• Nina05

    Återinsjuknande - hur funkar den regeln?

    Varit sjuk 6 dagar i rad. Återgick i arbete en dag. Ledig över helgen och är nu sjuk igen. Får jag en ny karensdag imorgon måndag eller räknas det som återinsjuknande?

    Står "sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Den anställda ska då inte heller få en ny karensdag." På FK hemsida, men menar de 5 dagar från allra första sjukdagen eller 5 dagar från sista och återgång i arbete?

    Någon som har koll?

  • Svar på tråden Återinsjuknande - hur funkar den regeln?
  • Nina05
    mammaåten skrev 2017-01-15 19:39:33 följande:

    5 dagar från det du återgått i arbete


    Okej då hade jag fattat rätt. Tack
  • Anotherone
    Tofflans skrev 2017-01-16 12:10:36 följande:

    Nej, ingen karensdag, men du behöver ett läkarintyg.


    Det beror på. Du kan läsa detta på FK's hemsida:

    Läkarintyg vid återinsjuknande

    När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.
    - - - -

    Den nya sjukperioden, dvs den som startar idag för TS gör att kravet på läkarintyg flyttas fram så att det gäller dag 8 from idag, dvs nästa måndag. Så har jag fått förklarat för mig av FK i alla fall.


    https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg

  • Långbenopluto
    Anotherone skrev 2017-01-16 12:17:40 följande:
    Det beror på. Du kan läsa detta på FK's hemsida:

    Läkarintyg vid återinsjuknande

    När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.
    - - - -

    Den nya sjukperioden, dvs den som startar idag för TS gör att kravet på läkarintyg flyttas fram så att det gäller dag 8 from idag, dvs nästa måndag. Så har jag fått förklarat för mig av FK i alla fall.

    www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfra...


    Så funkar det inte hos min arbetsgivare.
  • Anotherone
    Tofflans skrev 2017-01-16 12:21:51 följande:
    Så funkar det inte hos min arbetsgivare.
    Fast det är inget som arbetsgivaren kan bestämma själv. Tänker jag spontant. Om reglerna för återinsjuknande är skrivna så och appliceras (uppenbarligen) av Försäkringskassan på det viset så borde det väl vara en gängse tolkning.
  • Nina05

    Om man blir sjuk inom 5 dagar från det att man återgått i arbete så räknas det som samma period och när man återinsjuknar så flyttas kravet på sjukintyg fram 8 dagar från den nya första sjukdagen sa chefen. Så inget intyg behövs och ingen mer karensdag. Tack för era svar.

  • Anotherone
    Nina05 skrev 2017-01-16 15:51:47 följande:

    Om man blir sjuk inom 5 dagar från det att man återgått i arbete så räknas det som samma period och när man återinsjuknar så flyttas kravet på sjukintyg fram 8 dagar från den nya första sjukdagen sa chefen. Så inget intyg behövs och ingen mer karensdag. Tack för era svar.


    Ok, då finns det uppenbarligen arbetsgivare som följer den regeln i alla fall!
Svar på tråden Återinsjuknande - hur funkar den regeln?