• Anonym (?)

    Kollega tycker det är nedvärderande att använda uttrycket "min fru"

    Jag ligger vaken och funderar på en sak.

    Jag är gift sedan 3 år tillbaka med min fru.

    I fredags, under fikarasten, så pratade jag i termer "min fru" framför några kollegor. Helt plötsligt säger en av min kvinnliga kollegor att det låter som att jag äger min fru eftersom jag använder uttrycket "min fru"... Tydligen är begreppet "min fru" ett nedvärderande uttryck mot kvinnor, enligt henne. Likväl tyckte hon att begreppet "'min man" är fördjävligt. Enligt henne borde det vara självklart att alla ska tycka så.

    Jag frågade henne hur jag isåfall skulle benämna min fru när jag pratar om henne framför folk som inte känner henne och som inte ens vet vad hon heter. Hon sa då att jag borde säga "personen jag ingått äktenskap med". Det är mer "jämställt", enligt henne.

    Vad i hela fridens namn! Nu får det vara nog! Min fru är min fru! Och jag är hennes man! Jösses vad folk skapar problem i onödan!

    Håller ni med henne? Jag tycker det här börjar bli löjligt! Det finns annat att lägga ner energi på över saker som bör ändras. Men jösses...jag tycker det är fint att man kan säga fru och man. Vad i detta är nedvärderande?

  • Svar på tråden Kollega tycker det är nedvärderande att använda uttrycket "min fru"
  • KaptenOhoy

    Det är naturligtvis ingen normalt funtat människa som bryr sig om vad du kallar din fru. Tycker att du ska fortsätta med det, och lite till.

  • Aniiee

    Min fru, min fru, min fru, min fru *räcker ut tungan*

    Hon är väl din fru, eller hur? Då är hon ju din fru. Din chef, är din chef. ärer du chefen då? Eller "din kollega" som har dessa griller? Haha, tala om för henne att du äger henne och förväntar dig att från och med nu hämtar hon ditt kaffe och masserar dina fötter.

    Så kanske hon kommer på hur dumt hon tänker.....


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • PappaPellerin

    Ja, jädrar, det tyckte jag var fjantigt. "Personen jag ingått äktenskap med", det rullar ju snabbt och bekvämt ur munnen... eller... Nåja, jag får väl försöka få lite sömn snart istället för att tänka på sådana krusiduller. Måste ju vara pigg och glad när jag träffar personen som föddes av personen som föddes av samma person som födde den person som födde mig. Då kommer personen vars skapande jag deltog i bli glad, och hon tycker ju om att leka med personen som föddes av ovan nämnda person också.


    Vi är lika starka som vår starkaste länk.
  • Anonym (sa)

    Såklart är det inte nedvärderande så länge du inte beter dig som att du äger henne eller hela tiden betonar MIN fru el liknande.

  • Aikido

    Det normala är ju att man omnämner sin fru som "kärringen". Min fru låter lite frökenaktigt.

    Någonting som skulle irritera mig är om du börjar kalla det här för "min tråd".

  • elyse

    Nej, det är helt normalt och rådande norm att benämna den man är gift med som "min fru" eller "min man".

    Låter mest som att din kollega har en taskig människosyn som drar slutsatsen att andra tror sig äga en annan människa. Det har jag stött på vid nåt enstaka tillfälle, i och för sig, men det framgår ju i andra termer. :(

  • Anonym (jojo)

    Givetvis är hon inte riktigt som hon ska i huvudet denna kvinna så bry dig inte så mycket i vad hon säger, tyck lite synd om henne istället.

    Min man kallar mig för sin fru jämt och ständigt för att slippa förklara för de som inte känner mig vem han avser. Precis som TS skriver.

    Ibland kallar han mig Fru [efternamn] när han pratar med mig Eller så tittar han på mig och säger min fru, bara så där rakt upp och ner för han är så himla lycklig över att det efter många turer faktiskt blev vi två. Helt underbart, jag älskar, precis som någon ovan skrev om sitt, att vara min mans fru.

  • John22

    Fråga henne om hon även säger "den nu minderåriga person jag för en tid sedan födde", "den grupp av människor med vilka jag delar nära blodsband" och "den individ jag skapat starka band med men som genetiskt saknar koppling till mig."

    För inte kan det vara så att hon äger sitt barn, sin familj och sina vänner?

  • Fjäril kär

    "den person jag ingått äktenskap med" är väl nedvärderande om något??

    Säger du så skulle det kunna betyda ett påtvingat äktenskap av något slag eller att ni ingått nån form av queeräktenskap med en hen... Eller helt enkelt har taskig kvinnosyn...

Svar på tråden Kollega tycker det är nedvärderande att använda uttrycket "min fru"