skulle man endast amma var fjärde timme och däremellan fick bebisen "lära" sig att vänta. Själv blir jag hungrig efter 3 timmar och min mat är betydligt mer svårsmält än mjölk..

    För att bara nämna två hemskheter man utsatt bebisar för under hennes livstid.

    Så om jag var du hade jag inte tagit råd ifrån en så gammal person om det direkt känns fel. Nu menar jag inte att hennes råd är att likställa med dessa två, men mycket av hennes kunskaper är garanterat föråldrade och avfärdade vid det här laget för att vi vet bättre.

    Lita på dig själv och rådfråga BVC om du känner att de är pålitliga.


    Vill bara förtydliga då många verkar tro att det är min farmor som sagt detta om att avvänja nattamning. Det är fel, det är BARNETS FARMOR, inget annat ;)

    Känner mig ganska trygg i det mesta kring barnet men blev ändå lite tveksam då sambon sagt att hans mamma, barnets farmor, vid flera tillfällen sagt saker som "jaha, äter hon fortfarande på natten" med en smått förvånad ton. Eftersom det är första barnet så blir jag lite fundersam och osäker emellanåt trots att jag har en ganska stark och stabil magkänsla när det gäller hennes mående. Dock känns det skönt att få känslan bekräftad av andra, t.ex här på forumet.
  • Physalis
    Fröken W skrev 2016-11-23 10:40:54 följande:

    Vill bara förtydliga då många verkar tro att det är min farmor som sagt detta om att avvänja nattamning. Det är fel, det är BARNETS FARMOR, inget annat ;)

    Känner mig ganska trygg i det mesta kring barnet men blev ändå lite tveksam då sambon sagt att hans mamma, barnets farmor, vid flera tillfällen sagt saker som "jaha, äter hon fortfarande på natten" med en smått förvånad ton. Eftersom det är första barnet så blir jag lite fundersam och osäker emellanåt trots att jag har en ganska stark och stabil magkänsla när det gäller hennes mående. Dock känns det skönt att få känslan bekräftad av andra, t.ex här på forumet.


    OBS sorry! Man läser tsen och sedan svaren sen när man själv svarar så glömmer man detaljer i ts.

    Ja av någon anledning så känner äldre generationer ofta ett behov av att ifrågasätta och komma om oombedda råd. Tom min egen mamma som jag anser vara en väldigt smart och ödmjuk kan komma med önskemål och påståenden som inte passar sig och frågor som hon inte har med att göra.

    Min svärmor är snäppet värre än min mamma men fortfarande hanterbar. Hon frågar ofta om jag fortfarande ammar för att sedan ifrågasätta svaret, om jag börjat ge välling trotts att jag berättat att det ratades "men de lär sig om man inte erbjuder något annat", påpekar att jag byter blöja ofta osv osv i all oändlighet.

    Man får helt enkelt komma på hur man vill hantera det hela. Jag väljer att lyssna sen tar jag bara till mig det jag själv tycker är vettigt. Och jag svarar svävande på frågor de inte har med att göra, så slipper jag onödiga konflikter samtidigt som jag inte rucka på min integritet.
  • Brumma

    Äldsta var strax under året när han slutade självmant.

    Yngsta avvande vi med tvång när han var tre...

    Skulle decimeter itivt inte börja vänja av med det innan sex månaders ålder..

  • minerva123

    Båda mina barn slutade självmant med nattmål (amning) vid 7-8 månader. Bra att du lyssnar på BVC och på ditt eget sunda förnuft! Att förvägra en hungrig 2-månaders mat på natten vore ju rena barnmisshandeln...

  • Fröken W

    Nu verkar det ändå som att hon slutat äta på natten...de senaste dagarna har hon ätit runt 22/23 och sedan sovit till 6/7....

  • Anonym (Sydost)

    Barn är olika. En av mina slutade när hen var två veckor. En när hen var tre månader. Denna ammar 1-3 gånger per natt när hen är 7 månader.

    Nu har du ju låtit ditt sunda förnuft få råda. Mycket bra!

    Överlag borde farmor/mormor få munkavle när deras barnbarn föds... Så mycket onödig oro och oreda de skapar...

  • Fröken W
    Anonym (Sydost) skrev 2016-11-26 21:21:39 följande:

    Barn är olika. En av mina slutade när hen var två veckor. En när hen var tre månader. Denna ammar 1-3 gånger per natt när hen är 7 månader.

    Nu har du ju låtit ditt sunda förnuft få råda. Mycket bra!

    Överlag borde farmor/mormor få munkavle när deras barnbarn föds... Så mycket onödig oro och oreda de skapar...


    Tack för input!

    Kan till viss del hålla med om att mormor/farmor kan göra skapa osäkerhet och oro. Men de har faktiskt också mycket bra kunskap att dela med sig av. Förstår dock vad du menar.
  • Gweny

    Alla mina 3 har haft det iallafall i 6-7 mån.

    Aldrig känt nån stress över det.

    Dock så har farmor till min 3e nu undrat över det, men jag bara nonchar bort det. Man får känns in bäst själv för ens barn!

Svar på tråden Hur gammal var ditt barn när han/hon slutade äta på natten?