• Anonym (kalle)

    Regler psyk

    Varför måste man följa dom fasta regler som finns inom psykiatrin? Då syftar jag på tex förrmåner , vistelse utomhus, perrmission osv. Vad händer om man inte följer dom?
     
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-16 16:34
    Tråden syftar på rätts psykiatri
  • Svar på tråden Regler psyk
  • Dumbledore
    Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 21:10:59 följande:
    Fast du förstår fortfarande inte vad vi diskuterar ju!! Du sa att LPT var sällsynt och vi andra trodde ju självklart du menade BLAND INLAGDA PATIENTER. Eftersom Kalle frågade vad som hände om man bröt mot reglerna exempelvis avseende permission, så innebär det att han syftar på någon typ av heldygnsvård, annars får man mig veterligen ingen permission eller frigång. Sen framgick det inte förrän TS förtydligade att det gällde rättspsyk..

    Jag håller med om att överlag är det en liten del men det var FORTFARANDE inte det diskussionen rörde!

    I en del kommuner kan man kanske göra så, det vet jag men i många fall blir man remitterad dit av slutenvården, vc, etc.
    Haha, det var ju onödigt att jag svarade, du sa ju samma sak. :D
  • Anonym (Liinda)
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 21:06:55 följande:

    Eh, det här är som du säger det första som kommer upp när man googlar OCH det passade mina åsikter och det jag sagt hela tiden. Och nej, det var inte svårt, väldigt lätt faktiskt, men jag har världens skräp telefon och att klistra in källor på den är svårt, nu sitter jag vid datorn.

    3% är sällsynt. Ska vi räkna på hela befolkningen är det 0,1% av befolkningen som vårdas dagligen i LPT. Både 0,1% och 3% skulle jag kalla sällsynt. Och svårt och svårt, det är inte som att man drar lott om vem som ska tvångsvårdas. Tvångsvård ska försöka undvikas så ngt det bara är möjligt, de flesta psykiskt sjuka kommer inte ens i närheten av att tvångsvårdas. På nätet läser man om de som funderar på att strunta ta SSRI preparat m?t läkarens vilja som är rädda att bli tvångsinlagda, fast de aldrig varit inom slutenvården. Det är inte en befogad rädsla. Läkare slänger inte in folk i tvångsvård hur som helst. Psykiatrin är kraftigt överbelastad också så inte ens de som vill ha hjälp får det. Och folk kastas ut från slutenvården fast de inte vill i vissa fall.


    Fast man kan ju inte jämföra som du gör! Varken HSL eller LPT förekommer bland den delen av befolkningen som inte lider av psykisk ohälsa. Med detta resonemanget menar du att HSL också är sällsynt. Eller hur? Det är det men om man jämför där det hör hemma, dvs i den delen av populationen som under året varit inlagda inom heldygnsvården så är det vanligt.

    Sen undrar jag, när du var så duktig att ta fram statistik, hur många personer som vårdas inneliggande per år eller ja specifikt det år du hittade statistik på. Dvs inte dina uppskattningar och gissningar! Annars är din slutsats meningslös. Vi behöver ha en siffra på sammanlagda antalet personer per år som vårdats inneliggande. Är den siffran 2 miljoner så har du rätt i att 12000 personer per år är lite dvs då innebär det att LPT är sällsynt.
  • Dumbledore
    Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 21:24:27 följande:
    Fast man kan ju inte jämföra som du gör! Varken HSL eller LPT förekommer bland den delen av befolkningen som inte lider av psykisk ohälsa. Med detta resonemanget menar du att HSL också är sällsynt. Eller hur? Det är det men om man jämför där det hör hemma, dvs i den delen av populationen som under året varit inlagda inom heldygnsvården så är det vanligt.

    Sen undrar jag, när du var så duktig att ta fram statistik, hur många personer som vårdas inneliggande per år eller ja specifikt det år du hittade statistik på. Dvs inte dina uppskattningar och gissningar! Annars är din slutsats meningslös. Vi behöver ha en siffra på sammanlagda antalet personer per år som vårdats inneliggande. Är den siffran 2 miljoner så har du rätt i att 12000 personer per år är lite dvs då innebär det att LPT är sällsynt.
    Jag försökte googla det lite snabbt men jag hittade ingen statistik på hur många som är vårdas inom slutenvården då. För det är ju egentligen det enda relevanta att jämföra med. 
  • Dumbledore
    Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 21:24:27 följande:
    Fast man kan ju inte jämföra som du gör! Varken HSL eller LPT förekommer bland den delen av befolkningen som inte lider av psykisk ohälsa. Med detta resonemanget menar du att HSL också är sällsynt. Eller hur? Det är det men om man jämför där det hör hemma, dvs i den delen av populationen som under året varit inlagda inom heldygnsvården så är det vanligt.

    Sen undrar jag, när du var så duktig att ta fram statistik, hur många personer som vårdas inneliggande per år eller ja specifikt det år du hittade statistik på. Dvs inte dina uppskattningar och gissningar! Annars är din slutsats meningslös. Vi behöver ha en siffra på sammanlagda antalet personer per år som vårdats inneliggande. Är den siffran 2 miljoner så har du rätt i att 12000 personer per år är lite dvs då innebär det att LPT är sällsynt.
    Jag tror jag hittat, visserligen ett par år gamla siffror, men det stämmer nog på ett ungefär. Väntar med spänning på att se om de siffrorna kommer presenteras.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Liinda) skrev 2017-01-17 21:10:59 följande:

    Fast du förstår fortfarande inte vad vi diskuterar ju!! Du sa att LPT var sällsynt och vi andra trodde ju självklart du menade BLAND INLAGDA PATIENTER. Eftersom Kalle frågade vad som hände om man bröt mot reglerna exempelvis avseende permission, så innebär det att han syftar på någon typ av heldygnsvård, annars får man mig veterligen ingen permission eller frigång. Sen framgick det inte förrän TS förtydligade att det gällde rättspsyk..

    Jag håller med om att överlag är det en liten del men det var FORTFARANDE inte det diskussionen rörde!

    I en del kommuner kan man kanske göra så, det vet jag men i många fall blir man remitterad dit av slutenvården, vc, etc.


    Jag såg att ts menade rättspsyk senare och där är det förstås helt annorlunda, vi har ju kommit in på ett sidospår.

    Räknar man slutenvården vårdas 20% under tvång. Källa: www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-2-2/Documents/2013-2-2_Halso-ochsjukvard.pdf

    Rent statistisk kommer alltså en person som avviker från en permission INTE att tvångsvårdas.

    Man kan bli remitterad till öppenvården av VC, slutenvården eller dylikt, men jag tror att det går att göra en egen remiss i nästan alla landsting.
  • Anonym (Stina)
    Dumbledore skrev 2017-01-17 21:15:00 följande:

    Du skrev ju tidigare att du inte hittade någon vettig statistik? Och nu gjorde du plötsligt det, märkligt.

    Jag håller med om att det inte är vanligt med lpt, men det är inte särskilt sällsynt om man ser till de som vårdas inneliggande. På de avdelningarna jag besökt av en eller annan anledning så har det funnits MINST en person som vårdats enligt lpt, oftast fler. Diskussionen rörde från början slutenvården, om man kan läggas in med vårdintyg om man inte sköter permissionerna. Senare visade det sig att ts ville veta hur det är inom rättspsykiatrin, där kan man inte konverteras direkt, men man kan förlora förmåner.


    Ja, det är ju helmärkligt att jag har mer tid att hitta statistik hemma i lugn och ro än då jag kuskar runt i kommunaltrafiken med en usel mobil, verkligen jättekonstigt.

    20% av de som vårdas inom slutenvården är via LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-2-2/Documents/2013-2-2_Halso-ochsjukvard.pdf

    Statistiskt sätt ska alltså en person av avviker från en permission inte tvångsvårdas. 80% tvångsvårdas ju faktiskt inte. Sedan är det så mycket nedskärningar inom psykiatrin att inte ens alla som vill få hjälp får det.

    Jag såg senare att ts menade rättspsykiatrin, det har jag inte tagit hänsyn till alls i det jag har sagt, vi har ju kommit in på ett sidospår och alla inom rättspsyk tvångsvårdas ju.
  • Dumbledore
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 23:20:15 följande:

    Jag såg att ts menade rättspsyk senare och där är det förstås helt annorlunda, vi har ju kommit in på ett sidospår.

    Räknar man slutenvården vårdas 20% under tvång. Källa: www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-2-2/Documents/2013-2-2_Halso-ochsjukvard.pdf

    Rent statistisk kommer alltså en person som avviker från en permission INTE att tvångsvårdas.

    Man kan bli remitterad till öppenvården av VC, slutenvården eller dylikt, men jag tror att det går att göra en egen remiss i nästan alla landsting.


    Ser du nu att det knappast är sällsynt med tvångsvård inom slutenvården? Och man kan inte säga att någon statistiskt sett inte kommer konverteras om hen avviker, det är fullständigt upp till ansvarig läkare, det finns ingen kvot som ska fyllas.
  • Anonym (Stina)
    Dumbledore skrev 2017-01-17 21:31:57 följande:

    Jag tror jag hittat, visserligen ett par år gamla siffror, men det stämmer nog på ett ungefär. Väntar med spänning på att se om de siffrorna kommer presenteras.


    Herregud, ta fram siffror själv. Lite märkligt att det bara är jag som ska bevisa det jag säger, medan du kan valsa runt helt utan källor.
  • Anonym (Stina)
    Dumbledore skrev 2017-01-17 23:28:30 följande:

    Ser du nu att det knappast är sällsynt med tvångsvård inom slutenvården? Och man kan inte säga att någon statistiskt sett inte kommer konverteras om hen avviker, det är fullständigt upp till ansvarig läkare, det finns ingen kvot som ska fyllas.


    Vi vet ju ingenting om den hypotetiska patienten så vi kan bara se till statistik och rent statistiskt är det 80% sannolikhet att personen inte tvångsvårdas.

    Tvångsvård är det ovanligaste sättet att vårdas på, de flesta tvångsvårdas som sagt INTE!
  • Dumbledore
    Anonym (Stina) skrev 2017-01-17 23:26:57 följande:

    Ja, det är ju helmärkligt att jag har mer tid att hitta statistik hemma i lugn och ro än då jag kuskar runt i kommunaltrafiken med en usel mobil, verkligen jättekonstigt.

    20% av de som vårdas inom slutenvården är via LPT. Källa: www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-2-2/Documents/2013-2-2_Halso-ochsjukvard.pdf

    Statistiskt sätt ska alltså en person av avviker från en permission inte tvångsvårdas. 80% tvångsvårdas ju faktiskt inte. Sedan är det så mycket nedskärningar inom psykiatrin att inte ens alla som vill få hjälp får det.

    Jag såg senare att ts menade rättspsykiatrin, det har jag inte tagit hänsyn till alls i det jag har sagt, vi har ju kommit in på ett sidospår och alla inom rättspsyk tvångsvårdas ju.


    Vi har diskuterat slutenvård hela tiden, var någon annanstans har man permission som man kan avvika från, eller utomhusvistelse eller förmåner inom psykvården? Statistiken skiter fullkomligt i hur personalen hanterar en patient som avviker från permission, det handlar enbart om hur ansvarig läkare bedömer situationen.

    Sen är det klart man kan skylla på "dålig mobil" och "inte hemma".
Svar på tråden Regler psyk