• Anonym (Orolig)

    Orolig för trött 4-åring

    Sen drygt två månader tillbaka har vår fyraåring varit tröttare än normalt. Han sover inte nödvändigtvis mer än vanligt men är trött och grinig. Efter dagis vill han titta på tv och ligga ner. Han är liksom lite hålls och inte alls sitt vanliga spralliga jag. Han är ofta knallröd om kinderna och ser febrig ut men har inte feber. Han kan komma igång och busa men det är kortare stunder och sen vilar han igen.

    Vi var på vårdcentralen för två veckor sedan. Dock togs Ingen prover eftersom läkaren tyckte det handlade om en tröttare period. Min man och jag upplever dock att det har blivit värre sen dess så vi ska söka igen imorgon. MEN just nu känns det som att jag ska gå under av oro. Jagr så orolig för att det ska vara något allvarligt. Kan inye komma på vad det annars skulle kunna vara. Finns någon med liknande erfarenhet eller tankar. Jag ska vara tydlig med att jag vill att de tar blodstatus. Är det något annat vi bör efterfråga?

  • Svar på tråden Orolig för trött 4-åring
  • Anonym (ssk)

    Boka en ny tid på vårdcentralen. Tala gärna med en sjuksköterska där innan du bokar. Och åk inte till akuten (som många på FL gastar om), akuten utreder inte!

  • Thedrjohn

    Jag tycker att du ska ta din oro på allvar och se till att få en ordentlig uppföljning på BVC, din vårdcentral eller som sista utväg, privat typ Werlabs.

  • Anonym (Orolig)

    Tack för svar. Vi ska söka imorgon och vara väldigt tydliga med att vi vill att de tar en blodstatus. Hopas de tar oss på större allvar nu

  • McIris

    Mina barn har iof haft perioder där de varit tröttare och inte orkat på samma sätt. Klagat på trötthet, ont i huvudet, gnälliga etc. Man kan ha så utan nåt fel. Såklart ska ni kolla upp det om det verkar onormalt men allvarliga sjukdomar som ger dålig bildstatus brukar visa fler symtom än trötthet!

  • lövet2

    Vanligast är nog UVI eller lunginflammation. Båda kan vara lite lömska när det gäller mindre barn.

  • Anonym (ssk)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-12-11 09:53:00 följande:

    Tack för svar. Vi ska söka imorgon och vara väldigt tydliga med att vi vill att de tar en blodstatus. Hopas de tar oss på större allvar nu


    Gå inte på akuttider på VC, utan se till att få en bokad tid. De besöken är längre så an verkligen kan utreda.
  • Anonym (sjukvårdare)

    Som förälder känner man sitt barn bäst. Känns det som att någonting är fel så är det förmodligen också så. Med det sagt behöver det inte vara någonting allvarligt. Kan ju vara någonting banalt och simpelt.

    Håller med om att det är bättre med en bokad tid än en akuttid. Planerade läkarbesök är längre och doktorn har då tid att göra en ordentlig utredning.

    Sök er till barnkliniken om ni inte får bot på det hela genom vårdcentralen.

  • Almare

    Dagis larmade om att vår son, när han var 4 år, var onormalt trött och inte orkade leka med de andra barnen som tidigare.

    Vi tog honom till VC och via blodprov fick vi veta att han troligen hade celiaki (glutenintolerans). En gastroskopi bekräftade det.

    Han var såklart helt slut eftersom kroppen inte kunde ta upp någon näring. Det är åtgärdat nu och han är precis som vanligt igen nu när han äter glutenfritt.

    Kolla upp det.

  • Anonym (Orolig)

    Tack för era svar! Idag tog vi lite prover. Jag hoppas naturligtvis att allt ser bra ut. Vi ska även testa för gluten.

  • Anonym (Livia)

    Hej ts! Som förälder får man vara ihärdig och tjatig många gånger tyvärr så det är bara att lägga sig till med den egenskapen om man inte haft den innan. Som någon annan sagt, ni känner ert barn bäst! Magkänslan ska man absolut gå på (utom möjligen om du vet med dig att du lider av hypokondri). Med mina barn har jag varit en sån där besvärlig (och påläst!) mamma i sjukvården och har fått rätt till slut varenda gång! En gång handlade det om en bakterie som vårdcentralen inte hittat trots diverse prover (det tog flera månader). Till slut blev det bra efter en starkare antibiotikakur. Barnet hade då varit som du beskrev. Även tappat en kurva i vikt. Annars är mitt råd att kräva remiss till barnläkarmottagning. Där är de experter på barn och enligt min erfarenhet inte lika snabba på att avfärda patienter. Hoppas verkligen de hittar vad som fattas ditt barn för nej, en fyraåring ska inte drabbas av "vintertrötthet"!

Svar på tråden Orolig för trött 4-åring