• 8airam8

    Jag är en napp mellan klockan 15-24

    Jag har en ljuvlig liten dotter som blir fyra veckor på lördag, och hon är förtjust i brösten. Sover som en liten superhjälte på nätterna för det mesta, får jag henne väl att somna så sover hon 5-7 timmar utan uppvaknande. Mot problem är eftermiddagarna och kvällarna. Bebisen är som en liten igel på brösten! Hon växlar då mellan att äta ordenligt och att slötutta, slumrar en stund med bröstet i munnen och vaknar sedan till för att äta lite mer. Jag kan inte lämna henne till hennes far ens för en liten stunds vila, för då går tuttlarmet.

    Jag förstår att hon är både trött och hungrig, för på det där viset så blir det ju vare sig hackat eller målet. På förmiddagarna sover hon jättegott i sin vagn, men på eftermiddagen är det kört. Tre nätter de senaste tio dagarna har jag fått ge henne ersättning för att få henne mätt och belåten så att hon kan sova, och då har klockan varit riktigt mycket eftersom vi är rätt så envisa båda två, men min absoluta önskan är att kunna helamma henne även i fortsättningen.

    Någon med goda råd?

  • Svar på tråden Jag är en napp mellan klockan 15-24
  • 8airam8

    Och felskrivningarna skyller jag på telefonen. Hoppas att min frågeställning inte är otydlig ändå.

  • Bimbim79

    Min äldsta hängde vid bröstet dygnet runt i 3.5 månad! Jag var hennes vandrande napp. Det va bara att gilla läget, efterhand har de ju automatiskt mer vakentid att titta på omgivningen men från början var detta hela hennes värld! Barnvagnspromenader va bara att glömma! Jag sov med henne vid brösten vi bytte sida både hon och jag varannan timme typ! :)

  • 8airam8

    Åh, det är rart med barn! Jag har två äldre ungar också, och saknar egentligen möjlighet att ha en liten bebis monterad vid bröstet på det viset. Äldsta barnet var en annan femma, hade bara henne att ta hand om. Tänkte nog inte ens på hur mycket tid hon tog i anspråk. Mellanbarnet åt enligt principen wham bam thank you ma'm och sedan var han tvärnöjd. Det vore fint att komma dit även med denna lilla :)

  • 8airam8

    Nej, ingen napp. Vi testade napp ett tag, men hon använder samma teknik som på bröstet där. Och när hon väl fått till det med suget på nappen så låter inte besvikelseskriken över att det inte kommer någon mjölk vänta på sig heller... Samma visa om man försöker få henne att nöja sig med ett lillfinger att suga på.

  • Meriall

    Hur länge har hon hållit på så här? De har ju utvecklingssprång ibland och då har jag märkt att min blivit sådär men sedan har det släppt och blivit bättre. Prova ladda ner appen "Wonder weeks", där står det exakt vilka perioder som är sådana utvecklingssprång. Det har hittills passat in exakt för oss och då ser man hur många dagar som är kvar tills det släpper :)

  • BuoBä

    Min dotter var sådär i den åldern. Jag fastnade i en fåtölj på eftermiddagen och kom inte därifrån förän hon somnade för natten och det var oftast inte före midnatt. Kl 03 var rekordet. Det gick över och sen kom det en liknande fas igen vid 8 veckor. Pappan fick ge ersättning några gånger för att jag skulle hinna äta och gå på toa, men jag helammade i 7 månader totalt så det störde inget.

    Testa med napp när hon bara snuttar. Bärsjal kan vara värt att testa annars. Då kan hon ligga vid bröstet men du kan trots allt röra dig lite.

  • 8airam8

    Mer eller mindre sedan hon anlände till världen, men mer distinkt på eftermiddagar och kvällar sedan någon dryg vecka. Alltså bättre ordning på förmiddagar under motsvarande tid.

  • Bimbim79
    8airam8 skrev 2016-11-24 11:29:20 följande:

    Mer eller mindre sedan hon anlände till världen, men mer distinkt på eftermiddagar och kvällar sedan någon dryg vecka. Alltså bättre ordning på förmiddagar under motsvarande tid.


    Mjölken är ofta lite "fetare" på morgonen för att senare på dagen va mer "blaskig" syns tydligt om man mjölkar ur på olika tider å ställer i kylen blir mer grädde överst på mjölken från fm. Dessutom har de ju en förmåga att bli lite klängiga på em, samt är det tillväxt spurt pågång så suger de oftare för att öka mjölkproduktionen. Det är ett heltidsarbete att amma så de är bara att gilla läget.
  • Det kommer bli bra

    Härda ut, det vänder när hon blir äldre. Maratonamningspass kvällstid känner jag (och många med mig) så väl igen. Ladda upp med videofilmer och snacks och dricak och gosa ner dig i soffan. Alternativt om du och bebis lär tekniken att amma i sjal/bärsel för då kan du amma även om du vill röra på dig.

  • 8airam8
    Det kommer bli bra skrev 2016-11-24 21:29:55 följande:

    Härda ut, det vänder när hon blir äldre. Maratonamningspass kvällstid känner jag (och många med mig) så väl igen. Ladda upp med videofilmer och snacks och dricak och gosa ner dig i soffan. Alternativt om du och bebis lär tekniken att amma i sjal/bärsel för då kan du amma även om du vill röra på dig.


    Det får gärna vända snart som tusan :) Känner att resten av familjen blir så åsidosatt när jag har lilla bebisen fäst vid tutten. Kan man amma i sjal?
Svar på tråden Jag är en napp mellan klockan 15-24