• Anonym (...)

    Min sambo har inte råd med mig..

    Min sambo säger att han inte har råd att bo med mig längre eftersom jag är arbetslös. Han går back säger han eftersom jag inte bidrar. Fortsätter det så här måste han flytta till en etta och jag får flytta till en annan etta. Grejen är den att jag betalar halva hyran av en trea på 9000kr, halva matkostnaderna och mina egna räkningar. Vad säger man?

  • Svar på tråden Min sambo har inte råd med mig..
  • Anonym (jn)

    Han låter lite nedlåtande: "du förstår inte ekonomi" o vägrar prata med dig. Hur länge har han tänkt hålla på så här tro? O skyller på bilförsäkringen, suck. Om han nu är trött på förhållandet kunde han ju mumla ur skägget o säga nåt om det, istället.

  • Seuss

    Det finns ingen logik i det som han säger och han låter lite nedsättande emot dig . Frågan om han är värd din tid och pengar . Håller med en del om att det verkar som han använder detta som svepskäl för att göra slut . Och att han tappar humöret för att du kan tänka och ställa dig frågande . 

  • i-o
    MagiskMamma skrev 2017-01-18 09:46:09 följande:

    Det är a l d r i g billigare att bo ensam. Aldrig.


    Jo det är det.

    Det finns däremot andra "värden" som innebär en kostnad på andra vis. Att bo ihop med någon annan t.ex. kan innebära en emotionell belastning i form av konflikter, som t.ex. den TS drar upp.
  • Anonym (Björn)

    Han är en idiot med helt fel värderingar och älskar inte dig särskilt mkt. Tyvärr. 
    För då gör man allt för att få vara tillsammans. 

  • Tom Araya
    Anonym (...) skrev 2017-01-18 00:46:06 följande:
    Jag har föreslagit det men han blir bara arg och vägrar prata med mig, eftersom jag inte "förstår ekonomi". Nej jag förstår verkligen inte hur han tänker..
    Anonym (...) skrev 2017-01-18 13:14:53 följande:
    Jag bad honom ta ett exempel. Bilförsäkringen svarade han. Det är hans bil, jag har inte ens körkort.. Sen blev han arg igen och ville inte prata ekonomi med mig.
    Vill han inte prata ekonomi och förklara hur han menar och räknar så behöver han inte. Be han håll käften varje gång han tar upp saken.

    Du bör nog även ta dig en rejäl funderare över ert förhållande...

  • Anonym (Ha)
    Anonym (Fast nej) skrev 2017-01-18 00:33:03 följande:

    Nej. Men enligt ts så säger han ju att han inte har råd att betala för henne och därför måste flytta isär. Hade problemet legat i att han vill ha en lägre hyra så hade det väl vart bättre att säga det och tillsammans försökt hitta en billigare. Åh om ts vägrade det i så fall flytta isär. Låter inte logiskt.

    Troligen ligger något annat bakom och det är lättare att skylla på ekonomin och lägga över "felet" på ts.


    Vilken fjant i såfall. Så dåligt att dumpa pga det. Kan vara en snål person, det är ett alternativ. En snål person kan säga sånt där. Är snålheten större än kärleken? Går kanske att överbrygga det genom att älska sambon som den vill bli älskad.
  • EnAnonumius
    Anonym (...) skrev 2017-01-18 13:14:53 följande:
    Jag bad honom ta ett exempel. Bilförsäkringen svarade han. Det är hans bil, jag har inte ens körkort.. Sen blev han arg igen och ville inte prata ekonomi med mig.
    WOOT? Förvånad

    Jaha men så bra då. Då har du ju en hållhake på honom. 
    Om han anser att han förlorar pengar på bilförsäkringen bara för att du blev arbetslös, så då borde han ju förklara hur han kunde han då "vinna rent ekonomist", när du aldrig betalad för bilen, när du arbetade?

    Men när han inte vill prata om det och inte fattar hur ekonomi hänger ihop så kanske du skall ta dig en funderare på om han är i grunden något vettigt att ha egentligen.
    Han verkar ju inte ha alla hästar hemma i stallet när det handlar om ekonomi.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (??)

    Vaddå dåligt? En snål person är väl ingen man vill vara tillsammmans med? Han är ju inte enbart snål mot sig själv, utan egoistisk och snål mot ts. Vad är det för "kärlek"? Nej fy vilken osympatisk person!


    Anonym (Ha) skrev 2017-01-18 22:57:24 följande:

    Vilken fjant i såfall. Så dåligt att dumpa pga det. Kan vara en snål person, det är ett alternativ. En snål person kan säga sånt där. Är snålheten större än kärleken? Går kanske att överbrygga det genom att älska sambon som den vill bli älskad.


  • Anonym (Man73)
    Anonym (...) skrev 2017-01-17 23:57:59 följande:

    Min sambo säger att han inte har råd att bo med mig längre eftersom jag är arbetslös. Han går back säger han eftersom jag inte bidrar. Fortsätter det så här måste han flytta till en etta och jag får flytta till en annan etta. Grejen är den att jag betalar halva hyran av en trea på 9000kr, halva matkostnaderna och mina egna räkningar. Vad säger man?


    Har inte läst hela tråden, och går enbart på vad du skriver ovan, och under förutsättning att det inte finns andra faktorer än de du uppger så är väl svaret glasklart.


    Ta hans råd och flytta till något eget. Känns som han gör bäst i att leva ensam.

  • Vinterankan

    Det kanske är så att du tidigare har betalat mer än din del (tex bilförsäkring) så att han nu ser det som att du bidrar mindre när du betalar bara din del.

    Känns som en sådan man som om ni skaffar barn kommer tycka att du ska betala alla barnens kostnader plus dina med hjälp av föräldrapenningen samtidigt som han går med full lön och bara betalar sitter eget.

Svar på tråden Min sambo har inte råd med mig..