• Anonym (Hammare och spik)

    Feminister - varför talar ni så sällan om byggbranschen?

    I tider av hög invandring och stor bostadsbrist, varför hör man aldrig feminister tala om vikten av att många utbildar sig till byggnadsarbetare och att förbättra villkoren i den verksamheten?

    Kan det bero på att de flesta inom byggbranschen är män?

  • Svar på tråden Feminister - varför talar ni så sällan om byggbranschen?
  • Anonym (feminista horde)

    Jag har faktiskt tänkt på det, har även umgåtts med en kvinna som är chef inom bygg innan i livet men visst är det ovanligt.

    Det känns väl ganska rimligt att man hellre talar om det man tycker sig begripa någorlunda och har upplevt själv och därför talar kvinnor mer om vård och skola och män om industri och bygg? Och det kanske även känns mer lönt att engagera sig för frågor som berör 25-100% av alla kvinnor än de som berör 1% kvinnor inom byggbranschen?

    Vad gäller yrkesval måste det finnas förebilder, både män och kvinnor känner mer tvekan inför att välja ett område där det egna könet är underrepresenterat.

    Sen inbillar jag mig att det finns ett vänsterstigma i att t.ex. argumentera för att fler kvinnor ska bli poliser. Blir lite svårt att dra den när partiet officiellt inte verkar vilja ha några poliser överhuvudtaget, antar jag.

    Men sen finns det de där eldsjälarna, de som vill bli goda häktesvakter, mysiga manliga förskollärare, överjävliga programmerarkvinnor. De drivs av något mer, och sådana behöver vi nog odla fram fler av, både män och kvinnor.

    Könsblandat är roligt.

  • Anonym (Hammare och spik)

    Hur vet du att Vänsterpartiet vill ha färre poliser?

    Jo, jag håller med dig i övrigt. Bara tänkte att om man förespråkar att hjälpa människor på flykt så kan man kanske inte direkt låtsas att bostäder bygger sig självt. Det gör väl inget om många män arbetar inom byggsektorn? Det gör inte branschen mindre viktig för det ju.

  • Carambolan

    Jag kan väldigt lite om villkoren i byggbranschen. Däremot kan jag mycket om både översikts- och detaljplaneprocesser så den aspekten av bostadsbyggande pratar jag ofta om. Det är väl inget konstigt att människor helst diskuterar sådant de är insatta i, oavsett kön?

  • Glinda från Oz

    För att det inte har något alls med feminism att göra.

  • Anonym (X)
    Queennr1 skrev 2017-01-14 23:54:01 följande:

    Du tror alltså att det byggs för få bostäder för att det är brist på byggnadsarbetare


    +1 (y)
  • Anonym (Hammare och spik)
    Anonym (feminista horde) skrev 2017-01-14 16:53:06 följande:

    Jag har faktiskt tänkt på det, har även umgåtts med en kvinna som är chef inom bygg innan i livet men visst är det ovanligt.

    Det känns väl ganska rimligt att man hellre talar om det man tycker sig begripa någorlunda och har upplevt själv och därför talar kvinnor mer om vård och skola och män om industri och bygg? Och det kanske även känns mer lönt att engagera sig för frågor som berör 25-100% av alla kvinnor än de som berör 1% kvinnor inom byggbranschen?

    Vad gäller yrkesval måste det finnas förebilder, både män och kvinnor känner mer tvekan inför att välja ett område där det egna könet är underrepresenterat.

    Sen inbillar jag mig att det finns ett vänsterstigma i att t.ex. argumentera för att fler kvinnor ska bli poliser. Blir lite svårt att dra den när partiet officiellt inte verkar vilja ha några poliser överhuvudtaget, antar jag.

    Men sen finns det de där eldsjälarna, de som vill bli goda häktesvakter, mysiga manliga förskollärare, överjävliga programmerarkvinnor. De drivs av något mer, och sådana behöver vi nog odla fram fler av, både män och kvinnor.

    Könsblandat är roligt.


    Ja, det med kvinnliga militärer borde ju definitvt ses som ett sådant "vänsterstigma".

    Män är du verkligen säker på att män drar sig ifrån att söka till traditionella kvinnoyrken? De bör väl inte riskera trakasserier pga sitt kön i samma utsträckning som kvinnor i traditionella mansyrken. Eller?
  • Anonym (Hammare och spik)
    Carambolan skrev 2017-01-14 18:03:31 följande:

    Jag kan väldigt lite om villkoren i byggbranschen. Däremot kan jag mycket om både översikts- och detaljplaneprocesser så den aspekten av bostadsbyggande pratar jag ofta om. Det är väl inget konstigt att människor helst diskuterar sådant de är insatta i, oavsett kön?


    Absolut inte, nu handlade det dock om två politiska frågor som överlappar varandra. Mer invandring tarvar också mer bostäder - är man insatt och duktig på flyktingfrågor framstår det då lite taffligt att inte kunna ett jota/aldrig prata om bostadsfrågor. Tycker åtminstone jag då.
  • Anonym (Hammare och spik)
    Queennr1 skrev 2017-01-14 23:54:01 följande:

    Du tror alltså att det byggs för få bostäder för att det är brist på byggnadsarbetare


    Det sa jag väl aldrig? Bemöt trådstarten istället för att larva runt.
  • Anonym (Hammare och spik)
    Glinda från Oz skrev 2017-01-15 00:10:02 följande:

    För att det inte har något alls med feminism att göra.


    Jo, för de feminister som också är engagerade i flyktingfrågan. Eller i din värld kanske bostäder bygger sig själva? Häftig värld.
Svar på tråden Feminister - varför talar ni så sällan om byggbranschen?