• Anonym (Hjärtat blöder)

    Så jäkla olämpligt....

    Vill veta om det finns någon annan som blivit gravid och helt enkelt varit tvungen att göra abort fastän du inte velat.

    Jag har 2 barn. 2,5åring och 1 åring. Ska äntligen få gå tillbaka till att jobba.

    Vi har varken ekonomiska eller fysiska möjligheter för ett till. Vi har ingen som hjälper oss och vi går på knäna redan som det är (vi har tak över huvudet och mat på bordet så vi klarar ju oss..)

    Det som svider värst är att vi varit så jäkla försiktiga vid samlag. Att behöva ta bort ett barn är så fruktansvärt jobbigt.

    Någon som varit i ett sånt här jobbigt läge? Snälla hjälp mig med visdomsord.

  • Svar på tråden Så jäkla olämpligt....
  • Anonym (Sandra)

    Har själv varit i en liknande situation och abort var det självklara valet. För det första är det inget barn ännu för det andra får du tänka att du göra det bästa för det ev barnet. Det är inte rätt att sätta ett barn till världen om man ej har möjlighet till det egentligen. Visst allt löser sig ändå men det ska väll vara något roligt och positivt med ett barn och inte jobbigt och svårt?

  • Anonym (cilla)

    Håller med.

    Har gjort två aborter när det inte alls passade. Visst var det jobbigt då men ingenting jag går och tänker på längre.

    Inget av alternativen känns optimala. Gör det som känns minst fel.

  • Anonym (Tess)

    Ni har varit försiktiga och trots det blev du gravid. Det måste ju vara någon mening att barnet blev till. Varför inte låta barnet leva och adoptera bort det.

    Man vet så lite om framtiden. Kanske händer det något som gör att ni kommer att klara ett barn till. Många har vittnat om att de har tänkt som du att de har inte råd ingen möjlighet att behålla men så har de ändå fullföljt graviditeten och det har kommit en lösning som gör att det går alldeles utmärkt.

    Jag fick en sjukdom som gjorde att en abort blev rekommenderat. Men jag gjorde det inte.

    Tittar på detta underbara barn idag som är full av liv och härliga egenheter. Blir gråtfärdig av bara tanken att detta barn inte borde ha funnits pga läkarens råd.

    Tänk att redan i vecka 6 börjar bebisens hjärta att slå. Oavsett vad andra tycker så är det en bebis där inne.

  • LFF
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-27 08:52:20 följande:

    Ni har varit försiktiga och trots det blev du gravid. Det måste ju vara någon mening att barnet blev till. Varför inte låta barnet leva och adoptera bort det.

    Man vet så lite om framtiden. Kanske händer det något som gör att ni kommer att klara ett barn till. Många har vittnat om att de har tänkt som du att de har inte råd ingen möjlighet att behålla men så har de ändå fullföljt graviditeten och det har kommit en lösning som gör att det går alldeles utmärkt.

    Jag fick en sjukdom som gjorde att en abort blev rekommenderat. Men jag gjorde det inte.

    Tittar på detta underbara barn idag som är full av liv och härliga egenheter. Blir gråtfärdig av bara tanken att detta barn inte borde ha funnits pga läkarens råd.

    Tänk att redan i vecka 6 börjar bebisens hjärta att slå. Oavsett vad andra tycker så är det en bebis där inne.


    Varför tror alla att adoption är lösningen på allt när inhemsk adoption är extremt ovanligt? Vi har inte samma system och vana av inhemsk adoption som man har i Storbritannien och USA! 
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-27 08:52:20 följande:

    Ni har varit försiktiga och trots det blev du gravid. Det måste ju vara någon mening att barnet blev till. Varför inte låta barnet leva och adoptera bort det.

    Man vet så lite om framtiden. Kanske händer det något som gör att ni kommer att klara ett barn till. Många har vittnat om att de har tänkt som du att de har inte råd ingen möjlighet att behålla men så har de ändå fullföljt graviditeten och det har kommit en lösning som gör att det går alldeles utmärkt.

    Jag fick en sjukdom som gjorde att en abort blev rekommenderat. Men jag gjorde det inte.

    Tittar på detta underbara barn idag som är full av liv och härliga egenheter. Blir gråtfärdig av bara tanken att detta barn inte borde ha funnits pga läkarens råd.

    Tänk att redan i vecka 6 börjar bebisens hjärta att slå. Oavsett vad andra tycker så är det en bebis där inne.


    I vecka 6 är det ett embryo inte en bebis.. det är STOR skillnad på det. Folk blir gravida tros preventivmedel hela tiden detta är inte något ovanligt direkt...
  • Anonym (Gör som du vill)
    Anonym (Tess) skrev 2016-12-27 08:52:20 följande:

    Ni har varit försiktiga och trots det blev du gravid. Det måste ju vara någon mening att barnet blev till. Varför inte låta barnet leva och adoptera bort det.

    Man vet så lite om framtiden. Kanske händer det något som gör att ni kommer att klara ett barn till. Många har vittnat om att de har tänkt som du att de har inte råd ingen möjlighet att behålla men så har de ändå fullföljt graviditeten och det har kommit en lösning som gör att det går alldeles utmärkt.

    Jag fick en sjukdom som gjorde att en abort blev rekommenderat. Men jag gjorde det inte.

    Tittar på detta underbara barn idag som är full av liv och härliga egenheter. Blir gråtfärdig av bara tanken att detta barn inte borde ha funnits pga läkarens råd.

    Tänk att redan i vecka 6 börjar bebisens hjärta att slå. Oavsett vad andra tycker så är det en bebis där inne.


    Nej det MÅSTE inte vara en mening. Det är så typiskt människor att behöva fylla ut med diverse märkliga egenpåhittade förklaringar till saker och ting.  
    De knullade, preventivmedlet fungerade inte (den risken finns alltid) och hon blev gravid, det är inte svårare än så. 

    TS, känner du att du inte kan behålla barnet så är det helt ok att göra abort. Ni försökte vad ni kunde för att inte bli gravida och kan alltså inte anklagas för slarv eller nonchalans.
    För somliga har det gått bra att behålla trots att de inte tänkt göra det, men det är inte en garanti för att det går bra för alla. Tvärtom så kommer det många barn till världen som kanske hade mått bäst av att inte födas alls. Barn till egoistiska föräldrar, barn som får växa upp i fattigdom och missär, adopterade barn som tar livet av sig senare istället etc.  

  • Anonym (Hjärtat blöder)

    Nämen fy! Adoption hade väl varit fruktansvärt. Vi har ju dessa funktioner i samhället för att, som tidigare nämnt, slippa föda barn som inte riktigt är önskade. Tro mig, jag hade önskat att detta kunde hänt om några år så vi kan komma på fötter igen.

    Vad jag är ute efter är, om man tex har barn sedan innan (med barn nr två började jag faktiskt undra hur hen skulle se ut), hur jobbigt blir det efter aborten? Tänker man mkt på det och hur gjorde ni drabbade fär att komma över det?

    Om en vecka har jag fått en tid och det känns ju jobbigt att embryot hinner växa till sig :/

    Jag kan inte vara mer än 3 veckor gången MAX .

  • Anonym (eds)

    Jag har. Jag har eds och fick reda på det efter att vår son föddes. Det är väldigt ärftligt så vi beslutade att inga fler barn skulle bli gjorda och maken skulle göra vasektomi. En vecka innan ingreppet upptäckte jag att jag var gravid och fick göra abort fast allt bara skrek nej. Jag sörjer det än, men det var det rätta. Ibland måste man koppla bort känslorna.

  • Anonym (Samma sits)

    Hej,

    Jag har två barn. Blev gravid med trean trots att jag hade spiral. Hela tiden fick jag känslan av att det var "meningen" att detta barn skulle komma till oss. Och jag älskade det direkt när jag såg plusset på Stickan!

    Sedan tänkte jag på mina två barn och på det liv familjen lever nu. Har haft jobbiga graviditeter och svåra förlossningar. Sista barnet sover ännu inte ordentligt på nätterna och när jag väl lyckats söva barnen och äntligen slänger mig i soffan för att få några minuters egentid med mannen innan jag somnar så tänker jag för mig själv.."tänk om jag hade en bebis nu oxå"...

    Jag vet att man orkar och klarar av det för att man måste men jag vill inte känna så. Båda mina barn var planerade och mycket efterlängtade och det är så jag ville känna!

    Så jag grät mig igenom aborten. Det är nu tre veckor sedan. Jag tänker mycket på det men jag mår inte dåligt längre. Det kommer vara mycket jobbigt men det ljusnar efteråt jag lovar! Krama mycket på dina barn och tillåt dig vara ledsen ett tag

    Stor kram!

  • Anonym (Hjärtat blöder)
    Anonym (Samma sits) skrev 2016-12-27 22:47:39 följande:

    Hej,

    Jag har två barn. Blev gravid med trean trots att jag hade spiral. Hela tiden fick jag känslan av att det var "meningen" att detta barn skulle komma till oss. Och jag älskade det direkt när jag såg plusset på Stickan!

    Sedan tänkte jag på mina två barn och på det liv familjen lever nu. Har haft jobbiga graviditeter och svåra förlossningar. Sista barnet sover ännu inte ordentligt på nätterna och när jag väl lyckats söva barnen och äntligen slänger mig i soffan för att få några minuters egentid med mannen innan jag somnar så tänker jag för mig själv.."tänk om jag hade en bebis nu oxå"...

    Jag vet att man orkar och klarar av det för att man måste men jag vill inte känna så. Båda mina barn var planerade och mycket efterlängtade och det är så jag ville känna!

    Så jag grät mig igenom aborten. Det är nu tre veckor sedan. Jag tänker mycket på det men jag mår inte dåligt längre. Det kommer vara mycket jobbigt men det ljusnar efteråt jag lovar! Krama mycket på dina barn och tillåt dig vara ledsen ett tag

    Stor kram!


    Tack! Din historia (om så jobbigt för dig) underlättar lite för mig. För det är precis så jag tänker, stackars mina barn jag redan har som ska få en mamma som inte orkar, vill eller kan pga graviditet. Och sen inte orka var med dem pga dåliga nätter (har inte sovit en hel natt sedan äldsta föddes 2,5 är sedan).

    Tack!
Svar på tråden Så jäkla olämpligt....