• mamita

    Vilken barnvagn ska jag välja?

    Jag ska köpa barnvagn snart och vet inte vilken modell som är bra, så en öppen fråga till er som köpt vagn det senaste året:

    Vilken barnvagn ska jag välja tycker DU? Ge mig förslag och motivera gärna!

    Med mina tidigare barn har jag haft Emmaljunga och Brio men dessa märken verkar inte finnas kvar.

    Är inte märkesfixerad men pengar är inte heller ett problem.

  • Svar på tråden Vilken barnvagn ska jag välja?
  • LillaJag06

    Emmaljunga finns väl visst? Trär jag 100% säker på. Brio med tror jag.

    SU måste fundera ut vad DU/NI behöver. Stadsvagn, lätt att manövrerna. Liten när du packar ihop den. Stor varukorg? Vill du kunna ha mycket tillbehör och byta färg på suflett/liggdel m.m

    Det finns sjukt mycket där ute och det är svårt att tipsa om du inte har något att gå på.

  • mamita

    Jag kommer mest att använda den stadsmiljö och det vore toppen om den är enkel att vika ihop för att lägga i backluckan och att den inte är så stor, så att man kan röra sig fritt i tex affärer. Bra om hjulen inte får punktering också, hatade när det hände.

  • mamita
    Linnis92 skrev 2017-01-07 20:13:47 följande:

    Emmaljunga finns visst kvar. Och brio har bytt namn till Britax.


    Jaha var då? Har gått i två babybutiker och inte hittat.

    Tänker att jag ska tänka nytt och tänka om denna gång.

    Har hittills fastnat för "Britax smile 2" då den verkar smidig men vill gärna ha åsikter.
  • mamita

    Googlade och hittade emmaljunga, jättefina vagnar har de! Prismässigt ligger de nära Bugaboo, undrar vilken som är bäst i praktiken?

  • Anonym (Amanda)

    Rekommenderar verkligen Britax Smile. Vi har haft den 8 mån nu. Inga problem med reparationer eller punktering. Smidig i stan och i affärer, lätt att köra, tar förhållandevis liten plats i bilen. Har kört i motionsspår också utan problem.

  • Anonym (åsa)
    Anonym (Amanda) skrev 2017-01-07 22:05:53 följande:

    Rekommenderar verkligen Britax Smile. Vi har haft den 8 mån nu. Inga problem med reparationer eller punktering. Smidig i stan och i affärer, lätt att köra, tar förhållandevis liten plats i bilen. Har kört i motionsspår också utan problem.


    Kul! Har precis köpt en Britax Smile 2. Det var den som kändes bäst när vi provade i affärerna (plus att jag bara läst bra saker om den).
  • Fröken W

    Köpte en Emmaljunga i somras. Har även varit i butiken i efterhand och de finns absolut kvar. Och som någon redan nämnt så har Brio bytt namn till Britax.

    Vi valde Emmaljunga för att vi tyckte att vi tycker att den är snyggast, men också för att den är så stadig och rejäl. Vi har hund så den används mycket och funkar toppen även på större skogsstigar. I affärer kan den kännas lite stor ibland men inte så att jag tycker att det är jobbigt att ta sig fram. Sen tycker jag att den är i största och tyngsta laget när det gäller att ha den i bilen. Vi har en kombi, men halva bagageutrymmet tas upp av hundbur. Därför måste vi ha liggdelen på chassit och då klarar inte jag av att lyfta in den själv, dels pga att den är tung men också för att jag inte riktigt når runt den. Om man inte har en hundbur så kan ju liggdelen läggas i ena halvan och chassit i andra och då är det inga problem att få in den. Ang. hjulen så finns det ju punkteringsfria hjul som man kan välja ifall man föredrar det framför lufthjul.

    Nu låter det nästan som att det finns mer negativt än positivt med vagnen men trots nackdelarna jag nämnt ovan så älskar jag vagnen och skulle inte vilja ha någon annan. Bebisen verkar också trivas bra i den.

  • mamita

    Tack för era svar

    Var hos babyproffsen och kollade in både Emmaljunga och Britax smile 2, tycker Emmaljunga var finare men Britax verkade mer smidig aaagh går ju inte att bestämma sig!

  • Moorii

    Vi har också Emmaljunga (super viking) och är jättenöjda! Som tidigare nämnt tar den lite plats i bagaget, men vi brukar ta loss de större hjulen så går det bra. Smidig i affärer, är rejäl och stadig, bra gung i den också. Vi valde eccohjul till våran, punkteringsfria hjul. Sittdelen är underbar, lätt och smidig på alla sätt. Har inget att jämföra med förstås, men det är min uppfattning om emmaljunga iallafall :)

  • LillaTjockaBertil

    Vi har också Emmaljunga Super Viking den är vi otroligt nöjda med. Enda minuset än så länge är att den tar stor plats även när den är ihopfälld.

  • mamita

    Låter inget bra att Emmaljunga upplevs som "stor" så det kanske blir en Britax ändå, den är ju billigare också.

    Tack för alla svar.

  • mamita

    Fick en överraskning av min pappa som köpt en Britax smile 2 till oss!
    Han har hört våra diskussioner och ville göra oss glada, nu är jag jätteglad.

    En fråga:
    Hur har ni gjort med regnskydd, jag hittar inga regnskydd till just denna modell, konstigt?

  • Anonym (Amanda)
    mamita skrev 2017-01-16 12:37:03 följande:

    Fick en överraskning av min pappa som köpt en Britax smile 2 till oss!

    Han har hört våra diskussioner och ville göra oss glada, nu är jag jätteglad.

    En fråga:

    Hur har ni gjort med regnskydd, jag hittar inga regnskydd till just denna modell, konstigt?


    Bra val :)

    Finns ett regnskydd till liggdelen på Britax Smile. Följde med när vi köpte vår. På Babyproffsen, så de ska nog ha om det inte följde med?
  • Anonym (Testat många)

    Jag har provat MÅNGA vagnar och har landat i en solklar favorit: BRITAX GO NEXT! Jag älskar den!

    Fantastiskt gung! (tro mig - det gör all skillnad i världen när du har en sur, trött bebis som ändå inte kan sova). Går bra både i stan och i lätt terräng. STOR varukorg som gör att du kan handla mer än en tomat i taget. Just varukorgen storlek är FANTASTISK! Ofta behöva många saker tas med. Extra kläder, kanske en bärsele, och kanske vill du handla? En vagn med liten varukorg är ingen vagn!

    Grym körkänslan! Andra vagnar med svängbara hjul känns rasaliga och "plastiga". Denna är stabil och har sååå bra stötdämpning.

    Jag kan fortsätta länge. Solskyddet på GO Next är grymt! Andra mammor fick krångla med parasoller och lösa skärmar, men det slapp jag.

    En sak man inte tänker på är att bebisen tillslut blir större. På Go Next kan du vika ner handtaget så långt att pyttebarnet som just lärt sig gå själv kan köra vagnen - och tro mig - det vill barnet göra! Dessutom kan handtaget vikas uppåt så även tvåmeterspappan blir nöjd.

    En bra sak med Go Next är också att liggdelen hamnar ganska högt upp vilket underlättar när du vill kika till din bebis och när du ska ta upp och lägga ner den. Många vagnar är superlåga och i nyförlöst läge är det skitjibbigt att böja sig ner på det sättet som då krävs. Sittdelen på Go Next är däremot låg så att barnet själv redan vid 1,5 års ålder kan klättra i själv. Återigen - du spar på ryggen!

    Lätt att fälla ihop ( tack Gud!) och eftersom den står på hjulen när den är ihopvikt kan du rulla den trots att den är ihopfälld - du kan alltså skjuta den in i bilen. Den blir inte heller smutsig som de vagnar som ligger ner när de är ihopfällda.

    Min 5-åring har vid sjukdom fått åka i vagnen. Hon är lång och rätt tung och det har ändå gått utmärkt! En vagn barnet inte växer ur med andra ord.

    Lång uppsats - förlåt!

    Lycka till!

Svar på tråden Vilken barnvagn ska jag välja?