• hipsterpappan

    Skola tvingas separera pojkar och flickor när elever bussas från problemskola-rätt eller fel?

    När Vivallaskolan i Örebro tvingades avsluta sin högstadieverksamhet pg av stora problem så bussas nu istället eleverna till andra lugnare skolor t.ex Adolfbergsskolan. Nu har rektorn på skolan beslutat att dela upp klasserna i pojk respektive flickklasser under till en början sex veckor. Kritiken har varit hård men rektorn döljer den verkliga orsaken bakom uppdelningen med diverse floskler som t.ex att bryta mönster som ingen verkar tro på. Insatta säger att problemen började när bussningen av dom nya eleverna blev verklighet så är det rätt av skolan att böja sig för patrikiala strömningar istället för att sätta gränser? Läser man tidningens Facebook så blir det inte många rätt där och många är upprörda över beslutet.

    na.se/orebro-lan/orebro/delade-meningar-nar-orebroskola-delar-upp-i-tjej-och-killklass-folk-ar-jattemissnojda-och-upprorda

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skola tvingas separera pojkar och flickor när elever bussas från problemskola-rätt eller fel?
  • KillBill

    Utan att känna till vad det är för grunder som fått pedagoger och rektor att ta detta beslut så har jag ingen uppfattning i frågan. Dessutom står det i artikeln att det handlar om ett projekt som ska hålla på under sex veckor och i så fall kommer klasserna att återgå till det normala om några veckor. Därför förstår jag inte varför många är så upprörda.

  • hipsterpappan
    KillBill skrev 2017-01-15 11:33:58 följande:

    Utan att känna till vad det är för grunder som fått pedagoger och rektor att ta detta beslut så har jag ingen uppfattning i frågan. Dessutom står det i artikeln att det handlar om ett projekt som ska hålla på under sex veckor och i så fall kommer klasserna att återgå till det normala om några veckor. Därför förstår jag inte varför många är så upprörda.


    Självklart kan "projektet" presenteras som lyckat och förlängas hur länge som helst.
  • KillBill
    hipsterpappan skrev 2017-01-15 11:56:50 följande:
    Självklart kan "projektet" presenteras som lyckat och förlängas hur länge som helst.

    Trots att rektorn har informerat alla elevers föräldrar om att uppdelningen bara ska ske under sex veckor så utgår du ifrån att projektet ska förlängas hur länge som helst. Varför tror du att projektet ska förlängas hur länge som helst? Är det inte bättre att invänta utvecklingen innan du blir upprörd?


    Om det i slutändan visar sig att det bara blev ett projekt under sex veckor så var det kanske onödigt att bli upprörd.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Pripps Vichy

    Klart att det är rätt. Säger man något annat är man väl rasist?

  • KillBill
    hipsterpappan skrev 2017-01-15 12:35:26 följande:

    Länk till tidningens Facebook där inte många är nådiga i sina kommentarer

    facebook.com/NerikesAllehanda/


    För det första så finner du både positiva och negativa kommentarer till försöket på NAs FB sida och för det andra då saknar alla som kommenterar projektet bakgrundsinformation till varför det genomförs och jag tycker att det är märkligt att bli så upprörd utan att ha detaljkunskap om situationen.
  • KillBill
    Pripps Vichy skrev 2017-01-15 12:39:51 följande:

    Klart att det är rätt. Säger man något annat är man väl rasist?


    Om man saknar detaljkunskap om bakgrunden till projektet så tycker jag att det är lika märkligt att vara positiv till projektet som att vara negativ till projektet. Att ta tydlig ställning i ett fall som detta visar bara att man inte tycker att fakta och bakgrund är så viktig.
  • KillBill
    hipsterpappan skrev 2017-01-15 12:35:26 följande:

    Länk till tidningens Facebook där inte många är nådiga i sina kommentarer

    facebook.com/NerikesAllehanda/


    Du har inte svarat på varför du tror att projektet kommer att förlängas "hur länge som helst". Vad har du för skäl att tro att projektet kommer förlängas "hur länge som helst"
  • hipsterpappan

    Efter en massiv kritik avbryter nu skolan projektet enligt tidningen NA. Ett klokt beslut men dom kände sig väl helt enkelt tvungna.

  • KillBill
    hipsterpappan skrev 2017-01-16 21:07:43 följande:

    Efter en massiv kritik avbryter nu skolan projektet enligt tidningen NA. Ett klokt beslut men dom kände sig väl helt enkelt tvungna.


    Jag tycker att det är vansinnigt att en skola inte ens på försök och under en begränsad period kan få testa nya vägar utan att folk ska gå bananas. Sverige har blivit ett land fullt av hysteriker..
  • cosinus
    KillBill skrev 2017-01-16 21:50:46 följande:
    Jag tycker att det är vansinnigt att en skola inte ens på försök och under en begränsad period kan få testa nya vägar utan att folk ska gå bananas. Sverige har blivit ett land fullt av hysteriker..
    Den skriver jag under på! Inte för att jag är för en uppdelning baserat på kön utan för att det överlag skulle behöva röras runt i många grytor och bryta många olika konstellationer runt om i våra skolor men det är helt djävla omöjligt på grund av folks hysteri.

    Tycker det var ett lysande försök att göra något. Förmodligen hade det funnits ännu bättre lösningar men även en icke perfekt lösning är ofta bättre än att stanna kvar i något som inte funkar bara för att folk är livrädda för förändringar.
Svar på tråden Skola tvingas separera pojkar och flickor när elever bussas från problemskola-rätt eller fel?