• Anonym (F.d. addict)

    Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

    Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

    Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

    Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

    Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

    De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

    Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

    Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

    Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

  • Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • Anonym (Undrar)

    Vad vill du ha sagt med tråden, mer än att tala om att du var så duktig så du nu är en nykter missbrukare?

    Eftersom jag har närstående som missbrukat, så är det jävligt typiskt att förakta dem som inte kan sluta.

    Ni är mer dömande än oss utan missbruk.

    Undrar om du inser att det behövs väldigt lite för en nykter missbrukare att trilla dit igen.

    Speciellt om man är så självgod som du är.

  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-07 19:32:25 följande:

    Vad vill du ha sagt med tråden, mer än att tala om att du var så duktig så du nu är en nykter missbrukare?

    Eftersom jag har närstående som missbrukat, så är det jävligt typiskt att förakta dem som inte kan sluta.

    Ni är mer dömande än oss utan missbruk.

    Undrar om du inser att det behövs väldigt lite för en nykter missbrukare att trilla dit igen.

    Speciellt om man är så självgod som du är.


    Jag är inte "självgod". Jag är bara jävligt trött på att aldrig få vara ifred för dessa människor som vill att man ska supa och droga ner sig bara för att de själva gör det. Som menar att man är "vänner för livet" och aldrig ska svika varandra, vilket innebär att jag ska vara tillgänglig och helst umgås med dem dygnet runt, för att de inte ska känna sig ensamma. Att aldrig få ha något privatliv utan man ska dela på allt. Hosta upp sina sista pengar för att de behöver öl eller sprit så att de kan "återställa" sig. Eller försöka få ut benzo på apoteket så att de kan sova lugnt på natten. De som varit i träsket och velat därifrån vet vad jag pratar om.

  • Queennr1

    Ingen vil vara missbrukare. För rätt många är det dock det minst dåliga valet, då drogen eller alkoholen fyller en funktion, som de ännu ej lyckats hitta en ersättning för, där livet blir drägligt.

    Själv Är jag oerhört trött på fd. Missbrukare med attityden "kan jag så kan alla"

    Alla har inte samma inre resurser och förutsättningar och alla får inte samma stöd som behövs och framförallt så är det inte som får alla de saker att stämma samtidigt (inre och yttre faktorer ) för att de ska orka uppnå nykterhet.

    Men sitt du på dina höga hästar och känn dig bättre..

  • glutten

    TS, det är SKITBRA gjort av dig att ta dig ur skiten! Applåder för det! (Menar allvar, det är imponerande.)

    Men precis som övriga säger: att du kunde betyder inte att alla kan. Helt förståeligt att du inte vill ha med dina tidigare missbrukarpolare att göra och att du hyser agg mot dem. Men gör inte misstaget att tro att detta är svart eller vitt.

    Allt gott!

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-07 19:39:31 följande:

    Jag är inte "självgod". Jag är bara jävligt trött på att aldrig få vara ifred för dessa människor som vill att man ska supa och droga ner sig bara för att de själva gör det. Som menar att man är "vänner för livet" och aldrig ska svika varandra, vilket innebär att jag ska vara tillgänglig och helst umgås med dem dygnet runt, för att de inte ska känna sig ensamma. Att aldrig få ha något privatliv utan man ska dela på allt. Hosta upp sina sista pengar för att de behöver öl eller sprit så att de kan "återställa" sig. Eller försöka få ut benzo på apoteket så att de kan sova lugnt på natten. De som varit i träsket och velat därifrån vet vad jag pratar om.


    Läs igenom din trådstart så kanske du inser vad du förmedlar.

    Det du svarar mig är ju förstådligt.
  • Anonym (F.d. addict)
    Queennr1 skrev 2016-12-07 19:45:50 följande:

    Ingen vil vara missbrukare. För rätt många är det dock det minst dåliga valet, då drogen eller alkoholen fyller en funktion, som de ännu ej lyckats hitta en ersättning för, där livet blir drägligt.

    Själv Är jag oerhört trött på fd. Missbrukare med attityden "kan jag så kan alla"

    Alla har inte samma inre resurser och förutsättningar och alla får inte samma stöd som behövs och framförallt så är det inte som får alla de saker att stämma samtidigt (inre och yttre faktorer ) för att de ska orka uppnå nykterhet.

    Men sitt du på dina höga hästar och känn dig bättre..


    Jag finner det konstigt. Jag har erfarenheten av att FL:are överlag föraktar missbrukare. Har sett några trådar där flera medlemmar menar att missbrukare är parasiter, men nu när jag, som varit där, gör avbön så är det andra tongångar. Vet dem som har fått hur mycket stöd och hjälp som helst, men som ändå inte velat ta sig ur skiten. Vad hände med det gängse FL-mantrat: "Man har alltid ansvar för sitt eget liv". Gäller det bara vissa men inte andra? Det är ingen som tvingar en alkoholist att dricka, och ingen som tvingar knarkaren att ta droger. När jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag bara det, och det är jag tacksam för, då jag mår 100 ggr bättre idag.

  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-07 20:01:08 följande:
    Läs igenom din trådstart så kanske du inser vad du förmedlar.

    Det du svarar mig är ju förstådligt.
    Du kanske själv har varit i missbruk så du vet vad du pratar om?

  • Anonym (F.d. addict)
    glutten skrev 2016-12-07 19:51:34 följande:

    TS, det är SKITBRA gjort av dig att ta dig ur skiten! Applåder för det! (Menar allvar, det är imponerande.)

    Men precis som övriga säger: att du kunde betyder inte att alla kan. Helt förståeligt att du inte vill ha med dina tidigare missbrukarpolare att göra och att du hyser agg mot dem. Men gör inte misstaget att tro att detta är svart eller vitt.

    Allt gott!


    Tack :) Hade jag bott kvar på min tidigare ort hade jag aldrig lyckats. Tack vare att jag flyttade och skaffade skyddad adress kan jag nu leva ett nyktert liv utan störningsmoment.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-07 20:06:32 följande:

    Du kanske själv har varit i missbruk så du vet vad du pratar om?


    Nej. Däremot en närstående.

    Så fort han lyckades hålla sig nykter ett tag, så visade han samma förakt mot sina suparkompisar.

    I och för sig var de lika dömande mot andra.

    Samma fenomen är det med de som slutat röka. De är dubbelt så dömande mot oss som fortfarande röker.

    De måste tala om hur de lyckades slutata och de minsann rökte 3 paket om dagen i 30 år och kan de så kan andra.
  • Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-07 20:05:26 följande:

    Jag finner det konstigt. Jag har erfarenheten av att FL:are överlag föraktar missbrukare. Har sett några trådar där flera medlemmar menar att missbrukare är parasiter, men nu när jag, som varit där, gör avbön så är det andra tongångar. Vet dem som har fått hur mycket stöd och hjälp som helst, men som ändå inte velat ta sig ur skiten. Vad hände med det gängse FL-mantrat: "Man har alltid ansvar för sitt eget liv". Gäller det bara vissa men inte andra? Det är ingen som tvingar en alkoholist att dricka, och ingen som tvingar knarkaren att ta droger. När jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag bara det, och det är jag tacksam för, då jag mår 100 ggr bättre idag.


    Det är helt enkelt extra beklämmande att någon med din bakgrund visar så lite insikt helt enkelt. Och avbön gör man inte genom att förakta andra. Jag ser ingen värdighet i din inställning, utan snarare ett uttryck för en projicering. Ditt eget självförakt för fen du var har du inte tagit i tu med, vilket i mina ögon ser ut som du egentligen inte alls tillfrisknat även om du är nykter just nu. Om du på riktigt hade tagit i tu med din sjukdom skulle du ha mer kunskap om den än vad du faktiskt har. Utan kunskap om sjukdomen så mångdubblas också riskerna för ett återfall. Så var försiktig.
Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?