Inlägg från: Poppy75 |Visa alla inlägg
  • Poppy75

    Vi ska ha tvillingar :) Ekonomi frågor

    Dubbel grattis !   Skrattande

    Vi har köpt mycket begagnat. Kläder och filtar är ju toppen att köpa begagnat för då är de tvättade många gånger så att miljögifter har försvunnit.

    Vi köpte babyskydd begagnat också men gör man det är det viktigt att kolla när de "går ut". Det bästa är ju om hållbarheten är så lång att man kan sälja vidare igen. Att hyra babyskydd är kanske en bra ide. 

    Vilken vagn man väljer beror nog ganska mycket på var man bor och vad man har för bil. Vi bor i Stockholm så vi behöver en vagn som fungerar i tunnelbanan (75 cm är max). Vi märkte också att vi inte kommer in i vagnförrådet och i hissen utan att trycka ihop vår vagn. Vi har en bugaboo donkey, den är inte billig men för oss har den varit väl värd pengarna. 

    Man behöver inte så mycket i början så vänta med att handla tills ni märker vad ni behöver. Vet att många inte använder skötbord tex. 

    Har ni en gravidförsäkring? Vi hade betalvarianten ifrån trygghansa och det var en mycket god investering. 

  • Poppy75

    Den kostar 1200, samma pris som vid en enlinggraviditet. Den ersätter sjukhusvistelse och jag tror jag fick en liten summa för kejsarsnittet också. Även om ingen av oss fick några bestående skador så fick vi en del pengar eftersom vi var ett par månader på sjukhus. Det är ju vanligt att man får både kejsarsnitt och några dagar på sjukhus när man har tvillingar så det är enligt mig en bra investering att göra om man väntar tvillingar.  Sen får man ju bara hoppas att man inte behöver den för något allvarligare. 
    Angående att köpa saker på avbetalning eller låna så känns det spontant som en dålig idé. Det blir ju vanligtvis en ganska lång period med mindre pengar att röra sig med när man får barn. Dink tiden är förbi på både gott och ont. 

Svar på tråden Vi ska ha tvillingar :) Ekonomi frågor