• Marina77

    Letrozol januari 2017

    Jag är på första kuren Letrozol, precis tagit andra tabletten på cykeldag 6 då det har visat sig att jag förmodligen inte har någon egen ägglossning trots positiva ägglossningstest (Testlagret & CB), har 2 förmodade missfall (inga positiva graviditetstest bara sen mens och symptom samt samtal med BM). Vi vill så förtvivlat ha barn och hoppas nu att det ska ta sig och det kommer ett litet kärlekstroll under 2017 :)

    Så nu tänkte jag höra om det är någon mer som äter Letrozol och vill följas åt? Hade vart kul och det är ju alltid skönt att dela med sig av tankar, känslor, erfarenheter och allt hopp man har :)

  • Svar på tråden Letrozol januari 2017
  • Hormonkarusellen
    Anonym (XO) skrev 2017-12-20 22:56:45 följande:

    Tack för ditt pepp.

    Man tänker ju att allt ska funka som det ska, tills man upptäcker att det är något galet. Själv hade jag cykler på upp till typ 60 dagar efter p-pillerstoppet. Omöjligt att pricka rätt såklart, och antagligen hade jag inte ens ägglossning varje cykel. Så nu är jag lycklig över vad som kan bli den första ?normala? cykeln på runt 28 dagar.

    Tråkigt att höra att du inte får ÄL. Fungerar inte Letrozol på dig?


    Precis som jag, eller helt ärligt vete fasen hur långa cykler, för jag fick provera, mensen kom liksom aldrig. Och ingen äl. Letrozol har inte heller hjälpt så det är oerhört frustrerande. Får ingen slemhinna , så ägg har inget att fästa i, dubbeltrubbel. Nu är jag på dag55 igen, får ingen mer stimulering. Åt letrozol men fick inget ägg ändå, så nu väntar jag till nästa år då vi ska se om slemhinnan vuxit till och jag hoppas få hjälp med något som stimulerar både äl och slemhinna.

    Försöker ligga i ändå, tänk om mirakel sker, då vill man ju inte missa! Men vad det är tråkigt med det framtvingade produktionssexet vi håller tummarna för julmirakel, ni kan ju ha prickat
  • orzia1
    Hormonkarusellen skrev 2017-12-21 07:22:46 följande:

    Precis som jag, eller helt ärligt vete fasen hur långa cykler, för jag fick provera, mensen kom liksom aldrig. Och ingen äl. Letrozol har inte heller hjälpt så det är oerhört frustrerande. Får ingen slemhinna , så ägg har inget att fästa i, dubbeltrubbel. Nu är jag på dag55 igen, får ingen mer stimulering. Åt letrozol men fick inget ägg ändå, så nu väntar jag till nästa år då vi ska se om slemhinnan vuxit till och jag hoppas få hjälp med något som stimulerar både äl och slemhinna.

    Försöker ligga i ändå, tänk om mirakel sker, då vill man ju inte missa! Men vad det är tråkigt med det framtvingade produktionssexet vi håller tummarna för julmirakel, ni kan ju ha prickat


    För mig hjälpte det att smörja med progestrall, tog några mån dock men det är fullt normalt. Den krämen gör att slemhinnan blir tjockare.
  • fundersam tös
    Marina77 skrev 2017-01-10 12:46:59 följande:

    Jag är på första kuren Letrozol, precis tagit andra tabletten på cykeldag 6 då det har visat sig att jag förmodligen inte har någon egen ägglossning trots positiva ägglossningstest (Testlagret & CB), har 2 förmodade missfall (inga positiva graviditetstest bara sen mens och symptom samt samtal med BM). Vi vill så förtvivlat ha barn och hoppas nu att det ska ta sig och det kommer ett litet kärlekstroll under 2017 :)

    Så nu tänkte jag höra om det är någon mer som äter Letrozol och vill följas åt? Hade vart kul och det är ju alltid skönt att dela med sig av tankar, känslor, erfarenheter och allt hopp man har :)


    Jag är på andra kuren letrozol (1:a dubbel dos), har äl just nu :) Första gången som man fått maximal fertilitet utslag på testerna xD
  • Hormonkarusellen
    orzia1 skrev 2017-12-21 09:07:37 följande:

    För mig hjälpte det att smörja med progestrall, tog några mån dock men det är fullt normalt. Den krämen gör att slemhinnan blir tjockare.


    Jag har läst lite om det, men inte vågat prova ?på egen hand? . Nu äter jag iofs efamol som jag tyckte hjälpte lite för några år sedan, fick mens men inte äl. Fast då försökte vi inte bli gravida. Men nu har jag inget märkt. Brukar sjukvården skriva ut prgesterall eller får man fixa det själv i så fall?
  • Anonym (XO)
    Hormonkarusellen skrev 2017-12-21 07:22:46 följande:

    Precis som jag, eller helt ärligt vete fasen hur långa cykler, för jag fick provera, mensen kom liksom aldrig. Och ingen äl. Letrozol har inte heller hjälpt så det är oerhört frustrerande. Får ingen slemhinna , så ägg har inget att fästa i, dubbeltrubbel. Nu är jag på dag55 igen, får ingen mer stimulering. Åt letrozol men fick inget ägg ändå, så nu väntar jag till nästa år då vi ska se om slemhinnan vuxit till och jag hoppas få hjälp med något som stimulerar både äl och slemhinna.

    Försöker ligga i ändå, tänk om mirakel sker, då vill man ju inte missa! Men vad det är tråkigt med det framtvingade produktionssexet vi håller tummarna för julmirakel, ni kan ju ha prickat


    Hoppas dom hittar något bra som funkar för dig.

    Nej det är ingen superpassionerad upplevelse det där produktionssexet. Men man vill ju inte missa chansen heller, om den råkar komma. Jag hoppas på ett julmirakel för er! <3 Och oss också såklart. :)
  • orzia1
    Hormonkarusellen skrev 2017-12-21 13:17:42 följande:

    Jag har läst lite om det, men inte vågat prova ?på egen hand? . Nu äter jag iofs efamol som jag tyckte hjälpte lite för några år sedan, fick mens men inte äl. Fast då försökte vi inte bli gravida. Men nu har jag inget märkt. Brukar sjukvården skriva ut prgesterall eller får man fixa det själv i så fall?


    Jag har ju problem med många mf och även tunn slemhinna, typ inga bra förutsättningar, smörjde i ca 2-3 mån, fick tidigt MF, och fortsatte smörja, o än så länge ser det bra ut med bebisen i magen, har nu dragit ner o smörjer bara en gång per dag, o ska sluta om ca 4 v.. Man kan få annan utskriven av dr, men det är tablett. Krämen köper man lättast på internet.
  • Hormonkarusellen
    orzia1 skrev 2017-12-21 20:45:14 följande:

    Jag har ju problem med många mf och även tunn slemhinna, typ inga bra förutsättningar, smörjde i ca 2-3 mån, fick tidigt MF, och fortsatte smörja, o än så länge ser det bra ut med bebisen i magen, har nu dragit ner o smörjer bara en gång per dag, o ska sluta om ca 4 v.. Man kan få annan utskriven av dr, men det är tablett. Krämen köper man lättast på internet.


    Usch vad jobbigt,men vad underbart att det verkar funka nu! Får jag inget för slemhinnan nu så beställer jag på nätet, det känns dumt att inte prova.. eller är man dum dom ?går på? allt på nätet? Gud vad man sponsrar hälsokosten alltså....
  • orzia1
    Hormonkarusellen skrev 2017-12-21 21:02:19 följande:

    Usch vad jobbigt,men vad underbart att det verkar funka nu! Får jag inget för slemhinnan nu så beställer jag på nätet, det känns dumt att inte prova.. eller är man dum dom ?går på? allt på nätet? Gud vad man sponsrar hälsokosten alltså....


    Det är inget som är skadligt eller så, det lindrar dessutom pms och vissa får kortare mens. De flesta jag vet som tar det har blivit hjälpta. Men vet ngn där det ej gjort skillnad. Om det är ngt "humbug" man ska köpa så rek jag progestrall och skippa alla sk fertilitets vitaminer osv som är inriktade på sånt. Alltså de vanliga gravid vitaminerna som innehåller folsyra är en annan sak.
  • Hormonkarusellen
    orzia1 skrev 2017-12-21 22:35:23 följande:

    Det är inget som är skadligt eller så, det lindrar dessutom pms och vissa får kortare mens. De flesta jag vet som tar det har blivit hjälpta. Men vet ngn där det ej gjort skillnad. Om det är ngt "humbug" man ska köpa så rek jag progestrall och skippa alla sk fertilitets vitaminer osv som är inriktade på sånt. Alltså de vanliga gravid vitaminerna som innehåller folsyra är en annan sak.


    Men de med mycket mens borde ha mer hinna? För jag har superlite mens, och det blir inte mer än så eftersom hinnan är så tunn, det är ju den man blöder ut säger de - så då tänker jag att motsatsen borde gälla, att den med tjock hinna blöder mer men som sagt, får jag ingen medicin för det kan jag testa.

    Annars äter jag vanliga vitaminer för gravida, alltså extra folsyra, och just nu efamol då..... bara för man vill hitta ett litet hopp någonstans, och efamol innehåller fettsyror och ska vara bra för hormonbalansen... nåja, jag ska dom sagt försöka sluta sponsra hälsokosten

    Har du tagit något mer än vitaminer eller anpassat livet i övrigt?

    Jag snusade förr,men vet knappt om det gills - såna små tjejsnus och högst typ 4 om dagen.. men det slutade jag med. Dricker lite mindre kaffe och inte alkohol i onödan. Annars tror jag inte jag gjort något speciellt, vitaminer åt jag ju innan med men nu skriker den där burken Gravid åt mig varje morgon som en grym påminnelse om att man inte är det...
  • Anonym (XO)

    Nu har jag precis fått spottings, en rosafärgad flytning, 9 dagar efter ÄL.

    Jag hade liknande spottings under en dag förra cykeln (på 4:e dagen innan mens) och under två dagar cykeln innan det (på 7: och 8:e dagen innan mens). Aldrig hänt mig innan dess. Min läkare trodde att det berodde på mina långa cykler (ca 50 dagar) och att slemhinnan till slut var så tjock att den började lossa lite grann, innan själva mensen kom igång. Trodde inte att jag skulle få det denna månad - har ju ätit Letrozol och fick ÄL cd 13. Lång tid från senaste mensen kan ju knappast vara orsaken denna gång! Men nu kom den alltså ändå.

    Någon annan som fått spottings i luteralfasen, trots att ni tagit Letrozol?

    Läste någonstans att det kan bero på progesteronbrist. Men jag tempar varje morgon och under min luteralfas höjs temperaturen ca 0,3 grader. Kan det ändå vara progesteron-brist (trots temp-ökning)?

    Vad kan det annars bero på?

    Gah!! Blir tokig men denna kropp!

  • orzia1
    Anonym (XO) skrev 2017-12-26 22:39:48 följande:

    Nu har jag precis fått spottings, en rosafärgad flytning, 9 dagar efter ÄL.

    Jag hade liknande spottings under en dag förra cykeln (på 4:e dagen innan mens) och under två dagar cykeln innan det (på 7: och 8:e dagen innan mens). Aldrig hänt mig innan dess. Min läkare trodde att det berodde på mina långa cykler (ca 50 dagar) och att slemhinnan till slut var så tjock att den började lossa lite grann, innan själva mensen kom igång. Trodde inte att jag skulle få det denna månad - har ju ätit Letrozol och fick ÄL cd 13. Lång tid från senaste mensen kan ju knappast vara orsaken denna gång! Men nu kom den alltså ändå.

    Någon annan som fått spottings i luteralfasen, trots att ni tagit Letrozol?

    Läste någonstans att det kan bero på progesteronbrist. Men jag tempar varje morgon och under min luteralfas höjs temperaturen ca 0,3 grader. Kan det ändå vara progesteron-brist (trots temp-ökning)?

    Vad kan det annars bero på?

    Gah!! Blir tokig men denna kropp!


    Man kan få mellan blödningar av letrozol. Står som biverkning på bladet som medföljer.
  • Andrea89

    Hej!

    Hoppas alla har en bra jul. Jag funderade på om jag skulle skriva nått eller inte men sen

    Kom jag på att jag själv letat i tråden efter personer som lyckats med Letrozol för att känna lite hopp. Så med den tredje lyckade kuren (åt en enkel dos som inte gav äggloss innan) Letrozol Blev jag nu gravid!

    Blev så glad men faktiskt allra mest lättad över att Veta att vi iaf kan bli gravida. Sambon reagerade likadant. Vi vågar inte heller bli riktigt glada heller då det är så tidigt. Men det är svårt att inte börja planera saker o sitt huvud.

    Kämpa på allesammans och lycka till!!!

  • orzia1
    Andrea89 skrev 2017-12-27 18:47:21 följande:

    Hej!

    Hoppas alla har en bra jul. Jag funderade på om jag skulle skriva nått eller inte men sen

    Kom jag på att jag själv letat i tråden efter personer som lyckats med Letrozol för att känna lite hopp. Så med den tredje lyckade kuren (åt en enkel dos som inte gav äggloss innan) Letrozol Blev jag nu gravid!

    Blev så glad men faktiskt allra mest lättad över att Veta att vi iaf kan bli gravida. Sambon reagerade likadant. Vi vågar inte heller bli riktigt glada heller då det är så tidigt. Men det är svårt att inte börja planera saker o sitt huvud.

    Kämpa på allesammans och lycka till!!!


    .

    Grattis
  • Anonym (XO)

    Grattis Orzia1!

    Jag ska också berätta att det även för mig gick vägen med Letrozol. Det tog sig på första omgången och nu är jag i graviditetsvecka 13 och allt ser bra ut. För mig var Letrozol precis rätt väg.

    Kämpa på allihopa där ute! <3 Håller tummarna för många plus under 2018. <3

  • Anonym (Ida)
    Vi kämpar med Letrozol och Ovitrelle varje månad, jag får ägglossning varje gång men blir ändå inte gravid. Vi har gjort många utredningar och det enda som hindrar oss är att jag inte får ägglossning på naturlig väg pga PCO men med Letrozol och Ovitrelle får jag ju det. Läkarna är positiva och säger att jag snart kommer bli gravid men när? Varje månad blir det ju mens. 

    Hur orkar man kämpa vidare? Ni som har fått ägglossning av Letrozol, blev ni gravida till slut eller gick ni över till IVF?
  • orzia1
    Anonym (Ida) skrev 2018-09-09 13:28:54 följande:

    Vi kämpar med Letrozol och Ovitrelle varje månad, jag får ägglossning varje gång men blir ändå inte gravid. Vi har gjort många utredningar och det enda som hindrar oss är att jag inte får ägglossning på naturlig väg pga PCO men med Letrozol och Ovitrelle får jag ju det. Läkarna är positiva och säger att jag snart kommer bli gravid men när? Varje månad blir det ju mens. Hur orkar man kämpa vidare? Ni som har fått ägglossning av Letrozol, blev ni gravida till slut eller gick ni över till IVF?


    Hej

    Jag har 3 st barn som blivit till med pergotime och letrozol (det man fick innan de bytte till letrozol) så vi behövde inte ivf. Men det tog många månader av försök men ge inte upp.
  • Anonym (Ida)
    orzia1 skrev 2018-09-12 13:02:54 följande:
    Hej

    Jag har 3 st barn som blivit till med pergotime och letrozol (det man fick innan de bytte till letrozol) så vi behövde inte ivf. Men det tog många månader av försök men ge inte upp.
    Tack <3, minns du hur många omgångar det tog vid varje graviditet? fick du ägglossning på varje?
Svar på tråden Letrozol januari 2017