• Emerencia

    Kronofogden

    Hej alla. Någon här som vet exakt hur en faktura från kronofogden ska se ut? Min sambo har fått en på flera tusen och vi ligger inte efter med någon betalning. På fakturan står det bara bg-konto och hur mycket pengar. Inga uppgifter vad fakturan handlar om och inget namn vem som har hanterat ärendet. Luktar skumt på långa vägar. Men brukar det inte finnas info med på fakturan vad det är för skuld, och framförallt, vem handläggaren är?

  • Svar på tråden Kronofogden
  • Klickerträna

    Låter bluffigt.
    Betal absolut inte innan ni ringt dom.

  • Carambolan
    Emerencia skrev 2017-01-16 16:59:58 följande:

    Vi ringde men kom inte fram. Ska försöka ringa imorgon igen.


    Jag kanske dumförklarar dig nu, men ring till Kronofogdens växel - inte till numret på fakturan.
  • Emerencia

    Nummret stämmer. Det har jag redan kollat ;) Men BG-nummret är skummt. Gick in på kronofogdens sida och sökte upp deras BG, stämmer inte med fakturans. Sedan såg jag exempel på fakturor från kronofogden. På våran finns inte deras organisationsnummer eller momsreg.nummer. Tyckte redan från början att det var skummt men nu är jag säker.

  • Klickerträna

    Ska man göra en polisanmälan då? Det är väl bedrägeri?

  • Emerencia

    Ja det är det. Men tänkte vi skulle reda ut detta med kronofogden först och sedan anmäla när vi fått bekräftelse att från dom att det inte stämmer.

  • Carambolan

    Kronofogden skickar förresten ALDRIG fakturor utan att först skicka ett delgivningskvitto där ni ska bekräfta skulden. Svarar man inte på brevkvittot kommer de på hembesök; det kommer ingen faktura förrän man delgivits. Det kan alltså omöjligen komma från dem om inte din man har skulder där sedan tidigare som det möjligen kan röra.

  • Emerencia

    Vi har inte bekräftat någon skuld, sambon blev så irriterad och stäld när detta kom så han har inte fått något brev eller skrivit under något. Ska ta tag i detta imorgon. Återkommer när vi fått svar.

  • Noname00

    Vad står det på fakturan det måste stå något som rubrik vad det gäller.
    Vad står det för kontonummer, kan kolla upp det lite.

  • Emerencia
    Noname00 skrev 2017-01-16 19:48:02 följande:

    Vad står det på fakturan det måste stå något som rubrik vad det gäller.

    Vad står det för kontonummer, kan kolla upp det lite.


    Ne, det står inget om vad det handlar om. Finns bara ett GB-nummer som inte stämmer med något BG som jag hittat på kronofogdens hemsida.
  • Emerencia
    Noname00 skrev 2017-01-16 20:58:50 följande:

    Det måste ju stå något mer än  "Hej sätt in xxxx kr på konto"


    Jag säger det igen, nej det står inget mer än det. Det var därför jag frågade här eftersom ingen av oss har fått någon faktura från KF. Den ser liksom inte riktig ut.
  • Dumbledore
    Emerencia skrev 2017-01-16 22:03:16 följande:

    Jag säger det igen, nej det står inget mer än det. Det var därför jag frågade här eftersom ingen av oss har fått någon faktura från KF. Den ser liksom inte riktig ut.


    Då är det inte från KF, utan en ren bluff. Bra att ni inte blev panikslagna och bara betalade!
Svar på tråden Kronofogden