Inlägg från: Anonym (tröttochdeppad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tröttochdeppad)

    UTBRÄND Stödgrupp för dig som är sjukskriven för utmattningssyndrom

    Ompalompa, min psykolog kontakt har verkligen hjälpt mig - hoppas du kommer få uppleva samma sak. Dock har jag fått pröva flera psykologer och olika inriktningar innan jag hittat en som jag trivs med. Kan ju vara värt att tänka på. Vi är ju alla olika och trivs bra med olika människor/behandlingsterapier. 

  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Ompalompa) skrev 2017-02-02 19:20:53 följande:

    Härligt, vad skönt. Jag vet inte vad det är med mig egentligen. Har ångest varje dag och har haft det till och från hela livet.. Tror jag har GAD egentligen, ska nog säga det till psykologen. Får se om jag får gå till någon bra också.


    Hur mår du nu? Är du sjukskriven just nu? 


    Jag har också haft ångestproblematik hela livet - i alla fall tror jag det. Dessa har ökat med utmattningen. Tryck över bröstet - rastlöshet osv - ibland vaknar jag av panikattacks liknande ångest. Ångesten släpper och minskar genom yoga, avslappning - istället kan jag då bli ledsen - vilket jag tycker är en känsla som är lättare att hantera. Men tyvärr så kan jag inte gå runt och vara ledsen hela tiden - ibland måste man liksom trycka undan det. Kan rekommendera yin yoga - även medicinsk yoga, men tycker bättre om yin yoga. Det stillar sinnet och gör att ångesten minskar - samt släpper på spänningarna. Även promenader hjälper mig - ska nog ta en promenad nu strax för att se om allt blir lite bättre. 

    Jag mår väldigt dåligt och är sjukskriven. Fick just reda på att jag förlorat jobbet. Tyvärr är åtminstone en av de personer som hanterar situationen på jobbet ojusta och manipulerande mot mig  - vilket gör mig väldigt ledsen just nu. Jag hoppades på att någon kunde visa lite empati. Jag förstår liksom inte varför man måste vara otrevlig i en sådan här situation. Som om jag inte har nog med problem. 
  • Anonym (tröttochdeppad)
    i-o skrev 2017-01-27 22:18:31 följande:
    Jag har insett en massa andra saker också och det är rätt utsiktslöst med något annat än att göra med tiden än att sova som världen ser ut.

    Men det är o andra sidan rätt gött att sova. Har fixat mig måltidsersättning också, så nu kan jag tillbringa ännu mer tid med att sova.
    Det låter som om du inte mår helt bra. 
  • Anonym (tröttochdeppad)
    i-o skrev 2017-02-03 22:43:08 följande:
    LOL det var ju en amatördiagnosticering. Är du amatör? Du låter VÄLDIGT AMATÖR.
    Det var det enda jag kunde komma på att skriva. Det var inte elakt menat. 
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Ompalompa) skrev 2017-02-03 22:17:13 följande:

    Nämen oj, trist med jobbet, men skit i dom!! Det finns bättre människor, låt dom inte ta din energi. 

    Jag kanske ska prova yoga som du skrev om.. Har inte testat yoga alls. Men är vig som ett kylskåp så kanske promenader är bättre.. ;) 

    Jag jobbar på en förskola men blir så fruktansvärt trött.. Sover lätt 2-3 h efter jobbet + sover hela natten... Det är så mycket ljud och intryck och händelser hela tiden.. .Vill hellre jobba med annat men det får bli så småningom.. .

    Kram 


    Yoga är perfekt om man är stel som ett kylskåp! Jag är jättestel och tycker det är så skönt att känna välbefinnandet efter en stunds yoga. Ibland kan jag inte göra alla övningar precis som de som har yogat länge, men bra yogalärare ser detta och ger då instruktioner om att ändra lite i positionen efter mina förutsättningar. Yin yoga är nya favoriten - det är lite som stretching. Man sitter jättelänge i varje position och vilar. Blir lugn av det. Så hinner min utmattade hjärna med också, inte så där mycket och snabbt utan verkligen långsamt.

    Vet du vad du skulle vilja jobba med istället? Jag har funderat i flera år på att göra något annat och kanske är det dags att ta tag i detta nu. Lite läskigt, men alternativet att stanna kvar i det jag inte trivs med är kanske värre? Vi får se.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Trött, ledsen och ångest) skrev 2017-02-13 12:19:02 följande:

    En till här, men bra stunder/dagar slåss jag med att acceptera att det är som det är. Har inte sagt "utmattningsdepression" högt än varken till mig själv eller någon annan. Jag är livrädd för att acceptera att det är så, även om jag ju förstår att jag måste acceptera det. 

    Har varit sjukskriven på heltid sedan första december och efter första månadens dygnetrunt-ångest och total utmattning har det börjat pendla alltmer. Vissa dagar mår jag ganska bra i mig själv, så länge jag bara är hemma (de flesta dagar orkar jag tyvärr inte komma ut på en kort promenad även om jag vet att det är bra) och vilar. De dagarna känner jag en tro på att jag relativt snart skulle kunna jobba igen. Sedan kommer en lunch på stan med en vän och då dippar jag totalt och blir sådär utmattad/klubbad igen. De dagarna undrar jag hur lång tid det egentligen kommer krävas innan jag kan arbeta igen. Det är fruktansvärt jobbigt att inte ha kontroll över min arbetsförmåga! 

    På andra plats över de jävligaste sakerna just nu ligger helt klart ångesten. Den "drabbar" mig så fort något litet går fel. Slår ut hela mig och jag spenderar dagar i sträck liggande hopkrupen och bara slåss mot ångesten. Utmattande som sjutton och det i sig kräver flera dagar total vila när väl ångesten lättat innan jag är tillbaka på ruta 1 igen. 


    Åh vad jag känner ingen mig i allt detta. En del återhämtar ju sig snabbare än andra. Du verkar ju redan ha insikt, så kanske kommer det gå fortare för dig. Bra att ha lite vänner omkring sig som kan stötta. Vad bra att du vilar så mycket också. Jag tror det kommer gå bra för dig! Alla säger ju att det tar sjukt lång tid - men den tiden är olika lång för alla. I början och ibland nu med får jag hybris och tror jag är frisk, Bästa rådet om jag får ge ett är att ta det bara lugnt så länge du kan och låt ingen stressa dig tillbaka till jobbet. Ibland måste man ju pga Fk och läkare - men genomsnittlig sjukskrivningstid är två år och hjärnan återhämtar ju sig så oerhört långsamt. En del fixar det på korttid - under halvåret - jag är dock inte en av dem.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Trött, ledsen och ångest) skrev 2017-02-14 09:44:47 följande:

    Tack för dina fina ord! Blir alldeles tårögd. 

    Hoppas så innerligt att det skulle gå fort, men blir skräckslagen av det här att inte kunna föreställa sig hur lång tid det ska ta. Tvingade mig iväg på en arbetsintervju igår kväll, var kräkfärdig av ångest hela vägen dit och höll på att krocka. Men jag har alltid kunnat fokusera min kraft korta stunder, vilket gör att andra inte märker hur jag mår. Så jag lyckades klara intervjun, nu är jag livrädd för att få jobbet. Då måste jag säga upp min nuvarande tjänst och veta att jag är jobbredo om en månad, hur ska jag kunna veta det? Rädd för att fatta fel beslut. Att tacka nej och bli kvar i en jobbsituation som skapat det här mående, eller tacka ja till ett lugnare jobb med risk för att jag är för skör och inte klarar av det. Det vore katastrof på alla plan. Puh, hoppas mest att de inte ska erbjuda mig jobbet. Men har sådant gott rykte inom branschen att jag väntar mig ett samtal. 


    Den här förbannade ångesten gör att jag bara inte orkar med mig själv och då vill jag ju fly till ett jobb och vet att jag inte klarar det jag har. Känner mig idag fångad. 


    Men ska läsa dina fina ord igen, de betyder massor! 


    Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kan lyssna till dina egna ord och försöka ta all den tid du får att vila. <3 


    Jag är glad om jag kan hjälpa dig med snälla ord. Det får även mig själv att känna mig bättre! 
    Jag var i precis samma situation som dig - vi verkar göra saker på samma sätt?? - gick på intervju för nytt jobb ca 2 månader efter jag började min sjukskrivning. Vilket jag inte hade så stort problem med, intervjun alltså. 

    Fick rådet att inte ta jobbet. Så jag ringde dem och sa att jag inte ville gå vidare innan jag fick något besked.

    Det är jag oerhört tacksam idag för då jag inte hade klarat av att jobba och det känns fel att börja med rehabilitering hos en ny arbetsgivare. Jag kan dock inte veta vad som är bäst för dig i din situation - men tänk noga efter - din hälsa är viktigast! Om du är så trött att du inte orkar gå på en intervju orkar du verkligen jobba 100% om en månad? Samt ge järnet för att det är nytt jobb? Det ÄR svårt att acceptera att man inte orkar. Det är också jobbigt att byta jobb och sedan misslyckas. Men jag vill inte vara alltför negativ nu.. Vet ju inte allt om din situation. Men skrev du inte att du typ knappt orkade gå ut? 

    Jag vill inte heller tillbaka till min gamla arbetsgivare - det finns dock möjligheter att vara tjänstledig och rehabilitera sig på annan arbetsplats osv. Om du får vila upp dig lite kanske du orkar byta jobb om några månader? Jag tänker att det får lösa sig den dagen jag orkar. Just nu orkar jag ju tyvärr inte. 
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Trött, ledsen och ångest) skrev 2017-02-14 21:36:42 följande:

    Vad lustigt att vi gjort samma sak, gällande arbetsintervjun! Skrattar och mår lite bättre när jag läser det, glad att inte vara ensam om att göra sådana här saker -som ju egentligen är ganska irrationella. Tack för att du delar med dig! :) 

    Vad skönt att du fick ett sådant råd! Jag skulle nog egentligen vilja prata med min läkare om detta, men har inte tid hos henne på ett tag så måste fatta beslut utan hennes input. Min familj och nära vänner säger alla att jag hur som helst inte bör återgå till min arbetsplats och att den här ju verkar lugnare, samtidigt som flera förstås påpekar att det kan vara för tidigt för mig. Egentligen vill jag nog att alla ska säga nej, att jag borde strunta i den här tjänsten och bara vila mig frisk innan jag söker jobb på nytt. För ja, du har helt rätt, jag orkar de flesta gånger inte ta mig utanför ytterdörren och när jag gjort det är minst ett dygns energi förbrukad på nästan ingenting. Bara så svårt, hoppas verkligen av hela mitt hjärta att de inte ringer och erbjuder mig tjänsten! Det skulle göra det lättare. 

    Min chef är ganska iskall när det gäller allt som inte utförs eller fungerar perfekt och förväntar mig att han kommer motsätta sig allt han kan av rehabilitering, tjänstledighet eller underlättande att komma tillbaka. Därför är nog ett nytt jobb så småningom den enda vägen ut. Å andra sidan väcker allt katastroftankar i mig just nu, så det kanske inte stämmer utan bara är min övertygelse pga ångesten/tröttheten. 

    Hur ser dina allra bästa stunder ut just nu? Vad kan få dig att må lite bättre ibland? :) 


    Jag hade dåligt samvete när jag skrivit det där till dig, då det är dumt att ge andra råd. Jag kan inte veta vad som är bäst för dig.

    Din chef kan inte skita i rehabilitering. Företag har rätt så stort ansvar - enligt lag??? - att rehabilitera. Det blir möten senare med läkare, företag och försäkringskassan. Så du behöver liksom inte dra i det själv. De måste göra vissa saker. Du behöver inte engagera dig du kan ju bara säga att du är sjuk! Så får någon annan dra i din chef.

    Om det är ett stort företag/arbetsplats kan du ju alltid kolla om du kan göra något annat för någon annan chef. Fast jag ångrar att jag började höra av mig till min arbetsgivare i början av sjukskrivning. Bättre att bara ligga lågt tänker jag. Eller så hade det varit för mig i vilket fall. För det är svårt att veta hur sjuk man är och när man kommer komma tillbaka och det ger ångest att misslyckas när man själv hållit på och kontakta folk osv. Jobbigt bara att hantera läkare och FK sen ska man dessutom förklara allt för arbetsgivaren också.

    Men jag tror det löser sig på bästa sätt när det väl är dags. Oavsett så kan du ju söka nytt jobb senare.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Bartonella) skrev 2017-02-15 00:11:33 följande:

    Tyvärr är FK-systemet mycket stressande, precis som du beskriver det. 

    Jag ville också gärna börja arbetsträna igen på mitt jobb efter 6 månaders sjukskrivning. Dock ville jag bara prova 2x2 timmar i veckan. Så det kan väl mer kallas för arbetsplatsbesök. Min psykolog rådde mig att inget säga till FK om att jag ville arbetsträna eftersom deras datorsystem inte klarar något annat än 2 timmar a 5 dagar i tre månaders tid...

    Det var tur att jag inte drog in FK i min arbetsträning, för jag blev sämre redan innan jag skulle börja och jag var bara på jobbet en dag och klarade inte att gå tillbaka mer. Låg hemma igen jättedålig.

    Jag har inte läst alla svar, men undrar: Har du barn? Det kan vara extra tufft med både utmattning och FK när man har barn. Jag kan berätta mer om det om du vill.


    Även om Försäkringskassan är involverad, så kan man återgå till 100 procents sjukskrivning med nytt läkarintyg som beskriver försämring eller varför man nu inte kan arbeta. Men ja, det är ju lite stressande innan intyget är godkänt.

    Man måste arbeta minst 25 procent, ja! Oflexibelt system. Dock går det med medicinska skäl (beskrivet i läkarintyg) att fördela arbetstiden tex varannan dag. Man måste då inte jobba 25 procent varje dag.

    Är du ensamstående med barnen?
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Bartonella) skrev 2017-02-15 00:11:33 följande:

    Tyvärr är FK-systemet mycket stressande, precis som du beskriver det. 

    Jag ville också gärna börja arbetsträna igen på mitt jobb efter 6 månaders sjukskrivning. Dock ville jag bara prova 2x2 timmar i veckan. Så det kan väl mer kallas för arbetsplatsbesök. Min psykolog rådde mig att inget säga till FK om att jag ville arbetsträna eftersom deras datorsystem inte klarar något annat än 2 timmar a 5 dagar i tre månaders tid...

    Det var tur att jag inte drog in FK i min arbetsträning, för jag blev sämre redan innan jag skulle börja och jag var bara på jobbet en dag och klarade inte att gå tillbaka mer. Låg hemma igen jättedålig.

    Jag har inte läst alla svar, men undrar: Har du barn? Det kan vara extra tufft med både utmattning och FK när man har barn. Jag kan berätta mer om det om du vill.


    Även om Försäkringskassan är involverad, så kan man återgå till 100 procents sjukskrivning med nytt läkarintyg som beskriver försämring eller varför man nu inte kan arbeta. Men ja, det är ju lite stressande innan intyget är godkänt.

    Man måste arbeta minst 25 procent, ja! Oflexibelt system. Dock går det med medicinska skäl (beskrivet i läkarintyg) att fördela arbetstiden tex varannan dag. Man måste då inte jobba 25 procent varje dag.

    Är du ensamstående med barnen?
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Trött, ledsen och ångest) skrev 2017-02-28 11:34:32 följande:

    Har idag haft möte med min arbetsgivare och han är ganska tydlig med att de inte kommer ställa upp på något de inte är tvungna till och att de kan neka till deltidssjukskrivning och begära att jag jobbar heltid när sjukskrivningen är slut, eftersom min tjänst är så speciell att det är svårt att hitta folk som kan utföra mina uppgifter på deltid. 

    Han bad mig kort sagt fundera över att säga upp mig och hitta ett annat jobb.

    Visste att ledningen är urusel och att det är grunden till min utmattning, men det hjälper inte. Idag känner jag mig ganska värdelös. Och tänker att det blir hemskt att gå tillbaka till mitt jobb den dag det är dags, samtidigt som jag tappar självförtroende och inte tror att någon annan kommer vilja anställa mig. 

    Borde meditera nu. Hoppas ni andra hr det bättre idag! 


    Acceptera inte att säga upp dig själv!!!!! Du får SJUKT DÅLIGT ERSÄTTNING som arbetslös, sjukpenningen sänks. Se isåfall till att bli uppsagd med arbetsbrist som grund. A- kassa ger högre ersättning. Är i liknande situation som dig. Kontakta facket för att låta dem förhandla för dig. De kan även ge råd om hur avtal ska skrivas. Så att du får lön under uppsägningsperiod - utan att arbeta tex. Kanske går det att få extra månads lön pga din situation etc. Ge inte upp detta nu. Helt sjukt att man måste kämpa så mycket som utmattad, men så verkar det vara tyvärr.

    Kan de neka deltidssjukskrivning? De kanske de kan???? Men de är tvungna att erbjuda dig annan tjänst/ uppgifter på företaget efter 6 månader har jag för mig. Du får höra med Försäkringskassan. Men de kan INTE tvinga dig till uppsägning. Tror de kan säga upp dig med arbetsbrist som grund om de inte har några andra arbetsuppgifter än den tjänsten du har idag som du inte klarar av.

    Jag lider med dig, har haft de där värdellshetskänslorna också. Mitt jobb vill också eventuellt bli av med mig. Jag vill inte tillbaka, men vill inte heller lämna frivilligt. Vet inte vad som händer. Försöker släppa det för att fokusera på vila nu.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (En till..) skrev 2017-02-28 15:11:07 följande:

    Vilken hjälp har ni fått?

    Via VC/företagshälsovård eller psykiatrin?

    Har just nu blivit remitterad vidare till psykiatrin då VC anser att de inte kan hjälpa till längre.


    VC, har dock fått byta VC. Har du varit sjukskriven länge? Företagshälsovården vägrade sjukskriva mig.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Hur vet man?) skrev 2017-02-28 16:05:39 följande:

    Hur vet man att man att man har utmattningssyndrom/stressad/gått in i väggen?

    Jag har gjort så många test på nätet för att få en förklaring till varför jag mår som jag gör. Men sen känner jag "nej, men jag kanske bara är löjlig? Jag kanske bara är känslig"


    Kanske ber läkare eller psykolog om hjälp att bedöma?

    Du är inte löjlig! Har själv en massa funderingar som jag främst delar med psykolog.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Rund) skrev 2017-02-28 15:27:34 följande:

    Blev sjukskriven för två veckor sedan. Egentligen vill läkaren sjukskriva mig för sex veckor sen, men jag trodde att jag kunde hörda ut. Tyvärr gick det inte. Jag har problem med syn, hörsel, ångest och är allmänt förvirrad. De dagar jag tar mig in i duschen är jag riktigt stolt över mig själv.

    Just nu är jag sjukskriven i en månad, men det läns dom om att det kan vara för kort tid att hinna återhämta sig på.


    Ja, genomsnittlig sjukskrivningstid är två år enligt försäkringskassan. En månad är ingenting. Be om längre sjukskrivningsperiod. Förklara att kort sjukskrivningsperiod inverkar negativt på dig pga.....osv Ge lite symptom på hur du har det och om du upplever oro inför nästa bedömning berätta det och att det påverkar din återhämtning negativt. Att du har lång tid kvar till du är helt ok låter ju självklart med det du beskriver??
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Trött, ledsen och ångest) skrev 2017-02-28 14:07:25 följande:

    Tack!! Kommer inte säga upp mig frivilligt innan jag i så fall har någon annan tjänst att byta till. Och jag inser ju att jag inte kan söka något annat jobb nu. Tror min arbetsgivare kommer låta detta vila ett tag innan han eventuellt vill processa vidare. Så jag borde ju följa ditt råd om att inte gå in i detta utan fokusera på vila.

    Så himla svårt för mig att bara vila dock. Att inte försöka grubbla ut en plan för hur jag trots allt skulle kunna fungera igen. Tröstlösa tankar som bara stjäl energi. Gäller säkert de flesta som hamnat i den här sitsen. Vi är väl generellt sett personer som "mår bra" av att prestera och tyvärr vet jag att jag sätter mer självvärde i min prestation än jag borde. Otroligt svårt att ändra på det beteendet, men nu är väl rätt tid att göra allt för att försöka med det. 

    Det känns verkligen rent uruselt att känna sig så betydelselös och skräpig som jag gör inför min arbetsgivare nu. Från att ha varit en stark resurs är jag nu bara ett problem. Men, jag ska försöka vända på de där tankarna och inte fastna i dem. Tror egentligen att saker faller på plats till sist och att även jobbiga händelser till slut visar sig ha en mening. Bara så svårt att komma ihåg det när man är mitt i det här och inte kan se något slut. Jag accepterar mer och mer att det kommer ta tid, men den acceptansen kommer med ett pris. Det är ju deppigt att förstå att man inte kan förutsäga när man kommer bli frisk och stark igen. 

    Jaja, tack igen för dina ord och uppmuntran! Imorgon hoppas jag komma ut på en hyfsat lång promendad, det skulle vara fantastiskt skönt om det blir av.  


    Tog mig över en månad att kunna släppa. Blev jättestressad, arg, ledsen osv. Även det där med värdelöshets känslorna kom och gick.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Hur vet man?) skrev 2017-02-28 16:17:44 följande:

    Jag har en tid till läkaren imorgon. Det har tagit över 1 1/2år att ta det steget. 


    Ja, du kan även be läkare skicka vidare dig till psykolog eller psykiater om du vill utredas vidare en del VC har såna länkade till sig. Hör vad hen säger, doktorn. Jag menar om hen säger att det inte är utmattning så kan du ju be om att få utvärderas av psykiater för psykisk-diagnos utredning eller prata med psykolog om dina problem för att bli bättre. Första läkarkontakt vägrade sätta utmattning på mig, bytte VC och fick då denna diagnos.
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Js) skrev 2017-03-01 17:34:56 följande:

    Hej..

    Jag har mycket stress och oro som, tyvärr, beror på livet än jobb. Oro över min son (som är fullt frisk), oro över att bli sjuk och inte kunna vara en bra mamma eller ännu värre.. Oro över om min sambo är den rätta då min lust för honom är =0. Oro över att lämna honom och bli ensam. Oro över att aldrig må normalt igen. Innan 2010 var jag en helt normal och glad tjej, nu idag känner jag inte igen mig själv alls.. Älskar inte mig själv och känner mig oerhört misslyckad. Hade en plan för livet, men det blev inte som jag hoppades pga olika ting och idag har jag inte ork att ta itu med nåt. Men att inte göra det får mig också att må dåligt. Är 35 år och har dessutom börjat få åldersnoja.. Jag kan inte tänka att allt ordnar sig längre, vid 40 vill jag vara trygg och någon för min son att se upp till!

    Har kraschat och ångesten ni är outhärdlig.. Rädslan att den aldrig ska gå över är överhängande. Kan inte kontrollera mina tankar, är som hela Kinas befolkning är inne i huvudet och babblar. Känner mig förvirrad och rädd hela tiden.

    Herregud.. Kan någon säga att det går över snälla


    När jag känner som dig har jag fått höra att det går över, men det tar tid. Jag tycker liksom du att mina mina barn hjälper mig att samla kraft och förändra mig. 

    Jag känner igen mig i det du skriver. Så hav förtröstan och gör det du måste för att förändra i ditt liv och må bra!

    Det tar som sagt många år att bli hel om du vill bearbeta det som varit och gjort att du hamnat där du är. Det är skönt att prata med någon som kan hjälpa en igenom resan. 

    Vi är många som mår dåligt - men det finns även många som genom hårt arbete tagit sig ur sitt dåliga mående. Men det gör ont och kan vara en krokig resa. Ge inte upp! Det tar tid! Sök hjälp på vägen! En neutral samtalskontakt hjälper många - inklusive mig själv. 

    De stunder när allt känns som mest hemskt, hopplöst och meningslöst brukar gå över efter ett tag för mig. Det tröstar mig att tänka att jag måste överleva och ta mig igenom dessa timmar på den absoluta botten, men att det går och att det inte är farligt att känna jobbiga känslor. Du har ju en son som du kämpar för och som behöver dig. 

    Det går över som sagt. Om du tillåter dig att känna de jobbiga känslorna minskar de på lång sikt. Du släpper ut dem för att bli fri från dem! Men det kan som sagt ta lång tid. Du skall leva länge och detta du känner nu är bara är en kort tid av hela ditt liv. Om du arbetar med dig själv nu så får du tillbaka dig själv senare. Kanske i en bättre uppdaterad och klokare version. En del vill och kan inte göra arbetet med sig själva och fastnar i situationer som inte är bra för dem. Men det låter som du är på väg. 
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Js) skrev 2017-05-16 12:18:36 följande:

    Jag befinner mig i en svacka.. Hela livet känns som en svacka . Min puls är snabb och hård, är så trött och yr. Jag orkar snart inte kämpa vidare längre.. Allt känns liksom meningslöst. Har ingen betydelse om jag har en bra eller dålig dag, jag mår lika dåligt ändå. Min doktor vet om min utmattning och min hälsoångest som kommit med den så det känns meningslöst att gå dit och be om hjälp.. Hon är övertygad om att allt beror på mitt psykiska mående, iller det kanske gör.. eller inte. Fy fan för denna hopplöshet! Jag vill bara gråta konstant

    Inte får jag nån psykologisk hjälp heller, har väntat i snart 6 månader.. Jag går under..


    Så kasst att det är så svårt att få samtalshjälp. Så klart hänger allt ihop på något sätt, men doktorer har ofta svårt att VERKLIGEN förstå hur det är och ge tröst i detta. Det behöver jag psykolog till. Samt alla gånger doktorerna förminskat mig och mitt mående, vägrat tro på mig, vägrar inge hopp om att det blir bättre osv osv vägrat sjukskriva mig. Man måste vara oerhört stark för att ta fighten med alla dessa känslomässigt handikappade läkare. Det går att bli bättre säger jag till dig. Det tar tid och du behöver vila för detta. Lugn och ro. Jag känner precis som du gör i perioder. Hopplöshet meningslöshet osv. Gråter flera gånger om dagen sover dåligt. MEN DET GÅR ATT BLI BÄTTRE!! Glöm inte det!
  • Anonym (tröttochdeppad)
    Anonym (Vagabond) skrev 2017-11-06 18:12:14 följande:

    Det här kanske inte är möjligt för alla av olika skäl, men jag har lidit av ångest och depressioner så länge jag kan minnas. Även jag kommer ihåg känslan av vanmakt och förnedring när man skulle leva upp till villkoren för att få sjukersättning och när man skulle tillbaka i jobbet, ett jobb man blev sjuk av.

    Till slut tröttnade jag på systemet och valde att säga upp mig, få läka i min egen takt och försöka hitta tillbaka till livet. Jag är idag ganska gammal, byter jobb i snitt var tredje år, när känslan av att inte längre utmanas infinner sig (jag funkar jättebra på nya jobb, och med att lära mig nya saker, men när jag är färdigupplärd och ska börja prestera så börjar jag blir stressad, även på jobb jag verkligen gillar) så säger jag upp mig, lever på sparade pengar en period, kanske reser utomlands och lever billigt. Jag är karismatisk, får bra vitsord och framställer mig själv som en reslysten person så ingen känner till problemen med min psykiska hälsa. På det här sättet slipper jag systemet, jag slipper stämplas som en sån där som är långtidssjuk, jag slipper krav som gör mig sjuk.

    Jag lever billigt även under perioderna jag jobbar, har en liten billig bostadsrätt som jag kämpade med att betala av, när jag hyr ut den i perioder får jag in tillräckligt med pengar för att klara av kostnader för mat och annat helt utan andra inkomster. Senaste två åren har jag jobbat på konsultbasis, flyttas runt på olika ställen i princip varenda pass, det funkar jättebra för mig att kunna tacka nej eller ja till pass som jag vill, vara ledig utan att ha sökt semester, och bara ta de jobb jag har lust med.

    Jag är fattig enligt alla definitioner egentligen, men väldigt fri. Mina dåliga perioder är kortare idag, jag känner mig nästan frisk, för jag har inte längre ångest över att inte passa in i samhället.


    Så fint du ordnat för dig!
Svar på tråden UTBRÄND Stödgrupp för dig som är sjukskriven för utmattningssyndrom