• j1990

    Katt rädd för sambo

    Jag har en katt på 6 år. Han har jämt varit väldigt modig och framåt i alla situationer, även helt nya med människor och djur vilket även stämmer idag förutom att han är livrädd för sambon :(

    När jag träffa min sambo gick dom väldigt bra ihop. Vi flyttade ihop för ett halvår sen och efter någon månad blev katten väldigt rädd för sambon. Vi vet inte alls vad som har hänt. En gissning är att om sambon höjt rösten åt barnen eller sagt åt sin katt?

    Jag hade hoppats på att det skulle ge sig med tiden men det har det inte gjort. Katten vill konstant vara ute och kryper inne på golvet/gömmer sig när han väl är inne. Det tär på mig att se min mysiga katt så, är det någon som har något tips?

    Testat att sambon sköter maten, är gullig med katten, ignorerar honom helt men ingenting har hjälpt

  • Svar på tråden Katt rädd för sambo
  • Långbenopluto

    Ett djur brukar visa vad en människa går för..... så här hade jag funderat allvarligt vad sambon är för människa.

    Låter kanske galet, men djur är väldigt bra människokännare.

  • tinakk

    Håller med tofflans. Kan han ha varit dum- typ hårdhänt mot katten när du inte varit hemma? Måste ju vara något sådant...

  • Gizmo
    tinakk skrev 2017-01-17 06:51:13 följande:
    Håller med tofflans. Kan han ha varit dum- typ hårdhänt mot katten när du inte varit hemma? Måste ju vara något sådant...
  • Näng

    Du borde fråga barnen. Om du har en aning om varför katten är rädd. Och hade jag varit du hade jag funderat ordentligt. Du har nog en misstanke om vad som skett.

  • Träskvatten

    Skulle snarare misstänka att barnen gjort något än sambon...

    Har du inga mer bevis än detta verkar det konstigt att du anklagar sambon.


    j1990 skrev 2017-01-16 13:00:23 följande:
    Katten vill konstant vara ute och kryper inne på golvet/gömmer sig när han väl är inne.

    Verkar som att du vill att alla på FL ska vara mot din sambo och anklaga denna för att vara psykopat, barnamördare, pedofil och you name it av allt hemskt som bara förekommer på FL...
  • EmberEyes

    Visst ringer det lite varningsklockor när du beskriver situationen, TS.

    Men samtidigt så kan det ju ha varit något så enkelt som att katten satt i sambons knä och gosade samtidigt som det smällde i porten eller en siren gick igång utanför fönstret eller vad som helst, och katten nu är livrädd för den associerar rädslan med sambon.

    Hur exakt agerar katten runt sambon? Verkar den rädd för enbart sambon, eller är det en generell personlighetsförändring (uppför sig katten som förr när sambon inte är hemma t. ex)?

    När du skriver att ni provat att sambon är den som står för det roliga i kattens liv, under hur lång tid, och hur konsekvent var det? Det kan ta både veckor och månader där endast sambon 'får lov' att mata och leka med katten för att återuppbygga relationen. Och det är jätteviktigt att det är massor massor av lek och positiv förstärkning, kanske 3-4 gånger om dagen på 10-20 min per gång med olika lekar och leksaker.

    Lycka till!

  • j1990
    EmberEyes skrev 2017-01-17 10:27:35 följande:

    Visst ringer det lite varningsklockor när du beskriver situationen, TS.

    Men samtidigt så kan det ju ha varit något så enkelt som att katten satt i sambons knä och gosade samtidigt som det smällde i porten eller en siren gick igång utanför fönstret eller vad som helst, och katten nu är livrädd för den associerar rädslan med sambon.

    Hur exakt agerar katten runt sambon? Verkar den rädd för enbart sambon, eller är det en generell personlighetsförändring (uppför sig katten som förr när sambon inte är hemma t. ex)?

    När du skriver att ni provat att sambon är den som står för det roliga i kattens liv, under hur lång tid, och hur konsekvent var det? Det kan ta både veckor och månader där endast sambon 'får lov' att mata och leka med katten för att återuppbygga relationen. Och det är jätteviktigt att det är massor massor av lek och positiv förstärkning, kanske 3-4 gånger om dagen på 10-20 min per gång med olika lekar och leksaker.

    Lycka till!


    Tack för det enda vettiga svaret!

    Det är sambon katten är rädd för och ingen annan. Men är helt säker att han inte gjort nånting medvetet mot katten, sambon är såklart och ledsen över situationen. Jag tror att det är som du skriver att det bara råkat blivit så av en tillfällighet mot just sambon.

    Vi får fortsätta på samma spår med att sambon sköter mat och annat positivt för katten, vi började med maten för ca 1 månad sen. Så får vi ge det lite tid, blivit framsteg dom senaste kvällarna nu :) katten gillade sambon förut och gosade i hans knä innan allt negativt kom, så hoppas att det återvänder tillslut
  • EmberEyes

    Om du är beredd att lägga en slant på att lösa problemet med hjälp av en beteendevetare så gör det. Jag vet att t. ex. Susanne Hellman Holmström kan ge en kort rådgivning per tel i 10 min för ca 250kr.

    Annars kan jag rekommendera tv-serien 'my cat from hell', tror den finns på femmans play-kanal. Vill minnas att det finns några avsnitt som handlar just om att återvinna förtroendet mellan katt och ägare/familjemedlem.

  • falukorv

    Alltså min ena katt är också lite rädd för min sambo. Anledningen är att han är mer burdus i sina rörelser och sitt beteende. Jag är väldigt mjuk och tyst som person...

    Men - om katten är SÅ rädd att den gömmer sig/stryker mot golvet/hellre är ute, då handlar det inte om att katten "är lite rädd" utan det är betydligt värre. Skulle min katt vara så rädd skulle jag inte låta min sambo vara ensam med katten. Då är det något som hänt. Något som inte är bra.

  • flygrl
    falukorv skrev 2017-01-18 17:30:24 följande:

    Alltså min ena katt är också lite rädd för min sambo. Anledningen är att han är mer burdus i sina rörelser och sitt beteende. Jag är väldigt mjuk och tyst som person...

    Men - om katten är SÅ rädd att den gömmer sig/stryker mot golvet/hellre är ute, då handlar det inte om att katten "är lite rädd" utan det är betydligt värre. Skulle min katt vara så rädd skulle jag inte låta min sambo vara ensam med katten. Då är det något som hänt. Något som inte är bra.


    Så tänker jag också. Utan förstås veta om sambon vart elak mot katten skulle jag bli väldigt misstänksam och känna ångest om jag måste lämna katten med honom. Djur e så utlämnade till oss och kan inte berätta om nån gjort nåt mot dom annat än visa rent fysiskt (krypa, gömma sig osv). Samtidigt vet jag ju inte säkert om han gjort nåt... :/
  • findusen
    Tofflans skrev 2017-01-16 14:55:35 följande:

    Ett djur brukar visa vad en människa går för..... så här hade jag funderat allvarligt vad sambon är för människa.

    Låter kanske galet, men djur är väldigt bra människokännare.


    Behöver inte alls vara så... Vi har 2 katter, ena älskar sambon och har inga problem. Andra som är yngre är lite skygg för honom. Förmodligen för att han stampar mer när han går än jag och blir rädd.

    Testa att be honom gå försiktigt, om han nu stampar högre än dig
    hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
  • EvaNy

    Har varit med om samma situation. Men katten visade ogillandet genom att bajsa i sambons blomkruka och kissa på hans matta. Sambon hade från början sagt han gillar djur men visade sig sen att så var inte sanning. Djur känner det, mycket god intuition. Litar numer 100 % på djurs mycket goda intuition. Sambon? Han kastade hundvalpen i väggen en dag också. (Hundvalpen överlevde!) Ja, sambo fick flytta och adjö. Djuren / familjemedlemmar och som redan finns / om inte ny människa (el djur) som tillkommer går bra med så är det nytillskottet som får omplaceras.

    Hade jag varit du så hade jag tolkat vem det är katten är rädd för. De visar tydligt. Och skulle aldrig tillåta mitt husdjur må dåligt pga någon annan. Skulle inte mer lita blint, på att någon vill mitt djur väl och gå hemifrån / eller lämna var som helst, samma sak. Det görs inte om fler gånger efter hundvalpskastaren med kattskit i sin kruka. Friden återfann sig igen då han flyttade. Katt och hund glada igen och lugn och ro och trygghet. Är numer mycket lyhörd för hur djuren agerar. Det blev en lärdom.

Svar på tråden Katt rädd för sambo